Забезпечення продуктивного, психічного й особистісного розвитку обдарованої дитини, необхідного для творчої самореалізації; формування комунікативних, організаторських умінь і лідерських рис. В ході заняття учні аналізують своє "Я".
Шлях до творчості (тренінгове заняття)
Ірина Гарвасюк, практичний психолог
Заліщицької державної гімназії,
Тернопільської обл.
Мета: забезпечення продуктивного, психічного й особистісного розвитку обдарованої дитини, необхідного для творчої самореалізації; формування комунікативних, організаторських умінь і лідерських рис.
Матеріали: ватмани, стікери, папір, дерево рішень, проект «Досягнення нашого класу».
Тривалість: 1,5 год.
Учасники : учні 9-10 класів
Вступне слово психолога.
Уявіть собі надзвичайно широку ріку, в якій один біля одного пливе багато човнів. Кожен із них уособлює людську долю. Вільна течія ріки – ніби плин часу. Більшість човнів несе течія життя. Мало є таких людей, які з самого початку плавання знають куди їм треба доплисти, і скеровують свій човен у цьому напрямі – до певної мети. Переважно більшість плавців дивується, куди це їх винесла вода і чому вони засіли на мілині. Саме до таких і належать люди, які ніколи не аналізують себе, своїх бажань, своєї мети.
Той, хто для себе зрозумів, чого хоче досягти в житті, має більше шансів на успіх, ніж той, хто здався на плин життя і не пробує спрямовувати свої сили до певної мети.
Ми з вами і розпочнемо наше заняття з усвідомлення свого «Я»
Вправа «Я такий, яким би я хотів себе бачити…»
Мета: розвиток комунікативних навичок, усвідомлення своїх позитивних і негативних рис.
Учасники по черзі називають своє ім’я, та продовжують речення: «Я такий, яким би я хотів себе бачити…, і хотів би ще удосконалити (позбутися) таких рис…»
Правила роботи заняття:
Проект «Досягнення нашого класу»
Мета: розвивати творчу уяву, здатність до співпраці.
Ми знаємо, що навчаючись у гімназії ви розвиваєте свої здібності, свої інтереси, удосконалюєтеся. Ваші малі успіхи були сходинками до наступних, більших успіхів. І це цілком закономірно, адже ви вірите у себе, у свої сили…
Клас презентує свій проект «Досягнення нашого класу» (у нас багато талантів…)
Вправа «Синтез думок» і «Дерево рішень»
Мета: навчити систематизувати свої творчі ідеї, формувати вміння знаходити правильні рішення.
Учасники об’єднуються у 2 групи.
Неодноразово вам приходилося систематизовувати свої здібності, знаходити правильні рішення у різних питаннях. Тому я зараз вам пропоную у групах проаналізувати і записати думки на аркушах відповідно до таких питань:
* запишіть фактори, які вам допомагали у процесі творчості;
* фактори, які перешкоджали у процесі творчості (гальмівні фактори)
Пізніше запишіть на стікерах методи вирішення гальмівних факторів і прикріпіть їх на «Дерево рішень»
Вправа «Перспектива»
Мета: формувати позитивне ставлення до змін, навчити творчо вирішувати проблеми.
Сьогодні ми з вами помандруємо у майбутнє. Уявіть собі, що ви вже закінчили 7-ий гімназійний клас, а попереду – перспектива навчання у вищому навчальному закладі та цікаве життя. Але чи готові ви до цього? Чого ж ви хочете досягти, здобуваючи вищу освіту, влаштовуючись на роботу?
На стінах нашої кімнати висять надписи, на яких написано мету життя людини. Підійдіть будь ласка, до тієї мети, яка відповідає вашому уявленню.
У нас утворилося кілька груп. Звичайно, у кожної людини є певні життєві завдання – те, чого хотілося б досягнути насамперед, те, заради чого варто жити. (Обговоріть у групах і проаналізуйте, чому саме ви вибрали цю групу, а не іншу)
Для групи 1 (жовтий) – важливе становлення молодої людини як професіонала, улюблена творча справа.
Для групи 2 (червоний) – можливість працювати за фахом, отримання диплома і базових знань.
Для групи 3 (синій) – улаштування особистого життя.
Для групи 4 (зелений) – кар’єрне зростання.
Але в житті часто трапляються непередбачувані ситуації. Уявіть собі, що відбулися зміни, які порушили ваші плани. Можна підкоритися обставинам, або ж спробувати поборотися за своє щастя, мету.
Зміни:
* група 1 – вам запропонували зовсім іншу роботу, де краща заробітна плата;
* група 2 – за вашим фахом робочих місць немає;
* група 3 – невдале одруження;
* група 4 – ви закохались.
(Обговоріть у групах: - як можна проявляти творчість, відстоювати мету;
- які позитивні сторони мають зміни в житті людини?)
(Команди діляться своїми думками)
Висновок: проблему не завжди можна вирішити тут і тепер, але, звичайно, можна змінити своє бачення, знайти щось позитивне у зміні, відпустити проблему. Тоді настає полегшення, емоційний стан покращуються.
Щаслива людина має багато проблем і ще більше вирішень, а нещаслива – три проблеми й одне вирішення.
Вправа «Моя уява»
Мета: активізувати учасників заняття, змінити вид діяльності, розвивати творчу уяву.
Психолог: закрийте очі та уявіть собі, що ви:
* узяли в руки шматочок льоду;
* літаєте між хмарами;
* тримаєте в руках і нюхаєте букет квітів;
* гладите пухнасте кошеня;
* їсте смачне яблуко.
Опишіть свої відчуття.
Вправа «Тільки від мене залежить…»
Учасники по колу продовжують речення «Тільки від мене залежить…»
На сьогоднішньому занятті ви ще більше пізнали себе та своїх однокласників, і зрозуміли, що долаючи перешкоди та проблеми у житті, потрібно знаходити у них щось позитивне.
Запам’ятайте: Якщо знайдеш у житті легку дорогу, знай:
вона не веде нікуди. (Н.Кларк)
Я вважаю, що навчаючись у гімназії, ви отримуєте найціннішу спадщину, тому що виходячи в життя ви маєте високі знання, вмієте правильно поводити себе в сім’ї, в колективі, в суспільстві взагалі,добре ставитесь до людей, належним чином використовуєте свій вільний час, готові працювати над розвитком свого «Я», цілеспрямовані, вмієте дати раду труднощам і перешкодам, оптимістично дивитесь на життя. І пам’ятайте, що тільки від вас залежить щасливе ваше майбутнє.