Розробка уроку з теми "Дієприкметник"

Про матеріал
Розробка уроку української мови з теми "Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль" за підручником О.В. Заболотного, В.В. Заболотного
Перегляд файлу

Урок №                 Дата_____________                        

 Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета:  ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники в реченнях, з’ясовувати їхній рід, число, відмінок, синтаксичну роль;

   розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи;

   виховувати патріотичні почуття, почуття пошани до народних традицій.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Орфоепія: читання поетичного твору з дотриманням орфоепічних норм.

Синтаксис: речення, текст.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

   Аутотренінг-настанова на урок. (слайд 1) Учитель. У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування». Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.

Аутотренінг.

   Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу подумки повторювати за мною.

Я – учень.

Я – творча людина.

Я міркую, аналізую.

Я вільно висловлюю свої думки.

Помилившись, міркую далі. На помилках навчаються.

Шукаю істину. Я хочу багато знати.

Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.

ІІ. Мотивація навчання  Створення «Асоціативного грона» до слова «дієприкметник» (дієслово, прикметник, форма дієслова і т.д.) (слайд 2)

ІІІ.  Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку ( слайд 3)

    Я впевнена, що ваші асоціації допоможуть  сьогодні на уроці нам  продовжити поглиблювати відомості з морфології й орфографії, зокрема про дієприкметник як особливу форму дієслова, адже це 1-й урок з теми «Дієприкметник». Держстандарт з української мови передбачає, що, опрацювавши дану тему, ви зможете  давати визначення дієприкметника як особливої форми дієслова, визначати його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; відрізнятимете дієприкметник від прикметника; знаходитимете у реченні  дієприкметник; а виконуючи різні види завдань, ми будемо розвивати увагу, пам'ять, спостережливість при визначенні граматичних ознак та синтаксичної ролі дієприкметників  та стосовно доречного вживання дієприкметників у власному мовленні; усі разом прилучимося до національних традицій та звичаїв нашого народу.

   Отже, будь ласка, розгорніть свої зошити й запишіть дату та тему нашого уроку. (слайд 4)

   У ході опрацювання матеріалу даного уроку зверніть увагу на такі ключові поняття:   значення дієприкметника, його морфологічні ознаки, синтаксична роль, адже вони будуть винесені на контрольну роботу, а також входять до програми ЗНО.

 (слайд 5)

ІV. Актуалізація мотиваційних резервів  на основі повторення вивченого

   А щоб перейти до успішного опрацювання теми, ми пригадаємо основні поняття, засвоєні на попередніх уроках. (слайд 6-7)

Прийом «Я знаю, що …»

1. Дієсловом називається …

2. Дієслова бувають двох видів …

3. Дієслова мають такі часові форми: …

4. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …

5. Дієслово має 5 основних форм: …

6. Прикметником називається …

7.  Прикметники мають такі граматичні ознаки: …

8.  Прикметники у реченні найчастіше виконують роль …

V. Вивчення нового матеріалу

    Сьогодні на уроці ми не лише вивчатимемо нову тему, а й одночасно будемо плести віночок.  (слайд 8)

   Український віночок – це не просто краса. Це символ добра й чудовий оберіг. А ще в ньому прихована чарівна сила рідної землі.

   Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Здавна повелося, що традиційний український вінок має бути з 12 квіток, кожній з яких надано певного символічного змісту.

      Кожен урок, на якому будемо вивчати відомості про дієприкметник, ми  вплітатимемо по кілька квіточок – тим самим вивчатимемо нові поняття про дієприкметник та виконувати певні завдання, бо кожна квітка нашого віночка «приховує» різні відомості з теми. Сьогодні таких квіточок буде три.

  Учитель. (слайд 9) Уплітаємо у віночок першу квітку – деревій. А що вона означає у вінку?

 Деревій – перша квітка українського віночка. Прославлений  він тим, що має цупке стебло, проростає та цвіте всюди. Мабуть, тому і вважають його символом нескореного українського духу. Як символ нескореності, деревій посідає центральне місце у віночку.

Евристична бесіда.  (слайд 10)

   Визначити, чим відрізняються ознаки предмета, що виражені словами, поданими у лівій і правій колонці таблиці.

       Деревій

 

українського

прославлений

цупке

нескореного

центральне

 

 

  • На які питання відповідають  слова у лівій колонці?
  • Що виражають ці слова?
  • Ознака, яку виражають прикметники – постійна чи непостійна?
  • На яке питання відповідають, до якої частини мови належать?
  • На які питання відповідають слова у правій колонці?
  • Що вони виражають?
  • Чим відрізняється ознака, виражена в словах прославлений, нескореного від ознаки, вираженої у словах  українського, цупке, центральне. (У цих словах ознака постійна, а у словах прославлений, нескореного – ознака тимчасова, створювана дією).
  • Що ж означають ці слова? До якої частини мови належать? Щоб дати відповідь на запитання, звернемося до підручника.

  1. Робота з підручником: параграф 18, с. 64.  (слайд 11)

      Опрацюйте, будь ласка, матеріал підручника і з’ясуйте, що вам відомо, а що є новим.

  2. Оголошення результатів роботи.

  Метод «Можу  (слайд 12)

У реченні вставте замість крапок пропущені слова. Дайте визначення дієприкметника.

Дієприкметник – це    форма …. , що виражає … за …  і відповідає на питання… .

Наприклад: … (той, що ), … (той, що ).

Учитель. А зараз вплетемо у наш віночок другу квітку.  (слайд 13)

 Безсмертник, уплетений у віночок, дарує здоров'я, загоює найтяжчі рани. І назва у нього символічна: без смерті прожити. 

  • Знайдіть дієприкметник у даному тексті (уплетений)
  • Чи можна дане слово уплетений змінити за родами? за числами? і за відмінками? (усно).
  • Спробуйте визначити час і вид слова уплетений.
  • Так чому дієприкметник має таку назву?
  • Давайте звіримо свої міркування з матеріалом підручника.

 Ми – дослідники! Робота в групах.  (слайд 14)

   А тепер пропоную вам зробити дослідження-пошук. Скориставшись        теоретичним матеріалом підручника (сторінка 64), визначте граматичні ознаки дієприкметника, за якими він подібний до прикметника  (І група), до дієслова – (ІІ група).

Робота з таблицею.

ЯК ДІЄСЛОВО

ЯК ПРИКМЕТНИК

Має категорію часу: теперішній, минулий.

Указує на ознаку предмета.

Має категорію виду: доконаного, недоконаного.

Відповідає на питання: який? яка? яке? які?

Може мати залежні слова.

Змінюється за родами, числами, відмінками.

 Висновок: слово уплетений  має граматичні ознаки прикметника і дієслова. Отже, це дієприкметник.

      Вернісаж знань. Групи презентують свою роботу.

Учитель. Третя квітка в українському вінку - барвінок.    (слайд 15)

    Барвінок – дуже шанована в українців квітка, її блакитний погляд супроводжує нас від самого народження: колись барвінок кидали в першу купіль хлопчика-немовляти, щоб ріс малюк гарним, сильним та сміливим. 

   Нерідко на весіллі наречена зустрічала гостей у розкішному барвінковому вінку та у гаптованій мереживом сороцчі.

   А вічнозелене барвінкове листя нагадувало нашим пращурам про безсмертя людської душі. 

(Знайти в тексті речення з дієприкметником, виписати, виконати синтаксичний розбір речення з дієприкметником і зробити висновок про роль у реченні)

  Словникова робота ( слайд 16)

Гаптований – нашитий на тканину, шкіру візерунок з  бісеру, золота, срібла.

     Валеологічна хвилинка.

Наша мова багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні з цим, дайте один одному руку.

Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати свій словниковий запас, то сплесніть у долоні.

Якщо ви дбаєте про чистоту української мови, бережете українську пісню, то сплетіть руки вгорі.

Якщо ви з повагою ставитеся до материної колискової - встаньте.

VІ. Виконання системи завдань  на основі повторення вивченого

  1.   Гра «Хто заблукав».  (слайд 17)

  Визначити зайве слово. Вказати, хто і де заблукав.

А) обсаджений, притихлий, тихий;

Б) побілений, червоний, грізний;

В) сидячий, пробитий, зробити.

2. Вправа «Як Попелюшка».    (слайд 18)

  Виписати дієприкметники в першу колонку, а прикметники – в другу.

 Свіже повітря, посвіжіле повітря; солона капуста, посолена капуста; біла кімната, побілена кімната; жовтий колос, пожовклий колос; полохливий птах, сполоханий птах; стихаючий вітер, тихий вітер.

3. Гра «Упізнай мене».  (слайд 19-20)

   Виписати дієприкметники. Визначити вид і час кожного.

Зразок: Яблука доспілі виснуть наді мною.

(Яблука доспілі – яблука, які доспіли. Отже, доконаний вид, минулий час.)

Доспілі – минулий час, доконаний вид.

1 група: Усе навколо затиха під владою чаруючої ночі.

2 група: Тополя шепоче у вікна відчинені.

  4.  Гра «Продовж ланцюжок» (усно)

   Щоб перевірити, як ви засвоїли новий матеріал, ви одне за одним називаєте дієприкметники за зображеними на малюнках діями.

 (слайди 21-26)

 VII.  Рефлексія

   Метод «Незакінчене речення»:    (слайд 27)

- На уроці я дізнався …

- Для мене новим було…

- Найбільше мені запам’яталося…

VIII. Оцінювання роботи на уроці.

 IX. Домашнє завдання (слайд 28)

      Отже, опрацювавши дану тему п. 18, ви зможете виконати одне із завдань:

 - вправу 177, де потрібно підкреслити дієприкметники як члени речення та визначити в них рід та число ;

  - скласти речення з дієприкметниками: прочитаний, дозрілий, освітлений, сяючий, визначити їхню синтаксичну роль .

 

 

 

doc
Додано
10 жовтня 2021
Переглядів
922
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку