Чергування о - а, е - і, е - и; о, е з і; е - о після ж, ч, ш, щ та г, к, х у коренях слів.

Про матеріал
Мета організації уроку. Сформувати в учнів поняття про чергування голосних звуків у коренях слів. Систематизувати знання учнів про голосні звуки, і чітку артикуляцію при їх вимовлянні
Перегляд файлу

Тема: Чергування о - а, е - і, е - и; о, е з і; е - о після ж, ч, ш, щ та г, к, х у коренях слів.

Мета організації уроку. Сформувати в учнів поняття про чергування голосних звуків у коренях слів. Систематизувати знання учнів про голосні звуки, і чітку артикуляцію при їх вимовлянні.

Учні мають знати:

  • чергування о-а відбувається в коренях слів перед  наголошеним суфіксом а;
  • чергування е-і відбувається коренях слів  перед наголошеними суфіксами –а-, -ува-;
  • чергування е-и відбувається в коренях слів перед наголошеним суфіксом –а- у префіксальних дієсловах перед р, л;
  • чергування о, е з і у відкритих закритих складах відповідно;
  • у коренях слів після ж, ч, ш, щ відповідно до вимови пишеться буква е або о.

Учні мають уміти:

  • розпізнавати в словах явище чергування;
  • знаходити в тексті слова з чергуваннями.

Завдання 1.

Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок.  Знайдіть у тексті слова з чергуванням о-і. У якому складі – відкритому чи закритому воно відбувається?

     Одного разу на сільському ставку несподівано приводнився великий поранений птах. Сторож Свирид поніс птаха додому. Одразу промив йому рану на крилі, забинтував. Лебідь ані разу не пручнувся, ніби розумів, що потрапив у руки доброго чоловіка.

 Лебедя прозвали Сніжком. Скоро прийшли холоди, то й зазимував птах в одній з дідом хаті до самої весни. Дід і дітлашня годували його з рук, напували.

    А як настав травень, прилетіли родичі птаха. Коли одного ясного дня почувся в небі лебединий клич, Сніжок дуже заметушився. Дід Свирид почув голос перелітних птахів і хотів глянути, відкіля та  куди вони летять. Аж тут почулося лопотіння крил на подвір’ї: то лебідь Сніжок знявся в повітря. Старий мало не крикнув услід: «Куди ти?», та лебедя не могла зупинити ніяка сила.

    Лебеді завжди повертаються туди, де побачили світ. Деякі лебедині пари прилітають на свої місця десятки років і оселяються там.  (Дмитро Прилюк. Оповідання)

Очікуване виконання.

Це твір Дмитра Прилюка «Краса Лебедина».

       Одного разу на сільському ставку несподівано приводнився великий поранений птах. Сторож Свирид поніс птаха додому. Одразу промив йому рану на крилі, забинтував. Лебідь ані разу не пручнувся, ніби розумів, що потрапив у руки доброго чоловіка.

     Лебедя прозвали Сніжком. Скоро прийшли холоди, то й зазимував птах в одній з дідом хаті до самої весни. Дід і дітлашня годували його з рук, напували.

   А як настав травень, прилетіли родичі птаха. Коли одного ясного дня почувся в небі лебединий клич, Сніжок дуже заметушився. Дід Свирид почув голос перелітних птахів і хотів глянути, відкіля та  куди вони летять. Аж тут почулося лопотіння крил на подвір’ї: то лебідь Сніжок знявся в повітря. Старий мало не крикнув услід: «Куди ти?», та лебедя не могла зупинити ніяка сила.

   Лебеді завжди повертаються туди, де побачили світ. Деякі лебедині пари прилітають на свої місця десятки років і оселяються там.

Завдання 2.

Прочитайте твір. Чи знайомий він вам? Яку він має назву? Хто автор цього твору? Що ви про нього знаєте? Випишіть слова у коренях яких відбувається чергування голосних. З виділеними словами складіть речення.

Збирають свіжі, золоті меди

веселокрилі та прозорі бджоли.

Поглянь, людино, і спокійно йди

на улиці, на площі, в гай, у поле.

Неси в щільник свій мозок, кров і плоть.

Таких, як ти, кипучі міліони…

(М.Рильський)

Очікуване виконання.

Це поезія Максима Рильського «Збирають свіжі, золоті меди…».

Автор твору Максим Рильський (1885-1964) Дитинство майбутнього поета минуло в селі Романівці на Київщині. Перші віршовані рядки він написав у семилітньому віці. Автор малює реалістичні картини природи.

Бджоли -- бджіл (о-і); мозок – мізки (о-і).

 

Завдання 3.

Прочитайте текст. Випишіть виділені слова, добираючи до них спільнокореневі  слова з іншими голосними. Позначте корені, підкресліть букви, що означають звуки, що чергуються. Що таке барвінок? Який він? Опишіть його.

Барвінок

Недавно ще гула метелиця,

іще лежить в низинах сніг,

а вже барвінку листя стелиться

зеленим килимом до ніг.

Воно під снігом і під кригою

всю зиму зелень берегло

І перше стрінуло з відлигою

весняне сонце і тепло.

Із перемогою і славою

весна з’являється на світ,

і квітне радістю яскравою

барвінковий зірчастий цвіт.

(Н.Забіла)

Очікуване виконання.

Барвінок – це рослина. Це символ радісної життєвої сили, вічності усталеного буття, емблема викривальних сил. На Україні вельми шанували цю рослину за її красу та морозостійкість, — протягом усіє зими тендітні листочки нагадують про вічну молодість Ця квітка прикрашала коровай, з її листочків виготовляли обрядові квіти для дружок. У весільному ритуалі вічнозелене зілля символізувало вірне кохання, чистоту шлюбу, незрадливість у подружньому житті. 

Лежить- лежати, пролежень; стелиться—стелитися; ніг- нога; берегло-берегти, обережний; радістю- радісний,радіти.

docx
Додано
30 січня 2022
Переглядів
808
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку