Матеріал буде корисний батькам, яким потрібно проводити тривалий час з дітьми, і які хочуть провести час активно. Пропонуються види діяльності і організація життя дітей, що стане в нагоді турботливим батькам.
Іноді батькам з різних причин необхідно провести тривалий час удома з дитиною. Що робити, аби ніхто не нудьгував і не дратувався? Все залежить зокрема від того, чи вміє дитина організовувати власну діяльність. Дитині дошкільного віку це набагато складніше, ніж школяру. Як батькам допомогти дошкільнику?Виховуйте навички самоорганізації в дитини Поняття «самоорганізація» означає раціональну й усвідомлену організацію своєї діяльності. Коли мова йде про дитину, то це означає чи може вона без зовнішнього контролю, допомоги і стимуляції з боку дорослого організовувати свою діяльність і досягати поставлених цілей. Розвиток самоорганізації пов’язаний із формуванням у дитини в старшому дошкільному віці важливого психічного новоутворення — довільності психічних процесів. На цьому етапі дитина набуває змогу: сприймати та розуміти завдання; планувати свою діяльність; здійснювати самоконтроль діяльності та самооцінку. «Відправною точкою» для становлення самоорганізації є самостійність дитини.«Цікаве дозвілля батьків і дітей»
Номер слайду 3
Прояви самостійності На межі першого і другого років життя, коли у малюків з’являється потужне бажання пізнавати навколишній світ, зароджується самостійність. Перші самостійні дії поступово удосконалюються, ускладнюються під час ігор, занять, спілкування. Показник розвитку самостійності дитини – це результативність дій. При цьому постійний контроль з боку дорослого не бажаний, бо він може призвести до розвитку у дитини безвольності, безвідповідальності, лінощів та інфантилізму. Що робити дорослим Насамперед дорослі мають пам’ятати, що обсяг самостійних дій дитини поступово збільшується. Тому допомогу потрібно зменшувати. Навіть якщо дитині потрібно набагато більше часу на виконання дії власноруч, ніж це зробили би дорослі — необхідно стримати власну нетерплячку і дати їй цей час. Тим паче, що під час «карантинного» перебування вдома це можна собі дозволити. У сім’ях, де дитину довго вважають маленькою, блокують розвиток її самостійності. Такі діти звикають до надмірної опіки, у дитячому садку і початковій школі почуваються безпорадними та самотніми. Проте у підлітковому віці батьки починають вимагати від цих дітей прояву самостійності. Але ж ця якість не може сформуватися сама собою!
Номер слайду 4
Цілеспрямованість, як важливий компонент самостійності у її діях, може проявиться, якщо допомагати дитині та схвалювати проявлену нею ініціативу. Ознаками її є захоплення справою, прагнення отримати не будь-який, а саме бажаний результат. Цілеспрямованість проявляється також у прагненні копіювати дії дорослих (прати білизну, як мама, забивати цвях, як тато, тощо). Нажаль, не всі батьки охоче підтримують прояви дитячої самостійності, вважаючи їх обтяжливими, або небезпечними. Утім не варто припиняти самостійну діяльність дитини чи перемикати її увагу. Лише якщо дитина вдалася до дій, небезпечних для себе чи оточення, її треба зупинити. Підтримуючи ініціативу дитини, у неї формуватимуться такі важливі риси як посидючість, наполегливість та організованість. Для дитини, яку постійно підтримують, невдача не стає приводом відмовитися від задуманого. І це дуже важливо! Навпаки, це підштовхує подвоїти зусилля і за необхідності звернутися по допомогу до дорослого. При цьому дитина може одразу відмовитися від допомоги, щойно відчує, що може впоратися сама.
Номер слайду 5
Декілька правил, яких батькам варто дотримуватися : дайте змогу дитині переживати власний досвід успішних самостійних дій і досягнення бажаного результату. Для цього організуйте сприятливе середовище, пропонуйте дитині різні варіанти дій у межах дозволеного; визначте ліміт дозволеного: що, коли і де можна робити; оцінюйте позитивно діяльність дитини, її результати, а головне — зусилля, які доклала дитина до досягнення бажаного результату. Це заохочуватиме дитину повторювати досвід у подальшій діяльності. Види діяльності, які можна запропонувати дошкільнику Ігрова Гра – провідний вид діяльності в цьому віці. Вона завжди бажана для дитини, бо створює позитивне емоційне тло, на якому всі психічні процеси протікають активно. Ігрова діяльність сприяє розвитку в дитини навичок, необхідних для самообслуговування та надання допомоги дорослим. Наприклад, у різних сюжетно-рольових іграх дитина має змогу багаторазово моделювати й закріплювати послідовність прибирання, прання, одягання, прийому їжі, одягання й роздягання (ляльки) тощо.
Номер слайду 6
Трудова У дітей є бажання самостійно діяти з предметами як дорослі— мити посуд, накривати на стіл, підмітати тощо. Тож їм неодмінно слід давати посильні трудові доручення. Для дітей це спосіб самоствердження, втілення своїх бажань і можливостей. У старшому дошкільному віці у дітей з’являється почуття відповідальності за свою роботу, а також новий мотив діяльності — зробити для інших. Дитина проявляє ініціативу, у неї з’являється об’єктивна самооцінка. У цей період діти навчаються працювати разом, розподіляти між собою обов’язки, домовлятися, здійснювати дії так, щоб інший міг їх успішно продовжувати. Важливо залучати дітей до побутової праці, бо під час такої діяльності між дитиною і дорослим встановлюються стосунки реальної взаємодопомоги, координації дій, розподілу обов’язків. Зароджуючись у дошкільному віці, ці стосунки розвиваються і надалі. Художньо-продуктивна Різноманітні види художньо-продуктивної діяльності розвивають креативність, формують незалежність дитини від дорослого, стимулюють прагнення до пошуку адекватних засобів самовираження. Діти мають змогу втілити свої задуми та реалізувати творчі здібності.