Коли зникає народна мова, народу більше нема! Відберіть у народу все – він усе може повернути, відберіть мову – він ніколи більше не створить її: вмерла мова в устах народу – вмер і народ. К.Ушинський
Номер слайду 2
Ви знатимете: Основні ознаки безсполучникового складного речення Ви вмітимете: Знаходити безсполучникові складні речення, визначати смислові відношення між їхніми частинами; правильно вживати розділові знаки (кому, крапку з комою, тире, двокрапку); будувати безсполучникові складні речення, використовувати їхні виражальні можливості у мовленні.
Номер слайду 3
Настрій
Номер слайду 4
Перевірка домашнього завдання
Номер слайду 5
Взаємовигідний обмін (час виконання – 5 хвилин) 2 бали
Номер слайду 6
Кома: 1. Багато зір у небі, багато хвиль у морі, багато в полі квітів, немає їм числа. (В. Сосюра) 2. Надворі усе залито ясним засліплюючим сяйвом, бадьоро цвірінькають горобці. (3 тв. М.Івченка) 3. Саду нашого не можна і впізнати, густим роєм білого цвіту обліпило кожну гілочку, наче снігом, тільки де-не-де помітні темпі листочки дерев. (3 тв. М.Івченка) 4. Тече вода з-під явора Яром на долину, Пишається над водою Червона калина. (Т.Шевченко)
Номер слайду 7
Крапка з комою: 1. Нічка осіння, похмура; вітер по лісі шумить. (А.Кримський) 2. Од зеленого берега ніби повіяло холодком; холодок ніби лащився до лиця, милував його, влив в тіло розкіш життя, почування радісне, безклопітне й безжурне, як сама молодість (І. Нечуй -Левицький). 3. Всі женці стояли мовчки; в руках наче заклякли жмені жита та серпи; всі поглядали то на осавулу, то на Миколу(І. Нечуй-Левицький) 4. 3 тихим плескотом на берег рине хвилечка перлиста; править хтось малим човенцем (Леся Українка)
Номер слайду 8
Тире: 1. Защебетав соловейко - пішла луна гаєм.(Т.Шевченко) 2. Хочеш їсти калачі — не сиди на печі. (Нар. тв.) 3. Защебетав соловейко — пішла луна гаєм. (Т.Шевченко) 4. Манекени не мають серця — їх ніщо не болить і не коле. (3 тв. Д.Павличка)
Номер слайду 9
Двокрапка: 1. Бачу здалека: хвиля іскриста грає вільно по синьому морі. (Леся Українка) 2. Чіпка чує: недалеко з-за жита хтось співає. (П.Мирний) 3. 3 ранку до вечора в господарстві кипіло: садили город, розбивали грядки, білили стіни. 4. Не вчи плавати щуку: щука знає цю науку. (Народна творчість)
Номер слайду 10
Просте речення: 1. У драмі людській небагато дій: Дитинство, юність, молодість і старість (Л. Костенко); 2. Щастя, радість, доброта прийшли тепер до кожної оселі (Ю. Збанацький) 3. Сміле слово — то наші гармати, Світлі вчинки — то наші мечі (П. Грабовський). 4. Мистецтво — найкращий педагог (О. Гончар).
Номер слайду 11
Пунктуаційний практикум ( час виконання – 7 хвилин) 3 бали
Номер слайду 12
Вітер з гаєм розмовляє шепче з осокою пливе човен по Дунаю один за водою. Зірвіть квітку інакше не зірвана вона ганебно зів'яне сама. Стогне завірюха котить верне полем стоїть Катря серед поля дала сльозам волю. Не бреши брехня ніколи не виходить на добре. Рада б зірка зійти чорна хмара заступає. Ще сонячні промені сплять досвітні огні вже горять.
Номер слайду 13
Взаємоперевірка. Ключ. ( 1 розділовий знак – 0,3 бали) Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою; пливе човен по Дунаю один за водою. Зірвіть квітку інакше: не зірвана вона ганебно зів'яне сама. Стогне завірюха, котить ,верне полем; стоїть Катря серед поля, дала сльозам волю. Не бреши: брехня ніколи не виходить на добре. Рада б зірка зійти - чорна хмара заступає. Ще сонячні промені сплять - досвітні огні вже горять.
Номер слайду 14
Скласти речення за схемами (час виконання – 5 хвилин) 3 бали
Твір – мініатюра (час виконання – 7 хвилин) 3 бали
Номер слайду 17
Скласти твір – мініатюру "Вмирає все в житті, та не вмирає слово..." (А. Малишко), використавши БСР, пояснити розділові знаки.
Номер слайду 18
Настрій
Номер слайду 19
Домашнє завдання
Номер слайду 20
I – II рівні – повторити вивчений матеріал , підручник стор. 145 -152 , вправа 251 (письмово) III рівень – дібрати приклади із творів художньої літератури до схем IV рівень – скласти твір – мініатюру «Учітеся, брати мої, Думайте, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь», використавши БСР.
Номер слайду 21
Є золото і перл багато, Та розумні уста – найцінніший то посуд. Серце розумне знання набуває, вухо премудрих шукає знання. Своє серце зверни до навчання, а вуха свої до розумних речей. З “Книги приповістей Соломонових”