Автор Лаюк Слава Петрівна, вчитель української мови та літератури Косівського ліцею імені Ігоря Пелипейка , вчитель вищої категорії, педагогічне звання «учитель-методист».
ТЕМА. СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ СПОСОБУ ДІЇ І СТУПЕНЯ
МЕТА. Поглибити знання учнів про основні види складнопідрядних речень;
навчити визначати складнопідрядні речення способу дії і ступеня;
розвивати творчі вміння досліджувати, моделювати складнопідрядні
речення; виховувати позитивне сприйняття навколишнього світу.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Культура мовлення і стилістика: інтонація складнопідрядного речення; синоніміка складнопідрядних і простих речень з відокремленими членами.
Текст (риторичний аспект): складнопідрядні речення в текстах художнього стилю.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: роздавальний матеріал, мультимедійна дошка, кольорові листочки, плакат «Гілочка щастя», магнітофон.
ЕПІГРАФ. Щасливий той, хто має змогу знайти щасливе життя
Григорій Сковорода
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
Експрес-опитування
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
Вступне слово
У юнім віці все здається немов рожевим сновидінням,
І сонечко сильніш сміється, і пестить лагідно промінням;
Душа співа, мов соловейко, нам хочеться весь світ зігріть,
А найвразливіше серденько вже починає когось любить.
ІІІ. Сприймання й засвоєння нових знань
Опрацювання таблички (презентуємо на мультимедійній дошці)
«Складнопідрядні речення з підрядними обставинними способу дії і ступеня»
|
Робота з підручником
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок
Дослідження-пояснення
Записати складнопідрядні речення з підрядними способу дії і ступеня. Дослідити і пояснити, яким сполучником чи сполучним словом поєднане. Розставити розділові знаки, накреслити схему. З’ясувати лексичне значення виділеного слова.
Людино працюй так щоб очі твої виражали одухотвореність великим людським щастям творчості. (Речення на мультимедійній дошці)
Практичний синтаксис
Попрацюйте в парах!
Скласти складнопідрядні речення способу дії, додавши до поданих головних частин підрядні. Зробити морфологічний розбір виділених слів.
Сьогодні ми зраділи гостям настільки, що …
Я вам готовий в щасті і в нещасті помагати так, щоб…
Зробити синтаксичний розбір речення
Душа співала від великого щастя чи плакала від тяжкого болю так, що поетичний рядок ставав дивовижною коштовністю
Записати у фонетичній транскрипції виділені слова
Спостереження над мовним матеріалом
Прочитати текст. Визначити тип і стиль мовлення. Дібрати заголовок, який би відбивав основну думку висловлювання. Знайти складнопідрядні речення, схарактеризувати їх за структурою і засобами зв’язку. Визначити види їх (Текст за вибором учителя).
Комунікативний практикум
Вивести формулу щастя, орієнтуючись на потреби вашого віку і нашого часу. Вибрати слова, в які вкладаєте розміння щастя, відтворити результат, склавши складнопідрядне речення з підрядним способу дії і ступеня.
Життя, цінувати, здоров'я, друзі, сім'я, похвала, спілкування, сонце, радість, дитина, сміх, Божий дар, щастя, музика, добро, улюблена справа, купа золота, підтримка. (Слова на мультимедійній дошці)
Дані речення діти записують на кольорових листочках і прикріплюють на плакат «Гілочка щастя» (лунає лагідна музика).
V. Узагальнення й систематизація вивченого
Робота в парах
Скласти письмово запитання з вивченої теми (3-5) і виконати взаємооцінювання відповідей та їх мотивацій.
VІ. Підсумок уроку
Вправа «Закінчити речення»
Пропонується учням усно закінчити речення.
На цьому уроці
я навчився…
я задумався …
я відчув…
я усвідомив…
VІІ. Домашнє завдання й інструктаж до нього
Написати твір-мініатюру на тему: «Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий».