Урок 40
Тема. Чергування голосних о, е, і в коренях слів
Мета: ознайомити учнів із властивістю голосних у корені слова, чергуванням з о на і та е на і; формувати вміння учнів користува- тися цією особливістю при зміні слів або доборі спільнокореневих; збагачувати словниковий запас; розвивати каліграфічні навички, вміння узагальнювати; виховувати почуття поваги до старших.
ХІД УРОКУ
Організація класу до уроку
Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (Впр. 182)
Як ви розумієте вислів: «Народ — зодчий мови, мова — зодчий народу»?
Поясніть значення слів.
Зодчий — художник-будівельник;
творець — той, хто створює що-небудь цінне;
будівничий — який створює що-небудь; творчий;
архітектор — фахівець з архітектури, будівничий.
Чи є спільнокореневими слова роду, народ, рідне?
Сьогодні на уроці ми ознайомимось із ще однією особливістю української мови. Зокрема ми поспостерігаємо за змінами голосних у корені, потренуємось у вмінні чергувати їх.
1. Спостереження чергування голосних звуків у коренях слів
Рід, рХдне, родина. (о — і)
Вправа 183 (усно).
Які голосні звуки чергувалися з і?
Спробуємо зробити висновок, коли в таких випадках писати о та е, а коли — і.
Подивіться на слова першого стовпчика та скажіть, у якому складі (закритому чи відкритому) стоять о та е. (У відкритому)
А в якому опиняється голосна і? (У закритому)
Чи можете ви зробити висновок, коли писати о та е, а коли — і?
3) Хвилинка-цікавинка.
ЯК ЧЕРГУЮТЬСЯ ГОЛОСНІ
В переливах слів ми раді Відтінити тут одне: Там, де і в закритім складі, У відкритім — о та е. У закритім складі кінь, У відкритому — коня. Поміркуй над цим, прикинь — Не поїдеш навмання.
У закритім складі гість, У відкритім — гостя жди. У закритім складі шість, У відкритому — шести. Не кінець тут прикладам, — Ще раз вам викладем: Лебідь — лебедя; обід — обода, Невід — невода, чобіт — чобота... А є й виняток: хобот — хобота. Й ще сучасніший: робот — робота.
(Д. Білоус)
Отже, у якому складі — закритому чи відкритому — чується звук [і]? Звуки [о] та [е]?
Тренувальні вправи на чергування голосних у корені
Усно змініть слова так, щоб змінився голосний звук у корені.
Утворіть і запишіть словосполучення з кожною парою слів. Навчальні речі — навчальна річ;
скрикнув від болю — терпів біль; пухнасті коти — пухнастий кіт; старі воли — старий віл; гострі роги — гострий ріг; скляні столи — скляний стіл; кухонні ножі — кухонний ніж; сильні громи — сильний грім.
Чому всі утворені слова мають голосний і? (Стоїть у закритому складі.)
Робота над віршем (Впр. 185)
Прочитайте вірш. Знайдіть звертання.
Яке ставлення до бабусі передає автор?
Змініть виділені слова так, щоб голосний звук у них змінився. (Твого — твій, коси — кіс, іній — інею, ночі — ніч)
Закріплення вивченого матеріалу
Робота над текстом (Впр. 186)
Прочитайте текст.
Чи доводилося вам чути дзвін маленьких сніжинок?
Випишіть спільнокореневі слова. Яке чергування відбулося?
(Дзвонить, дзвш, давшочки, дзвенять.) ([о] ^ [і] ^ [е])
Зробіть звуко-буквений аналіз слова дзвонить (усно).
Відгадування загадок
Запишіть відгадки у стовпчик.
Сопе, хропе, чхає, Сюди-туди зазирає; На морозі замерзає,
Бо одежини не має. (Ніс)
У щуки зовсім їх немає,
А білий гриб одну лише має. Курчатко — дві; а що з трьома? Нехай кмітливий відгадає! А чорний жук їх має шість... Що це таке — хто відповість? (Ноги)
Мене не їдять
І без мене не їдять. (Сіль)
Сам у церкві не буває,
А інших туди закликає. (Дзвін)
Стоїть дім.
Увійдеш у нього сліпим — Вийдеш зрячим. (Школа)
Змініть слова або доберіть спільнокореневі так, щоб у корені відбулося чергування.
Ніс — ... (носом);
ноги — ... (ніг);
сіль — . (солі);
дзвін — ... (дзвону);
школа — ... (шкіл, шкільний).
Підсумок уроку
Які зміни можуть відбуватися в корені при зміні слів або доборі споріднених?
Домашнє завдання Вправа 187, С. 80.