ЦИКЛ ЗАНЯТЬ "КОРЕКЦІЯ СТРАХІВ ШКОЛЯРІВ МОЛОДШОГО ВІКУ".

Про матеріал
Цикл занять розрахований на дітей молодшого шкільного віку, які мають підвищений рівень тривожності та страху.
Перегляд файлу

 

ЦИКЛ ЗАНЯТЬ

«КОРЕКЦІЯ СТРАХІВ ШКОЛЯРІВ МОЛОДШОГО ВІКУ».

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Страх і тривожність – найнебезпечніші емоції, які може відчувати дитина. Вони переслідують її, впливаючи як на загальний психологічний настрій, так і на діяльність, в тому числі і навчальну.

Вікові страхи зустрічаються у емоційно чутливих дітей як відображення особливостей їх емоційного і особистісного розвитку. Вони мають тимчасовий, перехідний характер, і за умови правильного ставлення і розуміння причини їх виникнення, найчастіше зникають безслідно.

Невротичні страхи можуть бути результатом тривалих і нерозв'язних переживань дитини, внутрішнього психологічного конфлікту.

Небезпека неподоланих дитячих страхів полягає у можливості перетворення їх у фобії чи, навіть, патології.

Актуальність:

Актуальність обумовлена тим, що сам по собі страх здатний надавати патогенний вплив на розвиток різних сфер особистості дитини.

Мета:

     профілактика і корекція страхів, зниження рівня тривожності у дітей;

     повернення дітям відчуття впевненості у собі;

     розвиток емоційно-вольової сфери.

Завдання:

1. Знизити особистісну тривожність.

2. Посилити «Я-концепцію» дитини.

3. Подолати почуття страху.

4. Підвищити впевненість у собі.

5. Здійснити контроль над об'єктом страху.

Цільова група:

Заняття розраховані на дітей молодшого шкільного віку, які мають підвищений рівень тривожності та страху.

Рекомендації щодо проведення занять:

  •     програма розрахована на роботу з дітьми початкової ланки;
  •     оптимальна кількість учасників 12 осіб;
  •     оптимальна періодичність зустрічей учасників програми 2 р. на тиждень;
  •     цикл занять розрахований на 3 тижні (6 занять);
  •     тривалість заняття 45 хвилин;
  •     відвідувати корекційну групу можуть діти невпевнені, з заниженою самооцінкою, діти,які мають певні страхи або підвищену тривожність.

 

Цикл занять складається з двох розділів:

 Перший розділ «Це все я» дозволяє познайомитися з індивідуальними особливостями дітей, формувати довірливі стосунки з ними та між учасниками групи, допомагати учням усвідомити свій емоційний стан, знизити психоемоційне напруження.

 Другий розділ циклу «Те, чого я боюся» спрямований стимулювання афективної сфери, підвищення психічного тонусу, зниження рівня тривожності психоемоційного напруження, формування емпатії;, підвищення самооцінки дитини.

Структура занять:

І. Вступна частина

1. Ритуал привітання – 2 хв.

2. Правила роботи групи –5 хв.

3. Повідомлення теми та мети заняття –1 хв.

4. Очікування – 2 хв.

ІІ. Основна частина.

Вправи, спрямовані на саморозкриття, підвищення самооцінки, розвиток мотивації до подолання страхів, розвиток наполегливості, уміння управляти своїми емоціями, релаксація – 35 хв.

ІІІ. Заключна частина

4. Рефлексія. (Що сподобалось – не сподобалось, було добре – погано; чому це важливо, навіщо ми це робили) – 3 хв.

5. Ритуал прощання – 2 хв.

Методи та прийоми: словесні та рухливі ігри; релаксація; бесіди, спрямовані на розвиток самосвідомості дитини; тілесно-орієнтована терапія; казкотерапія; арт-терапія; психогімнастика.

Очікуваний результат:

      Зниження рівня тривожності;

      Подолання страху;

      Емоційна стабільність.

Умови проведення занять:

1)  тренер повинен приймати  дитину такою, яка вона є;

2)  тренер не може квапити, сповільнювати і коментувати процес гри;

3) тренер пропонує дитині можливість імпровізації у грі;

4) тренер зобов’язаний враховувати принцип поетапного занурення і виходу з ситуації, яка травмує;

5) початок і кінець занять повинні бути ритуальними, щоб зберегти у дитини відчуття цілісності і завершеності заняття;

Всі заняття мають гнучку структуру, яка наповнена різним змістом. Під час заняття діти сидять у колі. Коло – це, насамперед, можливість відкритого спілкування. Воно створює відчуття цілісності, завершеності, дає можливість підтримувати зоровий контакт з усіма учасниками процесу, полегшує взаєморозуміння дітей. У змісті програми занять виділяються два блоки, які забезпечують вирішення поставлених завдань.

Основна ідея полягає в тому, щоб не змушувати, не давити, не ламати дитину, а допомогти стати самою собою, прийняти і полюбити себе, і направлена на саморозвиток особистості дитини, тобто на усвідомлення нею себе та своєї індивідуальності, підвищення уявлень про власну значущість, формування мотивації самовдосконалення та самореалізації.

 

СТРУКТУРА ЗАНЯТЬ

 

№ з/п

Назва заняття

Тривалість

Мета

Заняття 1. «Це все Я»

1

«Знайомство»

 

45 хв.

Знайомство учасників один з одним, формування довірливих стосунків, мотивація на активну роботу.

2

«Мій настрій»

45 хв.

Усвідомлення свого емоційного стану, зниження психоемоційного напруження, розвиток вміння відчувати настрій і співпереживати оточуючим.

3

«Я вмію слухати і чути»

45 хв.

Підвищення активності дітей; зниження рівня тривожності; розвиток довільності і самоконтролю.

Заняття 2 «Те, чого я боюся»

4

«Мій страх»

45 хв.

Підвищення активності дітей; стимулювання афективної сфери, підвищення психічного тонусу.

5

«Голочки»

45 хв.

Підвищення активності дітей; зниження рівня тривожності; розвиток уваги, пам'яті, вміння працювати в колективі; підвищення самооцінки дитини.

6

«Я сильніший за свій страх»

 

 

45 хв.

Підвищення активності дітей; зниження рівня тривожності психоемоційного напруження; формування емпатії; підвищення самооцінки дитини.

 

ХІД ЗАНЯТЬ

 

Заняття 1. « Це все Я»

 

Заняття № 1 «Знайомство»

Мета: познайомити учасників один з одним; формувати довірливі стосунки; мотивувати на активну роботу.

Тривалість заняття: 45 хв.

Матеріали: папір А-4, стікери, фломастери, маркери, зображення конверта, м’яч.

Хід заняття

І. Вступна частина

 Привітання. Вправа «Презентуй своє ім'я в русі»

 Мета: допомогти дітям запам'ятовувати імена своїх товаришів; налаштувати на  позитивний лад; формувати почуття групової єдності; дати можливість виразити себе і привернути до себе увагу.

Хід гри: Діти сидять у колі. По черзі, за годинниковою стрілкою, вони роблять рухи тіла, що нагадує їх ім'я. Вправа більш ефективно, якщо попросити всіх повторювати імена і рухи тіла.

Вправа «Правил роботи групи»

Мета: прийняти правила роботи у групі.

Орієнтовані правила:

     Почуватися вільно;

     Висловлюватися від свого імені;

     Зберігати чужі таємниці;

     Поважати того, хто говорить.

Повідомлення теми та мети заняття

Вправа на очікування «Голубина пошта»

Мета: дізнатися про очікування дітей від заняття.

Хід вправи: діти на листочках (стікерах) пишуть свої очікування, прикріпляють їх на зображення конверта, декілька учнів називають свої очікування

ІІ. Основна частина 

Казка про Маленьке Лисеня

 Маленькому Лисеняті не спалося. Воно крутилося і все думало, думало, думало. Про те, який великий світ навколо і скільки в ньому всього цікавого, незвіданого і страшного. А воно, Лисеня, маленьке і поки багато чого не знає.

 Йому так хотілося все дізнатися: куди сонце ховається на ніч, чому приходить зима, які квіти найкрасивіші, а які ягоди найсолодші. Думки крутилися в голові Лисеняти, як карусель: «Хто я? Для чого я в цьому світі? Що мене чекає в майбутньому? Чи знайду я своє місце в житті?».

  На якісь питання воно самостійно шукало і знаходило відповіді, на інші знехотя відповідала мама, щось підказували друзі і знайомі. Але питань було набагато більше. А деякі відповіді породжували нову низку непорозумінь і цікавості.

 Спочатку Лисеня питало у мами, але часто отримувало відповіді: «Багато будеш знати – скоро постарієш», «Багато хочеш – мало отримаєш», і т.п. А оскільки мама була найважливішою істотою на світі, Лисеня вірило їй беззаперечно. Воно і хотіло, і одночасно боялося багато знати. Боялося своїх бажань. Боялося бути активним. Боялося жити. Воно тихо сиділо у своїй нірці і розмірковувало.

 Іноді жага цікавості змушувала малечу висовувати свій ніс з нірки і жадібними ковтками пити нектар пізнання. Але більшу частину часу Лисеня проводило пасивно, в страхах і сумнівах, сумуючи на самоті. Воно жило у своєму внутрішньому світі, фантазуючи, мріючи, уявляючи своє життя іншим, але нічого не роблячи у реальності.

 Ішов час. Інші лисенята дорослішали, вчилися полювати, пізнавали світ. Лисеня дивилося на них і зітхало: «Ех, у мене ніколи не буде нічого схожого. Напевно, мені судилося прожити все життя наодинці зі своїми страхами».

 А потім однієї погожої весняної днини чи то подув вітер змін, чи то Лисеняті стало зовсім нестерпно, воно раптом вибігло з нори і, піднявши свій пухнастий хвіст, побігло до місцевого Мудрого Пугача.

  «Шановний Мудрець, допоможіть мені, будь ласка? Я так багато хочу, але стільки всього боюся, що не роблю в результаті нічого. Що я маю зробити? У світі стільки доріг, по якій з них мені піти?». Пугач глянув на Лисеня і вимовив всього одну фразу: «Слухай себе і своє серце», змахнув крилами і з уханням полетів геть.

 І Лисеня послухало. І стало дослідником. Воно спостерігало і вивчало життя у всіх його проявах. А страхи? Ні, вони нікуди не поділися. Просто з деякими з них Лисеня навчилося жити, деякі перестали його турбувати, а з третіми воно подружилося.

Обговорення:

  •          Які питання не давали спати маленькому Лисеняті?
  •          Чому Лисеня почало боятися?
  •   Що порадив йому Мудрий Пугач?
  • Чи допомогла Лисеняті порада?

Вправа «Футболка з написом»

Мета: дати можливість дітям проявити себе; дізнатися про їх очікування від інших.

Ведучий: Уявіть собі, що ви модельєр-художник. І ваше завдання придумати свою власну футболку з написами, малюнками, які б відображали ваші захоплення, ваш внутрішній світ, а може бути і те, що ви чекаєте від інших. На дану вправу відводиться 10-15 хв. Потім кожен представляє футболку.

Обговорення:

     Які почуття виникли під час виконання вправи?

     Що сподобалося тобі в твоїй футболці?

     Чия футболка тобі ще сподобалася?

Вправа «Загадковий малюнок»

Мета: дати можливість дітям відчути своє тіло, розслабитися.

Хід гри: Учасники діляться на пари. Партнери стають один за одним. Перший починає малювати на спині другого якусь просте зображення. Той повинен вгадати, що йому намалювали. Потім партнери міняються місцями.

Вправа «Що я люблю»

Мета: допомогти дітям розкрити себе; сприяти згуртуванню групи.

Хід вправи: діти в колі, кожен передає один одному м'ячик і говорить по черзі, що він любить з їжі, одягу, у що любить грати і т.д.

ІІІ. Заключна частина

Рефлексія

     Чи справдилися ваші очікування?

     Що було корисним?

     Що здалося особливо важким?

Ритуал прощання

Вправа «Оплески по колу»

Діти стають в коло та по черзі плескають в долоні.

 

Заняття № 2 «Мій настрій»

Мета: допомоги дітям усвідомити свій емоційний стан; знизити психоемоційне напруження; розвивати вміння відчувати настрій і співпереживати оточуючим.

Тривалість заняття: 45 хв.

Матеріали: паперові квіточки, плакат із зображенням поля, фломастери, маркери, аркуші паперу формату А4, м’яка іграшка.

Хід заняття

І. Вступна частина

Привітання. Вправа «Кулька добра»

Мета: створити позитивну атмосферу; зняти психоемоційне напруження; допомогти дітям усвідомити свій емоційний стан.

Ведучий: Тремо долоні одна об одну, щоб відчути тепло. Розводимо ручки на невелику відстань. Відчуваємо тепло? Усе своє тепло, доброту своїх сердець вкладаємо в уявну кульку. Продовжуємо її ліпити ручками, а тепер разом з усмішкою відправляємо усім присутнім!

Вправа «Правила роботи у групі»

Мета: засвоїти правила роботи у групі.

Хід вправи: діти об’єднуються  групи по 3 чоловіка. Кожна група отримує папірець з одним із правил. Групам пропонують зачитати правило і розказати, навіщо воно потрібне.

Повідомлення теми та мети заняття

Вправа на очікування «Волошкове поле»

Мета: дізнатися про очікування дітей від заняття.

Хід вправи: дітям пропонується написати на квіточках свої очікування від заняття. Квіточки кріплять на намальоване поле.

ІІ. Основна частина

Казка «Ліки від поганого настрою»

Жила-була Принцеса, у якої завжди був поганий настрій. Щоб дочка не нудьгувала, її батьки, Король і Королева, дарували дитині подарунки, купували іграшки, водили в цирк. Але що б вони не робили, Принцеса ніколи не посміхалася

- Може, у тебе щось болить, доню? – запитували батьки.

- Та ні, нічого в мене не болить, – відповідала Принцеса і зітхала.

Тоді Король і Королева подумали, що у доньки якась дивна хвороба, від якої нічого не болить, але псується настрій. Вони покликали в замок всіх лікарів королівства і попросили вилікувати дівчинку.

Лікарі весь день оглядали Принцесу, робили аналізи, але ніякої хвороби не знайшли. Все ж, один Лікар зголосився допомогти.

- Можливо, мої ліки від поганого настрою тебе вилікують. Але на їх приготування знадобиться цілий день. Тому, поки я буду зайнятий, попрошу тебе зробити кілька справ, які сам мав зробити за цей день, – сказав Лікар Принцесі.

- Добре, – погодилася дівчинка.

Лікар попросив Принцесу зробити три справи. Спочатку треба було зайти до Коваля і запитати, як він себе почуває. Потім відвідати пекарню і передати ліки Пекареві. А на завершення навідатися до Вчительки і доглянути за її маленьким сином, поки та сходить в аптеку.

Принцеса вислухала лікаря і пішла виконувати його прохання.

- Вітаю Вас, пене Коваль! – привіталася вона з Ковалем. – Я прийшла до Вас на прохання Лікаря, щоб дізнатися про Ваше самопочуття.

- Добрий день, Принцесо! Скажи Лікарю, що сьогодні мені набагато краще.

- Зрозуміло. Будьте здорові, пане Коваль! – сказала Принцеса.

- Дякую, що прийшла до мене, мила дівчинко! – посміхнувся чоловік.

Принцесі було приємно поспілкуватися з Ковалем і почути слова подяки. Вона й сама не помітила, як посміхнулася у відповідь.

Потім дівчинка прийшла в пекарню.

- Вітаю Вас, пане Пекар! Я принесла Вам мікстуру від Лікаря.

- Дякую, добра дівчинко, – зрадів Пекар. – Мені саме час її приймати. Як же ти вчасно!

- Одужуйте швидше, пане Пекар, – сказала принцеса.

Пекар взяв ліки і посміхнувся дівчинці, а вона посміхнулася йому.  Далі Принцеса прийшла до будинку Вчительки.

- Добрий день, пані Вчителько. Лікар просив мене побути з Вашим малюком, доки Ви сходите в аптеку.

Вчителька пішла в аптеку, а коли повернулася, то сказала:

- Дякую, добра Принцесо! Що б я без твоєї допомоги робила!?

- Рада Вам допомогти, – відповіла дівчинка і на цей раз першою посміхнулася, а Вчителька посміхнулася їй.

Всі справи були зроблені й настав час повертатися додому. «Напевно, мої ліки від поганого настрою вже готові, – думала  Принцеса. Але по дорозі вона раптом зрозуміла, що настрій у неї вже зовсім не поганий. Їй було радісно на душі вона навіть йшла, усміхаючись.

В палаці на Принцесу вже чекав Лікар. Вона розповіла йому про Коваля, Пекаря, Вчительку і додала:

- Лікарю, я маю Вам сказати, що мені вже не потрібні ліки. Адже доки я виконувала Ваші прохання, мій настрій став дуже хорошим.

- Мої прохання і були тими самими ліками від поганого настрою, – посміхнувся він.

- Як це? – здивувалася Принцеса.

- Виконуючи мої завдання, ти робила людям добро, і вони дякували тобі за це. А добрі справи – це і є найкращі ліки від поганого настрою, – пояснив Лікар. Коли ми робимо щось хороше, а у відповідь отримуємо слова подяки і посмішки, це дарує нам гарний настрій.

Обговорення:

     Чи існують ліки від поганого настрою?

     Чи порекомендували б ви комусь такий рецепт?

     Як лікуєтеся ви?

Гра «Який мій настрій»

Мета:  сприяти усвідомленню дитиною свого емоційного стану.

Хід гри: діти отримують фарби і папір. Кожній дитині пропонується підібрати фарбу, що відповідає її настрою і намалювати рослинку, тваринку чи явище природи з яким вона його асоціює. На роботу відводиться 7-10 хв. Після чого діти по колу представляють свої роботи.

 Обговорення:

  • Які почуття виникли під час виконання вправи?
  • Чому саме цей колір та зображення?
  • Чи задоволений (на) ти своєю роботою?

Вправа  «Полювання на лева»

Мета: розслабитися.

Хід вправи: Учні стають колом. Ведучий разом з дітьми промовляє слова віршика, кожен рядок якого супроводжується відповідними рухами.

— Ми йдемо полювати на лева. (Впевнено йдемо по колу).

— Не боїмося ми нічого! (Відображаємо активним розмахуванням рук).

— Ой, а це що? (Зупиняємося).

— Болото! Чав! Чав! Чав! (Імітуємо обережний хід, високо піднімаючи коліна)

— Ой, а це що?

— Річка! Буль! Буль! Буль! (Робимо плавальні рухи руками)

— Ой, а це що?

— Поле! Топ! Топ! Топ! (Тупаємо ногами)

— Ой, а це що?

— Це дорога навпростець! (Упевнено йдемо)

— Ой, а це хто? Такий великий! (Показуємо) Такий пухнастий! (Рухи-погладжування)

— Ой, та це ж лев! (Показуємо, як злякалися)

— Побігли додому! Через поле! Топ! Топ! Топ!

— Через річку! Буль! Буль! Буль!

— Через болото! Чав! Чав! Чав!

— Прибігли додому! Сховалися! (Присіли)

— Які ми молодці! (Погладжуємо себе по голові)

— Які ми хоробрі! (Легенько стукаємо кулачком по грудях)

— Ми нічого не боїмося! (Заперечливо похитуємо вказівним пальчиком).

Гра «Поводир»

Мета: розвивати почуття відповідальності за іншу людину, довірливе

ставлення одне до одного.

Хід гри: Виконується в парах. Спочатку один гравець водить іншого з пов’язкою на очах, відчуває при цьому почуття відповідальності за його благополуччя. Потім діти міняються ролями.
Обговорення:

     Як вам було у ролі поводирів?

     Як ви почувалися у ролі ведучих?

     У якій ролі було легше?

 ІІІ. Заключна частина

Рефлексія

     Чи справдилися ваші очікування?

     Що найбільше сподобалося?

     Що здалося особливо важким?

Ритуал прощання

Вправа «Приємні слова»

Мета: збереження позитивної установки.

Хід вправи: діти передають по колу іграшку- говорять слова прощання:

Дуже шкода нам розлучатися,

Але прийшла пора прощатися.

Ми не будемо сумувати,

Скоро зустрінемося знову.

 

 

Заняття № 3 «Я вмію слухати і чути»

Мета: підвищити активність дітей; знизити рівень тривожності; розвивати довільність і самоконтроль.

Тривалість заняття: 45 хв.

Матеріали: картки з надписами, паперові листочки, плакат із зображенням дерева , фломастери, маркери, аркуші паперу формату А4.

Хід заняття

І. Вступна частина

Привітання. Вправа «Відверто кажучи»

Мета: створити атмосферу довіри; розвивати вміння відчувати настрій інших учасників групи.

Хід вправи: діти отримують інструкцію:

«Ми вже переконалися, що в цій групі можна бути відвертим. Давайте ще раз спробуємо поговорити відверто один з одним. Перед вами в центрі кола стопка карток. Ви будете по черзі брати по одній картці і відразу продовжувати фразу, початок якої написано на ній. Ваше висловлювання повинно бути гранично щирим і відвертим! Члени групи будуть уважно слухати вас, і якщо вони відчують, що ви нещирі і невідвертість, вам доведеться взяти іншу картку з новим текстом і спробувати відповісти ще раз.

Приблизний зміст карток: Відверто кажучи, коли я йду в школу ... Відверто кажучи, я сумую, коли ... Відверто кажучи, мені дуже важко забути ... Відверто кажучи, я до сих пір не знаю ... Відверто кажучи, мені досі ... Відверто кажучи, мені радісно, коли ... Відверто кажучи, мені дуже хочеться ... Відверто кажучи, я думаю, що найважливіше в житті ... Відверто кажучи, я всією душею ненавиджу ... Відверто кажучи, коли я хворію ...

Вправа «Правила роботи у групі»

Мета: повторити правила роботи у групі.

Хід вправи: Діти об’єднуються  групи по 3-4 чоловіка. Кожна група отримує папірець з одним із правил. Групам пропонують відтворити це правило у вигляді малюнка. Інші групи угадують, яке саме правило зображене.

Повідомлення теми та мети заняття

Вправа на очікування «Дерево сподівань»

Мета: дізнатися про очікування дітей від заняття.

Хід вправи: Діти отримують паперові листочки з надрукованою на них фразою «Сьогодні я сподіваюся…». Пропонується, дописати фразу. Листочки учні кріплять на намальоване дерево.

ІІ. Основна частина

Казка про Боюську

У одному сільському будинку жило Мишеня, таке маленьке, сіреньке звірятко з довгим хвостиком. Все у Мишеняти було добре: і тепло йому було, і ситно. Все, та не все. Була у Мишеняти біда на ім’я Боюська. Більше за кішок Мишеня боялося темряви.

Як тільки наступала ніч, воно починало бігати по дому і шукати містечко, де світліше. Але мешканці будинку вночі спали і світло скрізь вимикали. Ось і бігало Мишеня без відпочинку до самого ранку.

Проходили тиждень за тижнем, місяць за місяцем, а Мишеня все бігало і бігало щоночі. І так воно втомилося, що одного разу вночі сіло на порозі дому та й заплакало. Повз Мишеня проходив Сторожовий Пес і питає:

- Ти чому плачеш?

- Спати хочу, – відповідає Мишеня.

- Так чому не спиш, – здивувався Пес.

- Не можу, у мене Боюська.

- Яка така Боюська? – не зрозумів Пес.

- Боюська-а-а-а-а, – ще сильніше заплакало Мишеня.

- А що вона робить?

- Спати не дає, всю ніч мучить, очі тримає відкритими.

- Ось здорово, – позаздрив  Пес, – мені б твою Боюську.

- Тобі, – припинило плакати Мишеня. – Для чого вона тобі?

- Старий я став. Як ніч настає, очі самі злипаються. А мені спати ніяк не можна: я – Сторожовий Пес. Прошу тебе, подаруй мені твою Боюську.

Мишеня задумалося: може, така Боюська потрібна самому? Але вирішило, що Псу вона стане в нагоді більше, і подарувало свою Боюську. З тих пір Мишеня спокійно спить ночами, а Пес продовжує чесно вартувати сільський будинок.

Обговорення:

                   Яка біда була у Мишеняти?

                   Чи є у вас така Боюська?

                   Чи є поруч вас людина, якій можна подарувати свою Боюську?

Вправа «Переляканий їжачок»

Хід роботи: Один учасник зображує переляканого їжачка, згорнутого в клубок. Завдання іншого – намагатися відповідними жестами, словами встановити контакт з «їжачком», заспокоїти його і заслужити його довіру, щоб він розвернувся. Дітям дається наступна інструкція:

«Хто з вас бачив справжнього їжачка? Ви знаєте, що робить їжачок, коли його лякає лисиця, чи собака, яка несподівано з'явилася? Один з вас буде зараз їжачком, який сильно злякався собаки. Інші по черзі будуть підходити і заспокоювати їжачка. Хто з вас хотів би бути їжачком? Їжачок, скрутіться калачиком.

Уяви собі, що ти ще дуже маленький їжачок і тебе налякав гучний гавкіт собаки. А коли собака ще й тикнулася в тебе носом, щоб обнюхати , тобі стало зовсім страшно. Тому ти згорнувся в міцний клубочок, щоб захистити свій носик і живіт. До тебе на допомогу прийде хлопчик чи дівчинка, але ти недовірливий, тому що ти ще не знаєш, хто такі люди і чого від них можна чекати. Хто хоче заспокоїти їжачка? Підійди до їжака, тихенько поговори з ним. Скажи йому, що на його місці ти б теж злякався. Можеш його погладити. Якщо ти будеш обережний, їжачок тебе не вколе. Спробуй показати їжакові, що ти до нього дуже добре ставишся, не тільки словами, але й жестами, мімікою, дотиками. Заспокой його – і ти побачиш, що він розслабився і розкрився ».

Потім їжачком стають інші учасники групи.

Обговорення:

Що ви відчували, коли були їжачками? А коли були людьми? Як намагалися встановити контакт, викликати довіру їжачка? Що було найважчим? Що допомогло? У яких ситуаціях ви ведете себе подібно до їжачка? Що вам допомагає встановити контакт в реальних ситуаціях?»

Гімнастичні вправи з елементами йоги

Мета: зняти напругу; сприяти підвищенню самооцінки дітей.

Хід вправи: Діти ходять по колу один за одним і гудуть, як паровозики: «Ту-ту-у-у». Зупиняються і стають в коло. «Заводять будильник» – стискають   долоню в кулачок, виконують кругові рухи у сонячного сплетення: «Джік-Джік-Джік». «Будильник задзвонив»: «З-з-з-з». Ми його зупинимо – діти злегка вдаряють долонькою по голові. «Ліпимо личко» – проводять  руками по краю обличчя. «Ліпимо волоссячко» – натискають подушечками пальців на корені волосся. «Ліпимо бровки» – проводять  кінчиками пальців по бровах. «Ліпимо очки» – чіпають кінчиками пальців повіки, проводять вказівним пальцем навколо очей. Моргають очима. «Ліпимо носики» – проводять вказівним пальцем від перенісся по крилах носа вниз. «Ліпимо вушка» – пощипують  мочки вух, погладжують вушка. «Ліпимо підборіддя». «Малюємо носиком сонечко» – крутять головою, малюють носиком промінчики – виконують відповідні рухи головою знизу вгору «Жжік-жжік-жжік». Вимовляють хором: «Я хороший, добрий, красивий», гладять себе по голові, обличчю і обіймають себе обома руками.

Гра «Хвальки»

Мета: формувати повагу до себе та до інших.

Хід гри: Діти сідають у коло, кожен отримує картку, на якій зафіксовано схвальний вчинок,  дитина повинна «озвучити» картку, почавши словами «одного разу я ...». На обдумування дається 2-3 хвилини.

Обговорення:

     Що нового ти відкрив у собі?

     В інших?

У висновку можна помітити про те, що кожен володіє якимись здібностями, але для того, щоб це помітити, необхідно дуже уважно ставитися один до одного.

ІІІ. Заключна частина

Рефлексія

  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Що найбільше сподобалося?
  • Що здалося особливо важким?

Ритуал прощання

Вправа «Врятуй пташеня».

Мета: збереження позитивних емоцій.

Хід гри.

Ведучий: Уявіть, що на ваших долоньках безпорадне замерзле пташеня. Зігрійте його, заховайте в своїх долонях, подихайте на нього. Прикладіть долоні до своїх грудей – поділіться з пташеням теплом свого серця, добротою своєї душі. Пташеня зігрілося. Розкрийте долоні. Посміхніться йому: «Лети, пташеня».

 

Заняття 2 «Те, чого я боюся»

Заняття № 4 «Мій страх»

Мета: підвищення активності дітей; стимулювання афективної сфери, підвищення психічного тонусу.

Тривалість заняття: 45 хв.

Матеріали: картки з надписами, паперові зернинки, плакат із зображенням поля, фломастери, маркери.

Хід заняття

І. Вступна частина

Привітання. Вправа «Ласкаві кошенята»

Мета: налаштувати групу на позитивний лад; згуртувати дітей.

Хід вправи: Дітям пропонується привітатися не як люди, а як ласкаві і милі кошенята. Вони труться вушками, лапками, спинками, бочками, хвостиками. Діти відтворюють рухи тваринок.

Вправа «Правила роботи у групі»

Мета: згадати правила роботи у групі.

Хід вправи: Діти об’єднуються  групи по 3-4 чоловіка. Кожна група отримує папірець з одним із правил. Групам пропонують відтворити задане правило у вигляді пантоміми. Інші учасники відгадують, яке саме правило їм показали.

Повідомлення теми та мети заняття

Вправа на очікування «Зернинки»

Мета: отримати інформацію про очікування дітей від заняття.

Хід вправи: дітям роздають паперові зернинки, на яких вони пишуть свої очікування від заняття. Зернинки з записами вони клеють намальоване поле.

ІІ. Основна частина

Казка про несправжній страх

Жило на світі Маленьке Тигреня Ава. Жило воно зі своїми батьками в печері в глибині лісу. Тато здобував їжу, а Мама працювала в лісовій школі, вчила лісових жителів розуму.

Одного разу, коли батьки пішли у справах, Ава залишився вдома один. Він згорнувся клубком на м'якому запашному сіні і вирішив подрімати. І тільки він почав засинати, як раптом зовні печери щось страшно загуркотіло. Земля здригнулася, камені посипалися зі стелі, спалахнуло яскраве світло, ліс зашумів, заскрипіли дерева.

Перелякалося Тигреня так, як ніколи в житті. Жах переповнив його, затремтів Ава від безпорадності і відчаю, і подумав, що йде до нього Страшне Чудовисько, про який розповідав йому Дідусь. Страшні думки приходили йому в голову. Він відчував, як величезне чудовисько підбирається до його дому, яке ось-ось схопить його і потягне до себе в нору. Тигреня чекало своєї загибелі, як раптом все затихло. Скоро повернулися батьки. Кинувся до них Ава і розповів про те, що трапилося.

Розсміялися батьки і сказали: «Нісенітниця все це, вигадки. Це просто сильний дощ налякав тебе». Вислухав їх малюк, але з того часу став він боятися залишатися на самоті. Так і стояло перед очима те величезне Чудовисько. Коли батьки зібралися йти вранці у справах, Ава закричав: «Не йдіть, я з вами!». Вчепився з Мамину лапку і не хоче відпускати. Довелося Татові й Мамі запросити Сову - Доглядальницю, щоб вона доглядала за синочком.

Довго терпіли батьки страхи Ави, всіма силами намагалися переконати його, що боятися нема чого, але вмовляння не допомагали. Тоді вони звернулися до лікарів. Але й ті нічого не змогли вдіяти.

Батьки майже змирилися з тим, що Тигреня буде боятися все життя. Але одного разу забігла в печеру Мишка. Вона хотіла поласувати козячим молоком, яке щоранку приносила Мама Тигриця. Поки спала Сова-Доглядальниця, Мишка пробігла вглиб печери, і тільки зібралася попити молока, як побачила сумне Тигреня.

- Ти що такий сумний? - запитала Мишка.

- Боюся бути сам, - сумно відповів Ава. - Боюся, що прийде Чудовисько і забере мене в свою нору.

Здивувалася Мишка, і каже:

- Ти такий великий, а боїшся Чудовиська? Їх же не існує! Це гроза налякала тебе, - засміялась Мишка. - Подивись на мене. Я така маленька, кожен може мене образити, багато небезпек чекає навколо, але я сміливо долаю їх.  Ось і зараз я прослизнула повз Сову, яка могла мене з'їсти. Кожен раз я долаю свій страх і стаю ще більш сміливою і сильною. Адже сила полягає в умінні сміливо йти вперед всупереч своїм страхам. А ти хочеш стати сильним? - запитала Мишка.

- Так звісно, - невпевнено відповів Ава.

- Тоді не ховайся в печері. Ходімо, я покажу тобі світ.

Тигреня з Мишкою прокралися повз сплячу Сову і вибігли в ліс. А в лісі стояв теплий сонячний день, цвірінькали птахи, дзижчали бджоли. І здавалося, що не було ніколи тієї страшної грози. А про Чудовисько Тигреня вже забуло. Воно тільки запитало у мишки:

- Якщо це було не Чудовисько, що ж тоді гуркотіло навколо?

- Це грім налякав тебе, - відповіла Мишка.

- А що ж так яскраво виблискувало? - продовжував Ава.

- Це блискавки освітили небо, - підказує Мишка.

- А що так таємниче шуміло і скрипіло?

- Це дерева гнулися під поривами вітру

Тоді зрозумів Ава, що він злякався того, чого насправді не було. Він подякував Мишці і побіг на галявину гратися з метеликами і збирати для батьків яскравий букет квітів.

Тепер Тигреня почувало себе просто чудово. І йому дуже подобалося, що воно змогло подолати страх і стати справжнім сміливим Тигром. Тепер, коли починав гриміти грім, Ава тільки посміхався, очікуючи свіжий літній дощ, який принесе прохолоду і приємний запах сирої землі.

Обговорення:

     Чого боялося Тигреня?

     Що розказала йому Мишка?

     Чи існувало чудовисько насправді?

Вправа «Розкажи про свої страхи»

Мета: Виявлення реальних страхів дітей, розвиток вміння говорити про своїх негативні переживання відкрито в колі однолітків, формування соціальної довіри.

Хід вправи: Починає розповідати про свої страхи дорослий: «Коли я був таким маленьким, як ви, то ...». Потім ставить запитання: «А у вас таке бувало?», «А хто ще боїться чогось, розкажіть!» Діти за бажанням розповідають про ситуації, коли їм було страшно. Ведучий кожного разу просить підняти руки тих, у кого було щось схоже. (Ведучий повинен стежити, щоб сюжети оповідань не повторювалися, обговоріть всі можливі дитячі страхи: темряви, самотності, смерті, чужих людей, тварин, злих казкових героїв і т.д.).

Релаксаційна вправа «Чарівний ліс»

Мета: дати дітям можливість заспокоїтися і відчути себе далекими від повсякденних турбот; розслабитися і знайти відповіді на важливі питання.

Хід вправи: Діти зручно влаштовуються на своїх місцях, закривають очі і роблять три глибокі вдихи. З кожним вдихом вони все більше розслабляються відновлюючи внутрішню рівновагу.

Ведучий звертається до дітей як до однієї дитини: «Уяви, що ти йдеш лісом, де ростуть прекрасні дерева і кущі. Ліс наповнений різноманітними кольорами... На узліссі ти бачиш маленьку галявинку, на якій стоїть лавка з білого каменю. Ти можеш посидіти на ній.

Які звуки ти чуєш? Які запахи відчуваєш? Яке тут повітря? Можливо, воно прохолодне і пахне мохом і вологою лісового ґрунту? Можливо, вітер доносить аромат хвойних дерев? Ти чуєш, як співають птахи, які сидять на гілках або пролітають над тобою в небі? ..

Уяви, що в цьому чарівному лісі живуть маленькі істоти: карлики, феї або ельфи. Вони готові тобі допомогти. Ти можеш викликати їх. Можливо, вони відкриють тобі таємницю, допоможуть вирішити загадку або просто розвеселять тебе. Подружись з цими духами лісу ... » (2-3 хвилини.)

«Як ти себе тепер почуваєш? Чи здивували тебе лісові духи? Скажи їм: «До побачення!», адже тобі доведеться ще повертатися через чарівний ліс. По дорозі уважно дивись навколо і насолоджуйся спокоєм лісу. Якщо духи дали тобі якусь пораду, візьми її з собою, щоб пізніше подумати над нею ... » (1 хвилина.)

«Ти повернувся на своє місце. Потягнися і зроби три глибокі вдихи. Відкрий очі і відчуй себе свіжим і оновленим».

Обговорення:

• Чи сподобалася вам ця «подорож»?

• Які лісові духи вам зустрілися?

• Що вони сказали?

ІІІ. Заключна частина

Рефлексія

Ведучий: На початку заняття ми посіяли зерно надії у нашу намальовану ниву. Сподіваюся, що сьогоднішнє заняття виправдало всі ваші очікування. То ж пропоную вам домалювати паростки, які народилися з ваших зернинок і тягнуться до сонечка.

Ритуал прощання

Вправа «Сонячні промінчики»

Мета: збереження позитивної установки.

Хід вправи: Діти стають в коло і витягують руки вперед, утворюючи сонячні промінчики. Потім вони підходять ближче і торкаються руками один одного. Так вони стоять кілька секунд, відчуваючи тепло кожного промінчика.

 

Заняття № 5 «Голочки»

Мета: підвищення активності дітей; зниження рівня тривожності; розвиток уваги, пам'яті, вміння працювати в колективі; підвищення самооцінки дитини.

Тривалість заняття: 45 хв.

Матеріали: подушка, папір формату А4.

Хід заняття

І. Вступна частина

Привітання. Вправа «Стоп-кадр»

Мета: спрямувати дітей на позитивну роботу; сприяти розвитку уваги.

Хід вправи: Перший учасник говорить своєму сусідові коротке привітання, наприклад: «Доброго ранку!». Сусід повинен швидко встати, повторити цю фразу і знову сісти. Наступний гравець повторює і т.д. Виходить хвиля вставання і повторень. Але як тільки керівник плесне в долоні і скаже: «Стоп-кадр», - учасник, який встав у цей момент, повинен додати на свій розсуд ще один елемент у вітання (жест, фразу і т.п.). Наприклад, гравець встає і каже: «Доброго ранку!», І двічі плескає в долоні. Тепер всі наступні гравці виконують цей комплекс до чергового «Стоп-кадр» і т.д.

Вправа «Правила роботи у групі»

Мета: повторити правила роботи у групі.

Хід вправи: Діти пригадують правила роботи у групі на пам’ять. Потім звіряють їх з зафіксованими.

Повідомлення теми та мети заняття

Вправа на очікування «Чарівна подушка».

Мета: дати можливість учасникам висловити свої бажання, і при цьому відчути, що інші уважно слухають ці бажання, сприймають їх.

Хід вправи: тренер повідомляє, що є чарівна подушка, яку покладено в центрі кола, і кожний учасник, по черзі, має, сидячи на ній, розповісти групі про свої очікування від заняття та про бажання, які виникають із цього приводу.

 

ІІ. Основна частина

Казка про Їжачка

Давним-давно (а може й недавно) у великому лісі жила Мама Їжачиха. І був у неї Маленький Їжачок. Він народився зовсім м'якенький, з дуже ніжним незахищеним тільцем. Мама дуже любила його і оберігала від всіляких небезпек і неприємностей.

Одного ранку Їжачок виявив, що у нього виросла одна Голка - красива і гостра. Він дуже зрадів і вирішив, що став зовсім дорослим, розумним і самостійним. У цей день він умовив Маму відпустити його самого погуляти. Мама погодилася, але попередила:

- Голка - це дуже важливо і відповідально. Ти став уже великим і повинен допомагати слабким, не боятися сильних і відповідати за свої вчинки.

На прощання Мама взяла з сина слово, що він буде добре поводитися і пам'ятати всі поради.

Їжачка довго не було вдома... Повернувся він дуже переляканим і засмученим. Мамі він розповів:

- Я гуляв у лісі і по дорозі зустрів Лисицю, яка гналася за Зайчиком. Я злякався і згорнувся калачиком - єдиною своєю Голкою назустріч небезпеці. Заєць уколовся моєю Голкою, оступився і Лисиця схопила його.

Їжачок дуже засмутився, тому що зрозумів, що завадив Зайчику врятуватися. Мама пояснила синові його помилку:

 - У таких випадках треба бути сміливим і вколоти ворога в ніс своєї новенькою Голкою.

Наступного дня Їжачок знову відправився гуляти, сказавши, що все пам'ятає і більше помилятися не буде. Повернувся він додому знову дуже засмученим:

- Я йшов лісом і побачив великого сплячого Вовка. Навколо нього гралися зайці. Я не злякався і сміливо вколов Вовка у ніс. Він схопився, загарчав і став полювати на маленьких звірят.

- Ти зовсім ще дурник, - сказала мама.- Вовк був ситий і солодко спав, нікого не чіпав. Ти б теж обійшов його стороною і не чіпав. А вже якщо ти хотів допомогти, то просто попередив би малюків про небезпеку.

Зовсім засмутився Їжачок, довго-довго думав. І знову пішов на прогулянку. Він вийшов на галявину, де паслися Корова з телям. Їжачок озирнувся і побачив, що до галявини підбираються Вовк, Ведмідь і Лисиця, а Корова жує свою жуйку і нічого не бачить. Їжачок закричав від переляку, згорнувся калачиком і покотився на галявину.

Корова почула шум і побачила ворогів. Вона застукала копитами і стала відганяти звірів. Однак маленьке Теля не розуміло, що відбувається. Від страху воно відбігло далеко від Корови і могло стати прекрасною здобиччю для голодних звірів.

Їжачкові було дуже страшно і шкода Теляти. Тоді він кинувся вперед і став качатися навколо Теляти, щоб не дати йому далеко піти і захистити його від нападників.

Звірі відскакували від нього, а сам Їжачок ніяк не міг зрозуміти, чому. Так тривало доти, доки звірі, злякавшись коров'ячих рогів, не втекли геть.

Корова і Теля були дуже вдячні Їжачкові і від усього серця хвалили його. А Теля на прощання спробувало лизнути маленького друга, але чомусь заплакало. Їжачок навіть трохи засмутився. Удома він все розповів мамі, а мама сказала:

- Дорогий мій, ти став зовсім дорослим. Ти весь обріс голками і тепер зможеш захистити себе і своїх друзів, всіх маленьких і слабких.

У цей день мама влаштувала велике свято, на який запросила багато лісових жителів; були на цьому святі і Корова з Телям. І тепер уже все дізналися, що Їжачок став зовсім дорослим і що тепер ніхто безкарно не зможе ображати маленьких і беззахисних.

Обговорення:

  • Чому Голки - це важливо?
  • Як їжачок навчався поводитися з Голками?
  • У тебе є свої Голки? Чи вмієш ти з ними поводитися?

Вправа «Печера страхів»

Мета: допомогти дітям перебороти свої страхи за допомогою їх відтворення і обговорення.

Хід вправи: Частина 1. Малюнок.

Дітям пропонується намалювати малюнок «Печера страхів».

Частина 2. Бесіда.

Коли малюнок закінчено, дитям пропонується розповісти про зображених образах і емоційних переживаннях у процесі малювання.

Стимулюючі питання:

  • - Хто / що це?
  • - Чому він / вони страшні?
  • - Кого він / вони лякають?
  • - Як? Коли?
  • - А ти його / їх боїшся?
  • - Чому?
  • - Його / їх можна перемогти? Як?
  • - Що ти відчував, коли малював?
  • - Що згадував? Про що думав?
  • - Чому вибрав ці кольори?

Частина 3. Експресивна пауза.

Дитині пропонується зобразити страхи пантомімічними і мімічними засобами.

Вправа «Штанга»

Мета: зняти емоційне напруження.

Хід вправи: Діти уявляють, що вони піднімають важку штангу. «Нахиліться, візьміть штангу. Стисніть кулаки. Повільно піднімаємо руки. Вони напружені! Важко! Руки втомилися, кидаємо її. Руки різко опускаються вниз і вільно повисають уздовж тулуба. Вони розслаблені, не напружені, відпочивають. Легко дихається. Вдих - видих.»

ІІІ. Заключна частина

Рефлексія

     Який настрій у вас зараз?

     Який він був на початку заняття?

     Чи справдилися ваші очікування?

Ритуал прощання

Вправа «Обійми»

Мета: зберегти позитивний настрій.

Хід вправи: Діти дякують один одному за спільну роботу і виконують вправу: їм потрібно обійняти якомога більшу кількість своїх товаришів за 15 секунд.

 

Заняття № 6 «Я сильніший за свій страх»

Мета: підвищення активності дітей; зниження рівня тривожності психоемоційного напруження; формування емпатії; підвищення самооцінки дитини.

Тривалість заняття: 45 хв.

Матеріали: іграшковий ведмедик, папір формату А4.

Хід заняття

І. Вступна частина

Привітання. Вправа «Привіт, сьогодні я…»

Мета: налаштування на позитив.

 Хід вправи: Учасники заняття діляться своїм настроєм, продовжуючи фразу «Привіт, сьогодні я ….»

Вправа «Правила роботи у групі»

Мета: повторити правила роботи у групі.

Хід вправи: Ведучий читає правило і задає питання «Як це допомогло нам у роботі?». Діти за бажанням висловлюють свою думку.

Повідомлення теми та мети заняття

Вправа на очікування «Розкажи на вушко»

Мета: дізнатися про очікування дітей від заняття.

Хід вправи: Діти передають по колу іграшкового ведмедика. Учасник, який тримає іграшку розповідає про свої очікування від занять.

ІІ. Основна частина

Хлопчик і Світлячок

Я хочу розповісти вам цікаву історію про одного Хлопчика. Це чудовий Хлопчик, але у нього була одна страшна таємниця, про яку він не міг нікому розповісти. Він боявся темряви. Але не просто боявся, а зовсім моторошно і страшно. Коли Хлопчик хотів увійти в темну кімнату, всередині у нього все стискалося. Його охоплював Страх, він ціпенів і не міг зрушити з місця. Йому ввижалися всілякі страхіття, відьми, монстри, неймовірні привиди. Ввечері та вночі в кімнаті горів нічник, тому що він не міг заснути в темряві – йому було дуже страшно.

Хлопчик боявся наближення осені та зими, так як дні ставали коротшими, а темрява насувалася швидко і довго залишалася навколо нього. Доводилося вигадувати різні приводи і підстави, як просити Маму чи Тата, щоб вони сходили з ним в темну кімнату, коли це було необхідно. Хлопчик витрачав на все це дуже багато часу і сил. Він втомився, тому що не міг вільно і легко ходити ввечері по квартирі. Втомився від своєї таємниці, але розповісти про це кому-небудь не міг, було соромно.

Одного вечора, коли Хлопчик ліг спати, йому наснився дивний сон, схожий на казку. З темряви з'явилася крапка, що світилася, поступово збільшувалася в розмірах і сяяла дуже ніжним блакитним світлом. Уважно роздивляючись цю крапку, Хлопчик впізнав у ній Маленького Світлячка. Він був дуже кумедний і мав добру, усміхнену мордочку. Він весь світився ніжним і теплим світлом. Світлячок випромінював любов і добро. Чим уважніше Хлопчик дивився на Світлячка, тим він ставав більше. І коли можна було розгледіти його крильця, лапки, хоботок, Хлопчик почув його тихий, ніжний голосок. Світлячок звертався до Хлопчика, і ось що він сказав:

- Вітаю, я прилетів, щоб допомогти тобі розгадати твою страшну таємницю, яка забирає у тебе стільки часу і сил. Я вже допоміг багатьом хлопчикам і дівчаткам розгадати їх страшні таємниці.

Уяви собі, що ти дивишся на себе у дзеркало і бачиш там своє відображення. Коли починаєш корчити страшні пики, ти бачиш в дзеркалі відображення потворних осіб, а якщо будеш дивитися в дзеркало з посмішкою, любов'ю і добром, то побачиш там відображення ласкавого і доброго хлопчика.               Темрява – це те ж дзеркало. У неї потрібно йти з радістю і посмішкою, тоді всі монстри і привиди перетворюються в добрих гномів, ласкавих фей, ніжних кумедних звіряток, які раді тобі і готові з тобою дружити і грати. Треба тільки посміхнутися і сказати: "Я хочу з вами дружити!". Якщо спочатку тобі буде важко це зробити, я подарую свій чарівний ліхтарик. Він освітить дорогу в темряву, і ти спокійно зможеш входити в будь-які темні кімнати. Чарівний ліхтарик буде завжди з тобою, а зберігатиметься він у твоєму серці. Вдень він дасть тобі тепло, а вночі освітить для тебе дорогу. Щоб ліхтарик почав світити, приклади долоньки до грудей і відчуй, як в них передається тепло. Як тільки долоньки стануть теплими, це буде означати, що чарівний ліхтарик вже в твоїх руках і ти можеш сміливо входити в будь-яку темну кімнату, яка перетвориться на веселий, казковий світ добрих друзів.

- Ой, – спохватився  Світлячок, – вже  світає і мені пора відлітати. Коли світло, я перетворююся на звичайного маленького жучка. Це темрява робить мене таким красивим, казковим, загадковим. Якщо тобі потрібно буде зі мною поговорити або щось запитати, поклич мене, і я прийду до тебе, але тільки вночі, коли темно. Ти відразу зможеш мене впізнати і ні з ким не переплутаєш. До побачення і запам'ятай: з чим ти приходиш, те і отримуєш. Якщо це добро і любов, то замість ти отримаєш добро і любов, якщо це страх і злість, то замість ти отримаєш страх і злість. Нехай з тобою завжди буде любов і добро, - крикнув Світлячок вже здалеку і розтанув в наступаючому ранку.

Хлопчик прокинувся дуже бадьорим і веселим. Весь день він чекав, коли настане вечір і стане темно. Йому хотілося спробувати зробити те, чому його навчив Світлячок. Увечері, коли стемніло, він встав на порозі темної кімнати. Спочатку він посміхнувся, потім притиснув долоні до грудей і відчув, як звідти в руки передається тепло, і коли долоні стали дуже теплими, він глибоко зітхнув і ввійшов до кімнати. Все вийшло так, як говорив Світлячок. Кімната перетворилася. Вона була сповнена друзів, а всі страховиська розбіглися. Хлопчик був дуже радий і сказав вголос голосно-голосно: «Дякую тобі, любий, добрий Світлячок!»

Обговорення:

Як Світлячок допоміг Хлопчику?

Що значить "темрява - це дзеркало"?

Що значить "з чим приходиш - то і отримуєш"?

Чому ми можемо навчитися у героїв цієї казки?

Вправа «Нічний ліс»

Мета: допомогти  дітям зрозуміти свої страхи.

Хід вправи:

Ведучий: Йти лісом вночі треба дуже тихо й обережно, уважно дивлячись довкола і під ноги, щоб не заблукати. Тож ідіть зі мною навшпиньках.

А тепер на стежинці з'явилися великі калюжі. Уважно перестрибуйте їх (уявні стрибки через калюжі). На нашому шляху - лісова річка. А ось і місточок. Давайте перейдемо по ньому на той берег. Але будьте обережні: кладка дуже вузенька, та ще й хитається! (Ідуть через уявно вузьку кладку).

Бесіда на галявині

Ведучий. Ну ось і ми на галявині. А тут уночі и справді страшнувато, правда? Дерева риплять, вітер шарудить у кущах. А Якого кольору страх, як ви думаєте? На що чи на кого він схожий? Давайте, якщо вам боязко, сядемо ближче одне до одного і щоб було не так страшно, візьміться за руки.

Ведучий. Знаєте, коли я був маленьким, як ви, я дуже боявся пацюків. Знаю, що кожен із вас також чогось боїться. Звичайно, боятися - це дуже неприємно. Але щоб знищити наш страх, треба спершу його зобразити. Тому сідайте, будь-ласка, за столи і намалюйте те, чого ви боїтеся (малюють під музику).

Ану, покажіть, що ви намалювали (кожна дитина показує малюнок і розповідає про нього).

А тепер зробимо так:

Свої страхи ми візьмемо,

Їх помнемо і порвемо!

Вітер їх порозвіває,

Був наш страх - і вже немає! (Знищують малюнки)

Вправа «Сміливі дітлахи»

Мета: формувати впевненість у собі і своїх можливостях.

Хід вправи: Діти вибирають ведучого - він страшний дракон. Дитина стає на стілець і каже грізним голосом: «Бійтеся мене, бійтеся!» Діти відповідають: «Не боїмося ми тебе» Так повторюється 2-3 рази. Від слів дітей дракон поступово зменшується (дитина зістрибує зі стільця), перетворюється на маленького горобчика. Починає цвірінькати, «літати» по кімнаті.

ІІІ. Заключна частина

Рефлексія

- Що на занятті було для вас самим цікавим?

- Що сподобалося, а що – ні? Чому?

Ритуал прощання

Вправа «Коло підтримки»

Мета: закріпити позитивне налаштування дітей на майбутнє.

Хід вправи: Ведучий повідомляє дітям, що заняття підійшли до кінця. Пропонує стати у коло, обійнятися і подякувати один одному за підтримку. Доречно зробити фотографію на пам'ять.

 

Список використаних джерел

1 Е.А. Аляб'єва «Корекційно-розвивальні заняття для дітей старшого дошкільного віку» - М, «ТЦ сфера», 2002р.

2. Воропаєва І.П. «Корекція емоційної сфери молодших школярів» - М., 1993 р.

3. Дубровіна І.В. Психокорекційна і розвивальна робота з дітьми. - М., 1999 р.

4. Захаров А.І. Як подолати страх у дітей. - М .: Просвещение, 1986 р.

5. Зінкевич - Євстигнєєва Т.Д. Практикум з казкотерапії. - Спб .: Мова, 2000 р.

6. Костіна Л. Ігрова терапія з тривожними дітьми. - М., 2000 г. - 160 с.

7. Соколов Д.Ю. Казки та казкотерапія. - М., 1996 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
19 лютого
Переглядів
184
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку