І.Подільність чисел Тема 1. Подільність чисел. Прості і складені числа.
Урок № 6
Тема. Найменше спільне кратне кількох натуральних чисел
Мета: на основі знань про кратне число сформувати уявлення учнів про поняття спільного кратного кількох натуральних чисел, НСК, а також навчити їх користуватися алгоритмом знаходження НСК двох (трьох і т.д.) натуральних чисел.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Для більш цікавого протікання процесу перевірки домашнього завдання на уроці можна запропонувати учням провести цю роботу в ігровій формі, наприклад у вигляді гри «Знайди помилку». (Учитель заздалегідь записує на дошці розв'язання вправ домашньої роботи, припустившись кількох типових помилок. Учні, перевіряючи написане, повинні знайти помилку; можна організувати змагання: хто знайде більшу кількість помилок і зуміє їх пояснити.)
Для «слабких» учнів, домашнє завдання яких учитель перевіряє перед уроком, у цей час можна запропонувати роботу з картками-підказками.
Картка 1 Знайди НСД чисел 20 і 16. а) Розклади кожне з чисел на прості множники; |
|
|
|
б) Підкресли в розкладах цих чисел однакові прості множники, в) Знайди серед підкреслених однакових ті, що мають менший показник степеня, г) Знайди добуток цих степенів |
II. Актуалізація опорних знань
Запитання до класу
Як можна назвати число а по відношенню до b? по відношенню до а?
III. Формування нових знань
Підходи до викладання теми НСК і НСД дуже схожі, тому цей етап уроку проводиться аналогічно до відповідного етапу попереднього уроку.
1. Постановка проблеми
Задача. До кіоску завезли зошити. Якщо розкласти по 15 зошитів або по 20 зошитів в пачку, то в обох випадках зайвих зошитів не залишиться. Яку (найменшу) кількість зошитів могли завезти до кіоску? Яка найменша кількість зошитів могла бути завезена?
Аналіз умови приводить до висновку, що під час розв'язування задачі треба знайти числа, які діляться (кратні) на 15 і на 20.
2. Розв'язання проблеми
Учні знайомляться з поняттями:
Короткі нотатки можна оформити у вигляді такого конспекту:
Конспект 5 НСК 1. Числа, кратні 15: 15; 30; 45; 60; 75; 90; 105; 120;... Числа, кратні 20: 20; 40; 60; 80; 100; 120;...
|
||
а) |
|
б)15 = 3 · 5, 20 = 22 · 5;
в) НСК(15; 20) = 22 · 3 · 5 = 60. |
Зауваження. Спільні кратні і — це числа виду , де п — натуральне число |
Розв'язок задачі: НСК(15; 20) = 60, отже, найменша кількість зошитів 60; можливі варіанти 120, 180, 60п зошитів.
IV. Закріплення знань і формування вмінь
І рівень
Усні вправи
а) а = 3·5; b = 1; б) а = 3·5; b = 5·7; в) а = 32·5; b = 3·5.
II рівень
Письмові вправи
V. Підсумок уроку
Підбиваючи підсумки, слід наголосити, що основний зміст теми «Подільність чисел» розглянуто і основні поняття і алгоритми можна знайти в конспектах 1—5, тому основна мета наступного уроку — доопрацювати теми НСД і НСК і показати розуміння вивченого матеріалу і вміння його застосовувати для розв'язування відповідних вправ.
VI. Домашнє завдання
Задача. Дріт завдовжки 43 м розрізали на дві частини так, що одна з них виявилась у 3 рази довшою за другу. Знайдіть довжину довшої частини.
1
С.П.Бабенко. Уроки математики 6 клас