ЦІкаві задачі на уроках математики

Про матеріал
Поданий матеріал сприяє розвитку математичних здібностей учнів,вчить любити і оберігати природу рідної країни.
Перегляд файлу

РОЗРАХУНКОВІ ЕКОЛОГІЧНІ ЗАДАЧІ

 

1. Родючі ґрунти України – найбільше її багатство - займають одну десяту площі держави. Яку площу займа­ють грунти в Україні? (Площа України - 604 тис. кв. км).

  1.     Скільки років потрібно для утворення 50 см родючо­го ґрунту, якщо 1 см ґрунту формується протягом 250 років?
  2.     Визначте запаси кам'яного вугілля в Україні, якщо у Донецькому та Львівсько-Волинському басейнах вони становлять 150290 млн. тонн, а в Дніпровському - 9 млрд. тонн. Довідка: запаси нафти - 125 млн. тонн, газу –            4 000100 млрд мЗ.
  3.     Пластикова пляшка гниє у ґрунті 180 років, поліетиле­новий пакет - на 20 років довше, а папір - у 100 разів швидше, ніж поліетилен. За скільки років згниє папір у ґрунті?
  4.     Родючий шар ґрунту на схилах порушується ерозією: під культурою бавовни - за 21 рік. Це на 29 років швидше, ніж під культурою кукурудзи. За який час порушується родючий шар ґрунту під кукурудзою?
  5.     Під покровом лісу родючий шар ґрунту порушується за 1700000 років. Це на 145 000 років довше, ніж під луго­вими травами. За який час порушується ґрунт під луговими травами?
  1.     Втрата лише 1 мм шару ґрунту означає, що гектар поля втратив 80 кг калію, а фосфору - у 3 рази більше. Скільки фосфору втрачає гектар землі?
  2.     40 років тому в Азовському морі виловлювали 300 тис. тонн риби на рік. Зараз вилов становить 50 тис. тонн на рік. У скільки разів зменшився вилов? Як ви думаєте, чому?
  3.     Який щорічний вилов риби в Чорному морі, якщо він у 35 разів менший, ніж в Азовському?
  4. На один кілограм риби в Балтійському морі при­падає 1/800 частина грама ртуті. Якщо людина з'їсть 4-5 таких рибин, то одержить стільки ртуті, скільки її в термо­метрі. Яка ж кількість ртуті в термометрі, обчисліть. Що стало причиною забруднення ртуттю Балтійського моря?
  5. Визначте, скільки за рік у Дніпро скидається шкід­ливих речовин, якщо: азотні сполуки становлять 500 тис. тонн, фосфорні сполуки - 40 тис. тонн, сполуки калію - 20 тис. тонн, заліза - 1 тис. тонн, нікелю - 40 тонн, цинку - 2 тонни, міді - 1 тонна. Скільки таких речовин буде в водах Дніпра через 5 років? Як це вплине на екологію Дніпра? Які заходи, на вашу думку, потрібно вжити, щоб подібного не сталося?
  1. Економічні витрати від затоплення Дніпровських заплав становлять 18 млрд. ум. од. щорічно, а прибуток від усіх ГЕС України дорівнює 25028 млн. грн. Які економічні та екологічні збитки несе наша держава?
  2. Найбільша глибина Азовського моря 14 м. Це в сто шістдесят разів менше, ніж найбільша западина Чорного моря, яка, в свою чергу, на сімсот вісімдесят метрів глибше, ніж у Балтійському. Визначте найбільшу глибину Балтій­ського моря.
  3. У 1000 г води світового океану міститься 35 г солі, а у 1000 г води Азовського моря - 2/5 цієї кількості. У Чорному морі вода солоніша, ніж у Азовському на 4 г. Скільки грамів солі міститься в 1 кг чорноморської води?
  4. Усього 5 г нафтопродуктів затягують плівкою 50 кв. м поверхні води, що викликає кисневе голодування і отруєння водних організмів, а також призводить до загибелі ікри та мальків. Яку поверхню води затягує плівкою 1 кг нафтопродуктів?
  5. У квартирі зіпсовано водопровідний кран. За секунду капають 2 краплі води, а за 12 хвилин натікає води повна склянка. Якщо своєчасно не полагодити кран, то скільки літрів води може натекти з нього за годину? За добу? (Вважати: у літрі 5 склянок).
  6. У другому зіпсованому крані вода не капає, а тече і за добу її виливається 180 л. Скільки літрів води може ви­литись з такого крану за 10 діб?
  7. На яку кількість людей вистачило б цієї води, якщо вважати, що за добу людина використовує 100 л (на приго­тування їжі, пиття, вмивання, душ, прання білизни тощо)?
  8. На вирощування 1 кг зерна жита потрібно 750 л води. Скільки потрібно води на вирощування 1 ц зерна жита?
  9. За 100 км пробігу легковий автомобіль спалює 5 кг бензину. Для згоряння 1 кг бензину потрібно 15 кг повітря. Скільки повітря потрібно для згоряння 9 кг бензину?
  10. Площа, яку займали ліси на початку першого тися­чоліття в Україні, була в 4 рази більша, ніж зараз (10 млн. га). Визначити, якою була площа лісів у давні часи в Україні.
  1.           Зараз на Поліссі збирають 67 видів лікарських рос­лин, що на 40 видів менше, ніж збиралось раніше. Скільки видів лікарських рослин збирали тут раніше? Чому, на вашу думку, відбулися такі зміни?
  2.           20 років тому на Поліссі було 80 тис. га цілющої журавлини, нині площа її зменшилась у 4 рази. Яку площу займає журавлина? На скільки вона зменшилась?

24. 30 років тому заготовляли 220 центнерів валеріано­вого кореню на рік, зараз - у 5 разів менше. Визначте масу лікарської сировини, яка заготовлюється тепер. Які основні причини зумовили таке зменшення?

25. 20 кг макулатури зберігають від зрубування одне дерево. Скільки дерев збереже 1 тонна макулатури?

26. 400 молодих тополь за літо затримують на листках 340 кг пилу, а стільки ж в'язів - у 6 разів більше. Скільки пилу затримують в'язи? Скільки пилу затримує одне дерево в'яза? Тополі?

  1. Із 100 ударів блискавки на дуб припадає 52 удари, на тополю - у 2 рази менше, а на липу - у 13 разів менше, ніж на тополю. Скільки ударів блискавки припадає на липу?
  2. Один гектар листяного лісу влітку за 1 день виділяє 2 кг летючих фітонцидів, гектар хвойного лісу - 5 кг, а ялівцю вічнозеленого - 30 кг згубних для шкідливих мікроорганізмів речовин. У скільки раз більше виділяє фітонцидів ялівець, ніж листяний та хвойний ліси?
  3. Людині потрібно 960 літрів кисню на добу. Одне доросле дерево виділяє за 1 годину 8 літрів кисню. Скільки дерев можуть забезпечити потрібну людині кількість кисню на добу?
  4. З листя дорослого дерева берези за 1 день випаро­вується 60 літрів води, дуба - на Ш літрів менше, а евка­ліпта - у 8 разів більше, ніж дуба. Скільки літрів води випаровується з листя евкаліпта за 1 день?
  5. В лісах різних порід дерев за літо з 1 га випарову­ється різна кількість води: з ялинового лісу - 2240 т, буко­вого - 2070 т, дубового - 1200 т, соснового лісу - 470 кг.

а) На скільки більше води випаровується з 1 га ялинового лісу, ніж з соснового?

б) Скільки всього води випаровується з цих лісів за літо з 1 га?

32. У Червоній книзі України 154 види рослин. З них припадає на Херсонську область. Скільки видів рослин Херсонської області занесено до Червоної книги?

  1. У Херсонській області 18 видів мохоподібних. У заповіднику Асканія-Нова їх налічується 15 видів. На острові Джарилгач - на 5 видів менше. Решта - у Чорно­морському заповіднику. Скільки видів мохоподібних знаходиться у Чорноморському заповіднику?
  2. Щоб надбати 1 г меду, бджолам доводиться при­нести у вулик 143 порції нектару і пилку. Скільки порцій нектару і пилку треба принести бджолам, щоб утворилась одна чайна ложка меду, тобто -6 г?
  3. Польові горобці протягом дня приносять своїм пташенятам близько 500 комах і вигодовують їх протягом 10 днів. Скільки комах за літо знищує пара польових горобців, якщо вони вигодовують 3 виводки?
  1.           Одна сім'я шпаків з'їдає за день 360 великих слимаків - шкідників городніх культур. Скільки слима­ків знищує сім'я шпаків за місяць?
  2.           Одна сова за літо знищує близько 1000 польових мишей, зберігаючи 500 кг зерна. Скількох людей «нагодує» одна сова, якщо на рік одній людині потрібен 1 центнер зерна?
  3.           Синиця з'їдає за добу стільки комах, скільки важить сама. За місяць (30 днів) вона знищує 600 комах. Яка маса синиці?
  4.           Комахоїдні птахи їдять 6 разів на день. А своїх пташенят годують ще частіше. Так, велика синиця прино­сить своїм малятам комах, їхніх личинок у 65 разів частіше, ніж їсть сама, дятел - на 90 разів менше, ніж синиця, а горихвістка - на 60 разів менше, ніж дятел. Скільки разів на добу годують своїх пташенят кожен з цих птахів?
  5.           Зозуля протягом однієї години знищує до 100 гусе­ниць. Скільки гусениць знищує ця пташка за 12 годин?
  6.           За одну добу сова з'їдає 20 дрібних гризунів - шкідни­ків зерна. Скільки гризунів знищує сова за 1 місяць? За літо?
  7.           Шпаки задень приносять у гніздо близько 800 комах. Пташенят треба годувати 22 дні. Скільки шкідливих комах з'їдають шпаченята одного гнізда?
  8.           Одна муха переносить на собі майже 6 млн. мікро­бів. І ще до 28 млн. мікробів у своєму кишечнику. Скільки всього мікробів переносить 1 муха?
  9.           Мурашка може нести вагу, що перевищує її власну у 50 разів. Якби ти був; такий же сильний, яку вагу ти міг би нести?
  10.           Личинка сонечка семикрапкового з'їдає в серед­ньому 655 попелиць. Скільки попелиць знищать 10 личинок сонечка семикрапкового? 15 личинок?
  11.           Гусінь молі, тієї самої, яка псує наш одяг, за 90 днів існування збільшує свою масу в 360 разів. У скільки ж разів збільшить свою масу гусінь за 1 день?


                 Урок МАТЕМАТИКи в 4 класі

 

Тема. Обчислення площі прямокутної ділянки. Прості та складені задачі на знаходження площі прямокут­ника.

Мета: закріпити вміння і навички розв'язувати задачі на об­числення площі прямокутної ділянки; розв'язувати про­сті та складені задачі; ознайомити учнів з навчальними за­кладами і професіями.

Обладнання: картки, схеми, малюнки, світлофори.

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент.

II. Каліграфічна хвилинка.

(Записати найбільше і найменше число, використо­вуючи цифри 2,0. Збільшити на, зменшити на, поперед­нє, наступне.)

222 222       200 000

III. Повідомлення теми уроку.

Слово вчителя: Сьогодні ми будемо закріплювати тему «Площа». За чотири роки до нас у гості на уроки приходили різні казкові герої - і Буратіно, і Мальвіна, і Чебурашка, і тварини різні. Але ви вже підросли, скоро закінчите 4 клас, потім і ліцей. Після закінчен­ня ви будете вступати в різні навчальні заклади. (Яка у вас мрія?)

Я пропоную сьогодні уявити собі, що пройшло вже 8 років, і ви вступаєте до університету, чи інституту, чи академії.

Але вам треба скласти вступні іспити. Готові? Отже, такі запитання:

  • Щоб знайти площу прямокутника, потрібно....
  • Тисяча тисяч - це ...
  • Скільки вершин у п'ятикутника?
  • Яке слово зайве? (ромб, коло, куб, трикутник)
  • Які геометричні тіла ви знаєте? (куб, паралелепі­пед, піраміда, куля)
  • Найменша одиниця вимірювання маси? (грам)
  • Скільки секунд у п'яти хвилинах? (300)
  • Яким знаком позначають дію додавання? (плюс)
  • Компоненти дії множення?
  • Як знайти третину від числа?
  • Периметр квадрата 24 см. Яка довжина однієї сто­рони?
  • На яблуні 50 яблук, на вербі на два менше. Скільки всього яблук на деревах?

Отже, вас усіх зараховано до Університету імені Каразіна. Щоб оцінювати ваші знання, у вас на партах залікові книжки, але оцінки за урок ви будете вистав­ляти самі. В інститутах є теоретичні заняття і прак­тичні.

Починаємо практичне заняття з математики, з теми «Площа».

  • Що таке площа прямокутника?
  • Назвіть одиниці вимірювання площі.
  • Що в класі можна виміряти мм2, см2, м2? А км2?
  • Що таке ар (10 м), гектар (100 м)?
  • Якщо різні одиниці, що треба зробити?

Перше завдання (за варіантами):

І.  а = 5 см      II. а = 60 дм

 b = 30 см    b = 2 м

 S = ?    S = ?

 (5 3 = 15 (см2)   (60 20 = 1200 (дм2)

 50 30 = 1500 (мм2)        2 6 = 12 2)

Оцінювання: якщо все правильно - 2 бали.

Одна помилка - 1 бал.

Неправильно - 0 балів.

- Наступний інститут - будівельний. У Харкові - це університет будівництва й архітектури. Які професії тут можна одержати? (Інженер, архітектор.) Таке зав­дання:

Побудувати будинок. Фасад має прямокутну форму довжиною 15 м і висотою 5 м. Скільки потрібно запла­тити за фарбування будинку, якщо 1 м2 побілки коштує 10 грн/?

1)15-5 = 75м2;

2) 10 75 = 750 грн.

 

За дошкою оцінюємо.

  • Після фарбування потрібно відпочити.

 

- Наступний ВНЗ - академія сільського господарства. Готує агрономів, екологів, менеджерів для радгоспів, колгоспів, фермерських господарств. Ось ви зараз розі­б'єтесь на бригади і виконаєте таке завдання. Накресли­ти квадрат зі стороною 5 см, поділити на квадратні санти­метри і розфарбувати 1/5 частину квадрата. Чия бригада швидше впорається - одержує 2 бали. Невелика підказ­ка: спочатку треба знайти площу, а потім 1/5 від усієї площі.

Оцінювання.

Бали.

 

Наступний ВНЗ - текстильний інститут. Тут готу­ють спеціалістів з виготовлення тканини, модельєрів. Пропонується таке завдання: виготовити скатертину площею 6 м2. її потрібно обшити мереживом. Скільки потрібно мережива, щоб обшити всю скатертину? Чи ви­стачить 15 метрів?

6 м2 = 2 3

р = (2 + 3) 2 = 10 м

15 – 10 = 5 м.

Оцінювання.

Бали.

 

Наступний університет - автомобільно-дорожній. Тут готують механіків, економістів, працівників транс­порту. Ось для вас завдання. Через річку побудували міст довжиною 30 м і шириною 6 м. Тротуар займає 1/6 частину площі мосту. Яку площу займає проїж­джа частина?

  1.  30 6 = 180 м2 - площа мосту;
  2.  180 : 6 = 30 м2;
  3.  180-30 = 150 м2.

(Учень виконує біля дошки.)

Оцінювання.

Бали.

 

IV. Підсумок уроку.

- Ми з вами здійснили сьогодні подорожі до різних інститутів. Який вам найбільш сподобався? Підрахуємо бали.

 

V. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК З МАТЕМАТИКИ

 у 1 класі

за темою «Складання прикладів і задач

 на додавання і віднімання в межах 10»

 

Тема: Складання прикладів на додавання і віднімання в межах 10.

Мета:

  • формувати уявлення дітей про зміст дій додавання і віднімання;
  • вчити складати приклади за малюнками і практичними діями;
  • розвивати практичні економічні навички.

Обладнання: світлофор, картки, іграшки, магнітофон, дитячі комп’ютери.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчата,

А за ними і хлоп’ята.

Діти, сьогодні у нас незвичайний урок.

По-перше, у нас багато гостей. По-друге, це урок математики з елементами економіки.

Що же таке економіка і навіщо її вивчати. (Задаю питання).

  • Чому в класі у нас світло горить тільки справа? (Щоб економити світло).
  • Чому треба до кінця закручувати водопровідний кран? (Щоб економити воду).
  • Навіщо  ми заклеїли на зиму рами у класі? (Щоб було тепло).
  • Коли ви йдете додому, який шлях ви вибираєте? (Короткий, щоб швидше дійти).
  • Отже, економіка – це наука, яка вчить, як краще, вигідніше, зручніше використовувати і світло, і воду, і час, і гроші.

Ми сьогодні з вами помандруємо до міста Економічного. Працювати будемо швидко, дружно, чітко, щоб дізнатися більше корисного, незнайомого, цікавого.

(Показую макет міста Економічного).

Ось подивіться, яке прекрасне і світле це місто. Що ж ми будемо в ньому робити?

Порахуйте, скільки в ньому будинків? (10).

Ми на уроці будемо закріплювати ваші знання про числа і цифри, а також будемо складати приклади на додавання і віднімання в межах 10.

Тепер перевіримо, чи всі з вас можуть потрапити до цього міста.

(Усний рахунок. Діти показують відповіді на картках з цифрами).

  • Наступне за 7, 5.
  • Попереднє числу 2, 4.
  • Сусіди числа 6, 8.
  • Сума чисел 6 і 1, 7 і 1, 3 і 2.
  • Склад числа 10.
  • Доповнити до 10 числа: 6, 4, 8, 2.

(Роблю зауваження, коментую).

  • На чому ж ми зможемо потрапити до цього міста? У вас є картки. З’єднайте по черзі всі цифри, що у вас вийшло?

І варіант

ІІ варіант

 

 

 

 

(Човен)

 

 

 

 

 

 

 

 

      (Ракета)

 

  • На чому швидше потрапити до міста Економічного? Чому? (швидше рухається).

З яких геометричних фігур складається човен і ракета?

  • Стартуємо (фіз. хвилинка). На старт!

 Рахуємо: 5, 4, 3, 2, 1 – пуск!

  • Ось це прекрасне місто. І нас, друзі, зустрічає Буратіно.

Буратіно – бізнесмен, добре заробляє.

І податок сплачує.

Що ж таке податок і сутність його яка?

Податок – це частина зароблених грошей,

Які ідуть на пенсії, науку, на дітей

І всім на лікування.

  • Кожен, хто заробляє гроші, повинен відраховувати якусь частину, щоб діти змогли в школі вчитися, старі люди – одержували пенсії.

 Цим займається податкова інспекція (показую будинок з написом) і податковий інспектор – Песик. Буратіно просить визначити, скільки грошей у нього залишиться з 10 гривень, якщо він заплатити податок 2 грн.? 1 грн.?  3грн.? половину?

  • Потім Буратіно пішов далі з 5 монетами і побачив перед собою банк і банкіра Поросятко. Поросятко запропонувало віддати ці 5 монет на 5 днів, а за це через 5 днів Буратіно одержить по 1 монеті за кожен день. Допоможіть Буратіно підрахувати, скільки монет одержить він через 5 днів. Якими монетами може Поросятко дати ці 10 монет? (5 і 5, 10 разів по 1 к., 5 р. по 2 к.). Чи вигідно, економно тримати гроші в банку?

Сучасне життя неможливе без комп’ютеризації.

Буратіно теж пішов до комп’ютерного центру і там його зустріло Курчатко і запропонувало вам, діти, попрацювати в парах на дитячих комп’ютерах (перевіряємо додавання і віднімання в межах 10).

(Діти працюють в парах і світлофорами перевіряють)

Тут недалеко Рекламне агентство і рекламний агент Лисичка. Вона пропонує зробити рекламну паузу і прорекламувати для Буратіно школу.

(Фізхвилинка під пісню … «Чому вчать у школі»).

А ще нас в місті є бухгалтерія і Білочка – бухгалтер. Вона обов’язкового все записує, підраховує, вираховує.

Білочка хоче, щоб ви вклали розв’язання до віршованих задач. (Діти пишуть в зошитах і на дошці).

Шість малят-дошкільнят

Стали струнко в один ряд.

Підійшов до них Панас.

Скільки стало нас?   (6 + 1 = 7)

 

По дорозі їжак біг,

Ніс сім яблук на обід.

Одне впало, закотилось.

Скільки яблук залишилось?  (7 – 1 = 6)

 

Ось веселі мишенята.

Вчотирьох пішли гуляти.

Два прийшло пізніше.

Стало всім ще веселіше  (4 + 2 = 6)

 

Валя десять яблук купила,

По дорозі два загубила.

Скільки принесе до хати.

Щоб гостей пригощати? (10 – 2 = 8)

 

Ми з вами говорили про професії бухгалтера, економіста, податкового інспектора. А вчать цьому в економічному коледжі. Викладач коледжу Їжачок хоче щоб ви склали задачу на віднімання. Але спершу повторимо з яких частин складається задача. (Схема)

Задача:

○ умова

○ питання

○ розв’язання

○ відповідь.

 

У○. П○. Р○. В○.

http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpghttp://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg      

 http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg   

 

8 – 2 = 6 (т)

 

А ще в місті є офіс. А мешкає там Хом’ячок. Він просить подивитися в підручниках на будиночок (с. 34). (Працюємо за малюнком в підручнику).

Тепер Буратіно хоче перевірити, як ви вмієте працювати самостійно. На листочках з ракетами чи човниками є умова прикладів. Розв’яжіть їх.

Перші 5 учнів одержать картки, на яких будуть написані слова, а з цих слів ми складемо прислів’я.

 

Економіка

вчить

як на

світі

жить.

 

Перевірка самостійної роботи.

У кого човник – відповідь 10, на ракеті – 9.

Колективно складаємо із слів речення.

Підводимо підсумок уроку.

  • Що ж таке економіка?

На закріплення – усні задачі (з економічним завданням).

  • У двох класах по 3 вікна. На зиму заклеїли їх. Скільки вікон заклеїли у двох класах, щоб зекономити тепло?
  • Якщо у класі за 1 хвилину буде крапати 5 хвилин, то за 2 хвилини скільки викапає? Що треба зробити, щоб цього не було?
  • На вулиці сяє сонце. Чи потрібно вмикати світло у класі?
  • Чому треба бути економним? Як ви економите світло, воду, газ?
  • Чи сподобався вам урок? Чим запам’ятався?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перемога знань

 

В деякому царстві, в деякому государстві на престол зійшов  неграмотний король: в дитинстві він не любив математику і рідну мову, малювання і працю, читання і музику…

Виріс король неуком. Соромно перед народом. І вирішив король: а нехай всі в цьому царстві будуть неграмотними. Він закрив всі школи, але дозволив вивчати лише військову справу, щоб завоювати побільше земель і стати багатим.

Невдовзі армія цієї держави стала великою і сильною. Вона дошкуляла всі країнам, особливо діставалося маленьким.

Короля – неука звали Пуд. Він став отаманом своєї розбійницької армії.

По сусідству з королівством Пуда знаходилася країна Довжина. Її король був розумною і освіченою людиною: знав математику, різні мови, крім того, володів добре військовою справою.

Король Пуд підійшов зі своїм військом до країни Довжина. Як врятуватися? Король Довжини знав, що Пуд і його солдати не вміють рахувати і не знають що значать слова кіло (тисяча), санти (сто), деци (десять) і вирішив провести військову операцію.

Через два дні перед табором військ Пуда з’явилася на воді велика фанерна лялька. Вартові її не захотіли пропускати, але лялька сказала, що вона – подарунок від країни Довжини королю Пуду. Вартові пропустили ляльку, а вона їм розповіла, що її звуть Кіло і що у неї є молодші брати Метр і Дециметр.

Сонце все нижче і нижче. На землю прийшла ніч. Коли весь табір Пуда заснув, лялька розкрилася, і з неї вийшли 1000 ляльок на ім’я Метр, а з кожної з них – по 10 ляльок, яких звали Дециметр, а з кожного Дециметра  - по 10 воїнів – Сантиметрів. Вони знищили все військо, а король Пуд вночі втік десь далеко-далеко.

Так розумний король, який любив науку переміг неука – короля Пуда. І всі сусідні держави стали жити в мирі та злагоді.

 

 

 

 

Про нуль

 

Далеко-далеко за морями й горами була країна Цифірія. Жили в ній дуже хороші числа. Тільки Нуль відрізнявся лінивістю і нечесністю.

Одного разу всі дізналися, що далеко за пустелею з’явилася королева Арифметика, яка запрошувала до себе на службу мешканців Цифірії. Служити королеві захотіли всі.

Між Цифірією і королівством Арифметики пролягала пустеля, яку перетинали 4 ріки: Додавання, Віднімання, Множення і Ділення. Як добратися до арифметики? Числа вирішили об’єднатися (адже з товаришами легше подолати труднощі) і спробувати перейти пустелю.

Рано-вранці числа рушили у далеку путь. Довго вони йшли і нарешті дійшли до ріки Додавання. Числа кинулися  до річки, щоб напитися, але річка сказала: «Станьте парами і додайтесь одне до одного, тоді дам вам напитися». Всі виконали наказ ріки. Виконав бажання і ледащо Нуль, але число, до якого він додавався, залишилося незадовільним: адже води річка стала давати стільки, скільки одиниць було в сумі, а сума не відрізнялася від числа.

 

а + 0 = а

 

А Сонце ще більше пече. Дійшли до ріки Віднімання. Вона теж вимагала за воду платню: стати парами й відняти менше число від більшого; у кого відповідь менше, той одержить більше води. І знову число, яке стояло в парі з Нулем, опинилося в програші і було засмучене.

 

а - 0 = а

 

Побрели числа далі по пекучій пустелі. Ріка множення попросила від чисел перемножитися. Число, яке стояло в парі з Нулем, зовсім не одержало води. Воно ледве добрело до ріки Ділення.

 

а 0 = 0

 

А у ріки Ділення ніхто з чисел не захотів ставати в пару з Нулем. З того часу ні одне з чисел не ділиться на Нуль.

 

0 : а ≠ не можна

 

Правда, королева Арифметика помирила всі числа з цим ледацюгою: вона стала просто приписувати Нуль поруч з числом, яке від цього збільшувалося в 10 разів.

 

1

10

100

1000

10000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок МАТЕМАТИКи в 4 класі

                    ( з елементами профорієнтації)

Тема:  Закріплення теми « Одиниці вимірювання величин»

Мета: закріпити вміння і навички розв'язувати задачі з величинами  розвивати вміння розв'язувати про­сті та складені задачі; ознайомити учнів з навчальними за­кладами м. Харкова і професіями.

Обладнання: картки, схеми, малюнки.

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент.

II. Каліграфічна хвилинка.

(Записати найбільше і найменше число, використо­вуючи цифри 7,0. Збільшити на, зменшити на, поперед­нє, наступне.)

777 777  700 000

III. Повідомлення теми уроку.

Слово вчителя: Сьогодні ми будемо закріплювати тему «Одиниці вимірювання величин». Навіщо ж знати величини?

 За чотири роки до нас у гості на уроки приходили різні казкові герої - і Буратіно, і Мальвіна, і Чебурашка, і тварини різні. Але ви вже підросли, скоро закінчите 4 клас, потім і ліцей. Після закінчен­ня ви будете вступати в різні навчальні заклади. Яка у вас мрія? Ким ви хочете бути?

Я пропоную сьогодні уявити собі, що пройшло вже 8 років, і ви вступаєте до університету, чи інституту, чи академії.

Але вам треба скласти ДПА . Проведемо її у вигляді бліц-опитування. Готові? Отже, такі запитання:

  • Щоб знайти  периметр прямокутника, потрібно....
  • Тисяча тисяч - це ...
  • Скільки вершин у п'ятикутника?
  • Яке слово зайве? (ромб, коло, куб, трикутник)
  • Найменша одиниця вимірювання маси? (грам)
  • Скільки секунд у п'яти хвилинах? (300)
  • Яким знаком позначають дію додавання? (плюс)
  • Компоненти дії множення?
  • Як знайти третину від числа?
  • Периметр квадрата 24 см. Яка довжина однієї сто­рони?
  • На яблуні 50 яблук, на вербі на два менше. Скільки всього яблук на деревах?
  • Отже,всі добре склали ДПА і можемо вступати у ВНЗ.
  •  

Перший  - Харківський державний університет імені Каразіна.

Він готує спеціалістів різних професій : економістів,вчителів,перекладачів  і багато інших.

Щоб оцінювати ваші знання, у вас на партах залікові книжки, але оцінки за урок ви будете вистав­ляти самі. За правильну відповідь ставимо 2,є помилка -1,

не виконано -0.

В інститутах є теоретичні заняття і прак­тичні.

Починаємо практичне заняття з теми « Одиниці вимірювання довжини».

Виконуємо за рядами завдання  №280.

(З кожного ряду по 1 учню. Перевірка і оцінювання)

 

Наступний заклад - Харківський національний університет будівництва та архітектури. Він готує спеціалістів для будівництва – архітекторів,інженерів.

Попрацюємо в парах. Виконуємо задачу  № 285.( 1 учень за дошкою)

( Перевірка і оцінювання)

 

Тепер познайомимося з Харківським національним аграрним університетом ім.Докучаєва. Він готує спеціалістів для сільського господарства – агрономів,

екологів. Попрацюємо агрономами і розв яжемо задачу № 295.

  (Учень біля дошки)

( Перевірка і оцінювання)

Наступний заклад сподобається, мабуть, дівчатам.

Це  Міжнародний інститут моди та дизайну. 

На вашу думку,кого готує цей заклад? (Модельєрів,дизайнерів)

Зараз ви попрацюєте в групах.

(Дітям демонструється уривок з мультфільму «Вовка в тридевятом царстве»)

Ви повинні будете знайти периметр цієї скатертини розміром  2м 50см на 1м50см.

Чи вистачить 10м бахроми?

(250*2+150*2=800см)

( Перевірка і оцінювання)

Наступний університет – це для хлопців. Отже, Харківський національний автомобільно-дорожній університет. Він готує спеціалістів для транспорту.

Попрацюємо за варіантами. Задача № 286.

( І в.- 800 км, ІІ в.- 1300 км)

( Перевірка і оцінювання)

Додому вам буде задача ,яка теж пов язана з цим університетом.(№289)

І останній університет –Харківський національний фармацевтичний університет.

Це дуже важливий заклад. Він готує провізорів-спеціалістів з виготовлення ліків,

косметологів. Зараз ви попрацюєте групами. Вам пропонується таке завдання:

   -Щоб виготовити  1 кг лікувальної  мазі, потрібно взяти тільки 5 потрібних частин.

Виберіть,що саме можна покласти,щоб вийшов 1 кг лікувальної мазі.

  1. 350г кропиви
  2. 150г чистотілу
  3. 200гбензину.----
  4. 100г крему
  5. 200г масла
  6. 200г ромашки
  7. 200г кислоти ----

( Перевірка і оцінювання)

 

-Діти, яку тему ми сьогодні закріплювали ?

- З якими ВНЗ познайомилися ?

- Робота з прислів ям « Здобудеш освіту- пізнаєш світ»

 - Підведення  підсумків оцінювання.

 

УРОК З МАТЕМАТИКИ

 у 1 класі

за темою «Складання прикладів і задач

 на додавання і віднімання в межах 10»

 

Тема: Складання прикладів на додавання і віднімання в межах 10.

Мета:

  • формувати уявлення дітей про зміст дій додавання і віднімання;
  • вчити складати приклади за малюнками і практичними діями;
  • розвивати практичні економічні навички.

Обладнання: світлофор, картки, іграшки, магнітофон, дитячі комп’ютери.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчата,

А за ними і хлоп’ята.

Діти, сьогодні у нас незвичайний урок.

По-перше, у нас багато гостей. По-друге, це урок математики з елементами економіки.

Що же таке економіка і навіщо її вивчати. (Задаю питання).

  • Чому в класі у нас світло горить тільки справа? (Щоб економити світло).
  • Чому треба до кінця закручувати водопровідний кран? (Щоб економити воду).
  • Навіщо  ми заклеїли на зиму рами у класі? (Щоб було тепло).
  • Коли ви йдете додому, який шлях ви вибираєте? (Короткий, щоб швидше дійти).
  • Отже, економіка – це наука, яка вчить, як краще, вигідніше, зручніше використовувати і світло, і воду, і час, і гроші.

Ми сьогодні з вами помандруємо до міста Економічного. Працювати будемо швидко, дружно, чітко, щоб дізнатися більше корисного, незнайомого, цікавого.

(Показую макет міста Економічного).

Ось подивіться, яке прекрасне і світле це місто. Що ж ми будемо в ньому робити?

Порахуйте, скільки в ньому будинків? (10).

Ми на уроці будемо закріплювати ваші знання про числа і цифри, а також будемо складати приклади на додавання і віднімання в межах 10.

Тепер перевіримо, чи всі з вас можуть потрапити до цього міста.

(Усний рахунок. Діти показують відповіді на картках з цифрами).

  • Наступне за 7, 5.
  • Попереднє числу 2, 4.
  • Сусіди числа 6, 8.
  • Сума чисел 6 і 1, 7 і 1, 3 і 2.
  • Склад числа 10.
  • Доповнити до 10 числа: 6, 4, 8, 2.

(Роблю зауваження, коментую).

  • На чому ж ми зможемо потрапити до цього міста? У вас є картки. З’єднайте по черзі всі цифри, що у вас вийшло?

І варіант

ІІ варіант

 

 

 

 

(Човен)

 

 

 

 

 

 

 

 

      (Ракета)

 

  • На чому швидше потрапити до міста Економічного? Чому? (швидше рухається).

З яких геометричних фігур складається човен і ракета?

  • Стартуємо (фіз. хвилинка). На старт!

 Рахуємо: 5, 4, 3, 2, 1 – пуск!

  • Ось це прекрасне місто. І нас, друзі, зустрічає Буратіно.

Буратіно – бізнесмен, добре заробляє.

І податок сплачує.

Що ж таке податок і сутність його яка?

Податок – це частина зароблених грошей,

Які ідуть на пенсії, науку, на дітей

І всім на лікування.

  • Кожен, хто заробляє гроші, повинен відраховувати якусь частину, щоб діти змогли в школі вчитися, старі люди – одержували пенсії.

 Цим займається податкова інспекція (показую будинок з написом) і податковий інспектор – Песик. Буратіно просить визначити, скільки грошей у нього залишиться з 10 гривень, якщо він заплатити податок 2 грн.? 1 грн.?  3грн.? половину?

  • Потім Буратіно пішов далі з 5 монетами і побачив перед собою банк і банкіра Поросятко. Поросятко запропонувало віддати ці 5 монет на 5 днів, а за це через 5 днів Буратіно одержить по 1 монеті за кожен день. Допоможіть Буратіно підрахувати, скільки монет одержить він через 5 днів. Якими монетами може Поросятко дати ці 10 монет? (5 і 5, 10 разів по 1 к., 5 р. по 2 к.). Чи вигідно, економно тримати гроші в банку?

Сучасне життя неможливе без комп’ютеризації.

Буратіно теж пішов до комп’ютерного центру і там його зустріло Курчатко і запропонувало вам, діти, попрацювати в парах на дитячих комп’ютерах (перевіряємо додавання і віднімання в межах 10).

(Діти працюють в парах і світлофорами перевіряють)

Тут недалеко Рекламне агентство і рекламний агент Лисичка. Вона пропонує зробити рекламну паузу і прорекламувати для Буратіно школу.

(Фізхвилинка під пісню … «Чому вчать у школі»).

А ще нас в місті є бухгалтерія і Білочка – бухгалтер. Вона обов’язкового все записує, підраховує, вираховує.

Білочка хоче, щоб ви вклали розв’язання до віршованих задач. (Діти пишуть в зошитах і на дошці).

Шість малят-дошкільнят

Стали струнко в один ряд.

Підійшов до них Панас.

Скільки стало нас?   (6 + 1 = 7)

 

По дорозі їжак біг,

Ніс сім яблук на обід.

Одне впало, закотилось.

Скільки яблук залишилось?  (7 – 1 = 6)

 

Ось веселі мишенята.

Вчотирьох пішли гуляти.

Два прийшло пізніше.

Стало всім ще веселіше  (4 + 2 = 6)

 

Валя десять яблук купила,

По дорозі два загубила.

Скільки принесе до хати.

Щоб гостей пригощати? (10 – 2 = 8)

 

Ми з вами говорили про професії бухгалтера, економіста, податкового інспектора. А вчать цьому в економічному коледжі. Викладач коледжу Їжачок хоче щоб ви склали задачу на віднімання. Але спершу повторимо з яких частин складається задача. (Схема)

Задача:

○ умова

○ питання

○ розв’язання

○ відповідь.

 

У○. П○. Р○. В○.

http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpghttp://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg      

 http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg http://art-apple.ru/albums/vector_flowers/tulip.jpg   

 

8 – 2 = 6 (т)

 

А ще в місті є офіс. А мешкає там Хом’ячок. Він просить подивитися в підручниках на будиночок (с. 34). (Працюємо за малюнком в підручнику).

Тепер Буратіно хоче перевірити, як ви вмієте працювати самостійно. На листочках з ракетами чи човниками є умова прикладів. Розв’яжіть їх.

Перші 5 учнів одержать картки, на яких будуть написані слова, а з цих слів ми складемо прислів’я.

 

Економіка

вчить

як на

світі

жить.

 

Перевірка самостійної роботи.

У кого човник – відповідь 10, на ракеті – 9.

Колективно складаємо із слів речення.

 

  • Що ж таке економіка?

На закріплення – усні задачі (з економічним завданням).

  • У двох класах по 3 вікна. На зиму заклеїли їх. Скільки вікон заклеїли у двох класах, щоб зекономити тепло?
  • Якщо у класі за 1 хвилину буде крапати 5 хвилин, то за 2 хвилини скільки викапає? Що треба зробити, щоб цього не було?
  • На вулиці сяє сонце. Чи потрібно вмикати світло у класі?
  • Чому треба бути економним? Як ви економите світло, воду, газ?
  • Чи сподобався вам урок? Чим запам’ятався?

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
20 березня 2020
Переглядів
1300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку