Сприяє розвитку ефективної взаємодії між дітьми та батьками. Посилює роль сім'ї в виховному процесі, покращує стосунки між дітьми та батьками, підвищує психологічну компетентність батьків.
Інтегроване заняття «Чи знаєте ви своїх дітей?»
Ірина Гарвасюк, практичний психолог
Заліщицької державної гімназії,
Тернопільської обл.
Мета: Сприяти розвитку ефективної взаємодії між дітьми та батьками.
Завдання:
- посилення ролі сім'ї в виховному процесі,
- покращення стосунків між дітьми та батьками,
- розвиток навичок взаєморозуміння,
- підвищення психологічної компетентності батьків.
Обладнання: мультимедійна дошка, кольорові олівці, музика для релаксації, маркери, конверти з завданням.
Форма проведення: тренінгове заняття для підлітків та їх батьків.
Тривалість заняття: 1,5 год.
Зміст заняття
Привітання
- Сьогодні ми зібралися для того, щоб спробувати разом стати кращими, добрішими, навчитися відноситися один до одного з повагою і розумінням.
Підлітковим віком психологи називають період з 10-11 до 18 років, коли прискорений фізичний розвиток дитини випереджає психологічний і соціальний. Починається період статевого дозрівання, збільшується збудливість центральної нервової системи. Ось чому підлітки стають більш дратівливими, образливими, нестриманими, виникає різке збільшення росту та ваги, зміна пропорцій тіла, початок статевого дозрівання, бурхливий перебіг і зміна емоцій.
У підлітків гостро виражена потреба в близьких відносинах і визнання оточуючими. Друзі для них найчастіше стають важливішими і ріднішими за членів сім´ї. Саме в цей період між юнаками та дівчатами спалахують іскри першої романтичної закоханості, що набувають іноді характеру особистої драми. У підлітковому періоді людина починає вчитися любити і будувати близькі стосунки.
Що робити, якщо підліток бунтує?
У першу чергу, психологи радять: відмовтеся від права володіння. Відчуття того, що він комусь належить, викликає у підлітка природний протест і бажання самоствердитися будь-яким шляхом. Тому виключіть із спілкування з підростаючою дитиною словосполучення «ти повинен».
Не намагайтеся вибрати друзів підлітку. Звичайно ж, ви хочете захистити його від поганої компанії, але, нав´язуючи нецікавих йому однолітків, ви тільки підштовхуєте його в компанію, яка вам не сподобається. Ваша наполегливість породжує протидію. Якщо ви дійсно відчуваєте симпатію до когось з оточення вашої дитини, просто скажіть їй про це. Так само, якщо хтось викликає у вас сумніви, попросіть підлітка розповісти вам про ті якості, які йому подобаються в цій людині. Але говоріть про них без осуду, можливо, це ті якості, яких не вистачає вашій дитині.
Не загострюйте увагу на невдачах. Підтримайте підлітка, навіть якщо у нього щось не виходить. Будь-якій людині буде це неприємно.
Прислухайтеся до думки підлітка. Не пригнічуйте його бажання брати участь в обговоренні сімейних питань, адже він - особистість, що має повне право висловлювати свої думки та побажання, тим більше, якщо розмова стосується всієї родини та безпосередньо його.
Не перечте самі собі. Підліток це відчуває. Коли ви говорите йому, що він вже достатньо дорослий, щоб готувати їжу, допомагати батькам, виконувати певні обов´язки, а потім заявляєте, що він ще не настільки самостійний, щоб вирішувати, коли він повинен бути вдома і з ким зустрічатися, то це, щонайменше, несправедливо. З ваших суджень виходить, що він цілком дозрів для відповідальності, але абсолютно не готовий до свободи. Подібне викликає бунт, невдоволення і образу.
Спробуйте зрозуміти підлітка і любити його, яким він є, а не підлаштувати під себе, адже ваше основне завдання - не маніпулювати ним, а підтримати його і ненав´язливо допомогти пройти нелегкий шлях дорослішання.
Мета: акцентувати позитивні якості учасників групи.
Батькам пропонується продовжити речення: «Понад усе я ціную в дитині…». Діти продовжують речення: «Я поважаю батьків за те, що…». (можна з дітьми провести наперед і батькам зачитувати)
- Багато чого ви цінуєте і поважаєте один в одному. А чи добре знаєте ви один одного, ваші думки, почуття? Зараз дізнаємось.
Мета: вербалізація почуттів, згуртування групи.
Учасникам роздаються аркуші паперу, на яких діти і батьки (розташовані окремо) одночасно відповідають на запитання:
Після виконання завдання, відповіді звіряються. Обговорюються почуття:
- чи легко було виконувати завдання?
- що нового дізналися про дитину?
- що здивувало?
2.1. Вправа «Бінго» (Чи знаємо ми уподобання своїх дітей) - провести з дітьми
Учасникам (батькам) заняття роздають по аркушу паперу. Потрібно без ножиць, тільки руками, «вирізати» фігурку людини (своєї дитини). Далі кожен пише на голові мрію своєї дитини, на тулубі - вказує її улюблений предмет, на правій руці – улюблене місце відпочинку, на лівій - .., на правій – улюблену… страву, на лівій – улюблений колір… наприкінці гри – презентація кожної фігурки.
Обговорення:
- Чи знаєте ви свою дитину?
3. Гра «Впізнай свою дитину» (провести з дітьми)
Діти на аркушах пишуть свої позитивні і негативні риси характеру (по 5 рис). Психолог батькам зачитує написане, а батьки намагаються відгадати свою дитину.
Після виконання завдання, відповіді звіряються. Обговорюються почуття:
- що нового дізналися про дитину?
- що здивувало?
4. Вправа "Куля мрій" Закінчення (напишіть свої побажання для дітей)
Ми всі любимо мріяти, незважаючи ні на що, і всі ми хочемо, щоб наші мрії здійснювалися (тренер розкидає різнокольорові кульки). Піймайте кожен свою кульку мрії та намалюйте або напишіть свою мрію на ній, користуючись маркерами. Давайте об’єднаємо всі кульки мрій в один великий оберемок, нехай всі бажання здійсняться. Дякую всім за участь.
Заключне слово
Поради для дітей
Молитва учня
Слухай мене, щоб я вмів слухати;
Поважай мене, щоб я поважав інших;
Вір мені, щоб я повірив;
Не принижуй мене, щоб я не принижував;
Розмовляй зі мною, щоб я вмів спілкуватися;
Вибачай мені, щоб я вмів вибачити інших;
Допомагай мені, щоб я став помічником;
Не насміхайся з мене…
Не ігноруй мене…
Почуй мене, щоб я це відчув;
Люби мене, щоб я вмів любити.