. Частини мови. Займенник. Лексикологія. Уживання вивчених частин мови як синонімів і антонімів.

Про матеріал
навчальна:повторитийсистематизувати відповідні знання і вміння; □ розвивальна:розвиватинавичкитворчоговикористаннямовнихза¬собів; □ виховна:виховуватирозумінняневичерпнихможливостеймови.
Перегляд файлу

Урок №8

Тема.         Частини мови. Займенник. Лексикологія. Уживання вивчених частин мови як синонімів і антонімів.

Мета:

 навчальна: повторити й систематизувати відповідні знання і вміння;

 розвивальна: розвивати навички творчого використання мовних за­собів;

 виховна: виховувати розуміння невичерпних можливостей мови.

Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, синтаксис, лексикологія.

Міжпредметні зв'язки: мова, література.

Тип уроку: повторення, систематизація й узагальнення вивченого матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

 Прочитайте вислів про рідну мову. Як ви його розумієте? Які са­мостійні частини мови, крім іменників і прикметників, викорис­тані у цьому тексті?

Яке прекрасне рідне слово!

Воно — не світ, а всі світи.

В. Сосюра

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Наведіть приклади займенників.

IV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,

УМІНЬ І НАВИЧОК

Тренувальні і творчі вправи

Вправа 1

Спишіть, уставляючи замість крапок потрібні займенники. Ви­значте їхній відмінок.

1. З ... подвір’я виглядали цілими сім’ями пожильці

(О. Гончар). 2. ... рідний край збирає урожай

(М. Рильський). 3. На захист ..., улюблена Вітчизна, постануть ... сини (М. Бажан). 4. Лаври стоять зачаровані,., листок не тремтить (Леся Українка).

Для довідок: 1. Кожний. 2. Мій. 3. Твій, всі, твій.

4. Жоден.

Вправа 2

Відредагуйте речення, усуваючи зайві слова.

1. Петрик схопив естафетну паличку, і він швидко побіг уперед. 2. Стоять молоденькі вишеньки, вони покриті ніжними листочками. 3. Раптом Марійка скрикнула і вона проснулась.

Вправа З

Прочитайте виразно уривок вірша. Назвіть займенники в тексті. Як ви шануєте загиблих за свою Батьківщину солдат?

НА МОГИЛІ СОЛДАТА

Я була на могилі солдата:

Там посаджена рута і м’ята,

Нагідки і фіалочок ряд.

Спочиває під ними солдат.

Гостра куля солдата сносила,

І стоїть вся у квітах могила:

Вітерець прилітає щодень —

Він солдату співає пісень.

М. Познанська

Вправа 4

Відгадайте загадки. Займенники я, ми провідмінюйте (усно).

1. Я спереду і я ззаду, а посередині назва породи коня. Разом буде назва країни. 2. Які два займенники псують шляхи? 3. Який особо­вий займенник передається на письмі однією буквою? 4. Додавши до особового займенника першої особи множини один звук, пере­творіть його на антонім до слова.

Для довідок: 1. Японія. 2. Ями. 3. Я. 4. Мир.

Вправа 5

 Прочитайте текст. Як ви ставитесь до своєї школи? Випишіть за­йменники разом зі словом, до якого вони належать.

ШКОЛА

Школа — святиня і надія народу. У школі навчають не тільки читати, писати, рахувати, мислити, пізнавати навколишній світ, багатства науки і мистецтва. У школі учать жити.

По тому, як людина ставиться до своєї школи, судять про її внут­рішню культуру і благородство, про її здатність дорожити честю і славою свого народу. Твій обов’язок — на все життя зберегти став­лення до школи як до святині. Школа з її елементарними знання­ми, з її азбукою і першим читанням, з її учителем і наставником, з її першою книжкою нехай назавжди залишиться у твоїй душі. Як перше джерело твого розуму, твоїх здібностей, благородства і ви­сокої вихованості твоєї душі (За В. Сухомлинським).

Вправа 6

 Прочитайте текст. Замініть, де це доцільно, виділені займен­ники іменниками. Запишіть у відредагованому вигляді.

Боря і Саша пішли в ліс за горіхами. Вони збирали шишки і їли солодкі горіхи. Вони так захопились цією роботою, що не помітили, як заблудились. Після кількох днів блукання вони, нарешті, зна­йшли дорогу додому.

Вправа 7

 Прочитайте слова зі знайомої пісні «Два кольори». Назвіть анто­німи. У якому відмінку стоять займенники, вжиті в цьому тексті?

Мене водило в безвісті життя,

Та я вертався на свої пороги.

Переплелись, як мамине шиття,

Мої сумні і радісні дороги.

Д. Павличко

Вправа 8

 Розкажіть одне одному, як ви проводите вихідні. Як вам допо­могли розповісти про це займенники?

Вправа 9

 Замініть кожне словосполучення одним синонімічним словом. Зразок: лікарня для військових — госпіталь.

Лікарня для спеціального лікування і відпочинку; вивіз товарів за кордон; огорожа з кущів живої лози; шкільна сумка; ліс листя­ний; сосновий ліс.

    Для довідок: санаторій, експорт, живопліт, ранець, діброва, бір.

     Гра «Пісенний вернісаж»

 Пригадайте українську народну пісню, у тексті якої є займен­ники. Запишіть уривок, назвіть відомі вам займенники.

Відгадування загадок-жартів

 Який займенник складається з однієї букви? (Я)

Додавши до займенника одну букву, перетворіть його на час­тину суші, що врізається в море. (Мис)

Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чис­тими? (Вимити)

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Бесіда

 Що називається займенником?

 Складіть речення із займенниками.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

 Виконайте вправи за підручником.

 Напишіть відгук про прочитану книжку. Підкресліть займен­ники.

 

docx
Додано
8 лютого 2020
Переглядів
896
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку