Урок-міркування для учнів 2 класу. Мета: ознайомити учнів з рядом слів, правопис яких здійснюється не за
правилами; прищеплювати потребу і вміння користуватися орфографічним словником; розвивати зв'язне мовлення;
виховувати культуру мовлення; виховувати повагу до людей праці.
Цикл уроків з української мови в 2 класі
Тема. Вимова і правопис слів з ненаголошеними е , и , що не перевіряються
наголосом
Мета. Ознайомити учнів з рядом слів, правопис яких здійснюється не за
правилами;
прищеплювати потребу і вміння користуватися орфографічним словником;
розвивати зв’язне мовлення;
виховувати культуру мовлення;
виховувати повагу до людей праці.
Тип. Урок - міркування
Хід уроку
Діти, який у нас урок?
Хочу побажати вам гарного уроку.
Щоб було цікаво всім нам працювати,
Щоб хотіли дуже всі відповідати.
Щоб допомагало вам вміння міркувати
І дванадцять балів легко заробляти.
Почнемо урок з повторення абетки. Пригадаємо назви букв та порядок їх розміщення в алфавіті. Назвіть «ланцюжком» алфавіт. Запишіть прислів’я, підставивши замість цифр порядкові букви з алфавіту.
Робота в парах.
Старання і труд до мети ведуть.
Як ви розумієте це прислів’я?
Який звук найчастіше чуєте в цьому прислів’ї?
Якщо сядемо красиво,
То напишемо на диво
Чисто, рівно і красиво.
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Починаємо писать.
Ручку вправо поверніть.
Зошит гарно покладіть.
І рівненько напишіть.
Т Те То Тр Тв Та Ть ведуть – 6 букв, 5 звуків.
Старанність і труд до мети ведуть.
Ведуть – вести
Перевіряємо за допомогою сигнальних карток «Світлофор». Учні доводять свою правильну відповідь, добираючи перевірні слова.
Складіть вірш за поданими римами:
------------------------- школа,
------------------------ простора,
------------------------ вітає,
------------------------ навчає.
(Слова для довідки: рідна, наша, світла, та, радо, нас, грамоти)
Учні.
Рідна наша школа,
Світла та простора,
Радо нас вітає,
Грамоти навчає.
Уяви, щоб запам’ятати!
А тепер уявіть маршрут нашого руху і доберіть слова за допомогою малюнків. Запишіть їх у зошит. Поставте наголос. Чи можна в цих словах перевірити ненаголошені е та и наголосом?
Сьогодні ми будемо вчитися правильно вимовляти слова з ненаголошеними е , и , а правопис будемо перевіряти за орфографічним словником.
Робота з малюнками – назвами предметів
Очерет, апельсин, черемха, директор, горизонт.
Складання таблиці
Знаю |
Щоб перевірити слова з ненаголошеними е та и , треба змінити слово або дібрати спільнокореневе |
Хочу знати |
Чи всі слова з ненаголошеними е та и можна перевірити наголосом |
Вивчу |
Слова з ненаголошеними е та и з орфографічного словника |
Запис на дошці
Чи можна перевірити ненаголошені е , и наголосом? То як перевірити правопис цих слів?
Знайдіть у вправі 214 слова, які зустріли нам в орфографічному словнику. Складіть речення (на вибір)
1 варіант (легкий) вправа 212. Робота біля дошки з коментуванням.
Держава – країна з певним політичним ладом.
Україна – одна з найбільших держав Європи.
2 варіант (складний) вправа 213. Самостійно, перевіряємо світлофориками.
Робота в групах
Які прислів’я можна дібрати до ситуації? Якою була дівчинка?
Пам’ятайте завжди, любі діти,
У житті всім потрібні знання
А ще завжди слід добре творити
Щохвилини та щодня.
1 група: Вправа 216 До слів дібрати споріднені
2 група: Вправа 215 Користуючись орфографічним словником вставити літери
Тема. Спостереження за вимовою слів з ненаголошеними е , и .
Правила написання слів з цими звуками
Мета. Формувати в учнів вміння правильної вимови слів з ненаголошеними
голосних в корені слова;
ознайомити з правилом перевірки ненаголошених;
збагачувати словниковий запас;
розвивати літературну вимову;
виховувати любов до книги.
Тип. Урок - знайомство
Хід уроку
Продзвенів дзвінок,
Розпочавсь урок:
З Божої ласки,
З маминої казки,
Гомінких пісень.
«Добрий день всім, діти! Добрий день!»
Що за приміщення зображено на малюнку?
Хто працює в бібліотеці?
Як ви розумієте значення цього слова?
Що таке бібліотека?
Це домівка для книжок.
Складіть речення з цим словом. Запишіть його.
Урок почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки
Люби і бережи книгу.
Які прислів’я про книгу ви знаєте?
Книги читати – усе знати.
Кому книга розвага, а кому навчання.
Книга мовчки все розкаже.
Книга корисна, коли її читають.
Книга вчить, як на світі жить. Дорога нам книжка кожна, нам без книг ніяк не можна.
А як треба поводитись з книгою?
Народна мудрість говорить: «Книга – це віконечко, через яке увесь світ видно»
Сьогодні на уроці ми ознайомимось з правильною вимовою слів з ненаголошеними е та и в корені слова. Будемо вчитися перевіряти слова з ненаголошеними е , и .
Прочитайте виразно вірш (Вправа 196)
Назвіть ненаголошений склад у виділених словах. Як вимовляються голосні звуки в наголошених складах?
Вправа 197
Прочитайте словосполучення. порівняйте вимову голосних звуків у виділених коренях.
Давайте згадаємо правило про вимову ненаголошених голосних звуків, яке ми вивчили в 2 класі
Отже, потренуємось правильно вимовляти ці звуки
Книжку, друже, бережи!
Не згинай її, не рви!
Закладку не забувай покласти!
Щоб книжечка наша завжди була нова
Будемо її оберігати, і від розбишак захищати.
Добір перевірних слів. Вправа 199
Спішіть речення. До слів з пропущеними буквами доберіть перевірні.
Виділіть корінь, поставте наголос, підкресліть букви, якими позначені звуки, що перевірялися.
Любій мамі
Мамо, настала в…сна, квітне в…рба запашна,
Річка в долині с…ніє. Мамо, настала в…сна.
Перевірка виконання
Ось за хвилину ви почуєте дзвінок,
І я скажу: «Закінчився урок!»
Як перевірити ненаголошені е , и в корені слів?
Вправа 200 сторінка 85 Записати за зразком
Скласти невеличкий текст - розповідь від імені книжки
Тема. Перевірка правильності написання слів з ненаголошеними
голосними е , и
Мета. Формувати в учнів уміння добирати перевірні слова до слів з
ненаголошеними голосними в корені слів шляхом словозміни або
добору спільнокореневих слів;
ознайомити з правилом перевірки ненаголошених;
збагачувати словниковий запас;
розвивати пам'ять, мовлення;
виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип. Урок - гра
Хід уроку
Будеш писати, будеш читати,
Мову мами, мову тата з натхненням вивчати.
Бо рідна мова – то усмішка мами,
Бо рідне слово - то тата порада.
Що потрібно, щоб будь-яка справа вийшла, коли за неї беруться діти? Яку роль відіграє настрій у роботі? А що можна сказати людям, щоб вони мали гарний настрій? Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над вимовою і правописом слів з ненаголошеними голосними е , и .
Зошит свій я відкриваю,
Навскоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь.
До каліграфічної хвилинки берусь.
Якими буквами ми позначаємо звуки е та и на письмі. Давайте каліграфічно напишемо ці букви та їх з’єднання з іншими літерами.
Е е е е е И и и и и ве зе ре ли
Які звуки позначають ці букви? Чому? Якими бувають голосні звуки?
Введіть буквосполучення з каліграфічної хвилинки у слова.
…сна, …мля, к…ло, …сток.
Які слова утворились? Визначте наголос у кожному слові, підкресліть букву, що позначає ненаголошений голосний звук.
Букви «е» та «и» - маленькі, чарівні дівчатка з казкової країни Орфографія. Вони надто вередливі і завжди сперечаються одна з одною, щоб зайняти те чи інше місце у слові. Давайте, дітки, спробуємо їх примирити. Допоможемо їм знайти свої місця. Добре?
Вам необхідно вставати у слова пропущені букви
З…лений, з…ма, ве…селка, кр…чить.
А тепер зробимо висновок: за яким правилом букву «е» чи «и» писати в ненаголошеному складі?.
Вправа 201
Вес_ло лягає дорога до гаю.
Нам золотом осінь дорогу вст._ляє.
Відгадайте загадку
Живуть у тісній темниці
Без страху у темноти
Хлоп’ята яснолиці –
Вогню малі брати.
І мають душу щедру,
Хоч дерева сини,
Згоряючи дощенту,
Вогонь дають вони.
Поміркуйте, яким буває вогонь. За яких обставин може виникнути пожежа?
Метод «Незакінчені речення»
Вправа 204 сторінка 87 Записати і відгадати загадку
Скласти розповідь «Обережно! Вогонь»
Тема. Закріплення знань про вимову й правопис слів з ненаголошеними
голосними е , и
Мета. Формувати вміння учнів писати слова з ненаголошеними голосними в
коренях слів;
ознайомити з правилом перевірки ненаголошених е , и ;
збагачувати словниковий запас;
розвивати правильну літературну вимову;
розвивати вміння аналізувати;
вчити розуміти красу природи.
Тип. Урок - змагання
Хід уроку
Добрий день, сонце золоте!
Добрий день, небо голубе!
Добрий день, усі люди!
Добрий день, мої друзі!
Дітки, я вас всіх люблю, вітаю, бо живемо ми в одному селі. Підніміть смужечку, яка вам подобається понад усе.
Як називається електронна обчислювальна машина? Складіть речення з цим словом.
Ми з вами вивчили тему «Вимова і правопис слів з ненаголошеними е , и в коренях».
І тому сьогодні будемо закріплювати вміння правильно вимовляти і писати ці слова. Я впевнена, що ви гарно попрацюєте і виконаєте всі завдання, тому і приготувала для вас гру – змагання. За правильні відповіді будете отримувати фішки
потрібна для зв’язку слів у реченні.
Яке вийшло слово? Як його потрібно написати? А чому?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Молодці, дякую!
Грамоти не знаю, а цілий рік пишу.
Лід на річках, сніг на полях,
Віхола гуляє, коли це буває?
Ніхто їх не лякає,
А вони тремтять
Хто на зиму роздягається,
А на літо одягається?
Гімнастика для очей. Звучить легенька музика. Заплющить свої оченята і уявіть собі те місце, де хотіли б побути зараз.
Знайти зайве слово
Правильно з’єднати частини речення, вставити пропущені букви
Усі люди називаються… |
на планеті З_мля. |
Це тому, що ми живемо… |
куля |
Земля – це велетенська… |
краю до краю З_млі. |
До Ніч прослалася від… |
з_млянами |
Збіг наш урок, як коротка мить.
Дуже швидко час біжить.
Ще попереду у нас багато кроків,
І цікавих, і важких уроків.
Допитливим, цікавим будь,
Та тільки не байдужим.
В країну Знань велику путь
Долай уперто, друже
Метод «Інтерв’ю»
Учні об’єднуються у пари, розподіляють ролі: кореспондент і респондент. Кореспондент складає три питання щодо теми уроку, а респондент відповідає на них. Потім учні міняються ролями.
Учні рахують свої фішки
Повторити вивчені орфограми
Згадати прислів’я, в яких зустрічаються ненаголошені е , и