СЗШ І-ІІІ ст. №2 с.Городківка
Дієприслівник як особлива форма дієслова
( Цикл уроків з української мови в 7 класі)
Підготувала вчитель
Кравець Галина Василівна
2020
Цикл уроків із теми «Дієприслівник», побудованих на народознавчому матеріалі
( 7 клас)
• Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
• Дієприслівники доконаного і недоконаного виду, їх творення.
• Дієприслівниковий зворот. Коми при одиничному дієприслівникові та дієприслівниковому звороті.
• Не з дієприслівниками.
• Морфологічний розбір дієприслівника.
• Контрольна робота
Урок №1.
Тема. Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: дати поняття про дієприслівник як особливу форму дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль;
формувати вміння розрізняти дієприслівники в тексті, виділяти їх ознаки , використовувати в мовленні;
розвивати творчу уяву, навички самостійної навчальної діяльності та співпраці;
виховувати повагу до народних звичаїв, традицій.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця, підручник, картки
Хід уроку
І Організаційний момент
- Доброго дня! Не поспішайте сідати, бо спочатку ви повинні сказати «пароль» - це дієслово, яке починається з букви вашого імені, а потім сісти. Я починаю з себе: Галина – літера Г- говорити.
Діти по черзі називають дієслово і сідають.
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Я бачу, ви вмієте назвати дію, стан, процеси мислення чи мовлення. Нерідко ці дії супроводжують одна одну або виконуються одночасно. Наприклад, ми можемо з вами йти і співати, слухати й писати, малювати і говорити. Але ж як тоді визначити, яка дія є визначальною, основною. Наприклад, Сніг розтав і взявся водою. - Сніг, розтавши, узявся водою. У першому реченні дуже важко визначити головну дію. Але в реченні «Сніг, розтавши, узявся водою» зрозуміло, що основна дія – «Узявся», а додаткова – «розтавши». Саме ця форма дієслова «розтавши» натякнула, що спочатку сніг розтанув, а потім взявся водою.
Отже, використання такої форми дієслова робить наше мовлення точнішим та лаконічним, а значить – зрозумілим. Щоб цього навчитися, необхідно знати багато важливого про особливу форму дієслова – дієприслівник.
ІІІ Актуалізація опорних знань
Робота в групах. Метод «Коло ідей»
Ми вже вивчили одну форму дієслова – дієприкметник. Пригадайте, що таке дієприкметник, його граматичні ознаки. Свою відповідь оформіть схематично.
Зразок
Прикметник Дієприкметник Дієслово
ознаку ← називає → дію
* рід → граматичні ознаки ← * вид * число * час * відмінок * залежні слова * означення * присудок
IV Оголошення теми та мети уроку. Цілевизначення
Як ви вже зрозуміли, ми розпочинаємо вивчення ще однієї форми дієслова – дієприслівник. Тема нашого уроку «Дієприслівник як особлива форма дієслова». Це перший урок із теми, тому ми повинні з΄ясувати морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприслівника, познайомитися з правилами правопису, творенням дієприслівника від дієслова.
Але спочатку ви маєте визначити цілі уроку.
На уроці я:
* дізнаюся ___________________________________________________________________; * зрозумію___________________________________________________________________ ; * навчуся ____________________________________________________________________.
V Опрацювання навчального матеріалу
1. Колективний аналіз теоретичного матеріалу за таблицею ( таблиця на дошці)
2. Індивідуальна робота: опрацювати теоретичний матеріал за підручником
3. Робота в групах: складіть опорну схему «Дієприслівник як особлива форма дієслова»
Зразок
Прислівник Дієприслівник Дієслово
називає додаткову дію
* незмінний → граматичні ознаки ← * вид , час *обставина * залежні слова
4. Дослідницька робота
Співставте схеми-опори дієприкметника та дієприслівника. Знайдіть спільні й відмінні ознаки двох особливих форм дієслова, зробіть висновок.
Дієприслівник – незмінна дієслівна форма, що, вказуючи на додаткову дію, пояснює в реченні основне дієслово, відповідає на питання що роблячи? що зробивши?. Поєднує ознаки дієслова ( вид, час, перехідність) і прислівника (незмінність).
- 2 -
VІ Закріплення вивченого матеріалу
1. Пояснювальний диктант Записати речення, визначити синтаксичну роль дієприслівників.
Свято першого снопа – урочисте відзначення початку жнив . Вийшовши в поле на зажинки , господиня розстеляє скатертину або рушник із хлібом – сіллю та свічкою. Тричі кланяється на ниві , промовляючи: « Дай, Боже , легко почати , а ще легше дожати». Жнива починаються в « легкі дні» : вівторок або п’ятницю. Починати косити мусить найшанованіший чоловік , прославившись у селі як кращий хазяїн. Щоб не боліла спина , за пояс втикають гілку дуба.
Вид перевірки - взаємоперевірка
2. Пояснити значення поданих фразеологізмів.
Виписати дієприслівники, визначити граматичні категорії. З двома-трьома скласти речення.
Поклавши руку на серце ; засукавши рукава; дивлячись крізь пальці; зціпивши зуби; недовго думаючи; висолопивши язика.
Вид перевірки – зачитати і пояснити
3. Робота в парах «Виправ помилку» (робота з деформованими висловлюваннями).
Відредагуйте речення.
1. Малим хлопцем я ходжу з товаришами від хати до хати, співавши колядки.
(Малим хлопцем я ходив з товаришами від хати до хати, співаючи колядки.)
2.Колядка вчила мене віруючи в справедливість, показавши цікавий світ.
(Колядка вчила мене вірити в справедливість, показуючи цікавий світ.)
3 . Пригадавши давні звичаї, нашому народові повертаються сьогодні золоті традиції українського Різдва.
(Пригадуючи давні звичаї, наш народ повертається сьогодні до золотих традицій українського Різдва.)
4 . Пречиста Діва Марія і сам Господь, уявлявши мені живими людьми, мали чудодійну силу.
(Пречиста Діва Марія і сам Господь, уявляючись мені живими людьми, мали чудодійну силу.)
5 . Гості заходили в будинок, розкидали по хаті хлібні зерна і приспівуючи.
(Гості заходили в будинок, розкидаючи по хаті хлібні зерна і приспівуючи.)
Вид перевірки – контрольний листок із правильно виконаним завданням
- Чи помітили ви, що речення цього завдання пов’язані однією темою? Якою саме? ( Колядки співають від 25 грудня до 7січня . Вони приурочувались до Різдва . А щедрівки – до Нового року (за старим стилем –14 січня).
4. Творча робота ( для сильніших учнів): скласти твір-розповідь «Ходить світом коляда», використовуючи дієприслівники;
(для слабших учнів): поширити речення дієприслівниками.
- 3 –
1. Верби дивляться в ріку… 2. Щовечора димок здіймається з долини… 3. І листочки падають помірно… 4. І клени хиляться...
Вид перевірки – зачитати
VІІ Підсумки уроку
1. Чи збулися передбачення?
На уроці я:
2. Метод «Прес»
- Що таке дієприслівник?
- Назвати ознаки дієслова і прислівника, які має дієприслівник.
- Яку синтаксичну роль виконує в реченні?
3. Оцінювання навчальних досягнень
VІІІ Домашнє завдання
Опрацювати § 26 , виконати вправи 316 або 315
- 4 -
- 5 -
Мета : удосконалювати вміння учнів розпізнавати дієприслівники, визначати їх граматичні ознаки; з’ясувати особливості творення дієприслівників доконаного і недоконаного виду, використання їх у реченні; вчити визначати істотне у мовному явищі й робити висновки; сприяти розвиткові мислення; формувати культуру спілкування; удосконалювати навички роботи в групі; виховувати почуття гордості за свій народ, свій рід.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Епіграф
Зеленим гаєм звемо тебе , Городківко,
Уклін тобі шлемо, земле – чарівнице.
Двоє учнів по черзі ставлять один одному запитання з теми “Дієприслівник як частина мови”, підготовлених вдома. За кожне правильно сформульоване запитання учень одержує 0,5 бала, за правильну відповідь – 1 бал. Двоє учнів експертів підраховують бали.
Прочитати текст, визначити тип мовлення. Виписати дієприслівники.
Устим Кармалюк змалку бачив злидні і голод, із 7 років працюючи у панському дворі, багато зазнав несправедливості. Він брав близько до серця не лише особисті кривди, а й гірку долю інших покріпачених селян. Об’єднавши навколо себе селян, Кармелюк вчиняв напади на садиби поміщиків, забирав у них майно і все це роздавав бідним людям, особливо вдовам і сиротам. Цікавим є те, що за роки боротьби він, так і не наживши власного добра, собі на прожиття заробляв пошиттям чобіт. Є свідчення селян, що Кармалюк був чоловіком справедливим, карав панів, які знущалися з людей.
3. Робота з картками (учні працюють біля дошки)
Картка 1
Спишіть речення, знайдіть у них підмети, присудки та обставини, виражені дієприслівниками.
1.І я пішов, прискорюючи крок, назустріч людям і навстріч світанню.(В.Симоненко)
2. Співають ідучи дівчата...(Т.Шевченко)
3.Не посіявши, не збереш(Н.тв.)
- 6 -
Спишіть речення, підкресліть дієприслівники. Вкажіть, яку дію називають дієприслівники.
- Як бачимо, дієприслівники можуть вказувати на дію, яка вже завершилась у часі ( доконаний вид) або відбувається зараз ( недоконаний вид).
ІІ Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчання
Сьогодні ми проаналізуємо, як творяться дієприслівники доконаного і недоконаного виду, від яких основ і за допомогою яких суфіксів; поринемо у світ дитинства, пройдемося стежками рідного краю.
ІІІ Робота над формуванням умінь і навичок
1. Метод “Прес”
- Від дієслів якого виду утворені дієприслівники готуючись, говорячи, не розуміючи? - Які суфікси в цих словах ми виділили при розборі? - Яке питання ставимо до виписаних дієприслівників? - Чи зберегли дієприслівники вид дієслова після утворення? - Чи можна утворити від дієслова доконаного виду дієприслівник недоконаного і навпаки?
Самостійно вчуся. Ознайомтеся з таблицями і за зразком, поданим на них, утворіть дієприслівники доконаного і недоконаного виду.
Творення видів дієприслівників
- 7 -
Виконання завдань
Слова до І таблиці |
Слова до ІІ таблиці |
|
||
І варіант |
ІІ варіант |
І варіант |
ІІ варіант |
|
вивчити |
вимовити |
доводити |
прослухати |
|
знати |
дібрати |
відпочити |
промовити |
|
розуміти |
читати |
виправити |
пробачити |
Перевірка здійснюється колективно
3.Лінгвістична гра
Хто швидше підбере синоніми до поданих слів?
Безперестанку, повільно мерехтливо, наввипередки, щиро, нещиро, похмуро.
Для довідок: блимаючи, випереджаючи один одного, кривлячи душею, мигаючи, не вгаваючи, не вщухаючи, не зупиняючись, не лукавлячи, не поспішаючи, не хапаючись, хмурячись.
4.Хвилинка народознавства.
Складіть розповідь “Як моя бабуся пече хліб”, використовуючи дієприслівники.
Звучить запис пісні “ О Городківко, Городківко”
Взаємоперевірка
5. Творчий диктант
Допишіть прислів’я.
Не спитавши броду,...
Не посіявши,...
Не подумавши,...
Опарившись на молоці,...
Не взявшись за сокиру,...
Учитель називає слово і дає перший хід (пас). Якщо слово утворене првильно, то ви маєте передати хід іншому; якщо помилилися, то пропустили пас.
Думаю- хотіти- кричати- говорити-
сяяти- перемогти- псувати- будувати-
жити- хвилюватися- купувати- замислювати.
- 8 -
IV Рефлексія та оцінювання
-Чи справдилися ваші очікування щодо уроку? Якщо ні, то чому?
- Що було найбільш вдалим на уроці?
- Що, на вашу думку, не вдалося?
Картка
Прізвище, ім’я_______________________________________________________
Найактивніший учень на уроці _________________________________________
Оцінка твоєї роботи на уроці ___________________________________________
V Домашнє завдання
- 9 -
Урок №3
Тема. Дієприслівниковий зворот. Коми при одиничному дієприслівникові та дієприслівниковому звороті.
Мета: засвоїти правила виділення дієприслівникових зворотів та одиничних дієприслівників; формувати вміння відрізняти одиничні дієприслівники від дієприслівникових зворотів, правильно розставляти розділові знаки при них;
розвивати творчі вміння використання зворотів у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов рідного краю.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування вмінь.
Обладнання: підручник «Рідна мова», 7 клас , набір роздавальних карток для кожної групи, ілюстрації малюнків до творів, вивчених учнями на уроках української літератури в 5-7 класах.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, фразеологія, синтаксис, культура мовлення.
Міжпредметні зв'язки: література, образотворче мистецтво.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Дати визначення дієприслівника.
2. Ознаки яких частин мови має дієприслівник?
3. Виконання завдань на картці № 1 Усно утворити дієприслівники від дієслів : написати, говорити, читати, витерпіти, мандрувати, ловити, дивитися, вмитися.
4. Які морфологічні ознаки дієслова має дієприслівник?
5. Які морфологічні ознаки прислівника має дієприслівник?
6. Як визначити за питаннями «Що роблячи?», «Що зробивши?» вид та час дієприслівників?
• Розподіліть, враховуючи вид, запропоновані дієприслівники у дві колонки. Визначте в дієприслівниках суфікси. ( Картка №2) Прилетівши, знайшовши, борючись, говорячи, принісши, отямившись, лежачи, затискуючи, купуючи, нехтуючи, змусивши, відстоюючи, прикрасивши.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прочитати речення, визначити дієприслівники. Які з них мають залежні слова? Які не мають?
• Жита зашамотіли, підіймаючи догори свої похилені колоски (П. Мирний).
• Додому плачучи прийшла і спати плачучи лягла (Т. Шевченко).
- 10 -
• Не спитавши броду, не лізь у воду (Нар. тв.).
• Згубивши, не плач, а знайшовши, не радій (Нар. тв.).
III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Завдання «Розв'яжи проблему»
• Пригадайте визначення дієприкметникового звороту. На його основі дайте визначення дієприслівникового звороту з опорою на попереднє завдання.
• Якщо одиничний дієприслівник постає обставиною, то яким членом речення буде виступати весь зворот?
• Назвіть питання, на які відповідає обставина.
• Визначте, від якого члена речення ми ставимо питання до дієприслівникового звороту.
2.Завдання «Лінгвістичний пошук»
Підкресліть дієприслівникові звороти в реченнях, поставивши до них питання
Гончарство, несучи в собі цінну інформацію про етнографічні особливості побуту найдавніших племен і народів, є одним із найбільш поширених видів мистецтва на Україні. Зникли давні міста, зітліли вироби з полотна, шкіри, металу, укриваючись іржею, зате горщик, відкопаний археологами, промовляє до нас від імені безіменного гончара, який жив тисячі років тому. Маючи відомості про геомагнітне поле Землі, вчені визначають вік гончарних виробів із точністю до 25 років (обпалений на вогні горщик, намагнітившись, залишається таким впродовж багатьох століть).
3.Завдання «Дослідник»
• Чи завжди відокремлюють одиничний дієприслівник?
• Проаналізуйте розділові знаки при дієприслівникових зворотах в опрацьованих реченнях.
Зробіть висновки щодо правил вживання розділових знаків при дієприслівникових зворотах.
4. Робота в групах. Розставте в тексті пропущені розділові знаки, підкресліть дієприслівникові звороти.
Здавна рушник супроводжував людину від самого народження і до смерті. Відзначаючи народження дитини рушниками пов΄язували кума і куму. Брав із собою родинний оберіг син вирушаючи з маминої домівки. Донька перев΄язувала сватів коханого. Будуючи хату крокву теж піднімали на полотняних рушниках. Нехтуючи цими звичаями ми перериваємо своєрідний літопис життя.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Індивідуальна робота. Вибірковий диктант
Випишіть дієприслівникові звороти під час читання тексту.
Готуючись до Різдва чи Великодня, господиня прикрашала хату рушниками. Жінки та дівчата замовляли злі сили, вимережуючи заклинання на полотні. Біля картин, дзеркал, рамок із фотографіями вішали, прикрасивши ще й мереживом, колкові рушники.
- 11 -
2.Конкурс «Хто швидше?»
Скласти речення. Дієприслівникові звороти підкреслити.
Квіти, стуливши, заснули, барвисті, міцним, сном, пелюстки.
Клекотіли, плаваючи, орли, глибокими, понад, велично, міжгір'ями.
Змініть місце зворотів у реченнях, поясніть розділові знаки.
3. Завдання «Народознавець»
Короткий теоретичний попереджальний коментар:
Дієприслівниковий зворот, виражений фразеологізмом, комами не відокремлюється, якщо він за значенням наближений до прислівника.
Наприклад: Сашко біг не чуючи ніг (тобто дуже швидко).
Пояснити значення фразеологічних зворотів.
Скласти з ними речення, звернувши увагу та те, що коми в них не ставлять, тому що ці дієприслівники набули значення прислівників.
1. Говорити не переводячи подиху.
2. Працювати не покладаючи рук.
4. Робота в парах « Синтаксичний практикум»
Відредагувати речення. Правильно розставити розділові знаки. 1. Виконуючи домашнє завдання, нас змусили користуватися додатковою літературою. 2. Не вивчивши правил вживання дієприслівників у мові, йому доведеться попітніти над написанням твору. 3. Заходячи в кімнату, мама сіла читати книгу. 4. Під'їжджаючи до свого села, у мене злетіла бейсболка.
5.Зробити синтаксичний розбір речення Дослідивши зоряне небо, астрономи виявили десяту планету Сонячної системи.
6. Конкурс «Сміливий експериментатор»
Перебудувати та записати речення, замінивши один із однорідних присудків дієприслівниковим зворотом .
1. Здавалось, сонце зупинилось посеред неба і далі не рухалося. 2. Микола взявся за іншу вудочку і став пильно дивитися на поплавок.
Скласти речення до малюнків, використавши дієприслівникові звороти. В 1-му реченні — на початку, у 2-му — в середині, у 3-му — в кінці.
1 — ілюстрація до казки «Хуха-моховинка».
2 — ілюстрація до оповідання «Лось».
3 — ілюстрація до вірша «Пісенька про космічного гостя» (або до інших малюнків, виконаних учнями для уроків літератури у 5-7 класах).
- 12 –
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Рефлексія. Метод «Мікрофон»
• Що вивчили? У чому виникли труднощі?
• На що вдома потрібно звернути особливу увагу під час підготовки до уроку?
• Який момент уроку запам’ятався найбільше?
2.Оцінювання
Оцінка роботи всього класу, визначення найактивніших.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Опрацювати § 27, 28
2) Виконати вправу 327
3) Диференційоване: виписати 5-6 прислів’їв, у яких вжиті дієприслівникові звороти або по 2 речення в науковому, художньому та публіцистичному стилі, у яких вжиті дієприслівникові звороти.
- 13 –
Урок №4
Тема. Не з дієприслівниками.
Мета: закріпити знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, дати поняття про правопис частки не з дієприслівниками; розвивати навички розпізнавати дієприслівники, визначати їх ознаки, правопису частки не з дієприкметниками; удосконалювати навички самостійної навчальної діяльності, співпраці; збагачувати лексику; виховувати любов до усної народної творчості.
Тип уроку : урок формування практичних умінь і навичок
Обладнання: таблиця, підручник, картки
Хід уроку
І Організаційний момент
З΄ясування емоційної готовності до уроку: погляньте один на одного, подаруйте посмішку й побажайте успіху.
ІІ Актуалізація опорних знань.
* Теоретичний диктант. Продовжіть речення:
1. Дієприслівник – це…
2. Дієприслівник означає ….. відповідає на питання ….
3. Має граматичні ознаки дієслова…, прислівника…
4. Дієприслівниковий зворот – це…
5. Дієприслівниковий зворот …. виділяється на письмі ….
* Перевірка домашнього завдання.
ІІІ Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
IV Сприйняття нового матеріалу
1.Словниковий диктант. ( Повторення написання не з дієприкметниками)
Не/чекаючи , не/добудований будинок , не/гаючи , не/відкритий, а закритий перелом , не/віддячивши , не/склавши , не/доспівуючи , не/завантажений нічим корабель, невтішна справа , не сказана фраза.
2. Самостійна робота з підручником: опрацювання теоретичного матеріалу
3. Робота за таблицею ( узагальнення матеріалу)
4. Робота в групах
- 14 –
• Кожна з трьох груп має збірку прислів΄їв. Оголошується конкурс «Хто більше» : знайти за 2-3 хвилини найбільшу кількість прислів΄їв з орфограмою «Не з дієприслівником».
5. Розподільний диктант
Виписати дієприслівники з не у 2 стовпчики.
З других букв іменників прочитати початок прислів’я: «Не збивши обруча,за діжку не берись».
Не прочитавши книгу, недооцінюючи можливості, нестямившись від обурення, не повернувшись у село, недослухаючись до порад, недолюблюючи брехунів, не почувши дзюрчання, не розламавши кригу, недоївши яблука, неволячи сусідів, непокоячись про ячмінь, ненавидячи базік не зловивши риби, не вгаваючи ні на хвилину,не помітивши ошуканства, не підрахувавши витрат.
V Систематизація й узагальнення вивченого
6. Робота в групах ( диференційоване завдання на картках)
Завдання для учнів І групи
Виписати з поданих речень дієприслівники з не. Пояснити їх правопис.
Грає синє море, грає серце козацькеє, а думка говорить: “Куди ти йдеш, не спитавшись? На кого покинув батька, неньку старенькую, молоду дівчину? “ (Т.Шевченко.) Не боячись зими-напасті, повільно ходять у дворі ранкові зорі червонясті. (А.Малишко.) Сипле за вікнами сніг, сад укриваючи, мій замітає поріг, втоми не знаючи. (В.Павловський.) Я по слідку хлоп’ячих стіп, не відхилившись і на волос, допрошкував уже до школи. (М.Самійленко.)
Завдання для учнів ІІ групи
Перебудувати речення, замінивши дієслово дієприслівником. Пояснити написання частки не.
Поважайте батьків. Живіть за принципом ластівки: вона сама не поїсть, а дітям понесе. У неї немає любимчиків, всі діти-ластовенята, всіх оберігає. А розлетяться пташенята - гадки не матимуть, що колись були в них мама, тато. І так буде вічно в пташиному світі. У людей трохи інакше: у нас є розум, свідомість, а не інстинкт. Не забувайте, що треба допомогти вашим стареньким батькові й матері.
(О.А.Захаренко)
Завдання для ІІ групи
Скласти речення, які б становили текст. Використати 3-4 поданих дієприслівника
Не думаючи, ненавидячи, нехтуючи, не читаючи, не знаючи.
Підсумок роботи груп
7. Кодовий диктант (1 – окремо, 2 – разом)
- 15 -
Не поговоривши, не беручи, неволячи, не пізнавши, не порадившись,недочуваючи, незчувшись, не продумавши, неславлячи (ганьблячи), не зупиняючись, ненавидячи, не наважуючись, не маючи, не згубивши, не жаліючи, недобачаючи, не розгинаючись, не/бажаючи.
VІ Самооцінювання, оцінювання
VІІ Підведення підсумків уроку.
Письмова рефлексія «Що мені сподобалось і що не сподобалося на уроці?»
VІІ І Домашнє завдання:
- 16 -
Урок № 5
Тема . Тренувальні вправи. Морфологічний розбір дієприслівника.
Мета: повторити вивчене про дієприслівник, навчити робити морфологічний розбір дієприслівника; розвивати навички розбору дієприслівника як частини мови, знаходити в тексті дієприслівники; виховувати почуття поваги до хліба, уміння грамотно будувати висловлювання.
Тип уроку : формування вмінь і навичок
Хід уроку.
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань
1. Лінгвістичний бій
Двоє учнів по черзі ставлять один одному запитання з теми “Дієприслівник як частина мови”, підготовлених вдома. За кожне правильно сформульоване запитання учень одержує 0,5 бала, за правильну відповідь – 1 бал. Двоє учнів експертів підраховують бали.
2.Творчий диктант
Допишіть прислів’я.
Не спитавши броду,...
Не посіявши,...
Не подумавши,...
Опарившись на молоці,...
Не взявшись за сокиру,...
3. Перевірка домашнього завдання
ІІІ Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчання
IV Тренувальні вправи
1. Збери прислів’я .
Треба жити кожним днем |
не скуштуєш меду |
2. Робота в групах
Завдання для І групи: переписати текст, поставити розділові
- 17 -
Хліб – це святиня. Хліб дає мати синові проводжаючи його в далеку дорогу. Хлібом благословляють молодих, щоб жили щасливо дбаючи про завтрашній день. А ми перший хліб з нового врожаю традиційно вручаємо кращим на жнивах дякуючи за їхній труд. Бережно ставтесь до хліба !
Завдання для ІІ групи: виписати з тексту дієприслівники, визначити вид.
Доки варилося снідання, мати місили тісто. Поснідавши, батько йшов на роботу, а я , підсукавши холоші, біг на кінець городу, щоб наламати широких капустяних листків... Мати були вся в роботі. Перекидаючи тісто з однієї долоні в другу, формували круглу, наче сонце, хлібину. Злегка поплескавши верхівку, ненька клали паляницю на рушник.
Доки мати викачували останню паляничку, я біг по лопату і, винісши. Приставляв її до печі. Розіславши капустяний лист поверх ясенового язика лопати, вони змащували його олією й усаджували у піч... Зробивши виделкою кілька проштрихів, мати метко шугнули лопату з хлібиною в гарячу утробу печі; потім другу, третю, аж доки не сховалися за челюстями усі. (В.Скуратівський)
Завдання для ІІІ групи. Творча робота: скласти твір-опис «Хліб на столі»
3. Пояснювальний диктант
Пізніше, ніж завжди, прилетіли лелеки. Богдан виглядав їх уже цілий тиждень, по кілька разів на день питав діда: “І коли вони вже прилетять?”, не догадуючись, що й старенькому теж не терпиться побачити їх. Обидва
- 18 -
наївно вірили, що для того, хто побачить першого лелеку в польоті, весь рік буде щасливий. І зранку пильно видивлявсь у небо, але лелек усе не було. Та одного дня Богдан дочекався. Було це після обіду. Повернувшись зі школи, він узявся допомагати дідові закопувати нові стовпи для плоту ( старі взимку повалила вітряниця). Стали прибивати штахетини, і саме в той час Богдан глянув на сонце, аби визначити, скільки часу йому залишилося для уроків, і не повірив своїм очам - із півдня до їхнього обійстя летів лелека.
Дід подивився вгору. Лелека, зробивши півколо над обійстям, легко опустився на гніздо. Оглянув його, ще поклацав і, переконавшись, що домівка ціла, знову проплив у повітрі поза городом і сів на грядці недалеко від діда та Богдана (О.Лупій “Птахи на просторі”).
Завдання: знайдіть у тексті дієприслівники, визначте їх синтаксичну роль. Зробіть письмовий розбір дієприслівників як особливої форми дієслова.
( Алгоритм на ст.
4 Вправа. Записати дієприслівники , з перших букв дієприслівників, що пишуться з не окремо прочитайте початок прислів’я: «На однім місці і камінь мохом обростає».
Не навчившись, не аплодуючи, не обминаючи, не дбаючи, ненавидячи, нехтуючи, неволячи, не наївшись, не ізолювавши, не маршируючи, незчувшись, нервуючи, не малюючи, не інтригуючи, не сходячи, не цінуючи, не іскрячись.
V Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
VІ Домашнє завдання
1. Повторити §26-30
2. Виконати вправу 358. Розібрати дієприслівник як частину мови.
3. Високий рівень: скласти тестові завдання з теми «Дієприслівник»
- 19 -
Урок №6
Тема. Контрольна робота з теми “Дієприслівник”
Мета : перевірити рівень знань учнів з опрацьованої теми, удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамотність ; розвивати творчі здібності школярів.
Хід уроку
1. Організаційний момент
2.Оголошення теми та мети уроку
3. Написання контрольної роботи ( різнорівневі завдання)
Варіант І
І рівень
А) запросивши; б) запросимо; в) запрошений.
А) Дієприслівники доконаного виду творяться від основи дієслова теперішнього часу;
Б) Дієприслівниковий зворот завжди виділяється комами;
В) У кінці всіх дієприслівникових суфіксів завжди пишеться буква И.
А)стрибаючи, відігнавши, перестрибнувши;
Б) відгадавши, визначившись, наблизившись;
В) оглядаючись, від’їжджаючи, втомлюючись.
ІІ рівень
Вбито, обезводнений, миючи, зіставивши, зів’ялий, заборонено.
Очікують, радіють, голосять.
На світанку спадали роси, обережно сідаючи на трави й листя дерев(М.Івченко). 2. Сарна щезла в гущині, лишивши зелені сліди на синій від роси траві(М.Коцюбинський)
ІІІ рівень
З самого ранку, (виплутатись) із тендітних тенет туману. Вигулькнуло сонце(Ю.Збанацький).
- 20 -
2. У наведеному реченні знайдіть дієприслівниковий зворот. Перебудуйте речення так, щоб той самий зворот стояв у середині та в кінці речення.
Відбиваючи небо, вода стала бузково-рожевою (В. Логвиненко).
3. Прочитайте речення. Побудуйте з поданих у дужках слів дієприслівниковий зворот. Запишіть, розставляючи розділові знаки.
Полохливий заєць (причаїтись, під, кущ) пригинає вуха, витріщує очі й немов поринає весь у море лісових звуків (М.Коцюбинський).
ІV рівень
Варіант ІІ
І рівень
1.Що означає дієприслівник:
А) дію або стан особи чи предмета;
Б) додаткову дію або стан;
В) ознаку за дією або стан.
2.Укажіть дієприслівник, який пишеться з НЕ разом:
А)(не)обіцяючи; б)(не)вирішивши; в) (не)вгаваючи.
3.Укажіть ряд дієприслівник доконаного виду:
а) засміявшись, стверджуючи, зрозумівши.;
Б) побілівши, змалювавши, випрасувавши;
В) накресливши, розхитавши, проводжаючи.
ІІ рівень
Зіпсовано, зрадівши, спечений, вкрито, вірячи, посинілий.
Застелити, обдумати, добігти.
1.Намагаючись осягнути світ, люди мимоволі створюють у своїй уяві ієрархію цінностей, відводячи кожному предмету або явищу певне місце (Л.Ніколаєв).2.Дрібний водяний пил, осідаючи на шибах, зливався у краплі(В.Логвиненко).
- 21 -
ІІІ рівень
1.(Не)поспішаючи Абігаль крокувала вздовж зеленої алеї.(М.Тарабанова).2.(не)чекаючи відбою повітряної тривоги матроси поспішали у гавань.3. Старший доглядач важко зітхнув (не)зважуючись відповісти різкістю на різкість(В.Логвиненко).
Вчепившись за мене, моя тінь покірно повзе по каміннях між двома німіючими стінами(М.Коцюбинський).
3. Перебудуйте речення, замінивши одне з дієслів дієприслівником. Зробіть морфологічний розбір дієприслівника.
Ховрашок стояв на задніх лапках і не зводив з хлопця смолистих переляканих очей.
IVрівень
1. Запишіть речення, відредагувавши його.
2. Складіть невеликий опис на тему « Рідний край», використайте в тексті дієприслівники.
IV Підсумок уроку ( збір зошитів)
- 22 -