Цикл уроків за творчістю Антона Чехова.Вивчення творів "Товстий і тонкий", "Хамелеон"

Про матеріал

При створенні даних уроків застосувала різні форми і методи роботи, застосувала технологію критичного мислення. Дані форми допоможуть організувати учнів і розвивати навички логічного мислення.

Перегляд файлу

Оповідання А.П.Чехова. 6 клас ( 4 години)

Урок 1

Тема. Чехов – видатний російський письменник.

               Оповідання «Товстий і тонкий»

Мета: зацікавити учнів біографією і творчістю А.П.Чехова, познайомити з новими  літературознавчими термінами; познайомити із змістом оповідання «Товстий і тонкий», визначити тему та ідею твору; формувати уважного і вдумливого читача; виховувати почуття власної гідності.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет А.П.Чехова, виставка збірок оповідань письменника, ілюстрації до оповідань, презентація, мультимедійна система

Епіграф:     У людині все повинно бути прекрасним :

 і душа, і тіло, і обличчя, і думки.

А.П.Чехов

 

ХІД УРОКУ

І. Підготовка до сприйняття нового матеріалу

 Презентація нового розділу підручника «Література і моральне вдосконалення людини».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Робота зі слайдами 1-2.

 

     

Робота  з епіграфом.

  • Як ви розумієте вислів А.Чехова?
  • Що ж повинно бути прекрасним у людині?
  • Який ідеал людини нагадує вам вислів Чехова? ( Давньогрецький ідеал: гармонія духу і тіла)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителя про А.П.Чехова ( слайди 4-20)

 

В сім'ї Чехових було семеро дітей. Серед них Антон був третім.

У 8 років, після 2 років навчання в грецькій школі він поступив у Таганрозьку чоловічу класичну гімназію, одну з найстаріших на тих теренах. Під час навчання у нього сформувалася любов до знань. У гімназії він почав писати свої перші твори.

                                   

Першу драму «Безотцовщина» Антон Чехов написав у віці 18 років. Особливу роль у формуванні творчості Чехова зіграв таганрозький театр, заснований у 1827 році. Чехов побував у ньому вперше у 13 років, коли побачив п'єсу Жака Оффенбаха «Прекрасна Єлена». У 1876 році сім'я Чехових переїхала до Москви. Проте Чехов залишився до закінчення навчання в Таганрозі, заробляючи собі на життя репетиторством.

У 1879 році переїхав до Москви, щоб потім вступити до університету на медичний факультет. У 1880 році у 10 номері журналу «Стрекоза» з'являється його перший друкований твір.

         

 

У 1886 році Чехов їде в Петербург, де йому А. С. Суворін пропонує стати редактором газети «Новое время». З весни 1885 року сім'я Чехових переїжджає до помістя Бабкіно неподалік Воскресенська. В цей час пише збірки творів «Пестрые рассказы» (1886), «Невинные речи» (1887). З часу співпраці з редакцією газети Чехов відмовляється від свого псевдоніму і підписується повним прізвищем.

У 1887 поставлена перша п'єса Чехова «Иванов».

У 1888 сім'я Чехова переселяється в маєток Лука, біля Сум, Харківської губернії, на дачі поміщиків Лінтвар'євих, щоби провести там весну і літо.

У Москві Чехови не зразу вибрали місце проживання, поки нарешті не вибрали остаточний варіант: будинок на Садово-Кудринській. де жили у 1886—1890. Тут Чехов написав більше ста повістей. У 1890 році Чехов вирушає в Сибір, щоб потім відвідати Сахалін — місце заслання каторжників.

У 1892 році Чехов купує помістя в Мелехово. Тут він не тільки особливо багато пише у період розквіту його творчості, але й отримує значну медицинську практику.

                                  

У 1897 році в Чехова різко загострився туберкульозний процес. Від цього його здоров'я наскільки слабне, що лікарі прописують йому відправитись на південь. Тому Чехов купляє собі невеличку ділянку землі в Ялті і починає там будувати будинок.

У травні Чехов одружується з О. Л. Кніппер — відомою російською актрисою Московського Художнього театру.

У 1904 році поставлена п'єса «Вишневий сад» — останній твір Чехова. Незабаром Чехов покинув Ялту і разом з дружиною поїхав у Баденвейлер, що у Німеччині, де помер 15 липня 1904.

                         

  1. Вивчення літературознавчих термінів.

                         

 

  • Оповідання  - невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажа.
  • Гумор – сміх  добрий, веселий.
  • Сатира – сміх злий, гнівний, що закликає до протесту.
  • Гротеск – фантастичне перебільшення.
  • Гіпербола – надмірне перебільшення якостей героя чи предмета.
  • Ремарка – пояснення автора до  тексту
  1. Читання оповідання «Товстий і тонкий»

    

Бесіда

  • Як звати героїв оповідання?
  • Ким вони є один для одного?
  • Доведіть, що радість героїв була щирою.
  • Що стало причиною зміни настрою тонкого?
  • Як ви вважаєте, чому змінилася поведінка тонкого?
  • На які частини можна поділити оповідання?
  • Як ці частини можна назвати? ( 1 частина – «Зустріч двох друзів», 2 частина – «Зустріч двох чинів»)
  • Як ви вважаєте, чи залишаться товстий і тонкий друзями?
  • Хто з героїв вам більше сподобався? Чому?
  • Чи  такими ви уявляли героїв оповідання, як їх зобразив художник?
  • Що таке чиношанування? (Чиношанування – шанування старших молодшими по службі)

ІV. Висновки.

Тема оповідання – зустріч двох друзів.

Ідея оповідання – висміювання чиношанування, підлабузництва.

V. Домашнє завдання.

Вивчити значення  термінів “оповідання”, “гумор”, “ сатира”, “гротеск”, “гіпербола”, “ремарка”.

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про хамелеона.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 2

Тема. Оповідання А.П.Чехова «Хамелеон»

Мета : закріпити знання термінів з теорії літератури; працювати над виразним читанням ; вчити аналізувати прочитаний текст;  складати схеми; розвивати логічне мислення; виховувати прагнення до самовдосконалення.

Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: схеми, тексти оповідань, зображення хамелеона, ілюстрації, презентація, мультимедійна система

                                                     Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Опитування:

-  Які види комічного ви знаєте.

-   Дайте визначення оповідання.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Зверніть увагу на визначення гумору. Чи згідні ви з таким визначенням? Для чого потрібний  гумор?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.  Підготовка до сприйняття тексту.

  • Щоб зрозуміти, чому автор  назвав своє оповідання «Хамелеон», потрібно дізнатися про особливості цієї ящірки.
  • Розповідь учнів про хамелеона.

2. Словникова робота.

Городовий – нижчий чин міської поліції, поліцейський службовець, який спостерігає за порядком у місті.

Мировий – суддя, який розглядає дрібні громадянські та кримінальні справи.

3. Історія створення оповідання.

Оповідання «Хамелеон» зявилося в журналі «Осколки» №36 в 1884 р. з підзаголовком «Сценка». 80-і роки були для Чехова творчими. В цей час він створив більшість своїх найкращих оповідань. Часто сюжети для своїх творів письменник брав із життя.

  

4. Читання оповідання «Хамелеон»

Бесіда

  • Де відбувається дія оповідання?
  • В чому суть конфлікту, покладеного в основу оповідання?
  • Знайдіть у тексті опис собачки.
  • Яке враження справляє на читача цей опис? Які почуття викликає?
  • Чому Хрюкін вимагає компенсації за завдану йому травму?
  • Кого вам шкода: Хрюкіна чи собачку? Чому?

5. Складання схеми 1. ( Слайд )

  • Згадайте, хто така Феміда? (Давньогрецька богиня справедливості і правосуддя).
  • Що зважує на вагах  Очумєлов?

Що для нього важливіше: Хрюкін чи собака? Чому? Від чого це залежить?

                  

6. Складання схеми 2.

 

                             

7. Творче завдання ( робота у малих  групах).

- Уявіть, що вам потрібно розслідувати цю справу і зясувати, хто винен, а хто – ні. Як ви будете розслідувати і який вирок винесете.

( Приблизна відповідь: уважно вивчивши усі обставини справи, можна подумати, що Хрюкін, перебуваючи у стані алкогольного сп’яніння, дратував собачку цигаркою. Собачка у відповідь його вкусила. Хрюкін засмутився, оскільки його професія вимагає ювелірних дій. Але не можна вважати собачку винною, оскільки майстер сам спровокував її до подібних дій.

Рішення : Хрюкіна за жорстоке ставлення до тварин оштрафувати, а собачку повернути господарям.

ІV. Підведення підсумків уроку.

Сьогодні на уроці ми:

  • прочитали оповідання «Хамелеон» А.П.Чехова;
  • дізналися про ящірку-хамелеона;
  • намагалися зясувати, хто з героїв винен.

    

V. Домашнє завдання.

 Підготуватися до читання оповідання в особах;

 довести, що твір «Хамелеон» Чехова – оповідання.

 

 

 

 

 

Урок 3.

Тема. Висміювання чиношанування , малодушності, пристосуванства в оповіданні А.П.Чехова «Хамелеон»

Мета: продовжити роботу над виразним читанням в особах; визначити жанр літературного твору, вчити характеризувати героїв оповідання, визначати тему та ідею твору, розмірковувати над його назвою; виховувати неприязне ставлення до хамелеонства як соціального явища.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: ілюстрації до оповідання, портрет А.Чехова, презентація та мультимедійна система.

Епіграф: «Що стало смішним, те не може бути небезпечним». Вольтер

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань .

  Перевірка домашнього завдання.

  • Доведіть, що твір А.Чехова «Хамелеон» - оповідання.
  • Виразне читання оповідання в особах.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

 

  • Як ви розумієте слова Вольтера, які стали епіграфом нашого уроку?
  • Кому із героїв оповідання можна було б дати пораду: не принижувати  себе, пам’ятати про почуття власної гідності, яке не залежить від соціального становища?

ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого.

1. Характеристика образів.

Головний герой оповідання – поліцейський наглядач Очумєлов. Його прізвище нам  багато  про що говорить. Він наділений певною владою, але, з іншого боку, залежить від більш високопоставлених чиновників. Це робить його підлабузником, який думає не про те, як прийняти правильне рішення, а про те, як догодити високим чиновникам.

Хрюкін – золотих справ майстер, своє прізвище теж отримав невипадково. Він чинить, як свиня: напивається, дратує собаку, знущається над нею, а потім ще і вимагає матеріальної компенсації.

Єлдирін – городовик. Його репліки служать поштовхом для зміни подій в оповіданні: до думки городовика прислухається наглядач.

Робота зі слайдами.

  

2. Визначення теми та ідеї оповідання.

Тема – суд над собакою.

Соціальне ставлення поширюється і на собак: якщо собака бездомна - знищити, якщо генералова – відвести додому.

  • Навіщо Чехов написав це оповідання?
  • Які негативні риси людей хотів показати?

Ідея – висміяти дволикість чиновників,  які навіть не замислюються над справедливістю, їх пристосуванство, чиношанування.

 

 

                          

3. Сенс назви оповідання.

  -  Чому автор дав таку назву оповіданню?

                         

4. Види комічного в оповіданні.

-  Який із видів комічного , на вашу думку, використовується в оповіданні?              

ІV. Підведення підсумків уроку.

Розгадування кросворду «Хамелеон»

  1. Один з героїв оповідання «Хамелеон».
  2. Сміх злий, гнівний, що закликає до протесту.
  3. Богиня правосуддя і справедливості.
  4. Пояснення автора до  тексту.
  5. Журнал, в якому вперше надруковано оповідання «Хамелеон».
  6. Фантастичне перебільшення.
  7. Сміх  добрий, веселий.
  8. Місто, у якому помер А.Чехов.

 

р

ю

к

і

н

 

 

 

А

т

и

р

а

 

 

е

М

і

д

а

 

 

 

Е

м

а

р

к

а

с

к

о

Л

к

и

р

о

т

Е

с

к

 

у

м

О

р

а

д

е

Н

в

е

й

л

е

р

 

 

 

V. Домашнє завдання.

Письмово дати відповідь на запитання: «У чому небезпека хамелеонства?»

 

 

 

 

Урок 4.

Тема. Художня деталь і антитеза в оповіданнях А.П.Чехова

Мета: познайомити з поняттями «антитеза», «художня деталь», вчити знаходити їх приклади в оповіданнях «Товстий і тонкий», «Хамелеон»; розвивати  уважне ставлення до слова; виховувати високі моральні якості.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: виставка творів А.Чехова, ілюстрації до творів, презентація та мультимедійна система.

Епіграф уроку: « Стислість – сестра таланту». А.П.Чехов

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання – письмових відповідей  на запитання « У чому небезпека хамелеонства?»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

А.П.Чехов – майстер невеликого оповідання, в якому коротко і лаконічно  сказано про багато речей. Писати так, як А.П.Чехов – велике мистецтво. Не випадково письменник стверджує: «Стислість – сестра таланту».  Як же уважно, бережно треба відноситися до слова, щоб сказати про важливе коротко і зрозуміло!  Сьогодні ми дізнаємося, які засоби використовував для цього письменник.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

1. Вивчення літературних термінів.

Художня деталь – виразна подробиця або штрих, що несе значне змістове навантаження , збуджує думку, викликає в уяві читача цілісну картину і пробуджує низку асоціацій.

   

 

   Письменник вказує на деталі : від товстого «пахло хересом і флердоранжем», тобто дорогим вином і парфумами, а від тонкого – «шинкою і кавовою гущею».

В якості художньої деталі можна розглядати і мову персонажів : тонкий постійно добавляє до слів «-с», що вказує на надмірну повагу до співрозмовника.

  • Чи можна вірити у щирість такої поваги? Чому?
  • Які прізвиська мають герої оповідання «Товстий і тонкий»?

Прізвиська  героїв вказують на особливості їх характерів. Тонкий намагається всім догодити.

Не випадково в оповіданні повторюються  схожі фрази: на початку зустрічі  друзів (« Обидва були приємно вражені») і в кінці ( «Всі  троє були приємно вражені»).

                            

В якості художньої деталі  можна розглядати і прізвиська героїв оповідання «Хамелеон».

                            

Антитеза – протиставлення явищ, характерів, почуттів, зовнішності.

 

 

2. Складання опорного конспекту.

 

ІV. Підведення підсумків уроку.  Вправа «Незакінчені речення».

Продовжіть речення:

  • Чехов у своїх оповіданнях  викриває…
  • Сьогодні на уроці я зрозумів (ла)…

 

V. Домашнє завдання.

Знайти в оповіданнях Чехова приклади антитези і художньої деталі.

Написати невеличку статтю про події на базарі.

                                 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Анадруцька Світлана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Марченкова Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ковтун Тетяна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 лютого 2018
Переглядів
7912
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку