При створенні даних уроків застосувала різні форми і методи роботи, застосувала технологію критичного мислення. Дані форми допоможуть організувати учнів і розвивати навички логічного мислення.
Оповідання А.П.Чехова. 6 клас ( 4 години)
Урок 1
Тема. Чехов – видатний російський письменник.
Оповідання «Товстий і тонкий»
Мета: зацікавити учнів біографією і творчістю А.П.Чехова, познайомити з новими літературознавчими термінами; познайомити із змістом оповідання «Товстий і тонкий», визначити тему та ідею твору; формувати уважного і вдумливого читача; виховувати почуття власної гідності.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет А.П.Чехова, виставка збірок оповідань письменника, ілюстрації до оповідань, презентація, мультимедійна система
Епіграф: У людині все повинно бути прекрасним :
і душа, і тіло, і обличчя, і думки.
А.П.Чехов
ХІД УРОКУ
І. Підготовка до сприйняття нового матеріалу
Презентація нового розділу підручника «Література і моральне вдосконалення людини».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Робота зі слайдами 1-2.
Робота з епіграфом.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
В сім'ї Чехових було семеро дітей. Серед них Антон був третім.
У 8 років, після 2 років навчання в грецькій школі він поступив у Таганрозьку чоловічу класичну гімназію, одну з найстаріших на тих теренах. Під час навчання у нього сформувалася любов до знань. У гімназії він почав писати свої перші твори.
Першу драму «Безотцовщина» Антон Чехов написав у віці 18 років. Особливу роль у формуванні творчості Чехова зіграв таганрозький театр, заснований у 1827 році. Чехов побував у ньому вперше у 13 років, коли побачив п'єсу Жака Оффенбаха «Прекрасна Єлена». У 1876 році сім'я Чехових переїхала до Москви. Проте Чехов залишився до закінчення навчання в Таганрозі, заробляючи собі на життя репетиторством.
У 1879 році переїхав до Москви, щоб потім вступити до університету на медичний факультет. У 1880 році у 10 номері журналу «Стрекоза» з'являється його перший друкований твір.
У 1886 році Чехов їде в Петербург, де йому А. С. Суворін пропонує стати редактором газети «Новое время». З весни 1885 року сім'я Чехових переїжджає до помістя Бабкіно неподалік Воскресенська. В цей час пише збірки творів «Пестрые рассказы» (1886), «Невинные речи» (1887). З часу співпраці з редакцією газети Чехов відмовляється від свого псевдоніму і підписується повним прізвищем.
У 1887 поставлена перша п'єса Чехова «Иванов».
У 1888 сім'я Чехова переселяється в маєток Лука, біля Сум, Харківської губернії, на дачі поміщиків Лінтвар'євих, щоби провести там весну і літо.
У Москві Чехови не зразу вибрали місце проживання, поки нарешті не вибрали остаточний варіант: будинок на Садово-Кудринській. де жили у 1886—1890. Тут Чехов написав більше ста повістей. У 1890 році Чехов вирушає в Сибір, щоб потім відвідати Сахалін — місце заслання каторжників.
У 1892 році Чехов купує помістя в Мелехово. Тут він не тільки особливо багато пише у період розквіту його творчості, але й отримує значну медицинську практику.
У 1897 році в Чехова різко загострився туберкульозний процес. Від цього його здоров'я наскільки слабне, що лікарі прописують йому відправитись на південь. Тому Чехов купляє собі невеличку ділянку землі в Ялті і починає там будувати будинок.
У травні Чехов одружується з О. Л. Кніппер — відомою російською актрисою Московського Художнього театру.
У 1904 році поставлена п'єса «Вишневий сад» — останній твір Чехова. Незабаром Чехов покинув Ялту і разом з дружиною поїхав у Баденвейлер, що у Німеччині, де помер 15 липня 1904.
Бесіда
ІV. Висновки.
Тема оповідання – зустріч двох друзів.
Ідея оповідання – висміювання чиношанування, підлабузництва.
V. Домашнє завдання.
Вивчити значення термінів “оповідання”, “гумор”, “ сатира”, “гротеск”, “гіпербола”, “ремарка”.
Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про хамелеона.
Урок 2
Тема. Оповідання А.П.Чехова «Хамелеон»
Мета : закріпити знання термінів з теорії літератури; працювати над виразним читанням ; вчити аналізувати прочитаний текст; складати схеми; розвивати логічне мислення; виховувати прагнення до самовдосконалення.
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: схеми, тексти оповідань, зображення хамелеона, ілюстрації, презентація, мультимедійна система
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Опитування:
- Які види комічного ви знаєте.
- Дайте визначення оповідання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Зверніть увагу на визначення гумору. Чи згідні ви з таким визначенням? Для чого потрібний гумор?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовка до сприйняття тексту.
2. Словникова робота.
Городовий – нижчий чин міської поліції, поліцейський службовець, який спостерігає за порядком у місті.
Мировий – суддя, який розглядає дрібні громадянські та кримінальні справи.
3. Історія створення оповідання.
Оповідання «Хамелеон» з’явилося в журналі «Осколки» №36 в 1884 р. з підзаголовком «Сценка». 80-і роки були для Чехова творчими. В цей час він створив більшість своїх найкращих оповідань. Часто сюжети для своїх творів письменник брав із життя.
4. Читання оповідання «Хамелеон»
Бесіда
5. Складання схеми 1. ( Слайд )
Що для нього важливіше: Хрюкін чи собака? Чому? Від чого це залежить?
6. Складання схеми 2.
7. Творче завдання ( робота у малих групах).
- Уявіть, що вам потрібно розслідувати цю справу і з’ясувати, хто винен, а хто – ні. Як ви будете розслідувати і який вирок винесете.
( Приблизна відповідь: уважно вивчивши усі обставини справи, можна подумати, що Хрюкін, перебуваючи у стані алкогольного сп’яніння, дратував собачку цигаркою. Собачка у відповідь його вкусила. Хрюкін засмутився, оскільки його професія вимагає ювелірних дій. Але не можна вважати собачку винною, оскільки майстер сам спровокував її до подібних дій.
Рішення : Хрюкіна за жорстоке ставлення до тварин оштрафувати, а собачку повернути господарям.
ІV. Підведення підсумків уроку.
Сьогодні на уроці ми:
V. Домашнє завдання.
Підготуватися до читання оповідання в особах;
довести, що твір «Хамелеон» Чехова – оповідання.
Урок 3.
Тема. Висміювання чиношанування , малодушності, пристосуванства в оповіданні А.П.Чехова «Хамелеон»
Мета: продовжити роботу над виразним читанням в особах; визначити жанр літературного твору, вчити характеризувати героїв оповідання, визначати тему та ідею твору, розмірковувати над його назвою; виховувати неприязне ставлення до хамелеонства як соціального явища.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: ілюстрації до оповідання, портрет А.Чехова, презентація та мультимедійна система.
Епіграф: «Що стало смішним, те не може бути небезпечним». Вольтер
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань .
Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого.
1. Характеристика образів.
Головний герой оповідання – поліцейський наглядач Очумєлов. Його прізвище нам багато про що говорить. Він наділений певною владою, але, з іншого боку, залежить від більш високопоставлених чиновників. Це робить його підлабузником, який думає не про те, як прийняти правильне рішення, а про те, як догодити високим чиновникам.
Хрюкін – золотих справ майстер, своє прізвище теж отримав невипадково. Він чинить, як свиня: напивається, дратує собаку, знущається над нею, а потім ще і вимагає матеріальної компенсації.
Єлдирін – городовик. Його репліки служать поштовхом для зміни подій в оповіданні: до думки городовика прислухається наглядач.
Робота зі слайдами.
2. Визначення теми та ідеї оповідання.
Тема – суд над собакою.
Соціальне ставлення поширюється і на собак: якщо собака бездомна - знищити, якщо генералова – відвести додому.
Ідея – висміяти дволикість чиновників, які навіть не замислюються над справедливістю, їх пристосуванство, чиношанування.
3. Сенс назви оповідання.
- Чому автор дав таку назву оповіданню?
4. Види комічного в оповіданні.
- Який із видів комічного , на вашу думку, використовується в оповіданні?
ІV. Підведення підсумків уроку.
Розгадування кросворду «Хамелеон»
|
1Х |
р |
ю |
к |
і |
н |
||||
|
|
|
2С |
А |
т |
и |
р |
а |
||
|
|
3Ф |
е |
М |
і |
д |
а |
|||
|
|
|
4р |
Е |
м |
а |
р |
к |
а |
|
5о |
с |
к |
о |
Л |
к |
и |
||||
6г |
р |
о |
т |
Е |
с |
к |
||||
|
7г |
у |
м |
О |
р |
|||||
8Б |
а |
д |
е |
Н |
в |
е |
й |
л |
е |
р |
V. Домашнє завдання.
Письмово дати відповідь на запитання: «У чому небезпека хамелеонства?»
Урок 4.
Тема. Художня деталь і антитеза в оповіданнях А.П.Чехова
Мета: познайомити з поняттями «антитеза», «художня деталь», вчити знаходити їх приклади в оповіданнях «Товстий і тонкий», «Хамелеон»; розвивати уважне ставлення до слова; виховувати високі моральні якості.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: виставка творів А.Чехова, ілюстрації до творів, презентація та мультимедійна система.
Епіграф уроку: « Стислість – сестра таланту». А.П.Чехов
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання – письмових відповідей на запитання « У чому небезпека хамелеонства?»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
А.П.Чехов – майстер невеликого оповідання, в якому коротко і лаконічно сказано про багато речей. Писати так, як А.П.Чехов – велике мистецтво. Не випадково письменник стверджує: «Стислість – сестра таланту». Як же уважно, бережно треба відноситися до слова, щоб сказати про важливе коротко і зрозуміло! Сьогодні ми дізнаємося, які засоби використовував для цього письменник.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Вивчення літературних термінів.
Художня деталь – виразна подробиця або штрих, що несе значне змістове навантаження , збуджує думку, викликає в уяві читача цілісну картину і пробуджує низку асоціацій.
Письменник вказує на деталі : від товстого «пахло хересом і флердоранжем», тобто дорогим вином і парфумами, а від тонкого – «шинкою і кавовою гущею».
В якості художньої деталі можна розглядати і мову персонажів : тонкий постійно добавляє до слів «-с», що вказує на надмірну повагу до співрозмовника.
Прізвиська героїв вказують на особливості їх характерів. Тонкий намагається всім догодити.
Не випадково в оповіданні повторюються схожі фрази: на початку зустрічі друзів (« Обидва були приємно вражені») і в кінці ( «Всі троє були приємно вражені»).
В якості художньої деталі можна розглядати і прізвиська героїв оповідання «Хамелеон».
Антитеза – протиставлення явищ, характерів, почуттів, зовнішності.
2. Складання опорного конспекту.
ІV. Підведення підсумків уроку. Вправа «Незакінчені речення».
Продовжіть речення:
V. Домашнє завдання.
Знайти в оповіданнях Чехова приклади антитези і художньої деталі.
Написати невеличку статтю про події на базарі.
1