Чергування голосних о, е, і в коренях слів

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із властивістю голосних у корені слова, чергуванням з о на і та е на і; формувати вміння учнів користува- тися цією особливістю при зміні слів або доборі спільнокореневих; збагачувати словниковий запас; розвивати каліграфічні навички, вміння узагальнювати; виховувати почуття поваги до старших.
Перегляд файлу

Урок 40

Тема. Чергування голосних о, е, і в коренях слів

Мета: ознайомити учнів із властивістю голосних у корені слова, чергуванням з о на і та е на і; формувати вміння учнів користува- тися цією особливістю при зміні слів або доборі спільнокореневих; збагачувати словниковий запас; розвивати каліграфічні навички, вміння узагальнювати; виховувати почуття поваги до старших.

ХІД УРОКУ

Організація класу до уроку

Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (Впр. 182)

Як ви розумієте вислів: «Народ — зодчий мови, мова — зодчий народу»?

Поясніть значення слів.

Зодчий — художник-будівельник;

творець — той, хто створює що-небудь цінне;

будівничий — який створює що-небудь; творчий;

архітектор — фахівець з архітектури, будівничий.

Чи є спільнокореневими слова роду, народ, рідне?

Оголошення теми й мети уроку

Сьогодні на уроці ми ознайомимось із ще однією особливістю української мови. Зокрема ми поспостерігаємо за змінами голосних у корені, потренуємось у вмінні чергувати їх.

Вивчення нового матеріалу

1. Спостереження чергування голосних звуків у коренях слів

Рід, рХдне, родина. (о — і)

Вправа 183 (усно).

Які голосні звуки чергувалися з і?

Спробуємо зробити висновок, коли в таких випадках писати о та е, а коли — і.

Подивіться на слова першого стовпчика та скажіть, у якому складі (закритому чи відкритому) стоять о та е. (У відкритому)

А в якому опиняється голосна і? (У закритому)

Чи можете ви зробити висновок, коли писати о та е, а коли — і?

3) Хвилинка-цікавинка.

ЯК ЧЕРГУЮТЬСЯ ГОЛОСНІ

В переливах слів ми раді Відтінити тут одне: Там, де і в закритім складі, У відкритім — о та е. У закритім складі кінь, У відкритому — коня. Поміркуй над цим, прикинь — Не поїдеш навмання.

У закритім складі гість, У відкритім — гостя жди. У закритім складі шість, У відкритому — шести. Не кінець тут прикладам, — Ще раз вам викладем: Лебідь — лебедя; обід — обода, Невід — невода, чобіт — чобота... А є й виняток: хобот — хобота. Й ще сучасніший: робот — робота.

(Д. Білоус)

Отже, у якому складі — закритому чи відкритому — чується звук [і]? Звуки [о] та [е]?

Тренувальні вправи на чергування голосних у корені

Усно змініть слова так, щоб змінився голосний звук у корені.

Утворіть і запишіть словосполучення з кожною парою слів. Навчальні речі — навчальна річ;

скрикнув від болю — терпів біль; пухнасті коти — пухнастий кіт; старі воли — старий віл; гострі роги — гострий ріг; скляні столи — скляний стіл; кухонні ножі — кухонний ніж; сильні громи — сильний грім.

Чому всі утворені слова мають голосний і? (Стоїть у закри­тому складі.)

Робота над віршем (Впр. 185)

Прочитайте вірш. Знайдіть звертання.

Яке ставлення до бабусі передає автор?

Змініть виділені слова так, щоб голосний звук у них змінився. (Твого — твій, коси — кіс, іній — інею, ночі — ніч)

Закріплення вивченого матеріалу

Робота над текстом (Впр. 186)

Прочитайте текст.

Чи доводилося вам чути дзвін маленьких сніжинок?

Випишіть спільнокореневі слова. Яке чергування відбулося?

(Дзвонить, дзвш, давшочки, дзвенять.) ([о] ^ [і] ^ [е])

Зробіть звуко-буквений аналіз слова дзвонить (усно).

Відгадування загадок

Запишіть відгадки у стовпчик.

Сопе, хропе, чхає, Сюди-туди зазирає; На морозі замерзає,

Бо одежини не має. (Ніс)

У щуки зовсім їх немає,

А білий гриб одну лише має. Курчатко — дві; а що з трьома? Нехай кмітливий відгадає! А чорний жук їх має шість... Що це таке — хто відповість? (Ноги)

Мене не їдять

І без мене не їдять. (Сіль)

Сам у церкві не буває,

А інших туди закликає. (Дзвін)

Стоїть дім.

Увійдеш у нього сліпим — Вийдеш зрячим. (Школа)

Змініть слова або доберіть спільнокореневі так, щоб у корені відбулося чергування.

Ніс — ... (носом);

ноги — ... (ніг);

сіль — . (солі);

дзвін — ... (дзвону);

школа — ... (шкіл, шкільний).

Підсумок уроку

Які зміни можуть відбуватися в корені при зміні слів або доборі споріднених?

Домашнє завдання Вправа 187, С. 80.

doc
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
4631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку