Подорож-змагання за розділом "Лексикологія"

Про матеріал
Урок узагальнення вивченого з теми "Лексикологія"( за творчістю Тараса Шевченка)
Перегляд файлу

ПОДОРОЖ-ЗМАГАННЯ З РОЗДІЛУ «ЛЕКСИКОЛОГІЯ»

 (5 КЛАС)

« СЛОВО – СКАРБ»

Мета:

  •                   повторити, поглибити, узагальнити засвоєні знання з теми « Лексикологія»; закріпити й поглибити знання про лексичні групи слів: синоніми, антоніми, омоніми; вдосконалювати  орфографічну грамотність; збагатити лексичний склад учнів; формувати ключові компетентності: інформаційну, комунікативну, творчу, пізнавальну;
  •                   розвивати спостережливість, увагу, творче й логічне мислення; розвивати культуру усного й писемного мовлення школярів;
  • виховувати повагу до України, рідного слова, літературних постатей.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Міжпредметні зв’язки: література, фольклор.

Наочність та обладнання: підручник, мультимедійна презентація, маршрутні листи, паперові ключі,  вирізаний стовбур з гілочками.

Хід уроку:

  1.               ОРГАНІЗАЦІЙНО-ВСТУПНИЙ ЕТАП. ( Слайд 1)

Слово вчителя.

  Сьогодні урок у нас не простий. Урок - подорож-змагання. Подорожуючи, ми збиратимемо ключі від скарбниці, а, змагаючись,  ви зароблятимете бали. Маршрутні листи отримують капітани команд та наші гості, які протягом уроку будуть ставити бали за виконання завдань. Якщо завдання виконали першими та правильно, отримаєте 2 бали, неправильно - 0. Також кожен з вас фіксує на полях у зошиті кількість правильних відповідей.  Наша подорож має назву « Слово-скарб». Кожне слово рідної мови має своє обличчя, як у квітки, у нього свій неповторний аромат, свій колір. Як сказав поет Володимир Сосюра:

О місячне сяйво і спів солов’я,

Півонії, мальви, жоржини!

Море  брильянтів, це – мова моя,

Це – мова моєї Вкраїни!

        Справа кожної людини – відшліфовувати, вдосконалювати своє мовлення, збагачувати словниковий запас, плекати рідну мову, дбати про її красу та чистоту.     

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ( СЛАЙД 2)

    Сьогодні ми вирушимо в подорож морем брильянтів, мовленнєвою країною

 « Лексикологією», на вітрильнику: (СЛАЙД 3)

 

Вітрильник мовний – це вже цікаво...

Сьогодні ждуть нас великі справи.

В подорож вирушимо не навмання.

На борт перепустка – це ваші знання.

 


Лексикологія про що наука?

Хто знає, швидко підніме руку.

Є в трюмах вітрильника книг різних багато.

Хто скаже, чому словниками їх звати?

Які і для чого ці книги бувають?

Хто розповість про них все, що знає?


ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

«Бліц- опитування». ( СЛАЙД 4 ) Кожна команда має відповісти на 3 запитання.

  •                 Сукупність слів мови, її словниковий склад – це…
  •                 Лексичне значення слів – це …
  •                 Лексичне значення слів можна з′ясувати за …
  •                 За значенням слова поділяються на …
  •                 Слова, різні за звучанням і написанням, але однакові або близькі за лексичним значенням, називаються …
  •                 Слова протилежні за значенням («день-ніч, великий-малий») - це …
  •                 Слова, які однакові за звучанням і  написанням, але різні за лексичним значенням – це…
  •                 Синоніми допомагають у мовленні уникнути …
  •                 Етимологія – це…
  •                 Слова, які вживають у всіх стилях мовлення, називають…
  •                 Слова, які вживають лише в окремих стилях мовлення або в одному з них, називають…. До якої групи за вживанням належать слова-терміни, які ви називали.

Отже, перепустки ви маєте, але нам необхідно вийти з бухти, а для цього проведемо     Мовну розминку. ( Робота в групах) ( СЛАЙД 5 )

 Правильно вставте слова в речення та прочитайте прізвище видатного поета України. (ключ)

 

1....А ми розлізлися межи людьми, мов ...

Я  до ... – носити воду...

2. Не називаю її раєм, тої ... у гаї

Над чистим ... край села.

3. У тій хатині, у раю,

Я бачив ... Там ...

Робота тяжкая, ніколи

І помолотись не дають.

4. А сестри! Сестри! Горе вам,

Мої ... молодії!

Для кого в світі живете?

ставом

пекло

голубки

школярам

школи

неволя

мишенята

хатиночки

Е

Н

О

В

Е

К

Ш

Ч

 

 

Слово вчителя. ( СЛАЙД 6)

Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк. Людина незвичайної долі й незвичайного таланту, що здобула світову славу. Цього року вся Україна (і не тільки) відзначала 200-річчя від дня народження Т. Г. Шевченка. Тому на  сьогоднішньому уроці будуть звучати  рядки його творів, і ми ще раз пригадаємо сторінки життя  Великого Кобзаря.

Давайте ж сьогодні торкнемося серцем Шевченківських творів, проймемося їхнім духом, тим самим зможемо виконати поетові заповіти: «НЕ дуріте самі себе, учітесь, читайте, і чужому научайтесь, і свого не цурайтесь».

Запрошую вас у царство мудрого й красивого, правдивого й цінного, сильного й ласкавого, доброго й мужнього слова.

  1. Узагальнення й систематизація знань.

І ЗУПИНКА «ЗЕРНО  ІСТИНИ» (розплутати, знайти правильну відповідь)

( СЛАЙД 7) уникай лексичних помилок): перевірка домашнього завдання.(Ключ)

  • Які основні лексичні помилки ви можете назвати? ( повторення того самого слова,  сплутування слів і виразів російської та  української мови тощо)
  • Гра « Коректор». Знайти помилки у виборі слова. (СЛАЙД 8)

Приймати, брати участь; відноситися, ставитися з повагою; являється, є бунтарем; носити, мати характер; дякуючи, завдяки зусиллям; не дивлячись, незважаючи на труднощі;

Скласти речення про Т. Шевченка, увівши одне зі словосполучень. Молодці! (Ключ)

Мандруємо далі на острів «АНТОНІМИ»  (СЛАЙД 9)

 ІІ ЗУПИНКА - «НЕ лови ґав» (не байдикуй). ( СЛАЙД 10)

Слово вчителя : Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про нього, можна було б сказати, що це  -  легенда.  Але все те діялось насправді. ( СЛАЙД 11)

 І перш, ніж ви почуєте коротку розповідь про дитинство Тараса, візьміть ручки і , уважно слухаючи, запишіть слова-антоніми, які будуть звучати в цьому тексті. Пояснити правопис слів (усно). Які букви необхідно вставити ?

  • Вибірково-пошукова  робота. ( СЛАЙД 12)  Роздатковий матеріал на партах. Хто перший знайшов слова-антоніми, називає, а команда отримує бал .

   За ш(е,и)рокими морями, ще й за горами кам’яними, в далекій стороні був колись в(и,е)селий край з розкішною природою. А жили там сумні люди.

   У сім’ї бідного с(е,и)лянина-кріпака Григорія Шевченка, що належав багатому пану Енгельгардту, було п(’)ятеро дітей. Одні, як Катерина, були чорняві, а ін(ь)ші, як малий Тарас, - біляві. Але лагідна, ніжна мати любила всіх однаково. Вона завжди співала їм пісень: жартівливих і серйозних, жвавих і повільних, більше сумних, а мен(ь)ше в(и,е)селих. Життя її було тяжким, і дуже швидко вона померла, а згодом малий Тарас залишився с(и,е)ротою. Без батька, без матері…

Гірким було його дитинство. ( СЛАЙД 13)

  • Які слова-антоніми ви виписали?  Яка їх роль?
  •  Яке слово в тексті вказує на те, яким було життя Тараса. (Гірким).
  • Яке це слово за значенням? (Багатозначне).
  •  А в якому значенні можуть вживатися багатозначні слова?
  • Яке це переносне значення?
  •  В якому стилі найчастіше вживаються слова в переносному значенні?
  • Скільки антонімічних пар може мати багатозначне слово?
  • Завдання. Замініть прикметники в словосполученнях антонімами.

Свіжий хліб – черствий, свіже молоко – кисле, свіжа сорочка – брудна, свіжий вітер – теплий, свіжа газета – вчорашня.

   Чому слово має різні антоніми? Отже,  який ми можемо зробити висновок? (Має різні відтінки значень). Для чого використовують? А від яких слів необхідно відрізняти багатозначні слова? (від омонімів) Чим вони відрізняються? Молодці!  Втомилися?

  1. ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА. (СЛАЙД14)

Слово вчителя.

Подорожуємо далі. ( СЛАЙД 15) Увага! Качка!

Запишіть лексичне значення  слова «качка» (свійський птах, гойдання на хвилях).

 ( СЛАЙД 16) Отже, ми   на острові «ОМОНІМИ». (СЛАЙД 17)

 

ІІІ ЗУПИНКА – «МАЙ ГОЛОВУ НА ПЛЕЧАХ». (СЛАЙД 18)

  • Розподільний диктант. Виписати в І колонку  багатозначні слова,  у ІІ – омоніми.

Крило, коса, лист, ключ, лютий, теплий, золотий.

  • Творча робота. Скласти по два речення зі словами (ключ, коса, лютий) за варіантами. (ключ)

 Прочитати поетичні рядки. Знайти омоніми, пояснити їх лексичне значення.(Робота з тлумачним словником).Скласти та записати речення зі словом край з різними значеннями.


По діброві вітер виє,

Гуляє по полю…

Край дороги гне тополю

До самого долу.

Стан високий, лист широкий

Нащо зеленіє…


 

  • Хвилинка-відпочинку.

1. У який бокс не можна поставити машину?

2. Коли лайка буває м’якою?

3. Коли лава міститься під землею?

4. Якій череді не потрібен пастух?

5. Коли журавель не літає?

6. Яка ласка не буває материнською або батьківською?

7. Коли оселедець росте на голові?

8. Яким ключем не можна відкрити двері?

Слово вчителя.

Подорожуємо далі, перед нами - острів « СИНОНІМИ». (СЛАЙД 18)

  • Гра « Знайди зайве». Склади синонімічну групу з поданих слів. ( СЛАЙД 19)

Великий, плакати, барвистий, колега, здоровенний, прикрашати, мальовничий, гігантський, квилити, кольоровий, ридати, грандіозний, яскравий.

  • Усне малювання. Які б синоніми підібрали, описуючи море? ( СЛАЙД 20)
  • Лінгвістична гра «Хто швидше?» (Учитель називає слово, а учні продовжують синонімічний ряд, вибравши синоніми із розданого матеріалу.

Азбука – абетка, алфавіт;

Батьківщина – Вітчизна;

вірність – відданість;

вітер – вітровій, буревій;

вогнище – багаття;

відвага – сміливість, мужність;

безсмертний – вічний;

безталанний – нещасний;

виринати – випливати.

  • Для чого ми використовуємо в мовленні синоніми?
  • Чого допомагають уникнути синоніми?

 

Слово вчителя.

  У нас цікава подорож, але необхідно повертатися.  Щоб зайти в бухту, знову необхідно попрацювати в групах. Зверніть увагу, у нашому класі виросло деревце. Чого не вистачає на ньому?  Як ви думаєте, що необхідно робити для того, щоб воно давало плоди?  Доглядати, поливати. Так само й вам необхідно доглядати за своєю мовою. А плоди – це наші з вами знання.  Щоб з’ясувати, що це за деревце, ви повинні виконати завдання, записані на листочках, які є у вас на партах.  На листочках записано завдання, а на ягодах – тексти. Працюєте в групах. Якщо завдання виконано, прикріпіть  ягоди на дерево.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • «Літературна хвилинка» (СЛАЙД 21).
  • У якому вірші Т. Г. Шевченко згадує про це деревце?
  • Прочитати напам’ять вірш «Садок вишневий коло хати».

Слово вчителя:  Сучасники Шевченка підкреслюють, що «кожне  слово його було продумане, тепле, віяло розумом», що він дуже любив рідну мову. Успадкуймо ж і ми цю любов генія, і разом створимо наш мовленнєвий дім - дім нашого життя.

ІV. ПІДСУМКИ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ.

  1. Підрахунок балів за маршрутними листами.
  2. Самооцінка. Стор. 172, вправа 393.

Що найкраще запам’ятали?

Що треба повторювати?

Що побажаєте один одному?

 

У. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ. (СЛАЙД 22)

Д/З:  с. 172  , тести (письмово);

         с. 173,  відповісти на запитання (усно);

В.Р.: а) скласти загадки про природу, використовуючи синоніми, антоніми;

         б) написати твір-опис моря, використовуючи слова в переносному значенні.

Заключне слово вчителя.

    Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченка - живе і вічне. Вивчаймо його, думаймо над його істиною, виконуймо його заповіти, які послав він нам - своїм нащадкам.

Свою Україну любіть,

Любіть її… Во время люте,

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть.

Що ж, зуміли ви якнайкраще відповіді дати. Каже нам дзвінок: «Перерва. Час відпочивати!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                          

 

                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                          

 

                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
538
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку