Сценарій свята до Дня української писемності стане справжньою знахідкою для учителя-філолога. Адже тут підібрано багато цікавих завдань для команд 7-8 класів. Учні змагаються і показують свої зання з предмету, також виконують художня номери, що спряє популяризації українського слова.
КВК «Мова кожного народу неповторна і своя»
В-1.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
і народу без мови нема.
В-2. Доброго дня, дорогі друзі! Сьогодні ми зібралися з нагоди святкування Дня української писемності та мови. Це свято в Україні щорічно відзначають 9 листопада, починаючи ще з 1997 року після підписання Указу Президентом України. Тому зі святом усіх вас – шанувальники рідного слова!
З часу винайдення писемності фактично розпочався період розквіту історії людства, тому що стало можливим не тільки передавати усно мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі, тобто у писемній формі.
В-1. Перші ж спроби письма відносяться приблизно до 35-50 віків до нашої ери. Спочатку, як відомо, це була гілочка пальми – знак миру. Потім – схематичне зображення предмета чи якогось явища. І нарешті – ієрогліфи. Прямим же попередником слов’янської мови – є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм.
Тому ми зібралися в цьому залі, щоб ще раз переконатися в тому, що українські школярі люблять і шанують рідну мову. Адже для кожного народу дорога його мова, а нам, українцям, найближча до серця – українська.
В-2 Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона — як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть.
В-1. Із сивої глибини віків бере початок наша мова. Шлях її розвитку – це тернистий шлях боротьби. Дуже багато жорстоких літ пережила наша мова, мужньо витерпівши знущання, заборони. Подібного не знає історія жодної мови, жодної держави. Тепер вона – державна мова України.
В-2. Неможливо сьогодні не згадати Великого Кобзаря, Пророка української нації – Тараса Григоровича Шевченка. Саме Шевченко відіграв важливу історичну роль у розвитку української літературної мови. Він установив ту структуру української літературної мови, яка збереглась у всьому істотному як основа сучасної мови, тобто розвинув і утвердив певний склад словника і граматичний лад української мови, які стали нормою і зразком для письменників, преси, театру тощо.
В-1. Норми української літературної мови, створені на народній основі, дала поезія Шевченка. Основні мовні джерела великий народний поет черпав із скарбів фольклору і живої розмовної мови. Він відібрав від загальнонародної мови все найбільш істотне і яскраве і розкрив у своїй творчості багатство, гнучкість, красу і милозвучність українського слова.
В-2. І сьогодні ми проведемо мовний конкурс між учнями 7-8 класів і визначимо, хто краще знає рідну мову. Тож зараз розпочинаємо КВК «Мова кожного народу неповторна і своя». Оголошую склад журі і прошу зайняти свої місця: …
В-1. Сьогодні ви матимете змогу показати свої: знання, уміння, навички, ерудицію, кмітливість. Гра буде складатися із декількох турів. Бажаємо всім успіху! Розпочинаємо! І так
1 тур – представлення команди, який оцінюється 5 балами. Запрошуємо команду: 7-А класу, 7-Б, 8-А, 8-Б.
В-1. Розпочинаємо 2 тур «Ерудит», в якому беруть участь тільки капітани. Ви маєте дати відповідь на 5 запитань і зможете вивести свою команду вперед. Кожна правильна відповідь оцінюється 2 балами. Виходьте до нас і зараз визначимо, хто першим буде відповідати (мішечок із кульками).
В-2
В-1
В-2
В-1
В-2. Наступний 3 тур називається «Брейн-ринг». Команди, уважно слухайте правила гри. Вам будуть запропоновані питання, якщо ви знає відповідь, піднімайте прапорець. Той, хто це зробить швидше, має право відповісти першим, якщо ж відповідь неправильна, відповідь дають ваші суперники. На обдумування дається 1 хв. Не поспішайте, дослухайте запитання до кінця.
В-1.
4 тур «Пантоміма»
Наступне завдання стосується фразеологічних зворотів. Один представник команди повинен показати за допомогою міміки та жестів, а команда має відгадати та розтлумачити значення фразеологізму. За кожну правильну відповідь – 5 балів. Для кожної команди по 4 фразеологізми (картки із фразеологізмами розкладені на столі).
Музична пауза ________________________________________________
Слово надається журі
В-2. 5 конкурс «Знавець»
До слова підібрати якнайбільше прикметників-означень. Наприклад, сонце – ласкаве, тепле, палюче, яскраве... на виконання завдання – 1 хв.
Отож, підготуйте листок, ручку і почнемо. Це слово – мова. Час пішов.
В-1. 6 тур «Весела перерва». Кожній команді по черзі треба відповісти на поставлені запитання. На обдумуваня – 30 с. За правильну відповідь – 1 бал.
В-2. Наступний 7 тур називається «Конструктор». Умови конкурсу такі: вам пропонується слово із 10 літер, з яких ви повинні скласти якомога більше нових слів, букви можна перекладати, але користуватися тільки тими, які є у цьому слові. За кожне слово – 1 бал. На виконання завдання – 1 хв. Приготуйтеся записати,.. це слово - республіка.
Музична пауза ______________-_________________________________
Слово надається журі
В-1. Оголошую 8 тур - «Народ скаже – як зав’яже»
Прошу від кожної команди вийти по одному представнику. Завдання: продовжити зачитані мною прислів'я та приказки. За правльну відповідь – 1 бал. По черзі учасники відповідають.
Наприклад, Слово – не горобець, … продовжити ...(вилетить – не впіймаєш).
В-2. 9 тур – «Перекладач». Завдання: перекласти подані словосполучення з російської мови на українську. Кожна команда отримує завдання, яке потрібно виконати за 1 хв (дати вибрати конверти).
В-1. Отже, передостанній 10 тур називається «У рідному краї й серце співає».
Завдання: прослухати мелодію і вказати назву пісні. За кожну вгадану пісню команда отримує 5 балів. Для кожної команди прозвучить по 3 фонограми.
Фонограми пісень
1 «Розпрягайте, хлопці, коней»
2 «Горіла сосна»
3 «Зеленеє жито»
4 . «Смерека»
5. «Два дубки»
6. «Два кольри»
7. «Червона рута»
8. «Україночка»
9. «Палала в небі зірка»
10. «Пісня про рушник»
11. «Чорнобривці»
12. «Як у нас на Україні»
В-2. Останній 11 конкурс, після якого будуть оголошені переможці – «Домашнє завдання». Нагадую, що команди мають представити художній номер - пісню, танець, вірш, усмішку, сценку. Запрошую команду 7-А класу...
В-1: - Ось і підійшло до кінця наше свято. Перш за все хочу подякувати вам, дорогі діти, за те, що ви так гарно підготувалися до цього свята. І хотілося б, щоб від сьогоднішнього дня ви залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови, щоб ви завжди пам'ятали, про те багатство, яке є у кожного з нас, і багатство це - наша рідна мова.
В-2.То ж вивчайте рідну мову
Вже тепер з маленьких літ.
Українське наше слово
Хай звучить на цілий світ!
Хай лунає мова в світі
Повна сили і тепла,
Не цурайтесь мови, діти,
Не замутьте джерела!
Слово для оголошення результатів надається журі.
1