ПОДОРОЖ-ЗМАГАННЯ З РОЗДІЛУ «ЛЕКСИКОЛОГІЯ»
(5 КЛАС)
« СЛОВО – СКАРБ»
Мета:
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Міжпредметні зв’язки: література, фольклор.
Наочність та обладнання: підручник, мультимедійна презентація, маршрутні листи, паперові ключі, вирізаний стовбур з гілочками.
Хід уроку:
Слово вчителя.
Сьогодні урок у нас не простий. Урок - подорож-змагання. Подорожуючи, ми збиратимемо ключі від скарбниці, а, змагаючись, ви зароблятимете бали. Маршрутні листи отримують капітани команд та наші гості, які протягом уроку будуть ставити бали за виконання завдань. Якщо завдання виконали першими та правильно, отримаєте 2 бали, неправильно - 0. Також кожен з вас фіксує на полях у зошиті кількість правильних відповідей. Наша подорож має назву « Слово-скарб». Кожне слово рідної мови має своє обличчя, як у квітки, у нього свій неповторний аромат, свій колір. Як сказав поет Володимир Сосюра:
О місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви, жоржини!
Море брильянтів, це – мова моя,
Це – мова моєї Вкраїни!
Справа кожної людини – відшліфовувати, вдосконалювати своє мовлення, збагачувати словниковий запас, плекати рідну мову, дбати про її красу та чистоту.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ( СЛАЙД 2)
Сьогодні ми вирушимо в подорож морем брильянтів, мовленнєвою країною
« Лексикологією», на вітрильнику: (СЛАЙД 3)
Вітрильник мовний – це вже цікаво...
Сьогодні ждуть нас великі справи.
В подорож вирушимо не навмання.
На борт перепустка – це ваші знання.
Лексикологія про що наука?
Хто знає, швидко підніме руку.
Є в трюмах вітрильника книг різних багато.
Хто скаже, чому словниками їх звати?
Які і для чого ці книги бувають?
Хто розповість про них все, що знає?
ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ.
«Бліц- опитування». ( СЛАЙД 4 ) Кожна команда має відповісти на 3 запитання.
Отже, перепустки ви маєте, але нам необхідно вийти з бухти, а для цього проведемо Мовну розминку. ( Робота в групах) ( СЛАЙД 5 )
Правильно вставте слова в речення та прочитайте прізвище видатного поета України. (ключ)
1....А ми розлізлися межи людьми, мов ... Я до ... – носити воду... 2. Не називаю її раєм, тої ... у гаї Над чистим ... край села. 3. У тій хатині, у раю, Я бачив ... Там ... Робота тяжкая, ніколи І помолотись не дають. 4. А сестри! Сестри! Горе вам, Мої ... молодії! Для кого в світі живете? |
ставом пекло голубки школярам школи неволя мишенята хатиночки |
Е Н О В Е К Ш Ч |
Слово вчителя. ( СЛАЙД 6)
Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк. Людина незвичайної долі й незвичайного таланту, що здобула світову славу. Цього року вся Україна (і не тільки) відзначала 200-річчя від дня народження Т. Г. Шевченка. Тому на сьогоднішньому уроці будуть звучати рядки його творів, і ми ще раз пригадаємо сторінки життя Великого Кобзаря.
Давайте ж сьогодні торкнемося серцем Шевченківських творів, проймемося їхнім духом, тим самим зможемо виконати поетові заповіти: «НЕ дуріте самі себе, учітесь, читайте, і чужому научайтесь, і свого не цурайтесь».
Запрошую вас у царство мудрого й красивого, правдивого й цінного, сильного й ласкавого, доброго й мужнього слова.
І ЗУПИНКА «ЗЕРНО ІСТИНИ» (розплутати, знайти правильну відповідь)
( СЛАЙД 7) уникай лексичних помилок): перевірка домашнього завдання.(Ключ)
Приймати, брати участь; відноситися, ставитися з повагою; являється, є бунтарем; носити, мати характер; дякуючи, завдяки зусиллям; не дивлячись, незважаючи на труднощі;
Скласти речення про Т. Шевченка, увівши одне зі словосполучень. Молодці! (Ключ)
Мандруємо далі на острів «АНТОНІМИ» (СЛАЙД 9)
ІІ ЗУПИНКА - «НЕ лови ґав» (не байдикуй). ( СЛАЙД 10)
Слово вчителя : Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про нього, можна було б сказати, що це - легенда. Але все те діялось насправді. ( СЛАЙД 11)
І перш, ніж ви почуєте коротку розповідь про дитинство Тараса, візьміть ручки і , уважно слухаючи, запишіть слова-антоніми, які будуть звучати в цьому тексті. Пояснити правопис слів (усно). Які букви необхідно вставити ?
За ш(е,и)рокими морями, ще й за горами кам’яними, в далекій стороні був колись в(и,е)селий край з розкішною природою. А жили там сумні люди.
У сім’ї бідного с(е,и)лянина-кріпака Григорія Шевченка, що належав багатому пану Енгельгардту, було п(’)ятеро дітей. Одні, як Катерина, були чорняві, а ін(ь)ші, як малий Тарас, - біляві. Але лагідна, ніжна мати любила всіх однаково. Вона завжди співала їм пісень: жартівливих і серйозних, жвавих і повільних, більше сумних, а мен(ь)ше в(и,е)селих. Життя її було тяжким, і дуже швидко вона померла, а згодом малий Тарас залишився с(и,е)ротою. Без батька, без матері…
Гірким було його дитинство. ( СЛАЙД 13)
Свіжий хліб – черствий, свіже молоко – кисле, свіжа сорочка – брудна, свіжий вітер – теплий, свіжа газета – вчорашня.
Чому слово має різні антоніми? Отже, який ми можемо зробити висновок? (Має різні відтінки значень). Для чого використовують? А від яких слів необхідно відрізняти багатозначні слова? (від омонімів) Чим вони відрізняються? Молодці! Втомилися?
Слово вчителя.
Подорожуємо далі. ( СЛАЙД 15) Увага! Качка!
Запишіть лексичне значення слова «качка» (свійський птах, гойдання на хвилях).
( СЛАЙД 16) Отже, ми на острові «ОМОНІМИ». (СЛАЙД 17)
ІІІ ЗУПИНКА – «МАЙ ГОЛОВУ НА ПЛЕЧАХ». (СЛАЙД 18)
Крило, коса, лист, ключ, лютий, теплий, золотий.
Прочитати поетичні рядки. Знайти омоніми, пояснити їх лексичне значення.(Робота з тлумачним словником).Скласти та записати речення зі словом край з різними значеннями.
По діброві вітер виє,
Гуляє по полю…
Край дороги гне тополю
До самого долу.
Стан високий, лист широкий
Нащо зеленіє…
1. У який бокс не можна поставити машину?
2. Коли лайка буває м’якою?
3. Коли лава міститься під землею?
4. Якій череді не потрібен пастух?
5. Коли журавель не літає?
6. Яка ласка не буває материнською або батьківською?
7. Коли оселедець росте на голові?
8. Яким ключем не можна відкрити двері?
Слово вчителя.
Подорожуємо далі, перед нами - острів « СИНОНІМИ». (СЛАЙД 18)
Великий, плакати, барвистий, колега, здоровенний, прикрашати, мальовничий, гігантський, квилити, кольоровий, ридати, грандіозний, яскравий.
Азбука – абетка, алфавіт;
Батьківщина – Вітчизна;
вірність – відданість;
вітер – вітровій, буревій;
вогнище – багаття;
відвага – сміливість, мужність;
безсмертний – вічний;
безталанний – нещасний;
виринати – випливати.
Слово вчителя.
У нас цікава подорож, але необхідно повертатися. Щоб зайти в бухту, знову необхідно попрацювати в групах. Зверніть увагу, у нашому класі виросло деревце. Чого не вистачає на ньому? Як ви думаєте, що необхідно робити для того, щоб воно давало плоди? Доглядати, поливати. Так само й вам необхідно доглядати за своєю мовою. А плоди – це наші з вами знання. Щоб з’ясувати, що це за деревце, ви повинні виконати завдання, записані на листочках, які є у вас на партах. На листочках записано завдання, а на ягодах – тексти. Працюєте в групах. Якщо завдання виконано, прикріпіть ягоди на дерево.
Слово вчителя: Сучасники Шевченка підкреслюють, що «кожне слово його було продумане, тепле, віяло розумом», що він дуже любив рідну мову. Успадкуймо ж і ми цю любов генія, і разом створимо наш мовленнєвий дім - дім нашого життя.
ІV. ПІДСУМКИ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ.
Що найкраще запам’ятали?
Що треба повторювати?
Що побажаєте один одному?
У. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ. (СЛАЙД 22)
Д/З: с. 172 , тести (письмово);
с. 173, відповісти на запитання (усно);
В.Р.: а) скласти загадки про природу, використовуючи синоніми, антоніми;
б) написати твір-опис моря, використовуючи слова в переносному значенні.
Заключне слово вчителя.
Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченка - живе і вічне. Вивчаймо його, думаймо над його істиною, виконуймо його заповіти, які послав він нам - своїм нащадкам.
Свою Україну любіть,
Любіть її… Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Що ж, зуміли ви якнайкраще відповіді дати. Каже нам дзвінок: «Перерва. Час відпочивати!»