РОЗРАХУНКОВІ ЕКОЛОГІЧНІ ЗАДАЧІ
1. Родючі ґрунти України – найбільше її багатство - займають одну десяту площі держави. Яку площу займають грунти в Україні? (Площа України - 604 тис. кв. км).
24. 30 років тому заготовляли 220 центнерів валеріанового кореню на рік, зараз - у 5 разів менше. Визначте масу лікарської сировини, яка заготовлюється тепер. Які основні причини зумовили таке зменшення?
25. 20 кг макулатури зберігають від зрубування одне дерево. Скільки дерев збереже 1 тонна макулатури?
26. 400 молодих тополь за літо затримують на листках 340 кг пилу, а стільки ж в'язів - у 6 разів більше. Скільки пилу затримують в'язи? Скільки пилу затримує одне дерево в'яза? Тополі?
а) На скільки більше води випаровується з 1 га ялинового лісу, ніж з соснового?
б) Скільки всього води випаровується з цих лісів за літо з 1 га?
32. У Червоній книзі України 154 види рослин. З них припадає на Херсонську область. Скільки видів рослин Херсонської області занесено до Червоної книги?
Урок МАТЕМАТИКи в 4 класі
Тема. Обчислення площі прямокутної ділянки. Прості та складені задачі на знаходження площі прямокутника.
Мета: закріпити вміння і навички розв'язувати задачі на обчислення площі прямокутної ділянки; розв'язувати прості та складені задачі; ознайомити учнів з навчальними закладами і професіями.
Обладнання: картки, схеми, малюнки, світлофори.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Каліграфічна хвилинка.
(Записати найбільше і найменше число, використовуючи цифри 2,0. Збільшити на, зменшити на, попереднє, наступне.)
222 222 200 000
III. Повідомлення теми уроку.
Слово вчителя: Сьогодні ми будемо закріплювати тему «Площа». За чотири роки до нас у гості на уроки приходили різні казкові герої - і Буратіно, і Мальвіна, і Чебурашка, і тварини різні. Але ви вже підросли, скоро закінчите 4 клас, потім і ліцей. Після закінчення ви будете вступати в різні навчальні заклади. (Яка у вас мрія?)
Я пропоную сьогодні уявити собі, що пройшло вже 8 років, і ви вступаєте до університету, чи інституту, чи академії.
Але вам треба скласти вступні іспити. Готові? Отже, такі запитання:
Отже, вас усіх зараховано до Університету імені Каразіна. Щоб оцінювати ваші знання, у вас на партах залікові книжки, але оцінки за урок ви будете виставляти самі. В інститутах є теоретичні заняття і практичні.
Починаємо практичне заняття з математики, з теми «Площа».
Перше завдання (за варіантами):
І. а = 5 см II. а = 60 дм
b = 30 см b = 2 м
S = ? S = ?
(5 3 = 15 (см2) (60 20 = 1200 (дм2)
50 30 = 1500 (мм2) 2 6 = 12 (м2)
Оцінювання: якщо все правильно - 2 бали.
Одна помилка - 1 бал.
Неправильно - 0 балів.
- Наступний інститут - будівельний. У Харкові - це університет будівництва й архітектури. Які професії тут можна одержати? (Інженер, архітектор.) Таке завдання:
Побудувати будинок. Фасад має прямокутну форму довжиною 15 м і висотою 5 м. Скільки потрібно заплатити за фарбування будинку, якщо 1 м2 побілки коштує 10 грн/?
1)15-5 = 75м2;
2) 10 75 = 750 грн.
За дошкою оцінюємо.
- Наступний ВНЗ - академія сільського господарства. Готує агрономів, екологів, менеджерів для радгоспів, колгоспів, фермерських господарств. Ось ви зараз розіб'єтесь на бригади і виконаєте таке завдання. Накреслити квадрат зі стороною 5 см, поділити на квадратні сантиметри і розфарбувати 1/5 частину квадрата. Чия бригада швидше впорається - одержує 2 бали. Невелика підказка: спочатку треба знайти площу, а потім 1/5 від усієї площі.
Оцінювання.
Бали.
Наступний ВНЗ - текстильний інститут. Тут готують спеціалістів з виготовлення тканини, модельєрів. Пропонується таке завдання: виготовити скатертину площею 6 м2. її потрібно обшити мереживом. Скільки потрібно мережива, щоб обшити всю скатертину? Чи вистачить 15 метрів?
6 м2 = 2 3
р = (2 + 3) 2 = 10 м
15 – 10 = 5 м.
Оцінювання.
Бали.
Наступний університет - автомобільно-дорожній. Тут готують механіків, економістів, працівників транспорту. Ось для вас завдання. Через річку побудували міст довжиною 30 м і шириною 6 м. Тротуар займає 1/6 частину площі мосту. Яку площу займає проїжджа частина?
(Учень виконує біля дошки.)
Оцінювання.
Бали.
IV. Підсумок уроку.
- Ми з вами здійснили сьогодні подорожі до різних інститутів. Який вам найбільш сподобався? Підрахуємо бали.
V. Домашнє завдання.
УРОК З МАТЕМАТИКИ
у 1 класі
за темою «Складання прикладів і задач
на додавання і віднімання в межах 10»
Тема: Складання прикладів на додавання і віднімання в межах 10.
Мета:
Обладнання: світлофор, картки, іграшки, магнітофон, дитячі комп’ютери.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
Діти, сьогодні у нас незвичайний урок.
По-перше, у нас багато гостей. По-друге, це урок математики з елементами економіки.
Що же таке економіка і навіщо її вивчати. (Задаю питання).
Ми сьогодні з вами помандруємо до міста Економічного. Працювати будемо швидко, дружно, чітко, щоб дізнатися більше корисного, незнайомого, цікавого.
(Показую макет міста Економічного).
Ось подивіться, яке прекрасне і світле це місто. Що ж ми будемо в ньому робити?
Порахуйте, скільки в ньому будинків? (10).
Ми на уроці будемо закріплювати ваші знання про числа і цифри, а також будемо складати приклади на додавання і віднімання в межах 10.
Тепер перевіримо, чи всі з вас можуть потрапити до цього міста.
(Усний рахунок. Діти показують відповіді на картках з цифрами).
(Роблю зауваження, коментую).
І варіант |
ІІ варіант |
(Човен) |
(Ракета) |
З яких геометричних фігур складається човен і ракета?
Рахуємо: 5, 4, 3, 2, 1 – пуск!
Буратіно – бізнесмен, добре заробляє.
І податок сплачує.
Що ж таке податок і сутність його яка?
Податок – це частина зароблених грошей,
Які ідуть на пенсії, науку, на дітей
І всім на лікування.
Цим займається податкова інспекція (показую будинок з написом) і податковий інспектор – Песик. Буратіно просить визначити, скільки грошей у нього залишиться з 10 гривень, якщо він заплатити податок 2 грн.? 1 грн.? 3грн.? половину?
Сучасне життя неможливе без комп’ютеризації.
Буратіно теж пішов до комп’ютерного центру і там його зустріло Курчатко і запропонувало вам, діти, попрацювати в парах на дитячих комп’ютерах (перевіряємо додавання і віднімання в межах 10).
(Діти працюють в парах і світлофорами перевіряють)
Тут недалеко Рекламне агентство і рекламний агент Лисичка. Вона пропонує зробити рекламну паузу і прорекламувати для Буратіно школу.
(Фізхвилинка під пісню … «Чому вчать у школі»).
А ще нас в місті є бухгалтерія і Білочка – бухгалтер. Вона обов’язкового все записує, підраховує, вираховує.
Білочка хоче, щоб ви вклали розв’язання до віршованих задач. (Діти пишуть в зошитах і на дошці).
Шість малят-дошкільнят
Стали струнко в один ряд.
Підійшов до них Панас.
Скільки стало нас? (6 + 1 = 7)
По дорозі їжак біг,
Ніс сім яблук на обід.
Одне впало, закотилось.
Скільки яблук залишилось? (7 – 1 = 6)
Ось веселі мишенята.
Вчотирьох пішли гуляти.
Два прийшло пізніше.
Стало всім ще веселіше (4 + 2 = 6)
Валя десять яблук купила,
По дорозі два загубила.
Скільки принесе до хати.
Щоб гостей пригощати? (10 – 2 = 8)
Ми з вами говорили про професії бухгалтера, економіста, податкового інспектора. А вчать цьому в економічному коледжі. Викладач коледжу Їжачок хоче щоб ви склали задачу на віднімання. Але спершу повторимо з яких частин складається задача. (Схема)
Задача: ○ умова ○ питання ○ розв’язання ○ відповідь.
У○. П○. Р○. В○. |
8 – 2 = 6 (т) |
А ще в місті є офіс. А мешкає там Хом’ячок. Він просить подивитися в підручниках на будиночок (с. 34). (Працюємо за малюнком в підручнику).
Тепер Буратіно хоче перевірити, як ви вмієте працювати самостійно. На листочках з ракетами чи човниками є умова прикладів. Розв’яжіть їх.
Перші 5 учнів одержать картки, на яких будуть написані слова, а з цих слів ми складемо прислів’я.
Економіка |
вчить |
як на |
світі |
жить. |
Перевірка самостійної роботи.
У кого човник – відповідь 10, на ракеті – 9.
Колективно складаємо із слів речення.
Підводимо підсумок уроку.
На закріплення – усні задачі (з економічним завданням).
Перемога знань
В деякому царстві, в деякому государстві на престол зійшов неграмотний король: в дитинстві він не любив математику і рідну мову, малювання і працю, читання і музику…
Виріс король неуком. Соромно перед народом. І вирішив король: а нехай всі в цьому царстві будуть неграмотними. Він закрив всі школи, але дозволив вивчати лише військову справу, щоб завоювати побільше земель і стати багатим.
Невдовзі армія цієї держави стала великою і сильною. Вона дошкуляла всі країнам, особливо діставалося маленьким.
Короля – неука звали Пуд. Він став отаманом своєї розбійницької армії.
По сусідству з королівством Пуда знаходилася країна Довжина. Її король був розумною і освіченою людиною: знав математику, різні мови, крім того, володів добре військовою справою.
Король Пуд підійшов зі своїм військом до країни Довжина. Як врятуватися? Король Довжини знав, що Пуд і його солдати не вміють рахувати і не знають що значать слова кіло (тисяча), санти (сто), деци (десять) і вирішив провести військову операцію.
Через два дні перед табором військ Пуда з’явилася на воді велика фанерна лялька. Вартові її не захотіли пропускати, але лялька сказала, що вона – подарунок від країни Довжини королю Пуду. Вартові пропустили ляльку, а вона їм розповіла, що її звуть Кіло і що у неї є молодші брати Метр і Дециметр.
Сонце все нижче і нижче. На землю прийшла ніч. Коли весь табір Пуда заснув, лялька розкрилася, і з неї вийшли 1000 ляльок на ім’я Метр, а з кожної з них – по 10 ляльок, яких звали Дециметр, а з кожного Дециметра - по 10 воїнів – Сантиметрів. Вони знищили все військо, а король Пуд вночі втік десь далеко-далеко.
Так розумний король, який любив науку переміг неука – короля Пуда. І всі сусідні держави стали жити в мирі та злагоді.
Про нуль
Далеко-далеко за морями й горами була країна Цифірія. Жили в ній дуже хороші числа. Тільки Нуль відрізнявся лінивістю і нечесністю.
Одного разу всі дізналися, що далеко за пустелею з’явилася королева Арифметика, яка запрошувала до себе на службу мешканців Цифірії. Служити королеві захотіли всі.
Між Цифірією і королівством Арифметики пролягала пустеля, яку перетинали 4 ріки: Додавання, Віднімання, Множення і Ділення. Як добратися до арифметики? Числа вирішили об’єднатися (адже з товаришами легше подолати труднощі) і спробувати перейти пустелю.
Рано-вранці числа рушили у далеку путь. Довго вони йшли і нарешті дійшли до ріки Додавання. Числа кинулися до річки, щоб напитися, але річка сказала: «Станьте парами і додайтесь одне до одного, тоді дам вам напитися». Всі виконали наказ ріки. Виконав бажання і ледащо Нуль, але число, до якого він додавався, залишилося незадовільним: адже води річка стала давати стільки, скільки одиниць було в сумі, а сума не відрізнялася від числа.
а + 0 = а |
А Сонце ще більше пече. Дійшли до ріки Віднімання. Вона теж вимагала за воду платню: стати парами й відняти менше число від більшого; у кого відповідь менше, той одержить більше води. І знову число, яке стояло в парі з Нулем, опинилося в програші і було засмучене.
а - 0 = а |
Побрели числа далі по пекучій пустелі. Ріка множення попросила від чисел перемножитися. Число, яке стояло в парі з Нулем, зовсім не одержало води. Воно ледве добрело до ріки Ділення.
а 0 = 0 |
А у ріки Ділення ніхто з чисел не захотів ставати в пару з Нулем. З того часу ні одне з чисел не ділиться на Нуль.
0 : а ≠ не можна |
Правда, королева Арифметика помирила всі числа з цим ледацюгою: вона стала просто приписувати Нуль поруч з числом, яке від цього збільшувалося в 10 разів.
1 |
10 |
100 |
1000 |
10000 |
Урок МАТЕМАТИКи в 4 класі
( з елементами профорієнтації)
Тема: Закріплення теми « Одиниці вимірювання величин»
Мета: закріпити вміння і навички розв'язувати задачі з величинами розвивати вміння розв'язувати прості та складені задачі; ознайомити учнів з навчальними закладами м. Харкова і професіями.
Обладнання: картки, схеми, малюнки.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Каліграфічна хвилинка.
(Записати найбільше і найменше число, використовуючи цифри 7,0. Збільшити на, зменшити на, попереднє, наступне.)
777 777 700 000
III. Повідомлення теми уроку.
Слово вчителя: Сьогодні ми будемо закріплювати тему «Одиниці вимірювання величин». Навіщо ж знати величини?
За чотири роки до нас у гості на уроки приходили різні казкові герої - і Буратіно, і Мальвіна, і Чебурашка, і тварини різні. Але ви вже підросли, скоро закінчите 4 клас, потім і ліцей. Після закінчення ви будете вступати в різні навчальні заклади. Яка у вас мрія? Ким ви хочете бути?
Я пропоную сьогодні уявити собі, що пройшло вже 8 років, і ви вступаєте до університету, чи інституту, чи академії.
Але вам треба скласти ДПА . Проведемо її у вигляді бліц-опитування. Готові? Отже, такі запитання:
Перший - Харківський державний університет імені Каразіна.
Він готує спеціалістів різних професій : економістів,вчителів,перекладачів і багато інших.
Щоб оцінювати ваші знання, у вас на партах залікові книжки, але оцінки за урок ви будете виставляти самі. За правильну відповідь ставимо 2,є помилка -1,
не виконано -0.
В інститутах є теоретичні заняття і практичні.
Починаємо практичне заняття з теми « Одиниці вимірювання довжини».
Виконуємо за рядами завдання №280.
(З кожного ряду по 1 учню. Перевірка і оцінювання)
Наступний заклад - Харківський національний університет будівництва та архітектури. Він готує спеціалістів для будівництва – архітекторів,інженерів.
Попрацюємо в парах. Виконуємо задачу № 285.( 1 учень за дошкою)
( Перевірка і оцінювання)
Тепер познайомимося з Харківським національним аграрним університетом ім.Докучаєва. Він готує спеціалістів для сільського господарства – агрономів,
екологів. Попрацюємо агрономами і розв яжемо задачу № 295.
(Учень біля дошки)
( Перевірка і оцінювання)
Наступний заклад сподобається, мабуть, дівчатам.
Це Міжнародний інститут моди та дизайну.
На вашу думку,кого готує цей заклад? (Модельєрів,дизайнерів)
Зараз ви попрацюєте в групах.
(Дітям демонструється уривок з мультфільму «Вовка в тридевятом царстве»)
Ви повинні будете знайти периметр цієї скатертини розміром 2м 50см на 1м50см.
Чи вистачить 10м бахроми?
(250*2+150*2=800см)
( Перевірка і оцінювання)
Наступний університет – це для хлопців. Отже, Харківський національний автомобільно-дорожній університет. Він готує спеціалістів для транспорту.
Попрацюємо за варіантами. Задача № 286.
( І в.- 800 км, ІІ в.- 1300 км)
( Перевірка і оцінювання)
Додому вам буде задача ,яка теж пов язана з цим університетом.(№289)
І останній університет –Харківський національний фармацевтичний університет.
Це дуже важливий заклад. Він готує провізорів-спеціалістів з виготовлення ліків,
косметологів. Зараз ви попрацюєте групами. Вам пропонується таке завдання:
-Щоб виготовити 1 кг лікувальної мазі, потрібно взяти тільки 5 потрібних частин.
Виберіть,що саме можна покласти,щоб вийшов 1 кг лікувальної мазі.
( Перевірка і оцінювання)
-Діти, яку тему ми сьогодні закріплювали ?
- З якими ВНЗ познайомилися ?
- Робота з прислів ям « Здобудеш освіту- пізнаєш світ»
- Підведення підсумків оцінювання.
УРОК З МАТЕМАТИКИ
у 1 класі
за темою «Складання прикладів і задач
на додавання і віднімання в межах 10»
Тема: Складання прикладів на додавання і віднімання в межах 10.
Мета:
Обладнання: світлофор, картки, іграшки, магнітофон, дитячі комп’ютери.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
Діти, сьогодні у нас незвичайний урок.
По-перше, у нас багато гостей. По-друге, це урок математики з елементами економіки.
Що же таке економіка і навіщо її вивчати. (Задаю питання).
Ми сьогодні з вами помандруємо до міста Економічного. Працювати будемо швидко, дружно, чітко, щоб дізнатися більше корисного, незнайомого, цікавого.
(Показую макет міста Економічного).
Ось подивіться, яке прекрасне і світле це місто. Що ж ми будемо в ньому робити?
Порахуйте, скільки в ньому будинків? (10).
Ми на уроці будемо закріплювати ваші знання про числа і цифри, а також будемо складати приклади на додавання і віднімання в межах 10.
Тепер перевіримо, чи всі з вас можуть потрапити до цього міста.
(Усний рахунок. Діти показують відповіді на картках з цифрами).
(Роблю зауваження, коментую).
І варіант |
ІІ варіант |
(Човен) |
(Ракета) |
З яких геометричних фігур складається човен і ракета?
Рахуємо: 5, 4, 3, 2, 1 – пуск!
Буратіно – бізнесмен, добре заробляє.
І податок сплачує.
Що ж таке податок і сутність його яка?
Податок – це частина зароблених грошей,
Які ідуть на пенсії, науку, на дітей
І всім на лікування.
Цим займається податкова інспекція (показую будинок з написом) і податковий інспектор – Песик. Буратіно просить визначити, скільки грошей у нього залишиться з 10 гривень, якщо він заплатити податок 2 грн.? 1 грн.? 3грн.? половину?
Сучасне життя неможливе без комп’ютеризації.
Буратіно теж пішов до комп’ютерного центру і там його зустріло Курчатко і запропонувало вам, діти, попрацювати в парах на дитячих комп’ютерах (перевіряємо додавання і віднімання в межах 10).
(Діти працюють в парах і світлофорами перевіряють)
Тут недалеко Рекламне агентство і рекламний агент Лисичка. Вона пропонує зробити рекламну паузу і прорекламувати для Буратіно школу.
(Фізхвилинка під пісню … «Чому вчать у школі»).
А ще нас в місті є бухгалтерія і Білочка – бухгалтер. Вона обов’язкового все записує, підраховує, вираховує.
Білочка хоче, щоб ви вклали розв’язання до віршованих задач. (Діти пишуть в зошитах і на дошці).
Шість малят-дошкільнят
Стали струнко в один ряд.
Підійшов до них Панас.
Скільки стало нас? (6 + 1 = 7)
По дорозі їжак біг,
Ніс сім яблук на обід.
Одне впало, закотилось.
Скільки яблук залишилось? (7 – 1 = 6)
Ось веселі мишенята.
Вчотирьох пішли гуляти.
Два прийшло пізніше.
Стало всім ще веселіше (4 + 2 = 6)
Валя десять яблук купила,
По дорозі два загубила.
Скільки принесе до хати.
Щоб гостей пригощати? (10 – 2 = 8)
Ми з вами говорили про професії бухгалтера, економіста, податкового інспектора. А вчать цьому в економічному коледжі. Викладач коледжу Їжачок хоче щоб ви склали задачу на віднімання. Але спершу повторимо з яких частин складається задача. (Схема)
Задача: ○ умова ○ питання ○ розв’язання ○ відповідь.
У○. П○. Р○. В○. |
8 – 2 = 6 (т) |
А ще в місті є офіс. А мешкає там Хом’ячок. Він просить подивитися в підручниках на будиночок (с. 34). (Працюємо за малюнком в підручнику).
Тепер Буратіно хоче перевірити, як ви вмієте працювати самостійно. На листочках з ракетами чи човниками є умова прикладів. Розв’яжіть їх.
Перші 5 учнів одержать картки, на яких будуть написані слова, а з цих слів ми складемо прислів’я.
Економіка |
вчить |
як на |
світі |
жить. |
Перевірка самостійної роботи.
У кого човник – відповідь 10, на ракеті – 9.
Колективно складаємо із слів речення.
На закріплення – усні задачі (з економічним завданням).