20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Цікаві завдання та вправи з теми "Дієслово"

Про матеріал

Мета: вчити спостерігати, міркувати, узагальнювати, передавати свої думки, поповнювати словникових запас слів, прищеплювати інтерес до вивчення рідної мови , спонукати до розвитку творчої думки

Перегляд файлу

    ДІЄСЛОВО

 

1. До поданих іменників і прикметників добери спільнокореневі дієслова.

 

Зразок. Писання – пише

                        Читання – читає.                        Черговий – чергує

                        Вихователь – виховує                Зимовий – зимує

                        Лікар – лікує                               Працьовитий - працює

 

2. Голоси тварин. До поданих іменників добери дієслова, які показують, хто що робить, і запиши.

 

     Собака. Кінь. Корова. Кішка. Свиня. Курка. Голуб. Ворона. Ластівка. Горобець.

      Мукає. Воркує. Цвірінькає. Каркає. Ірже. Хрюкає. Кудкудаче. Щебече. Нявчить. Гавкає.    

 

3. Від поданих іменників утвори дієслова неозначеної форми. Запиши.
Склади і запиши кілька речень.

 

Зразок.Життя - жити

 

4. За допомогою префіксів утворіть слова з протилежним значенням і
запишіть.

 

Диктую:                                     Пишуть:
Приїхати                                    Виїхати
Згорнути                                    Розгорнути
Відчинити                                   Зачинити
ПривязатиРозвязати

Роззутися                                   Взутися

 

5. Диктант-гра «Утвори антонімічну пару»

 

Говорити - (мовчати) Віднімати - (додавати)

Почати - (кінчати) Множити - (ділити)

Любити - (ненавидіти) Падати - (вставати)

Мирити - (сварити) Радіти - (сумувати)

 

6. Підкреслити дієслова-антонімиу прислів'ях, приказках.

 

Правда мовчить, а кривда кричить.

Праця годує, а лінь марнує.

То сидить, то скаче, то сміється, то плаче.

Мир будує, а війна руйнує.

Мати однією рукою бє, а другою гладить.

Тяжко щастя знайти, а легко згубити.

 

7. « Третій зайвий». Випишіть словосполучення, в яких є слова з
переносним значенням.

 

Сумує ліс, сумує матір, сумує небо.
Схлипує дитина, схлипує джерельце, схлипує вітер.
Дрімає земля, дрімає бабуся, дрімає ліс.
Гомоніли хвилі, гомоніли дерева, гомоніли діти.

 

 

8. Дібрати синоніми до дієслів.

 

Думати - мислити, міркувати, метикувати.
Йти - брести, чимчикувати, чалапати.
Бігати - гасати, ганяти, летіти.
Тремтіти - дрижати, труситися.
Схопити - піймати, зловити.
Гриміти - гуркотіти, рокотати.

 

 

9. Замінити подані вислови одним словом. Склади і запиши кілька
речень.

Розбити глек - посваритися.
Прикусити язика - мовчати.
Брати під сумнів - сумніватися.
Вести боротьбу - боротися.

 

 

10. Написати п"ять приказок з двома дієсловами.

Краще не обіцяти, як слова не здержати.

Книжка вчить, як на світі жить.

Вдень хлющить, а вночі тріщить.

Правда й з дна моря виринає, а неправда потопає.

Хто з правдою зрідниться, той грому не боїться.

 

 

11.Дібрати спільнокореневі іменники і прикметники до дієслів.

 

Дрімає - дрімота, дрімучий.

Дивуюся - диво, дивний.
Дружити - дружба, дружній.
Працює - праця, працьовитий.
Веселить - веселощі, веселий.
Милуюся - милування, милий.

 

 

12.Прочитай, Пригадай, як пишеться не з дієсловами. Спиши,
розкриваючи дужки.

 

(Не) беріть книгу брудними руками. Коли гортаєте сторінки, (не) слиньте пальців, (не) згинайте ріжків. (Не) малюйте і нічого (не) пишіть на книзі. (Не) вставляйте між сторінками ручку, олівець або лінійку - від цього книга псується. (Не) кладіть книгу де попало. Бережіть книгу, бо вона для вас - найкращий друг і порадник.

 

 

13.3апамятай дієслова, які не вживаються з -ся. Склади з нимиречення.

 

Читати, снідати, вечеряти, обідати, ходити.

 

 

14.Від дієслів незавершеної дії утворити і записати дієсловазавершеної дії.

 

Робили, росли, плели, цвіте, зеленіє, летять.

 

 

15. Поставити дієслова у потрібній формі, визначити особу, час, число.

(Йти) весна. Тепло (гріти) сонечко. Я (стояти) і (слухати), як дзвінко
(дзюрчати) струмочки.

 

 

16. Гра «Що робить школяр?» Дібрати дієслова.

 

Встає, вмивається, прибирає, снідає, йде, заходить, навчається, розповідає,
слухає, пише, рахує, малює, співає, виготовляє, працює, повертається,
допомагає.

 

 

17. В став йти замість крапок пропущені букви.

Дума...те, біж...те, раху...те, чита...те, ід...те, воз...те, вч...те, бач...те.

 

18.Прочитай дієслова. Визнач, до якої дієвідміни належать.

 

Рахувати, ходити, учитися, допомагати, носити, дихати, бігти, радіти, писати,
говорити, сидіти, клеїти, боротися, горіти.

 

 

19. Доповнюючи або переробляючи подані речення та словосполучення,
напишіть коротку розповідь «Моя матуся».

 

Учила говорити перші слова. Над колискою співала. Навчила робити перші кроки. Відкривала світ. Що можна, а чого не слід. Навчила любити.
Працювати чесно. Любити Україну. Завжди в боргу.

 

 

20. Перепиши, підкресли підмет і присудок у кожному реченні. Визнач
число і час дієслів.

 

Україна... Рідний край! Земля рястом заквітчана, зелом закосичена.
З давніх-давен линули по світу слова про неньку - Україну, про її щирий і
працьовитий народ.
Скільки ніжних слів придумали люди, щоб виразити любов до тебе!

 

docx
Додано
12 січня
Переглядів
2529
Оцінка розробки
3.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку