Частка як службова частина мови. Розряди часток за значенням. Частка в спонукальних й окличних реченнях

Про матеріал

В поурочному плані та презентації до уроку розміщений матеріал, який дає можливість учням вивчити службову частину мови - частку. Учні можуть виконати цікаві завдання, щоб зрозуміти подану тему.

Перегляд файлу

Українська мова 7 клас

Урок 1

Тема. Частка як службова частина мови. Розряди часток за  значенням. Частка в спонукальних й окличних реченнях (Слайд 2)

Мета: формування ключових компетентностей: мовна компетентність;

          познайомити учнів з часткою як службовою частиною мови її     розрядами; удосконалювати вміння знаходити частки в реченнях та визначати їх роль і розряди за значенням у спонукальних та окличних реченнях;

          розвивати творчі вміння використання часток у власних висловлюваннях;

         виховувати любов до  усної народної творчості рідного краю. (Слайд 3)

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. (Слайд 4)

Обладнання: презентація

 

ПЕРЕБІГ   УРОКУ

І. Організація класу до уроку.

1. Мозковий штурм. (Слайд 5)

              Завдання.   Записати уривок із жниварської пісні, над кожним словом надписати частину мови до якого воно відноситься, зробити синтаксичний розбір першого речення.

А сонечко котиться, котиться,

Нам додому хочеться, хочеться.

Хазяїне наш нам додому час!

Вже сонечко під липкою, під липкою,

Труси пане калиткою, калиткою.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

      Слово вчителя. Ви вже розпочали вивчати службові частини мови.   Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство ще з однією  службовою частиною мови – часткою. З'ясуємо, які розряди має частка та її роль у реченнях.

ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

      Часткою називається службова частина мови, яка надає реченню чи окремим його членам певних відтінків значення або служить для утворення окремих граматичних форм. Наприклад: Невже тобі воля не обридла? (Леся Українка).  Чує серце недоленьку,с казати не вміє (Т. Шевченко). (Слайд 6)

Лексичне значення – не має.

Морфологічні ознаки – незмінне слово.

Синтаксична роль – членом речення не буває.

Роль у мові – утворює окремі слова, граматичні  форми; надає реченню або словам певного відтінку. (Слайд 7)

      За  значенням і вживанням частки поділяються на модальні (фразові), заперечні й формотворчі.

     Модальні частки поділяються на кілька типів:

  • питальні: чи, хіба, невже, що,за;
  • підсилювальні: аж, же, ж, би, б, то, таки, і;
  • стверджувальні: еге, отож, а також, так, авжеж;
  • вказівні:  це, оце, то, ось, он, ото;
  • видільні:тільки, лише, же, ж, хоч (а), таки;
  • порівняльні: мов, немов, наче, неначе,як, майже, приблизно, мало, ледве не;
  • означальні:ледве, якраз, саме, просто, майже;
  • спонукальні: бодай, ну-бо, ну-но, годі;  (Слайд 8)

       Заперечні частки не, ні, ані слугують для заперечення змісту цілого або окремої частини. Частки не,ні можуть мати підсилювальне значення.

 (Слайд 9)

      Словотворчі й формотворчі частки слугують для творення:

  • зворотніх дієслів;
  • неозначених займенників та прислівників: дехто, деколи, будь-що, хтось, колись;
  • дієслів наказового способу: хай,нехай.
  • дієслів умовного способу: би, б.
  • найвищого ступеня порівняння прикметників і прислівників (най-)

(Слайд 10)

IV. Виконання системних практичних завдань творчого характеру.

  1. Завдання від Соняшника. (Слайд 11)

    Записати частки, розподіливши їх у три стовпчики: а) модальні;

б) заперечні; в) формотворчі.

      Хай, нехай, би, не, ні, ані, хіба, чи, невже, що за, що то, ось, от, це, оце, ото, он, ген, саме, якраз, справді, точно, власне, хоча б, аж, же, мовби, годі, бодай, бо, давай.

  1. Завдання Мудрої дівчини. (Слайд 12)

    Записати уривки з пісень підкреслити службові частини мови, а над часткою надписати  розряд, визначити тип речення.

 Взяв би я бандуру

Тай заграв, що знав,

Через ту дівчину

Бандуристом став.

          ****

Цвіте терен, цвіте терен

Листя опадає;

Хто в любові не знається,

Той горя не знає.

          ***

Не рубай ліщину,

Най орішки родить;

Не бери багацьку,

Най собі ходить.

         ***

Чи я в лузі не калина була,

Чи я в лузі не червона була?

Взяли ж мене поламали

І в пучечки пов'язали –

Така доля моя!

Гірка доля моя!

  1. Завдання козака-запорожця. (Слайд 13)

      Від поданих слів утворити за допомогою часток форми слова. Записати їх і скласти з ними речення.

      Боролись, живе, носить, полетів, здолають.

  1. Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд!     (Слайд 14)

 

  1. Творче конструювання (робота з обдарованими учнями).

 (Слайд 15)

    Скласти три речення окличні або спонукальні на тему  «Моя Україна»

  1.                   Лінгвістична гра "Зайве  слово". Серед  записаних  в  рядок  слів   знайти  зайве  слово. Пояснити  свій  вибір. (Слайд 16)

а) Саме, хай, не, і.

б) Не, ні, та, при.

в) До, під, щоб, би.

г) Майже, приблизно, тому що.

д ) Що за, коли, побіля, до.

е) Годі, нехай, ну, бо, та.

V. Підсумок уроку.

1. Етап рефлексії. (Слайд 17)

- Яку частину мови ми сьогодні вивчали?

- Чи має частка лексичне і морфологічне значення?

- Яким членом речення виступає частка у реченні?

- На які групи поділяється частка?

VI. Домашнє завдання. (Слайд 18)

      Вивчити розряди часток.  Скласти і записати твір-мініатюру на тему: «Моє рідне село» використовуючи частки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел: (Слайд 19)

Література:

  1. Баран Г.В. Рідна мова. Завдання для тематичної атестації. 7 клас – Х.: Країна мрій, 2006. – 96 с.
  2. Тєлєжкіна О.О. Говоримо та пишемо українською правильно і красиво. – Х.: «Основа», 2010.

3.  Закувала зозуленька: Антологія укр. нар. поет.  творчості: – К.: веселка 1998. 510 с..

4.     Газета «Українська мова та література» №6 2013

5.     Газета «Українська мова та література» №7 2013

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сопко Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Голуб Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Сивак Людмила
Додано
21 березня 2019
Переглядів
11195
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку