Урок Дата _________
Предмет: Українська мова та читання
Тема уроку: Числівник як частина мови
Мета: Ознайомити учнів з поняттям числівника як частини мови, розповісти, яку функцію він виконує в мовленні, навчитися правильно ставити питання до числівників, практично навчитися правильно вживати числівники, закріпити на практиці вживання числівників, усвідомити багатство рідної мови, навчитися любити та цінувати мову як дар людині.
Обладнання: Ноутбук з презентацією та піснями. Проектор. Екран. Книжки з казками, підручники, таблиця «Числівник», чарівний мішок. Імпровізований поїзд, створений з металевого каркасу, тканини, занавісок, з наклеєними вікнами, вирізаними з паперу. Вирізані з паперу пташечки, які розміщені на мотузці за допомогою кольорових прищіпок або скріпок. Мікрофон. Картинки з зображеннями овочів та фруктів. Вирізані з картону й розвішені на імпровізованому небосхилі зірочки з написаними на них числівниками.
Інтегрований підхід: поєднання української мови з українською та зарубіжною літературою, музикою, мистецтвом, математикою.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися – розвивати здатність учнів до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, вміння організовувати свій власний процес навчання та процес навчання однокласників, вміння ефективно застосовувати ресурси та інформаційні потоки, ставити цілі в навчанні та чітко розуміти способи досягнення цілей, робити аналіз досягнутих результатів.
комунікативної – сприяти розвитку мовлення, логічного мислення учнів, уміння ґрунтовно захищати власну думку, правильно формулювати висловлювання з можливістю посилатися на відомі зразки літератури, мистецтва;
соціальної та громадянської – розвивати вміння ефективно та конструктивно працювати в учнівському колективі, спільно планувати роботу та разом досягатися результату, попереджати і розв’язувати конфлікти в процесі роботи в класі, досягати компромісів.
Ключові компетентності:
Спілкування державною мовою:
розвиток вміння спілкуватися українською літературною мовою, поповнювати словниковий запас, намагатися використовувати все багатство мови;
Компетентність в галузі взаємодії та спілкування:
розвиток навичок роботи в парі та групі;
взаємодія учнів під час виконання завдань.
Компетентність в галузі самовизначення та саморозвитку:
розвиток уваги та концентрації під час пізнавальної діяльності;
виховання відповідального ставлення до виконання завдань.
Планер уроку
І. Вступна частина
Вчитель:
Добрий день вам, любі діти!
Рада вас вітати всіх.
Всі ми прагнем до освіти,
Щоби знань був повен міх.
Цей мішечок незвичайний,
Є у нім мільйон чудес.
То ж урок цей починаймо,
І сідаймо в наш експрес.
До навчання ми завзяті,
Незвичайний в нас урок.
Тож пора нам мандрувати,
Гей, хутчіш, робімо крок!
Меседж уроку: "Мандрівка з числівниками"
Девіз уроку:
Рухайся активно,
Навчайся завзято,
Мисли креативно,
Працюй багато!
ІІ. Основна частина
Вчитель: Дітки, хутчіш сідаймо до нашого вагону – на нас чекає дивовижна мандрівка в Країну Числівників.
(Діти сідають на стільчики, які розставлені в імпровізованому вагоні в центрі класу)
Ой, чекайте! А Ви ще ж не знаєте, що таке числівник!
А-ну хутчіш, відгадайте загадку!
Їде поїзд, у ньому дванадцять вагонів,
В кожному вагоні - четверо казкових героїв,
У кожного героя по сім книжок,
І в кожної книжки - різна назва.
Учні: Дванадцять місяців.
Вчитель: Так, діти, правильно!
Дванадцять вагонів - це дванадцять місяців.
Четверо казкових героїв – це кількість тижнів у кожному місяці.
Сім книжок – це кількість днів у кожному тижні.
Отже - Дванадцять місяців. Які ж ви кмітливі!
Саме таку назву має відома і всіма улюблена казка. Саме з цією книжкою ми і будемо сьогодні мандрувати (дістає з мішка книжку «Дванадцять місяців»)
У назві казки «Дванадцять місяців» заховався числівник – дванадцять. А ще в нашій загадці ми зустрілися з числівниками: четверо та сім.
Отож, числівник - це надзвичайно цікава, загадкова частина мови!
Як вигадаєте, дітки, а що ж такого незвичайного в цій частині мови?
Можливі відповіді дітей:
- Числівники – це числа.
- Числівники допомагають нам рахувати.
- Числівники допомагають нам зрозуміти, скільки в нас чого є.
Вчитель: Так, ви на правильному шляху! Отож під час уроку сьогодні ми дізнаємося:
- навіщо потрібні числівники.
- на які питання відповідають числівники.
- Чи вони всі однакові чи є різні числівники
На всі ці питання ми з вами знайдемо відповіді під час нашої подорожі. Час рушати! Нехай наш чарівний поїзд летить назустріч новим знанням!
(Лунає пісня гурту Піккардійська Терція «Сядеш у поїзд»)
Бесіда
Вчитель: Діти, під час нашої мандрівки ми познайомимося з осінніми місяцями. І перша наша станція: «Вересень». Ми йдемо до школи - першого вересня. Цього дня ми святкуємо день Першого дзвоника. Слово "Перший" - це також числівник.
Отож, давайте спробуємо дізнатися, що ж це за така чудернацька частина мови.
Погляньмо на книжку "Дванадцять місяців". Подумайте, чому автор використовує це слово в назві книжки?
Учні: Щоб сказати, що саме стільки місяців є у році.
Вчитель. А на яке ж питання відповідає слово "Дванадцять"?
Учні. На питання: "Скільки"?
Вчитель: Отже, ми з вами зрозуміли, що слова, які ми сьогодні вивчаємо, відповідають на питання "скільки?" і позначають кількість предметів. І ці слова належать до частини мови, яка має назву "числівник". Такі числівники називають кількісними, тому що вони вказують на кількість предметів. Але є ще й інші числівники, про які ми дізнаємося згодом.
А в назві яких ще казок зустрічаються числівники?
Учні: "Білосніжка і семеро гномів", "Вовк і семеро козенят", «Троє поросят».
Вчитель: Так, правильно. Ці казкові герої допоможуть нам у вивченні числівників (казкові герої зображені в презентації на екрані). Отже, ми познайомимося з осінніми місяцями, і перший з них зустрічає нас на станції "Вересень".
Ой, дивіться, які красиві пташечки за вікном. А давайте порахуємо, скільки їх. Це вони вже зібралися відлітати у вирій. Адже саме восени наші крилаті друзі мандрують у теплі краї.
(рахують пташок)
(На екрані слайди презентації, на яких зображені казкові герої та осінні місяці)
Отож, перед нами - Вересень - перший місяць осені і дев'ятий місяць року.
(На екрані напис: Вересень - перший місяць осені і дев'ятий місяць року).
Діти, погляньмо на екран. Тут ми зустрічаємо числівники - перший і дев'ятий.
А хто знає, на які питання вони відповідають?
Діти: котрИй?
Вчитель: Так, правильно! Як бачимо, числівники відповідають не лише на питання «скільки?», а й на питання «котрИй?». Ці числівники позначають порядок предметів при лічбі і мають назву «порядкові числівники».
Як бачимо, в назві улюбленого свята «Перший дзвоник», про який ми вже згадували, також заховався порядковий числівник – «перший».
Отже, ми з Вами можемо сформулювати правило. А зробимо ми це за допомогою чарівних квиточків. Ми повинні їх скласти один за одним – так, щоб отримати правило про числівник.
Але спершу давайте порахуємо, скільки квиточків ми маємо.
(Діти повинні нарахувати 22 квиточки)
Гра
(На різнокольорових квитках написані слова, з яких діти разом з учителем складають речення, що формулює правило. Всього – 22 квитки)
Отже ми вже з Вами склали правило.
А тепер давайте прочитаємо його і перевіримо, чи ми правильно все зробили. А допоможе нам у цьому підручник.
Робота з підручником.
І. Большакова. І. Хворостяний. Українська мова та читання, 4 клас. Ч.2. стор. 41.
Числівник – самостійна частина мови. Числівники називають кількість предметів і відповідають на питання «скільки?» або порядок при лічбі й відповідають на питання «котрИй?»
Що ж, а тепер давайте познайомимося з іншими місяцями осені. І в цьому нам допоможуть відомі співаки та улюблені пісні. Отож, рухаємося далі до станції «Жовтень».
Отож, другий місяць осені і десятий місяць року – це жовтень.
(На екрані напис: Жовтень - другий місяць осені і десятий місяць року).
Погляньмо на екран. Діти, які числівники ми тут зустрічаємо?
Діти: другий та десятий.
Вчитель: Правильно!
А давайте дізнаємося, які ж існують пісні, присвячені осені. І перша з них – розповідає саме про місяць жовтень.
(Вчитель називає пісні, в яких йдеться про осінь, читає фрази з них, де є числівники. Слова також виводяться на екран. Щоб дітям було легше їх знайти. Вчитель дає підказки. Разом з дітками намагаються проспівати фрагменти пісень, аби вивчити числівники)
Пісні:
Моєму другу – Анжела Побужанська
Перша неділя жовтня – свято твоє, мій друг.
Хоч – листя уже пожовкло, але цвіте твій дух.
Вчитель – життя наставник, низько тобі вклонюсь.
Що би без тебе знав я? Не відповім, боюсь.
Вчитель: Це дуже красива рідкісна авторська пісня, в якій йдеться про День учителя, що припадає в першу неділю жовтня. І ви великі молодці, що віднайшли тут числівник.
Осінь - Дмитро Гнатюк
Осінь...
Хмариться над нами просинь.
Осінь...
Падають холодні роси.
Тільки нас обох чарує,
Світлу радість нам дарує
Золотиста осінь.
Вчитель: Це завдання складніше. Я вам прочитала слова з пісні у виконанні легендарного українського співака Дмитра Гнатюка. І в цій пісні є числівник. Але його знайти складніше.
Отож, це числівник обоє, який у родовому відмінку має форму – обох. Він уживається на означення двох осіб різної статі, роду. Тобто в пісні перед нами постає пара закоханих – він і вона, яких ми означуємо числівником обоє.
Листопад – гурт Без обмежень
Тиша дзвинить - наповнює нас змістом,
Най не болить, най буде серце чистим,
Ділять на два, веселий сміх та сльози...
Вчитель: Ну, тут уже легше завдання. Ви впізнали числівник два.
Ця пісня має назву «Листопад». І це останній місяць осені, з яким ми зустрінемося на наступній станції. Поїхали!
Отож, третій місяць осені і одинадцятий місяць року – це листопад.
(На екрані напис: Листопад - третій місяць осені і одинадцятий місяць року).
Погляньмо на екран. Діти, які числівники ми тут зустрічаємо?
Діти: третій та одинадцятий.
Вчитель: Правильно!
Вчитель: А для того, щоб краще запам’ятати числівники, ми з вами пограємо в дуже цікаву гру, використовуючи метод снігової кулі.
Гра
(Гра передбачає наступний алгоритм дій: учитель називає числівник, потім по черзі кожен учень повторює слово вчителя та додає своє. Завданням кожного учня є повторити попередні слова та додати своє, щоб побудувалося логічне речення.
Приклад:
Чотири
Чотири яблука
Чотири червоних яблука
Чотири червоних яблука в руці
Чотири червоних яблука в моїй руці
Чотири червоних яблука в моїй правій руці
Додаємо ще один числівник: три
Чотири червоних яблука і три сливи в моїй правій руці
Чотири червоних яблука і три сині сливи в моїй правій руці…
Вчитель: Молодці! Бачте, як багато яблук та слив нам вдалося назбирати. Осінь – період збору урожаю. Цікаво, а які ще фрукти та овочі нам вдалося цьогоріч зібрати в саду чи на городі. Зараз кожен з вас спробує розповісти свою історію, використовуючи числівники.
Гра
(Метод зашифрованих картинок – полягає в наступному: вчитель надає учням певні картинки з зображеннями овочів та фруктів, при цьому вчитель просить учнів скласти ці картинки у певну власну історію, пов’язану зі збором урожаю, та переказати її, використовуючи числівники. Учні по черзі складають картинки у власну історію, а потім переказують її. Після проведеного завдання кожен учень аналізує власну історію та власний сюжет, вказуючи які числівники вони використали. Для зручності використані числівники учні записують на папірцях).
Вчитель: Які ж ви кмітливі, дітки! А тепер давайте спробуємо розпізнати числівники з-поміж інших слів. У цьому нам допоможе осінній диктант. Я називатиму слова, ви їх будете записувати і вказувати, які з них є числівниками.
Осінній, листя, вдячний, три, айстри, Іванко, сімнадцять, картопля, вчитель, сьомий, жовтий, буквар, перший, гриби, дощовий, десять, червоний...
Вчитель: А зараз ми з вами послухаємо загадки. Спробуємо відгадати їх, а також знайти в них числівники. Та вказати, на які питання вони відповідають.
(Учні називають кількісні числівники. Та називають відповідні порядкові числівники. Вчитель вписує їх у завчасно заготовлену таблицю. Потім за допомогою створеної таблиці разом з учнями повторює вивчений матеріал).
Головата, дженджуриста, сорочок наділа триста, а нога одна. (Капуста)
В одній скрині тисяча козаків. (Мак)
Чотириста соколят на одній подушці сплять. (Соняшник)
Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)
Що то за птах, що на вісьмох ногах? (Комар)
Стоїть при дорозі на одній нозі, хто її зрушить-плакати мусить. (Кропива)
Скільки? |
КотрИй? |
триста |
Трьохсотий |
одна |
Перший |
тисяча |
тисячний |
чотириста |
чотирьохсотий |
сім |
Сьомий |
вісім |
восьмий |
Кількісні |
Порядкові |
ІІІ. Первинне закріплення отриманих знань.
Вчитель: Отже, сьогодні ми з вами, дорогі діти, здійснили захоплюючу мандрівку в осінь. А про те, що ж ми з вами дізналися та вивчили, пропоную вам розповісти в інтерв’ю для телеканалу «Наше слово».
(Використання методу інтерв’ю. Вчитель обирає учня, який братиме інтерв’ю. Учень підходить до інших учнів на вибір і ставить їм запитання)
Інтерв’ю.
Питання для інтерв’ю:
- Скільки учнів у вашому класі?
- Скільки хлопчиків і скільки дівчаток?
- Ми зараз знаходимося на станції «Листопад». Котрим по порядку в році є місяць листопад?
- Вже зовсім скоро настане зима. Прийде місяць грудень. Котрим по порядку цей місяць є в році? І котрим по порядку грудень є серед зимових місяців?
- А з іншого зимового місяця – січня – починається рік. Отже котрим по порядку в році є січень?
- А тепер скажіть, в якому місяці народились ви. І порахуйте, котрим по порядку цей місяць є в році?
Учитель: Інтерв’ю вдалося! Ви всі молодці! Справжні майбутні телезірки!
Ой, зірочки вже з’являються і на казковому небосхилі! А це означає, що вечір спускається на землю. І нам час повертатися додому. А для цього потрібно виконати ще одне завдання. Треба уважно придивитися до зірок – в них заховалися числівники. Нам потрібно подивитися уважно й вказати, які з них є кількісними числівниками, а які порядковими.
П’ять, восьмий, одинадцять, п’ятсот, другий, тридцять, сімнадцяте, шістдесята.
Вчитель: Що ж, діти, ми успішно виконали завдання! І можемо повертатися додому. Але здається мені, ми трохи засиділися! Щоб виправити це, давайте хутчіше зробимо легеньку зарядку!
Фізкультхвилинка.
Вчитель: А тепер діти – час рушати додому! Наш поїзд котиться до рідного краю під запальну мелодію.
ІV. Узагальнення і систематизація знань учнів.
Вчитель: Що ж, сьогодні ми з вами вивчили тему числівника як частини мови.
Отож давайте разом повторимо:
Числівники ОЗНАЧАЮТЬ: кількість предметів та порядок при лічбі
ВІДПОВІДАЮТЬ НА ПИТАННЯ: скільки? котрИй?
ПОДІЛЯЮТЬСЯ НА: кількісні та порядкові.
А тепер давайте всі разом виконаємо унікальну пісню, в якій дуже багато числівників.
(Діти виконують пісню «Рідний мій край», текст до якої завчасно був роздрукований і розданий дітям, щоб вони могли з ним ознайомитися).
І
Перший крик і перший крок,
Мій перший клас і найперший урок,
Першої вчительки перші слова
І перше «п’ять», а комусь перше «два».
Перша любов і перше «люблю»,
Перше побачення в теплім маю.
Перший дзвінок і останній дзвінок
В доросле життя найперший мій крок.
Приспів: 2 р
Тут все найдорожче для нас,
Тут мій найпрекрасніший час!
Тут дитинства нашого розмай -
Рідний мій, рідний мій край.
ІІ
Перший танок кружля молодят,
Мама гойдає вже перших двійнят,
Першого слова чекає татусь,
Вперше за діток так сильно молюсь!
Щастя є, це - наша сім’я,
Це найрідніша громада моя,
Сюди лечу я з далеких доріг -
Молюся, щоб Бог тебе завжди беріг.
Підсумок уроку
На уроці учні дізналися, що таке числівник; на які питання відповідають числівники; які бувають числівники. Навчилися розпізнавати числівники серед інших слів. Учні познайомилися зі зразками українського музичного мистецтва, в яких використані числівники. В ігровій формі закріпили нову тему.
В результаті уроку учні повинні були засвоїти наступні знання та навички:
● знати, що таке числівник, на які питання відповідають ці слова та як поділяються.
● усвідомити, чим важливі числівники в мові;
● вміти розпізнавати числівники, відрізняти їх від інших частин мови;
● вміти використовувати числівники в мовленні.
Рефлексія
● Які знання та навички ви засвоїли на цьому уроці?
● Які питання у вас виникли під час вивчення числівника?
● Як ви можете використати набуті знання та навички у реальному житті?
● Чи було для вас складно зрозуміти та застосувати інформацію про числівник?