Тема: Частини мови. Народна байка «Не впусти рака з рота». Розрізнення частин мови.
Мета: закріпити знання учнів про байку як літературний жанр; ознайомити з народною байкою «Не впусти рака з рота», навчати оцінювати вчинки дійових осіб; закріпити в учнів поняття про частини мови, їх ознаки та роль у реченні; виробляти вміння розрізняти частини мови, вживати у власному висловлюванні; розвивати увагу, мовлення; виховувати пізнавальні інтереси.
Очікувані результати:
учень/учениця розуміє особливості байки як жанру літератури, наводить приклади байок; визначає мотиви поведінки дійових осіб прочитаного тексту, висловлює своє ставлення до їх вчинків; розрізняє частини мови, вживає слова різних частин мови у власному висловлюванні; висловлює свою думку правильно і аргументовано в усній та письмовій формі; проявляє пізнавальний інтерес.
Хід уроку:
І. Вступна частина. Емоційне налаштування.
1. Назвіть, який у вас настрій, використовуючи один прикметник.
2. Прийом «Мої очікування» (Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?)
ІІ. Основна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Прийом «Незакінчені речення»:
-
Слова-назви предметів – це…
-
Вони відповідають на питання…
-
Прикметники називають…
-
Вони відповідають на питання…
-
Слова-назви дій – це…
-
Дієслова відповідають на питання…
-
Актуалізація опорних знань. Вправа «Мікрофон»:
-
З яким жанром літератури ми вчора познайомились?
-
Який твір називається байкою?
-
Хто може бути дійовими особами байки?
-
Як називається повчальний висновок байки?
-
Де в байці може бути мораль?
-
Яку байку ми читали? Хто її автор? Яка головна думка байки «Лебідь, Щука і Рак»?
-
Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми прочитаємо ще одну байку. А про кого в ній розповідатиметься, ви дізнаєтесь, відгадавши дві загадки.
Чорно-сірі сукні мають,
Хором весело співають.
Прилітають на базар
І заводять: «Кар-кар-кар!»
(Ворони).
Під корчами він живе,
Наперед хвостом повзе.
Має вуса, як дротинки,
В панцир схована вся спинка. (Рак).
-
Робота над народною байкою «Не впусти рака з рота»
-
«Щоденні 5» Слухаю і розумію (учитель читає байку).
-
Вправа 259 (усно)
-
Назвіть дійових осіб байки;
-
Як рак потрапив у дзьоб ворони?
-
Що планувала робити ворона?
-
Як ракові вдалося врятуватись?
-
Запис дати. Каліграфічна хвилинка Дз ьо об дзьоб, звуко-буквений аналіз слова.
-
«Щоденні 5» Робота зі словами:
-
пояснення значення фразеологізму «крикнути на весь рот» (галасувати, гукати дуже голосно), введення його в речення;
-
пояснення значення слова «улесливий» (улесливий – схильний лестити; який виражає нещиру ласкавість, догідливість), запис його до «Словникового колеса».
-
Читання байки за особами.
-
Які слова байки стали прислів’ями? Коли їх доречно вживати?
-
Фізкультхвилинка, гімнастика для очей.
-
Закріплення знань про частини мови.
-
Робота в групах: виписати з байки по чотири: 1) іменники; 2) дієслова; 3) прикметники (славні, добрі, розумнішої, улесливою).
З одним словом скласти і записати речення.
-
Робота з підручником. Вправа 261 (2).
-
Які слова з префіксами ви підкреслили? Позначте префікси.
-
Робота в парах: від поданих іменників утворити дієслово і прикметник. Ніч, сміх, дерево. Розібрати за будовою.
ІІІ. Заключна частина.
Байка.
Цікава, повчальна.
Навчає, розповідає, збагачує.
Байка закінчується повчальним висновком.
Мораль.
-
Робота з дошкою «Рефлексія уроку».