11 травня о 15:00Вебінар: Закінчення навчального року: документи, звіти, аналіз, планування та власний емоційний стан

Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини чи множини

Про матеріал
Тема. Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини чи множини Мета: • повторити вивчене про іменник та розширити знання про морфологічні ознаки іменника; • формувати поняття про число іменників; • розвивати вміння визначати число іменників; • збагачувати словниковий запас учнів; • виховувати інтерес до вивчення української мови.
Перегляд файлу

Українська мова

4-А клас

Дата: 11.12.2020

Вчитель: Петляк Ю.С.

Тема. Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини чи множини

Мета:

  •        повторити вивчене про іменник та розширити знання про морфологічні ознаки іменника;
  •        формувати поняття про число іменників;
  •        розвивати вміння визначати число іменників;
  •        збагачувати словниковий запас учнів;
  •        виховувати інтерес до вивчення української мови.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, зошит, презентація, таблиця «Число іменників», кубик Блума, торбинка зі «Сніжинками настрою», роздруківки «Опорні речення», «Чарівна скринька завдань» (додаткові завдання).

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель. Доброго ранку, друзі.

  Ми продовжуємо долати перешкоди на шляху до вивчення рідної мови.

  Розпочнемо наш урок з вправи «Очікування».

  Скажіть, будь ласка, яка пора року за вікном?(зима) слайд 1.  Чого не вистачає, щоб відчути справжню зимову атмосферу? (снігу).

  Для того, щоб налаштувати вас на роботу і додати трошки зимового настрою, я принесла цілу торбинку сніжинок і розсипала на ваші парти.

  У кожного на парті лежать «сніжинки настрою» слайд 2.

  Подивіться на них уважно та оберіть ту, що характеризує вас сьогодні. Та розкажіть нам про свої очікування від сьогоднішнього уроку використовуючи опорні речення (роздруковані опорні речення на дошці).

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Учитель. Давайте згадаємо, що ми вже знаємо про іменники. Під час перевірки домашнього завдання в нагоді нам стане «чарівний кубик» (діти передають один одному кубик Блума, за опорними словами відповідають на питання).

Метод кубування. слайд 3.

  • Назви що таке іменник.
  • Поясни чому іменники відповідають на питання хто? що?
  • Придумай 3 іменники неістоти.
  • Придумай 3 іменники істоти.
  • Розкажи про роди іменників.
  • Запропонуй 3 іменники чоловічого, 3 іменники жіночого та 3 іменники середнього роду.

ІІІ. Удосконалення навичок каліграфії. Актуалізація опорних знань.

(Відкриваємо зошити, записуємо число).

1. З  з  З з зз зи из 

Зима – зимовий - взимку

Узимку з неба падає красивий, пухнастий сніжок.

Знайти головні члени речення. Підкреслити їх.

  • Що можна сказати про слова «красивий, пухнастий»?
  • Які питання поставимо до цих слів? Що у них спільного? (однорідні члени речення).
  • Знайдіть іменники у реченні. Якого вони роду? (неба, сніжок).
  • А якщо я запишу речення: Узимку з неба падають красиві, пухнасті сніжинки.
  • Що зміниться у реченні?

Учитель.  Хто вже здогадався про що йтиме мова на уроці?

 

ІV. Оголошення теми та мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми працюємо над темою «Число іменників….». слайд 4.

Познайомимося з новим поняттям «категорія числа іменників». Навчимося правильно визначати та змінювати іменники за числами.

V. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

Учитель. Друзі, ви вже знаєте, що іменники можуть змінюватися за числами. Давайте пригадаємо з російської мови, які числа можуть мати іменники.

В українській мові іменники теж можуть мати однину та множину.

Розглянемо малюнок слайд 5.

Порівняймо:

Рукавичка - рукавички, сніжинка – сніжинки, ялинка – ялинки.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  •             Робота в парах. Попрацюємо практично. Погляньте уважно на вірш. Випишіть з нього тільки іменники.

2. Одяглися люди в шуби,

Натопили тепло в груби.

Білки гріються в дуплі,

миші - в норах у землі.

Сплять ведмеді в теплих лігвах,

сосни в інію застигли.

І під кригою на дні

                  сплять у річці окуні. слайд 6-7.

 

Словничок: груба – пічка;

                       лігво або барліг - місце в землі, де живе тварина;

                       окунь - різновид річкової риби.

 

 Питання:

- Які іменники виписали з тексту?

- Що про них можемо сказати?

- Спробуємо визначити рід та число цих іменників.

Учитель. Так, друзі. Ваша правда. А зараз ще раз зверніть увагу на правила. Допоміжні таблиці-правила знаходяться на ваших партах. слайд 8.

 

 

 

 

Учитель. Особливу увагу слід звернути на слова, що вживаються тільки в однині чи множині. слайд 9.

Наприклад: молоко, цукор, сміливість, Дніпро, Запоріжжя, Україна – вживаються тільки в однині.

А слова окуляри, двері, санчата, Суми – вживаються тільки у множині.

Але давайте порівняємо з російською мовою:

(с. 60 у підручниках) слайд 10.

 

https://image.slidesharecdn.com/4mkov2015ua-160721115557/95/4-m-kov2015ua-60-1024.jpg?cb=1469102306

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

 

  • Розподільний диктант (2 учнів працюють біля дошки). Розподілити слова у 2 колонки:

 

Однина

Множина

 

3. Ковзани, мороз, сніг, санчата, гірка, бурульки, крига, дітлахи, холод. слайд 11.

 

* Скласти речення з 2 словами на вибір (якщо встигаємо).

 

VІІ. Підсумок уроку

Рефлексія. Мікрофон:

 

- Я знав (ла) , …… .

- Я дізнався (лася) ….

- Я навчився (лася)……

- Мені було складно … . слайд 12.

 

VІІІ. Домашнє завдання.

Вивчити правила, с. 61 впр. 98 (1). слайд 13.

docx
Додано
14 грудня 2020
Переглядів
167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку