Урок № Дата_____________
Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники в реченнях, з’ясовувати їхній рід, число, відмінок, синтаксичну роль;
розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи;
виховувати патріотичні почуття, почуття пошани до народних традицій.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Орфоепія: читання поетичного твору з дотриманням орфоепічних норм.
Синтаксис: речення, текст.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
Аутотренінг-настанова на урок. (слайд 1) Учитель. У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування». Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.
Аутотренінг.
Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу подумки повторювати за мною.
Я – учень.
Я – творча людина.
Я міркую, аналізую.
Я вільно висловлюю свої думки.
Помилившись, міркую далі. На помилках навчаються.
Шукаю істину. Я хочу багато знати.
Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.
ІІ. Мотивація навчання Створення «Асоціативного грона» до слова «дієприкметник» (дієслово, прикметник, форма дієслова і т.д.) (слайд 2)
ІІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку ( слайд 3)
Я впевнена, що ваші асоціації допоможуть сьогодні на уроці нам продовжити поглиблювати відомості з морфології й орфографії, зокрема про дієприкметник як особливу форму дієслова, адже це 1-й урок з теми «Дієприкметник». Держстандарт з української мови передбачає, що, опрацювавши дану тему, ви зможете давати визначення дієприкметника як особливої форми дієслова, визначати його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; відрізнятимете дієприкметник від прикметника; знаходитимете у реченні дієприкметник; а виконуючи різні види завдань, ми будемо розвивати увагу, пам'ять, спостережливість при визначенні граматичних ознак та синтаксичної ролі дієприкметників та стосовно доречного вживання дієприкметників у власному мовленні; усі разом прилучимося до національних традицій та звичаїв нашого народу.
Отже, будь ласка, розгорніть свої зошити й запишіть дату та тему нашого уроку. (слайд 4)
У ході опрацювання матеріалу даного уроку зверніть увагу на такі ключові поняття: значення дієприкметника, його морфологічні ознаки, синтаксична роль, адже вони будуть винесені на контрольну роботу, а також входять до програми ЗНО.
(слайд 5)
ІV. Актуалізація мотиваційних резервів на основі повторення вивченого
А щоб перейти до успішного опрацювання теми, ми пригадаємо основні поняття, засвоєні на попередніх уроках. (слайд 6-7)
Прийом «Я знаю, що …»
1. Дієсловом називається …
2. Дієслова бувають двох видів …
3. Дієслова мають такі часові форми: …
4. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …
5. Дієслово має 5 основних форм: …
6. Прикметником називається …
7. Прикметники мають такі граматичні ознаки: …
8. Прикметники у реченні найчастіше виконують роль …
V. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні на уроці ми не лише вивчатимемо нову тему, а й одночасно будемо плести віночок. (слайд 8)
Український віночок – це не просто краса. Це символ добра й чудовий оберіг. А ще в ньому прихована чарівна сила рідної землі.
Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Здавна повелося, що традиційний український вінок має бути з 12 квіток, кожній з яких надано певного символічного змісту.
Кожен урок, на якому будемо вивчати відомості про дієприкметник, ми вплітатимемо по кілька квіточок – тим самим вивчатимемо нові поняття про дієприкметник та виконувати певні завдання, бо кожна квітка нашого віночка «приховує» різні відомості з теми. Сьогодні таких квіточок буде три.
Учитель. (слайд 9) Уплітаємо у віночок першу квітку – деревій. А що вона означає у вінку?
Деревій – перша квітка українського віночка. Прославлений він тим, що має цупке стебло, проростає та цвіте всюди. Мабуть, тому і вважають його символом нескореного українського духу. Як символ нескореності, деревій посідає центральне місце у віночку.
Евристична бесіда. (слайд 10)
Визначити, чим відрізняються ознаки предмета, що виражені словами, поданими у лівій і правій колонці таблиці.
Деревій |
|
українського |
прославлений |
цупке |
нескореного |
центральне |
|
1. Робота з підручником: параграф 18, с. 64. (слайд 11)
Опрацюйте, будь ласка, матеріал підручника і з’ясуйте, що вам відомо, а що є новим.
2. Оголошення результатів роботи.
Метод «Можу!» (слайд 12)
У реченні вставте замість крапок пропущені слова. Дайте визначення дієприкметника.
Дієприкметник – це … форма …. , що виражає … за … і відповідає на питання… .
Наприклад: … (той, що ), … (той, що ).
Учитель. А зараз вплетемо у наш віночок другу квітку. (слайд 13)
Безсмертник, уплетений у віночок, дарує здоров'я, загоює найтяжчі рани. І назва у нього символічна: без смерті прожити.
Ми – дослідники! Робота в групах. (слайд 14)
А тепер пропоную вам зробити дослідження-пошук. Скориставшись теоретичним матеріалом підручника (сторінка 64), визначте граматичні ознаки дієприкметника, за якими він подібний до прикметника (І група), до дієслова – (ІІ група).
Робота з таблицею.
ЯК ДІЄСЛОВО |
ЯК ПРИКМЕТНИК |
Має категорію часу: теперішній, минулий. |
Указує на ознаку предмета. |
Має категорію виду: доконаного, недоконаного. |
Відповідає на питання: який? яка? яке? які? |
Може мати залежні слова. |
Змінюється за родами, числами, відмінками. |
Висновок: слово уплетений має граматичні ознаки прикметника і дієслова. Отже, це дієприкметник.
Вернісаж знань. Групи презентують свою роботу.
Учитель. Третя квітка в українському вінку - барвінок. (слайд 15)
Барвінок – дуже шанована в українців квітка, її блакитний погляд супроводжує нас від самого народження: колись барвінок кидали в першу купіль хлопчика-немовляти, щоб ріс малюк гарним, сильним та сміливим.
Нерідко на весіллі наречена зустрічала гостей у розкішному барвінковому вінку та у гаптованій мереживом сороцчі.
А вічнозелене барвінкове листя нагадувало нашим пращурам про безсмертя людської душі.
(Знайти в тексті речення з дієприкметником, виписати, виконати синтаксичний розбір речення з дієприкметником і зробити висновок про роль у реченні)
Словникова робота ( слайд 16)
Гаптований – нашитий на тканину, шкіру візерунок з бісеру, золота, срібла.
Валеологічна хвилинка.
Наша мова багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні з цим, дайте один одному руку.
Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати свій словниковий запас, то сплесніть у долоні.
Якщо ви дбаєте про чистоту української мови, бережете українську пісню, то сплетіть руки вгорі.
Якщо ви з повагою ставитеся до материної колискової - встаньте.
VІ. Виконання системи завдань на основі повторення вивченого
1. Гра «Хто заблукав». (слайд 17)
Визначити зайве слово. Вказати, хто і де заблукав.
А) обсаджений, притихлий, тихий;
Б) побілений, червоний, грізний;
В) сидячий, пробитий, зробити.
2. Вправа «Як Попелюшка». (слайд 18)
Виписати дієприкметники в першу колонку, а прикметники – в другу.
Свіже повітря, посвіжіле повітря; солона капуста, посолена капуста; біла кімната, побілена кімната; жовтий колос, пожовклий колос; полохливий птах, сполоханий птах; стихаючий вітер, тихий вітер.
3. Гра «Упізнай мене». (слайд 19-20)
Виписати дієприкметники. Визначити вид і час кожного.
Зразок: Яблука доспілі виснуть наді мною.
(Яблука доспілі – яблука, які доспіли. Отже, доконаний вид, минулий час.)
Доспілі – минулий час, доконаний вид.
1 група: Усе навколо затиха під владою чаруючої ночі.
2 група: Тополя шепоче у вікна відчинені.
4. Гра «Продовж ланцюжок» (усно)
Щоб перевірити, як ви засвоїли новий матеріал, ви одне за одним називаєте дієприкметники за зображеними на малюнках діями.
(слайди 21-26)
VII. Рефлексія
Метод «Незакінчене речення»: (слайд 27)
- На уроці я дізнався …
- Для мене новим було…
- Найбільше мені запам’яталося…
VIII. Оцінювання роботи на уроці.
IX. Домашнє завдання (слайд 28)
Отже, опрацювавши дану тему п. 18, ви зможете виконати одне із завдань:
- вправу 177, де потрібно підкреслити дієприкметники як члени речення та визначити в них рід та число ;
- скласти речення з дієприкметниками: прочитаний, дозрілий, освітлений, сяючий, визначити їхню синтаксичну роль .