Часи дієслова. Теперішній час

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе поглибити знання учнів про часи дієслова; удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати час дієслів; розвивати творчі вміння доцільно використовувати дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часів у текстах; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу знайомити семикласників з життям наших пращурів;виховувати національну свідомість, почуття національної гідності.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Шосте жовтня. Класна робота

Номер слайду 2

САМОСТІЙНІ-6?лекс.знач.член реч. СЛУЖБОВІ-3 Займенник. Хто?Що? Який? Чий ? Скільки?Вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називаєйого. Дієслово. Що робити?Дію предмета. Числівник. Скільки? Котрий? Який?Число, к-сть. Прикметник. Який? Чий ?Ознака предмета. Вигук. Виражає почуття, звуконасліду-вання, привітання. Прийменник- Поєднує іменні част. мови з іншими словами;- вказує на місце, час. Частка вираж. додаткові смисл. віднош.; утворює грамат. норми. Сполучник. Поєднує ОЧ,част. скл.речення. Прислівник. Як? Коли? Де?Ознака дії, предметаІменник. Хто? Що?Предмет

Номер слайду 3

Яка, на вашу думку, специфіка категорії часу в мовознавстві?Проблемне завдання. Порівняйте особливості використання категорії часу в різних сферах людської діяльності: Задачі на рух. У задачах на рух розглядаються три взаємопов’язані величини: S – відстань (пройдений шлях), t – час руху, v – швидкість – відстань, пройдена за одиницю часу. Час – це частка від ділення відстані на швидкістьt = S : vматематика (формула часу)біологія (біологічний час)історія (минуле, сьогодення, майбутнє)Хімічні процеси в молекулах ДНК - це біологічний годинник, який відлічує час нашого організму. Хронологічна послідовність людських діянь є історичним часом.

Номер слайду 4

Завдання: - прочитати текст, - виписати дієслова, - визначити їх час і вид. Яка тема та головна думка тексту? Яким чином текст пов’язаний з темою уроку.  Ще в сиву давнину люди знали про нерозривний зв’язок минулого, сучасного і майбутнього. Щоб вірно орієнтуватися в житті, щоб бути освіченою людиною, треба вивчати минуле свого народу, його історію. Історія народу, як і життя людини, має героїчні, трагічні, щасливі й нещасливі сторінки. У героїчному найбільше проявляється національний характер народу, його душевна краса, його талант. Ці сторінки особливо хвилюють і викликають почуття національної гордості. В історичному минулому українського народу було таке неповторне і легендарне явище, як Запорозька Січ. Це про неї М. В. Гоголь у своєму творі «Тарас Бульба» писав: «Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну». Робота з текстом

Номер слайду 5

Часи дієслова. Теперішній час

Номер слайду 6

Минулий Дія відбувається до моменту розповіді про неїщо зробив?що робив?Змінюється за числами, родами (в одн.). Має доконаний і недоконаний вид:прочитав, читав. Теперішній Дія відбувається у момент розповіді про неїщо роблять?Змінюється за числами й особами. Має недоконаний вид: читаю. Майбутній. Дія відбуваєтьсяпісля розповіді про неїщо зроблю?що робитиму?що буду робити?Змінюється за числами й особами. Має док. і недок. вид, просту і складену форми: прочитаю, читатиму, буду читати. Часи дієслова : Дієслово

Номер слайду 7

Морфологічні ознакидоконанийчисло, особувидминулий. Дієсловонедоконанийспосібдійснийнаказовийумовнийчасмайбутнійтеперішнійрід

Номер слайду 8

Творення дієслів минулого часу. Дієслова минулого часу утворюються додаванням до основи неозначеної форми суфікса –в– у чоловічому роді та суфікса –л–  у формі жіночого та середнього роду й у множині: малював, малювала, малювало, малювали. Основу інфінітива виділяємо в неозначеній формі дієслова після відкидання суфікса –ти: принести. Зверни увагу!

Номер слайду 9

Зауважте !Дієслово. Деякі форми дієслів минулого часу чоловічого роду утворюється без суфікса, якщо основа неозначеної форми закінчується на приголосний: бігти — біг, нести — ніс. У дієсловах минулого часу без суфікса відбувається чергування голосних о — і, е — і в корені: могти — міг, мести — мів. Особливості творення форми чоловічого роду минулого часу дієслів із суфіксом -ну-Дієслова із суфіксом -ну-, що означають тривалу недоконану дію, у минулому часі мають паралельні форми: мерзнути — мерз, мерзнув; мокнути — мокли, мокнули. Дієслова із суфіксом -ну-, що мають одноразову чи раптову дію, у минулому часі мають одну форму:стрибнути — стрибнув, крикнути — крикнув.

Номер слайду 10

Дієслова майбутнього часу. Дієслово

Номер слайду 11

Дієслова майбутнього часу мають три форми:просту доконаного виду: наберу, наберемо, стану, накличеш, занесете;складну недоконаного виду: інфінітив + суфікс -м- + особові закінчення: учитимеш, знатимеш, знатимутьскладену недоконаного виду: інфінітив + бути в особових формах: буду знати, будеш знати. Дієслово

Номер слайду 12

Зауважте !ДієсловоІнколи між допоміжним  дієсловом  бути та неозначеною формою дієслова, які утворюють складену форму майбутнього часу, в реченні можуть стояти інші слова: Буду я навчатись мови золотої (А. Малишко). Буде в пісні жить моя душа ( П. Воронько).

Номер слайду 13

Чергування голосних в особових формах. Дієслово

Номер слайду 14

Від неозначеної форми утворіть дієслова минулого часу. Запишіть, розкриваючи дужки. Поясніть, як змінюються дієслова минулого часу1) За гори вже сонце (ховатись), рожевії хмарки (пливти). 2) Буйно (сходити) пшениця, так, аж серце (молодіти). 3) Рожевий пил (спадати, синіти) все кругом, і коси золоті зоря (вплітати) в трави. 4) Вже (скосити) гречку, осінь недалечко. 5) (Співати) пташки голосисто у сяйві з небесних вершин. Дієслово. Завдання

Номер слайду 15

Дієслово. Завдання. Запишіть дієслова шанувати, говорити, дзвонити в усіх особах і числах теперішнього часу. Дієслова пекти, котити, виходити, їздити, трусити поставте у форму 1-ї особи однини теперішнього часу. З’ясуйте, які приголосні звуки чергуються.

Номер слайду 16

Дієслово. Вправа з ключем. Розподіліть слова у три колонки: І — минулий час, ІІ — теперішній, ІІІ — майбутній. Входив, знає, утворювала, дарує, мовчала, з’єднує, знайшов, уміє, перелазив, читає, гнатиму, оздобив, буду ходити, зловлю, боротимусь, згадаю, побачу. КЛЮЧ: Підкресліть другу від початку слова літеру. За умови правильного розподілу слів розшифровується початок речення: Хто не знає минулого, …

Номер слайду 17

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

Номер слайду 18

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Заболотний. О. В., Заболотний,В. В. Українська мова: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт навч. закл./ О. В. Заболотний, В. В. Заболотний.2-ге вид.-К.: Генеза, 2016.-256 с. іл.ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа . URL: https://uk.wikipedia.org/wiki - URL:  https://vseosvita.ua/library/casi-dieslova-teperisnij-cas-4692.html- URL:  https://miyklas.com.ua/p/ukrainska-mova/7-klas/diyeslovo-14736/chasi-diyesliv-39373/re-7667c832-1e3e-4f00-bdc9-084a7613386c

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
6 жовтня 2021
Переглядів
2147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку