Мета: ознайомити учнів з часткою як службовою частиною мови; формувати вміння відшуковувати частки у реченнях, визначати їхню роль; розвивати творчі вміння використовувати частки у реченнях, визначати їхню роль; розвивати вміння використовувати частки у власних висловлюваннях;виховувати повагу до рідного слова, виховувати здоровий спосіб життя.
Тема. Частка як службова частина мови
Мета: ознайомити учнів з часткою як службовою частиною мови; формувати вміння відшуковувати частки у реченнях, визначати їхню роль; розвивати творчі вміння використовувати частки у реченнях, визначати їхню роль; розвивати вміння використовувати частки у власних висловлюваннях; виховувати повагу до рідного слова, виховувати здоровий спосіб життя.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Здоров'я – це безцінний дар природи
І.П.Павлов
Хід уроку
І.Організаційний момент уроку.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
Зверніть увагу на епіграф. Як ви його розумієте?
Уявна мандрівка в країну Морфологію.
Сьогодні ми з вами вирушимо в мандри в країну Морфологію. Давайте пригадаємо, що ми знаємо про жителів цієї крани? На скільки груп вони поділяються?
(поділяються на три групи: самостійні, службові та вигук)
(Іменник, займенник, числівник, дієслово, прикметник, прислівник. Самостійні частини мови виступають членами речення).
(Прийменником, сполучником)
Сполучник - це службова частина мови, яка поєднує однорідні члени речення або речення.
1.Незмінна частина мови.
2.Немає лексичного значення.
З .Не виконує ніякої синтаксичної ролі.
Прийменник - службова частина мови, що разом із формами непрямих відмінків іменника, займенника, числівника показує їхню залежність від інших слів у словосполученні чи реченні.
1.Незмінна частина мови.
2.Немає лексичного значення.
З .Синтаксичну роль виконує тільки разом із іменником, займенником, числівником, з яким вживається в реченні.
Учитель. І справді, слова-малюки є в кожній мові. Ці диво-слова не називають ні дій, ні ознак, ні станів, не хочуть самостійно виконувати роль членів речення. Вони допомагають більшим словам сполучати і виражати в реченні потрібну думку. Постійно бігають із речення в речення, бо їх у мові найменше, а роботи їм - найбільше. За свою сумлінну і натхненну працю маленькі слівця заслуговують на шану.
-Послухайте вірш і скажіть, про яку частину мови ми сьогодні будемо говорити?
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Прослухайте текст.
І частка мовить: "Слово я службове,
Але людині чесно я служу.
І будьте певні, в інтересах мови
І ’Так”, і "Ні” де треба, я скажу!”
-Щоб ви сьогодні хотіли дізнатися на уроці?
-що називається часткою;
-яку роль виконує частка;
-для чого служить частка.
-Отже, тема уроку «Частка як службова частина мови».
Сьогодні на уроці ми повинні поглибити і систематизувати свої знання про службові частини мови, ознайомитися з часткою як службовою частиною мови, використовувати частки у реченнях, визначати їхню роль, розвивати вміння використовувати частки у власних висловлюваннях (Розгорнули зошити. Записали дату)
4. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
*Робота з підручником .
Опрацюйте самостійно матеріал на с.164.
Зверніть увагу на хлопчика, який зображений на малюнку. Він вам допоможе дізнатися про частку.
1.Що називається часткою?
2.Яку роль у мові виконує частка?
З.Чи виступає частка членом речення?
4.Наведіть приклади часток.
Частка - це службова частина мови, яка надає словам чи реченням додаткових відтінків у значенні або служить для творення слів
1.Лінгвістичне дослідження.(усно-на картках)
На весняних канікулах Оленка і Андрій поїдуть в музей. |
Невже на весняних канікулах ми поїдемо в музей? |
На весняних канікулах тільки Оленка і Андрій поїдуть в музей. |
Ми поїхали б у музей. |
На весняних канікулах Оленка і Андрій не поїдуть в музей. |
Хай учні поїдуть у музей. |
Зверніть увагу на речення лівої і правої колонок. Порівняти їх. Якого значення надають виділені слова реченням або окремим словам.
Тільки - обмежувально-видільна.
Не - заперечна.
Невже - питальна.
Б-умовний спосіб.
Хай - наказовий спосіб.
Отже, ми бачимо, в розглянутих реченнях частки виконують таку роботу: надають реченню певних відтінків значення, служать для утворення форм умовного і наказового способу, виражають заперечення (Запишіть два речення у зошит)
*Розподільний диктант (біля дошки)
Запишіть у три стовпчики службові частини мови:
- прийменники: у, до, із- за, під, на;
- сполучники: але, й, щоб, якщо, або,
-частки: не, це, хіба, адже, ні.
(2.)*Відновіть текст. Редагування тексту. Уставити необхідні частки з довідки(на картках)
Сади цвітуть
Ніби густим молоком облиті фруктові дерева. Ось виструнчились у весняному святковому вбранні вишні, сливи, черешні, груші. І очей від них не одведеш. Хоча тягне до них, підійдеш, милуєшся і не намилуєшся.
За О.Копиленком
Довідка: Ніби, ось, не, не.
2. Визначити тип і стиль мовлення (Розповідь з лементами опису. Художній.)
- Чи потрібно вживати овочі й фрукти? (Збагачують наш організм вітамінами).
*Пояснювальний диктант(на дошці) інд.завд. -впр.306,с.164.Виписати частки.
Записати речення. Підкреслити частки. Пояснити розділові знаки.
Лимони – це справжня комора здоров'я. Мені б хотілося дізнатися про цілющі властивості любистку. Невже полоскання горла настоєм календули знімає біль і температуру?
*Лінгвістична гра "Зайве слово”.(на звороті дошки)
Серед записаних в рядок слів знайти зайве слово. Пояснити свій вибір.
- Які ви знаєте лікарські рослини? Чи м’ята належить до лікарських рослин?
Чому пишемо апостроф у слові мята?
(3.)*Інтонаційна вправа.
Вимовте одну і ту ж фразу (репліку) з різними інтонаціями: із захопленням, розчаруванням, замахом, зачудовано, із зневагою.
- Ну і вірш!
- Оце так сюрприз!
– Яка красуня!
(4.)*Ігровий момент «Весела перерва»
Відгадайте загадки. Які частки найчастіше вживаються?
Солоне, а не сіль, біжить, а не річка, блищить, а не золото. Була німа і нежива – тепер говорить і співа. Мене не їдять і без мене не їдять.
Відгадки: сльози, сопілка, сіль.
-Які слова називаються антонімами?
Доберіть антоніми до слів солоне, говорить і складіть з ними речення(письмово за партами)
Підсумки уроку.
Домашнє завдання. Опрацювати параграф 39. Вправа 309.
*Пояснити зміст прислів'я «Здоров'я маємо - не дбаємо, а втративши - плачемо», використовуючи частки.
1