Урок допоможе розширити знання дітей про казки країн Європи, ознайомити учнів з білоруською народною казкою. Навчити самостійно визначати дійових осіб; закріплювати вміння свідомо, правильно, виразно та інтонаційно читати та переказувати прочитане; удосконалювати навички вибіркового читання та читання за особами; працювати над введенням нових слів у мовлення учнів. Виховувати працелюбність, тягу до знань, повагу до людей праці.
Клас 2.
Тема. Чи буває хліб легким? «Легкий хліб» (білоруська народна казка).
Матеріал для читання: білоруська народна казка «Легкий хліб».
Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; читацької - закріплювати вміння свідомо, правильно, виразно та інтонаційно читати; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; громадянської – шанобливого ставлення до Батьківщини та толерантного ставлення до культури і літературних пам’яток країн Європи;
предметних компетентностей: розширити знання дітей про казки країн Європи, ознайомити учнів з білоруською народною казкою. Навчити самостійно визначати дійових осіб; закріплювати вміння свідомо, правильно, виразно та інтонаційно читати та переказувати прочитане; удосконалювати навички вибіркового читання та читання за особами; працювати над введенням нових слів у мовлення учнів. Виховувати працелюбність, тягу до знань, повагу до людей праці.
Тип уроку: комбінований.
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням мультимедійної презентації, фотосюжетів та відеосюжетів.
Обладнання: мультимедійний проектор, інтерактивна дошка Panabord, відеозапис-фізкультхвилинка, роздруківки для самостійної роботи, підручник, маски.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь до гостей
І скажіть всім: «Добрий, день!»
- Звати мене Таїсія Миколаївна, і сьогодні урок літературного читання проведу у вас я.
2. Гра «Скринька народної мудрості». Девіз уроку.
- Погляньте на дошку. На ній ви бачите розсипані слова. Відновіть прислів’я. Поясніть значення цього вислову.
Праця годує, а лінь псує.
- Чи буває праця легкою? (Відповіді учнів).
Це прислів’я зі «скриньки народної мудрості» стануть девізом нашого уроку.
- Коли хлібороб погано виоре землю, тоді великі грудки заважають сходити зерну, від цього буде поганий врожай. Так само здобувати знання вам заважають деякі риси характеру: лінощі, неуважність, байдужість, непосидючість та багато інших. Сьогодні на уроці ми наполегливо всі перешкоди подолаємо. І на цій ниві засіємо зерна знань, які принесуть нам щедрий урожай знань. Тож не гаємо часу і до швиденько до роботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Мовна розминка.
А) Пірамідка слів
Робота праця труд
Робити працювати трудитися
Робітник працьовитість трудівник
підробіток
Б). «Чистомовка»
Ля-ля-ля – тут моя земля.
Мо-мо-мо- весело ми живемо.
Ва-ва-ва- учимо слова.
Ву-ву-ву- пісню знаємо нову.
Лю-лю-лю- адже Україну я люблю.
2. Повторення вивченого матеріалу.
- Дітки, ви любите українські казки? Як уважно ви читали зараз і перевіримо. У вас на парті лежать завдання. Ви працюєте у парі, обведіть казкового героя, який потрапив у рядочок із іншої казки. Пара, яка виконає завдання перша піде до дошки.
А) Гра «Хто зайвий?». Робота в парах.
Завдання. Виберіть зайвого героя казки.
Півник, Круть, Верть, Лисичка. (Казка «Півник і двоє мишенят» )
Лисичка, їжак, вовк. (Казка «Лисиця та їжак»).
Мишка, жабка, лисичка, вовчик, зайчик, ведмідь, кабан-іклан, цап («Рукавичка»)
Б) Гра «Доповни речення»
Завдання. Доповніть речення потрібними словами.
Наловив дід ____________________і везе ___________________. Побачила його ______________- і схотілось їй рибки попоїсти.
Слова для довідки ( хліб, пироги, калачі; по рибу, по лисичку, по дрова; у село, додому, на базар; баба, лисичка, мишка).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Розгадування загадки
- Сьогодні ми продовжимо вивчення казок країни Європи. А хто наступний герой, ви дізнаєтесь як розгадаєте загадку.
Невсипущий, хитрий, сірий,
Голоднющий, ікла шкірить.
Між кущами припадає,
Пасовисько оглядає,
Чи не ходить там телятко,
Не телятко, так ягнятко,
Не ягнятко, хоч би гуска —
Хоч би що, аби закуска.
2. «Хвилинка-цікавинка». Розповідь про країну Білорусь.
- Погляньте на карту, ви бачите Україну, а на Півночі нашої держави знаходиться країна Білорусь.
Білоруська мова вельми схожа на українську. Тому українці і білоруси дуже дружні і у нас не виникає проблем під час спілкування.
Для оцінок у школах і вузах Білорусі використовують 10-ти бальну шкалу.
У Білорусії мешкають Зубри – дикі бики. Більше ні в якій країні континенту Євразії цих тварин ви не знайдете (хіба що в зоопарках).
Приїжджим впадає в очі акуратність і обережність білорусів. На вулицях міст майже не зустрічаються порушники правил дорожнього руху. Оскільки пішоходи там дотримуються правил, то перехід дороги в недозволеному місці вельми рідкісний. Але навіть у такій ситуації водії обов’язково пропускають пішоходів.
Фізкультхвилинка
А тепер у нас розминка,
А тепер фізкультхвилинка.
Звірі в лісі проживають
І роботу також мають.
Бджоли зранку вилітають
І над квітами кружляють.
Як зачують десь нектар,
То присядуть зразу там.
Тупу, тупу ведмежата.
Йдуть по мед вони, малята.
А на них напали оси.
Не прогнати їх ще досі.
Сірий зайчик скік та скік,
По морквинку він прибіг.
Нахиливсь, зірвав стеблинку,
Але й мав собі мороку.
Поки в ліс її приніс,
Мокрий став у нього ніс.
ІV. Опрацювання білоруської народної казки «Легкий хліб».
1. Слухання казки (читання казки вчителем).
- Які є ще персонажі в казці, крім вовка?
- Що попросив вовк у косаря?
- Яким хлібом пригостив косар вовка?
- Чи сподобався вовкові легкий хліб?
2. Словникова робота.
А) Читання «луною» колонок слів з дошки чітко і правильно.
Стомився дочекався вигін
сподобався порадь марудна
спершу облизнувся закрасує
стривай погодився заборонувати
Б) Довідкове «бюро».
Закрасує — зацвіте;
вигін — частина лугу, куди виганяють пастись худобу;
заборонувати — розрівняти землю;
наливатись (зернятка) — достигати;
марудна (робота) — нудна, нецікава робота;
підкова — залізний предмет, яким підковують коня;
побідкався — поскаржився.
3. Повторне читання вголос «ланцюжком»
4. Аналіз змісту тексту.
— Де відпочивав косар?
— Хто до нього вийшов?
— Яким він був?
— Що вовк попросив у косаря?
— Чи сподобалися вовкові пояснення косаря?
— Чи влаштував його такий хліб?
— Куди відіслав косар вовка?
— Чи вдалося сіроманцеві знайти «легкий хліб»?
— Чому вовк пішов шукати легкий хліб?
5. Переказування тексту за малюнками.
Офтальмологічна пауза.
6. Гра «Звукорежисери», вибіркове читання.
Уявіть, що ми опинилися в студії звукозапису, і нам потрібно озвучити мультфільм «Легкий хліб» українською мовою.
— Пам’ятайте, з якою інтонацією слід читати слова косаря? (Спокійно, розважливо).
— А вовка? (Нетерпляче, з роздратуванням).
— Коня? (Упевнено).
7. Читання в особах.
9. Гра «Чиї це слова?»
…Спершу треба землю зорати…
…- Коню, коню! Я тебе з’їм…
…Тільки спершу зніми з моїх ніг підкови….
V. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання.
«Добре» - Читати та переказувати казку «Легкий хліб» близько до тексту.
«Молодець» - підібрати 5 прислів’їв про працю.
«Відмінно» - виписати назви казок, в яких головним героєм є вовк.
Список використаної літератури:
1. Джерело: http://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-vovka-ukrayinski/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
1