Обмінюючись думками, ідеями, досвідом, знаннями, люди нічого не втрачають, а багато чого набувають – нових знань.
Ось і ви сьогодні дізналися багато нового про чотирикутники. Сподіваюсь, що кожен з вас щоденно наполегливо підніматиметься по крутих схилах науки геометрії, впевнено крокуючи до нових знань.
Тема уроку: Чотирикутники навколо нас. ( Узагальнення теми)
Мета: систематизувати та узагальнити знання про чотирикутники, їх властивості; формувати здатність самостійно аналізувати ситуацію, уміння застосовувати набуті знання; сприяти розумінню учнями важливості геометрії в щоденному житті; виховувати мовну культуру та формувати в учнів різні групи компетенцій:
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.
Обладнання: таблиця «Чотирикутники», картки із завданнями, креслярські інструменти, набори геометричних фігур, репродукція картин, вишиті рушники і писанка, кольорова крейда.
Девіз уроку: « Ти можеш, він може, я можу!»
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНО – ПСИХОЛОГІЧНА ЧАСТИНА
Учитель. Сьогодні ми працюватимемо разом. Кожному з вас хочу побажати, щоб на уроці вибули:
«У»- усміхненими,
«С»- спокійними,
«П»- прогресивними,
«І»- ініціативними,
«Х»- хоробрими.
Генрі Форд говорив:
«Збиратися разом- це початок,
Триматися разом – це процес,
Працювати разом- це успіх».
Іншими словами, я бажаю вам УСПІХУ!
ІІ. ПІДГОТОВКА ДО ВСІДОМОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА МОТИВАЦІЇ НАВЧАННЯ
Учитель. Досягнути успіху можна тільки тоді, коли є певна мета. Тому ознайомимося з темою уроку та сформулюємо нашу мету.( Діти висловлюють свої думки).
- Ми завершили вивчення теми» «Чотирикутники». Сьогодні маємо узагальнити, систематизувати вивчене, вчитися використовувати набуті знання та вміння в незвичайних і несподіваних ситуаціях, перевіряти теоретичний матеріал і застосовувати його до практичних вправ.
Різні властивості чотирикутників досліджували не тільки шанувальника геометрії, а найвідоміші вчені епох: Евклід, Ньютон, Ейлер, Гаусс, Лагранж та інші. Виявлені та досліджені ними властивості чотирикутників – справжні перлини людського мислення. Багато з них доступні для розуміння вам, і ми їх вивчили. Геометрія чотирикутника дає чудовий матеріал для досліджень, у них можна знайти цікаві й доступні теми для самостійних пошуків.
На уроці присутні експерти: дизайнер, художник, біолог, мистецтвознавець, етнограф, конструктор, архітектор. Члени групи більш досконало вивчали чотирикутники, встановили нові факти, написали звіт про своє дослідження і сьогодні повідомлять їх нам.
- А зараз відкривайте зошити, записуємо дату та тему уроку.
ІІІ. ВІДТВОРЕННЯ ТА КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Повторимо теоретичні відомості, що знадобляться протягом уроку для виконання завдань.
Розглянемо таблицю і виконаємо завдання ( рис1.)
Назвіть зображені фігури.
Колективна робота.
Усі ви, відвідували уроки образотворчого мистецтва. А зараз ви побуваєте в ролі художників- геометрів. На дошці зображена таблиця, яка потребує ваших знань геометрії і творчих здібностей. Треба визначити , про яку геометричну фігуру йдеться, сполучити стрілками вислови із назвою фігури та її зображення. Кожен учень рисує одну стрілку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Розкажіть усе , що знаєте про геометричні фігури – трапецію, паралелограм, ромб, квадрат, прямокутник: зображення, означення, властивості , цікаві факти.
(Розповіді учнів про геометричні фігури заздалегідь підготовлені).
Учні заповнюють узагальнюючу таблицю з теми чотирикутники. Позначити знаком «+» властивості, характерні для поданих фігур.
Таблиця
Властивості |
Види фігур |
|||
Паралелограм |
Прямокутник |
Ромб |
Квадрат |
|
Чотирикутник |
|
|
|
|
Протилежні сторони попарно паралельні |
|
|
|
|
Усі кути прямі |
|
|
|
|
Усі сторони рівні |
|
|
|
|
Діагональ ділить на два рівних трикутники |
|
|
|
|
Протилежні сторони і кути рівні |
|
|
|
|
Діагоналі точкою перетину діляться навпіл |
|
|
|
|
Сума кутів, прилеглих до однієї сторони, дорівнює 180° |
|
|
|
|
Діагоналі рівні |
|
|
|
|
Діагоналі взаємно перпендикулярні |
|
|
|
|
Діагоналі є бісектрисами кутів |
|
|
|
|
У завданні сформулюйте відповідні пари з виразів лівого і правого стовпців так, щоб утворилися правилі твердження.
А)У чотирикутнику протилежні сторони рівні |
1) Тоді в нього можна вписати коло |
Б) У чотирикутнику всі сторони рівні |
2)Тоді він є квадратом |
В) У паралелограма діагоналі рівні і є бісектрисами його кутів |
3)Тоді він є паралелограмом |
Г) Суми протилежних сторін чотирикутника рівні |
4)Тоді навколо нього можна описати коло |
Д) Сума протилежних кутів чотирикутника дорівнює 180° |
5)Тоді він є ромбом |
Прямокутник називають золотим, якщо відношення його сторін а і в дорівнює 1,62, тобто а/в= корінь квадратний з 5+1поділене на 2=1,62. Ще стародавні греки вважали, що прямокутники , довжини сторін яких утворюють відношення золотого перерізу , є найприємнішими для ока. Тому такі форми є найбільш поширеними – від книжкових обкладинок до письмових столів, від вікон до фасадів будинків, від кредиток до гральних карт тощо.
Перпендикулярність діагоналей ромба застосовують у чотириланкових шарнірних механізмах для реалізації прямолінійного поступального руху. Одним з найпоширеніших прикладів такого застосування є домкрат. , інший приклад- механізм відцентрового регулятора (епоха парових машин, Джеймс Уатт, для регулювання подачі пари у паровій машині).
***Розв’язання усних вправ
А) рівності чотирьох сторін; ( ні, чотирикутник може бути ромбом).
Б) рівність двох діагоналей; (ні, чотирикутник може бути прямокутником).
В)рівності чотирьох сторін та рівності двох діагоналей? ( так).
**** Розв’язування пошукових задач
Робота в парах
- Як із прямокутного куска тканини вирізати квадратну хустинку, користуючись лише ножицями?
IV. ВИКОРИСТАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ І НАВИЧОК ПІД ЧАС РОЗВ´ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
- Розв’язування геометричних задач
А)один кут дорівнює 100°, а трапеція прямокутна;
Б) один кут трапеції дорівнює 45°, а трапеція рівнобічна.
- Розв’язування практичних задач
Французький математик Рене Декарт(1596-1650) писав: «.. у математичних науках є дуже вдалі винаходи, здатні принести велику користь, задовольняючи любов до знань, полегшуючи всі ремесла і скорочують працю людини».
- Є предмети і деталі, що містять моделі паралелограмів ( шарнірна модель, дротяна сітка, віконна рама..), трапеції (мостова ферма, пасова передача, кронштейн..).
- Вивчені властивості на ознаки паралелограма мають численні практичні застосування: у конструкції відкидних драбин, які застосовують у пасажирських залізничних вагонах; у столярній та будівельній справі ( двері, перила на східцях), для креслярських приладів ( креслярські лінійки).
«Нежорсткість» чотирикутника. Уявіть модель чотирикутника, зроблену із шарнірно сполучених планок. Ми можемо змінювати величини кутів чотирикутника, а довжини сторін залишаться без змін. Це свідчить, що існує безліч таких чотирикутників із заданими довжинами сторін. На відміну від чотирикутника, трикутник є жорсткою фігурою.
- Найпоширенішим видом чотирикутників є прямокутник. Ще давні єгиптяни надавали своїм земельним ділянкам прямокутної форми. Прямокутну форму мають плани і більшість складових архітектурних споруд як давнини, так і сучасності, зокрема школа. Прямокутник є визначальним структурним елементом прямокутного паралелепіпеда.
Ділова гра »Настилання паркетної підлоги»
Завдання. Виконати настилання паркетної підлоги в залі, який має форму прямокутника. Паркетні плитки мають форму прямокутних трапецій, паралелограмів, рівнобедрених трапецій. Після настилання підлоги не повинно лишитися зайвих плиток і проміжків між ними.
Геометричний тренінг
Трапеція – священна фігура піфагорійців. У кожній оселі оселі обов’язково було що – небудь « трапецієподібне», що захищало членів родин від усіх бід і негаразд. У нас є «священна « картина тих часів. Покажіть , де на ній зображено трапеції.( 12 трапецій).
V. Чотирикутники навколо нас.
Біолог. Невідомий досі вид дерев зі стовбурами, що мають не круглий, а квадратний переріз, доглядають ботаніки в провінції Чжецзян к Китаї. Тут, на площі близько 50 квадратних метрів, росте 120 таких дерев заввишки 3-5 метрів. Дерево з чотиригранними стовбуром- це ж готова шпала, що не потребує обробки!
У Японії «квадратні кавуни» вивів селекціонер Томоюкі Оно, не використовуючи при цьому жодних хімікатів. Такого результату він досяг, вирощуючи кавуни у спеціальнихквадратних скляних горщиках. Вони зберегли смак, але набули нових переваг: зручно ділити на часточки, легко відділяти шкірку, викладати для транспортування. В Ізраїлі вирощують «квадратні «помідори. На замовлення авіакомпанії генетики у США вивели сорт кукурудзи з «квадратними «зернами.
У живопису велику роль відіграє формат картини, і вибирають його художники дуже ретельно. Найчастіше вони надають перевагу прямокутному( вертикальному, горизонтальному) формату, колу(тондо). У прямокутниках компонують зображення в тій чи іншій геометричній формі, іноді розгортають дію по діагоналі. Формат картини пов'язаний зі стилем епохи, з особливостями техніки живопису, композиції, інтер´єру для якого призначена картина.
А зараз ми відвідаємо музей однієї картини- всесвітньо відомої , майже легендарної… Це картина «Чорний квадрат», Малевича. Придивіться . Комусь квадратбачиться страшною дірою, а комусь бездонною криницею, в яку хочеться впасти – так вона тремтить і вабить. Квадрат має всі ознаки образу – як квітка чи акорд. Це початок напямку супрематизму- вид абстрактного мистецтва 20 століття: комбінування зафарбованих найпростіших геометричних фігур( квадрата, смуг, трикутника тощо.). Цей стильвплинув на розвиток декоративно – оздоблювальног мистецтва на стиль меблів, посуду, одягу, зачісок і навіть на оформлення друкованих видань різнокольорової тари, що має чотирикутні форми. Таких квадратів офіційно відомо щонайменше п´ять.
Дизайнер. Вишивка – оди з давніх і найбільш розповсюджених видів мистецтва. Вона виникла давно і передавалася від покоління до покоління. Ще в глибоку давнину люди навчилися створювати нескладні малюнки з умовних знаків- символів, де кожна лінія чи фігура мала лише певне значення. Так, сонце зображували у вигляді ромба або квадрату. Ромб з подовженими сторонами означає будівлю, а квадрат, розділений на чотири частини з крапкамив кожній , символізував засіяне поле чи садибу.
У нашому класі представлені рушники, що збереглися в родині. У вишивці майстрині відтврили свої заповітні мрії про майбутнє. Розгляньте на рушнику геометричні узори , поясніть їх значення.
Етнограф. Писанка- мистецьки розписані великодні яйця. Гляньте, які писанки різні за орнаментом. Ці орнаменти – не просто малюнки, а таємничі знаки.
Знаки долю прихиляють,
Лихо відвертають.
Досить популярними є геометричні символи: яйце ділиться простими лініями на трикутники, квадрати , ромби , пояски.» Ромб» є символом родючості. «Квадрат», поділений на частини з крапками, був символом засіяного лану( малюнок).
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Запитання
- Що ми робили на уроці?
- Чому ми цим займалися?
- Що споюобалося і що не сподобалося на уроці?
- З ким приємно було працювати?
- Які ваші пропозиції?
Учитель оцінює роботу учнів.
На високому рівні виявили свої творчі здібності, уміння розв´язувати задачі такі учні….
На достатньому рівні вміють узагальнювати і систематизувати навчальну інформацію , формулювати і застосовувати основні властивості чотирикутників….
VІІ. ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ
Учитель. Мудрець сказав: « Дві людини, які обмінялись золотими монетами, не стали багатшими. Але якщо вони обмінялись думками, то кожен з них став вдвоє багатшими. Адже обидва стали тепер розумнішими».
- Ця притча проста, але зміст її глибокий . Обмінюючись думками, ідеями, досвідом, знаннями, люди нічого не втрачають, а багато чого набувають – нових знань.
Ось і ви сьогодні дізналися багато нового про чотирикутники. Сподіваюсь, що кожен з вас щоденно наполегливо підніматиметься по крутих схилах науки геометрії, впевнено крокуючи до нових знань.
Бажаю вам успіхів освоєнні «геометричного океану знань». Урок закінчено, до зустрічі на наступному уроці!