Чарльз Діккенс „Різдвяна пісня в прозі”. Подорож Скруджа у часі й просторі

Про матеріал

Даний урок допоможе учням зрозуміти, які моральні цінності пропагує автор утворі. На уроці учні зможуть проявити свої творчі здібності, логічне мислення та зв'язне мовлення. Учні зможуть прослідкувати причину деградації та переродження героя.

Перегляд файлу

Урок                                          Дата                                      6 клас

Тема уроку. Чарльз Діккенс „Різдвяна пісня в прозі”. Подорож Скруджа різдвяної ночі у часі й просторі

Мета: навчити учнів аналізувати зміст художнього твору;

          розвивати в них навички аналізу тексту, виразного читання, інсценування;

        формувати в школярів гуманістичні ідеали.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.   

                                                                                            Ч. Діккенс

                                 Зміст уроку

I. Організаційний момент.

  • Стали рівно, підтягнулись,

другу щиро посміхнулись.

Повернулись до гостей і сказали: „ Добрий день!”

          Доля іноді дарує нам чудові подарунки. Думаю, наша сьогоднішня зустріч – це теж своєрідний подарунок. У нас є прекрасна нагода добре попрацювати на уроці і отримати від цього задоволення.

II. Мотивація навчальної діяльності

             «Різдвяна пісня у прозі» - це чудовий подарунок Діккенса всім людям. Вона переносить нас у чарівні святкові дні народження Христа. Різдво… З яким хвилюванням чекають цього свята люди всієї земної кулі! У чому ж секрет такої любові до цих надзвичайних днів ми дізнаємось від вас.

Завдання групам:

1. Вільне письмо.  У чому секрет  Різдва?

2. Скласти вірш про Різдво.

3. Виберіть слова які асоціюються у вас із темою Різдво.

III. Актуалізація опорних знань.

 У кожного народу є свої традиції святкування Різдва. Є вони і в українців, і у англійців, про яких розповідає твір.

Ознайомтеся з традиціями святкування Різдва  в Англії.

 (Презентація)

 - Діти, що об’єднує людей усього світу у цей час? (Віра в те, що в цей день може статися диво; традиція робити подарунки близьким, прощати всіх, бажати щастя, загадувати бажання).

- Прочитайте, як говорив Ч.Діккенс про ці дні.

     «Це радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця».

- Як ви гадаєте, чи випадково події твору розгортаються у різдвяну ніч?

             У дні Різдва кожна людина чекає на диво, бо душа її потребує цього, адже людина живе мрією, надією, бо так прагне прекрасного. Сьогодні на нас чекає зустріч із дивом: ми будемо мандрувати разом з головним героєм, паном Скруджем, у часі. То ж рушаймо разом і допо­можемо герою осягнути своє життя та зробити висновки.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда з елементами аналізу.

  • Чому розповідь про випадок із Скруджем на Святий вечір роз­починається дещо приголомшливо: «Марлі був мертвий»? (Бо цікава якась зовсім неадекватна реакція друга Марлі — Скруджа, якого ця звістка зовсім не пригнітила, а ще й він зміг у день похорону укласти «вельми вигідну оборудку»).

Перегляд фрагменту мультфільму, де показана поява Марлея в ланцюгах, які тягнуть його до землі, не дають спокою  -5.

 Чи випадково Дух Марлі навідується до свого компаньйона, спадкоємця, чи не хоче він помститися?

  • Що символізують ланцюги? (Це є спокута грішного земного життя, розплата за помилки, за людські вади, за неправедне чи непра­вильне життя).
  • Чи доречним був прихід Марлі? Може, дядечко Скрудж і не потребував такого попередження?
  • Яким зображено героя на початку твору? Знайти портретну характеристику героя. Із чим порівнює автор характер цієї людини? («Не чоловік, а кремінь»).

Перегляд відео – 2

  • Як він ставиться до навколишніх?
  •   Як люди ставляться до Скруджа?
  •  Чому навіть собаки обминають його?

2. Бесіда за побаченим і прочитаним

 Дух Минулого Різдва перегляд уривку з мультфільму «Різдвяна історія» (2009р.)

  • Чи таким ви уявляли собі цього Духа? Прочитайте опис Духа
    Минулого, які деталі є найголовнішими в цьому описі. («Однак найдивнішим у цього прибульця було те, що з його тімені бив угору ясний струмінь чистого світла», ковпак — світлогасник).
  • Чому свою появу в кімнаті Скруджа Дух пояснив так: «Турбота про твоє благо»? (Скру­джу треба допомогти, бо сам він уже не дасть собі ради).

 3. Робота з використанням презентаціії «Подорожі Скруджа різдвяної ночі»

Які картини показав Скруджу Дух Минулого?

 Монолог «Скруджа-дитини»

1. Сільська дорога

2. Шкільні спогади

3. Зустріч із сестрою, «маленькою Фанні», у якої було «велике серце»,
але вона не змогла врятувати свого брата.

4. У лавці Фецвіга. Прокоментуйте слова Скруджа: «… часом добре слово - дорожче нам за великі кошти!». Чому він саме зараз волів би сказати кілька слів своєму писарєві? (Скрудж сам уперше усвідомив, що добро, яке ти даруєш людям просто так, цінніше від будь-яких матеріальних цінностей).

5. Розмова з дівчиною в жалобній сукні.

= Чому вона саме в такій сукні?

= Як виглядає Скрудж? Звідки у нього ця пристрасть до наживи? (Бажання захистити себе, отримати гроші, які зроблять тебе впевненим і сильним, — так вважає герой).

= Як дівчина пояснює невідво­ротні зміни в душі Скруджа?

= Чи розуміє він попередження дівчини, чи погоджується з ним? (Ні, ще й ображається, що його не зрозуміли).

 Що стало для нього головним у житті? (гроші)

 Чи вважає він себе щасливою людиною, адже у нього є те, про що він мріє?

4. Прийом «Обери позицію»

      Візьміть кольорові папірці, надпишіть на ньому своє ім’я. На яку сторону терезів ви віддаєте свій голос? Аргументуйте свій вибір. Переконайте мене.

 Можливо, гроші взагалі не потрібні людині? Навіщо людині гроші?

 Чи можемо ми сказати, що Скрудж помилявся, коли вважав, що тільки гроші принесуть йому щастя? (Так)

  • Навіщо Діккенс зображує подорож у Минуле? (Показати
    дитинство Скруджа, з'ясувати причини трагічних змін у душі героя,
    довести, що ця людина не була негідником і потворою).
  • Чому ж вона стала такою? (Йдеться про деградацію героя).

5.Теорія літератури.

Деградація — поступове погіршення, занепад, втрата якихось вла­стивостей.

  •               Які причини деградації Скруджа як особистості?

(Злиденне,напівголодне дитинство; важка праця підлітком; надмірна залежністьвід думки людей про нього; страх бути гіршим від інших; основним у
житті стають гроші, які змінюють душу героя, кожен крок диктується користю, байдужість до людей (запис у зошити).

5. Колективне складання схеми «Ланцюжок помилок Скруджа» Самостійне виконання завдань учнями під контролем і з допомогою вчителя, виконання завдань індивідуально, попарно, групами.

Любов до грошей – Жадібність – Скнара – Байдужість до оточуючих –

Жорстокість у стосунках – Зрада у коханні, друзів – Самотність

V. Підсумки уроку.

  • Які уроки засвоїв Скрудж під час подорожі?

VI. Домашнє завдання.

doc
Додано
15 лютого 2018
Переглядів
3942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку