Урок "ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ"

Про матеріал
Розробка дистанційного уроку з української мови 7 клас "ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ"
Перегляд файлу

 

ТЕМА: ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Мета: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники у реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; виховувати естетичний смак, спричинений творами мистецтва

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент (Привітання. Перевірка ауді- та відеозв’язку).

  Учитель. Добрий день, мої любі! Перед тим , як розпочнемо урок, перевірмо якість нашого зв’язку. Прохання вимкнути мікрофони і увімкнути камери. Питання, які у вас будуть виникати, надсилайте в чат.Якщо у нас все гаразд, поставте плюсик  в чат і розпочнімо. Не хвилюйтеся, не нервуйте, налаштуйтесь на позитивну роботу.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. Розпочнімо нашу спільну роботу . За допомогою Хмари слів пригадайте та назвіть всі форми дієслів

 Дієслово: лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

 

Учитель. Пропоную послухати невеличку казку, останнє речення якої завершите ви, будьте уважними:

   Жила-була незвичайна сім’я – Прикметник та Дієслово. Прикметник любив дивитися в дзеркало, милуватися собою і казати: «Який!» Він гордився, що мав три славні роди, міг міняти свою форму, змінюючись за числами та відмінками. Дієслово мало гордий вид, дуже багато часу і любило всім наказувати, що робити, що зробити. У цій дивній сім’ї народилося дитя, дуже схоже і на маму, і на тата. Його назвали …

 

Учитель. То  як же назвали дитя? Правильно-дієприкмитник

 

Учитель. Отже, тема нашого уроку «Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»...

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

 Учитель А тепер я пропоную вам подивитися експрес- урок О. Авраменка .

Скористайтеся QR-кодом, щоб відкрити відео.

http://qrcoder.ru/code/?http%3A%2F%2Fhttps%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DpC3Ro4gib24&4&0

Учитель А як ви гадаєте, наскільки важлива сьогоднішня тема для нас?

 

Учитель Чудово! Вивчення даної теми нам знадобиться, для уникнення так званих мовних покручів. Отже , бегущая строка – в перекладі рухомий рядок. Діти, висловіть ще ваші міркування: чому так важливо вивчати програмовий

матеріал з української мови:

- щоб отримати знання і поступити в університет;

- щоб вміти правильно висловлювати свої думки;

- щоб бути освіченою людиною;

- щоб успішно здати ЗНО;

- щоб без помилок писати диктанти, перекази, твори.

А щоб ваші міркування справдилися, ви повинні докласти свої зусилля,

бажання та знання і отримати задоволення від уроку.

  

Учитель Сформулювати мету сьогоднішнього заняття – до снаги кожному з вас. Спробуйте визначити мету уроку, скориставшись формулою «Сьогоднішній урок навчить нас …»

  • Давати визначення …дієприкметника як особливої форми дієслова.
  • Розпізнавати …дієприкметники в реченнях.
  • Визначати… граматичні ознаки та синтаксичну роль дієприкметників.

 

Учитель Сьогодні на уроці ми не лише вивчатимемо нову тему, а й одночасно познайомимося із творчістю відомої сучасної української художниці, яка має свій невторний стиль -  Євгенію Гапчинську. (Слайд )

 

V. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

Учитель Запишіть в зошити , будь ласка, дату, тему уроку та приклади , які є на екрані.

 

Учитель Звернімо увагу на виділені слова в реченнях та визначмо синтаксичну роль і морфологічні ознаки .

Зустрінуться жовтий пісок та чужії люди (Т. Шевченко) – слово жовтий Виступає в ролі означення та означає ознаку предмета пісок Який? жовтий  - значить це прикметник в Н.в. одднини чол. Роду.

 

Учитель Розглянемо другий приклад

Виноград по садах жовтів, наливався (М. Коцюбинський)

Виноград що робив? Жовтів, означає дію предмета та виступає присудком, це дієслово мин. Часу, однини, чол. роду, недок. виду

 

Учитель Наступний приклад

Напівпрозорі жовтіючі кетяги солодко дрімають серед лапатого листя (М. Коцюбинський).

Визначимо морфологічні ознаки слова жовтіючі – Н. в., множина, тепер. Час, недок. Вид.

Ми бачимо, що в цьому слові є як ознаки прикметника, так і ознаки дієслова. Так як було сказано про це у нашій казці.

 

Учитель Отже,  це слово належить до дієприкметника як особливої форми дієслова.

 

Учитель Синтаксичну роль дієприкметника визначимо на прикладі речення.

Засіяне поле вже зазеленіло. (Яким членом речення виступає виділене слово. Правильно означення, бо поле яке? засіяне)

Поле біля лісу вже засіяне. (А в наступному речення Яка синтаксична функція виділеного слова. Правильно присудок, Хто? Що? Поле  є  засіяне)

Отже, пропоную узагальнити теоретичний матеріал про дієприкметник за допомогою ментальної карти. (Як ми бачимо, і розказую сама правила )

 

Ауторелаксація «Веселка».

     Ви, як я бачу, втомилися. Сядьте зручно, заплющіть очі, уявіть веселку. Вам легко, спокійно, приємно. Ви почуваєтесь затишно. А тепер встаньте, прогніться і над головою зробіть дугу веселки. Сідайте, будь ласка.

 

VІ. Виконання вправ на закріплення.

Учитель Прочитайте речення і виділіть дієприкметники

 Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті    ( https://learningapps.org/view3439529  ), щоб відкрити вправу. Після виконання скріншот з результатом відправте вчителю.

 

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Flearningapps.org%2Fview3439529&4&0

 

 

Учитель Прослухайте  поданий текст , визначте тему, мету , стиль та тип мовлення.

Картини, створені українською художницею Євгенією Гапчинською, - це не просто цілий дитячий, а все ж дорослий світ, з притаманним тільки їй гумором, приємними для очей фарбами, образами, пухкенькими личками. В образах малюків можна побачити скопійовані риси самої художниці, яка й досі тягнеться за цукерками на столі і їсть морозиво пломбір на паличці. Народжені нею картини говорять про те, що в душі вона залишається  трохи дитиною. Створюючи  роботи, Євгенія Гапчинська передає частину себе, своїх думок, енергії нам. Саме тому сяюча посмішка мимоволі з'являється на обличчях багатьох глядачів.

Картини популярної української художниці Євгенії Геннадіївни Гапчинської виставляються в багатьох музеях світу, вони користуються великим успіхом у приватних колекціонерів, серед яких актриса Інна Чурикова, музикант Володимир Співаков, футболіст Андрій Шевченко, письменник Іван Малкович, тенор Лучано Паваротті та інші відомі особи.

Художні  роботи Євгенії Гапчинської виконані у «дитячій» манері. Персонажі її творів -маленькі, кумедні, зворушливі чоловічки — надзвичайно привабливі. Сама художниця називає себе «постачальником щастя №1», тому що її творчість повертає глядачів у світ дитинства, наповненого радістю та любов’ю  (З інтернету).

 

Тема: розповідь про творчість української художниці Євгенії Гапчинської.

Чи знайома вам ця художниця? (показати її картини)

Як пов’язана її творчість із сьогоденням? (Вона створила цілий бренд під ім’ям Гапчинська: пенал, ручка, блокноти, сумки, цукерки)

 

Учитель Знайдіть в тексті речення, яке виражає основну думку.

 

Мета: Євгенія Гапчинська є «постачальником щастя №1»,  тому що її творчість повертає глядачів у світ дитинства, наповненого радістю та любов’ю. 

Стиль: публіцистичний

Тип: розповідь

 

Учитель Знайдіть та випишіть з тексту дієприкметники і визначте їх морфологічні ознаки, скориставшись        теоретичним матеріалом підручника (сторінка 93).

Створені- Н.В., множина, мин. час, док.вид, означення

Скопійовані- З.В., множина, мин. час, док.вид, означення

Народжені- Н.В., множина, мин. час, док.вид, означення

Сяюча - Н.в, однина, жін. рід, теп. Час, недок.вид., означення

Виконані - Н.В., множина, мин час, док.вид, присудок

Наповненого- Р.в., однина, сер. рід, мин. Час, док.вид, означення

 

 

Учитель Розподільний диктант.             

    Прослухати словосполучення. Розподілити їх у дві колонки: у першу – прикметники з іменниками, у другу – дієприкметники з іменниками. Довести правильність виконання.

ОсЯйна посмішка, сяюча посмішка; світлий погляд, освітлений погляд; повна творчість, наповнена творчість; пожовкла картина, жовта картина; полохливе янголятко, сполохане янголятко.

 

Учитель Отже , прикметники називають постійну ознаку предмета (світлий, повна, жовта);

А дієприкметники виражають ознаку, яка розвивається в часі (сяюча – та ,  що сяє, освітлений – той, що освітлює)

 

Учитель Синтаксичний розбір (робота з дошкою)

Художні  роботи Євгенії Гапчинської виконані у «дитячій» манері.

Граматична основа – роботи виконані

Роботи Чиї? Євгенії Гапчинської

Роботи Які? художні

Виконані  ЯК? у «дитячій» манері

 

 Учитель  Створіть діалог-інтерв’ю, взявши за основу текст про Євгенію Гапчинську та використовуючи дієприкметники.

Я задоволена вашою роботою , ви вмієте правильно використовувати дієприкметники в мовленні, і вправно створили діалог. Можу сказати, що ви майбутні журналісти.

 

VІІ. Підведення підсумків уроку.

Учитель Підсумком нашого уроку стане ваша робота в гугл формі, посилання на яку буде в чаті.  https://forms.gle/XX9UCLrQCsgJZZJf6

Отже, ви побачили свій результат засвоєння нових знань.

 

VІІ. Рефлексія.

Я пропоную вам поставити в чат відповідний графічний знак:

+ я навчився визначати синтаксичну функцію дієприкметників  та знаходити їх в реченні

- нічого не зрозумів/ не зрозуміла

? виникали труднощі під час виконання завдань

Дайте коротку відповідь на питання: яку  мовленнєву тему ви б запропонували на наступний урок?

 

ІХ. Домашнє завдання ( диференційоване)

Вивчити параграф 17

1.Виконати вправу з підручника с.95 вправа 194

2. Створіть інформаційне повідомлення для шкільного вебсайту з використанням дієприкметників про вдало відвідану виставку картин Євгенії Гапчинської

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

doc
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
1157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку