Повідомлення теми уроку. Лексико-семантична та лексико-орфоепічна робота. Правильно прочитайте слова і поясніть, як ви розумієте їх значення. Засніжи́ла - покрила, засипала снігом. простира́дла - простира́ла, про́стині́ — шмат тканини, що використовується для покривання матраца. Довкі́лля- всі живі та неживі об'єкти, що природно існують на Землі або в деякій її частині. первосні́г, бірюзо́вий - колір від яскраво-зеленого з блакиттю до блакитного, Припуши́ло – це зробило пухким, нещільним, розсипчастим. ·
Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і навичок.1. Читання вірша Н. Красоткіної «Сніжний привіт» учителем.2. Перевірка первинного сприйняття змісту вірша. Про яку пору року йдеться у вірші? Про які ознаки зими розповіла авторка? Які почуття викликав у вас зміст вірша?3. Повторне читання вірша учнями і робота над текстом. Прочитайте перших три речення. Який образ зими виник у вашій уяві?Прочитайте наступні два речення. Поміркуйте, чому довкілля видалося авторці чарівною казкою. Прочитайте останні два речення. Чи використала авторка слова в переносному значенні?
Узагальнююча робота над змістом вірша Н. Красоткіної «Сніжний привіт». Чи сподобався вам сніжний привіт, який передала зима довкіллю? Чи таким відчув, побачив його художник, як і авторка? Розгляньте уважно малюнок до вірша. На які слова вірша художник звернув увагу, щоб ми змогли відчути себе в зимовій дивній казці?
Самостійне ознайомлення учнів зі змістом вірша В. Конопельця «Якого кольору сніг» з виконанням завдання: які кольори снігу побачив сам автор?Читання-аналіз вірша. Дайте відповіді на запитання словами вірша. Якого кольору сніг побачив автор на полях і луках? А в садку? Де автор побачив сніг бірюзовим? Якого кольору автор побачив сніг на травах? А на шибках?2. Виразне читання вірша учнями. Прочитайте вірш виразно. Читайте так, щоб ми могли побачити різно- кольоровий сніг там, де його побачив не лише автор, а й художник.3. Відповіді на запитання, представлені в кінці тексту. Виконання різнорівневих завдань та їх перевірка.
Підготовча робота до сприйняття змісту твору В. Паронової «Прихід зими». Лексико-семантична робота. Прочитайте записані слова Кроку́ю найчудо́віша місте́чко Перелива́ються найрізномані́тніша пере́тинки повідомля́ють найдивови́жніша скоромину́чість затри́мується просві́тлене (небо) і́грища До слів першого стовпчика доберіть близькі за значенням слова. Як ви розумієте значення слова «просвітлене» (небо)? Чи є близькими за значенням інші слова у цьому стовпчику? Які? Обґрунтуйте свій вибір. На які питання відповідають слова у третьому стовпчику? Значення яких слів є незрозумілим для вас?
Робота над змістом твору В. Паронової «Прихід зими». Читання вчителем (учнями) вголос твору. Перевірка первинного сприйняття змісту твору. Які думки і почуття викликало у вас це оповідання? Який момент оповідання вам сподобався найбільше. Чому? Яку картинку ви найбільш яскраво собі уявили, слухаючи (читаючи) оповідання? Чи можна вважати авторку спостережливою людиною. Чому? Від імені кого, на вашу думку, написане оповідання?
Підсумок уроку- З якими творами ви працювали на уроці? Хто їх автори? Чи доповнили автори один одного, описуючи зимові дива? Які ж дива вони побачили?Доберіть іменники до слів, запозичених мною з твору «Прихід зими»:рідне (містечко), пухнастий (сніжок), яскраве (сонечко), найчудовіша (пора), найрізноманітніша (форма), пухнаста (красуня), світле (почуття), просвітлене, м’яке, затишне (небо), лютий (мороз), жорстокі (хуртовини), веселі (ігрища), білий (сніг), найдивовижніша (пора). На яке питання відповідають дібрані вами іменники?Чого навчає нас оповідання В. Паронової «Прихід зими»? Ви готові спостерігати за тим, як іде сніг? Продовжте ланцюжок дій… Сніг іде, падає, сипле, летить, кружляє, віхолить…