Урок на тему "Морфологія. Самостійні частини мови (узагальнення вивченого в 5-9 кл.)"

Про матеріал
Урок узагальнення у форматі уявної подорожі країною Мовознавства. Мета: • систематизувати та узагальнити знання учнів про самостійні частини мови, повторити основні поняття з морфології; • повторити вивчені орфограми, застосовуючи набуті знання на практиці.
Перегляд файлу

  Урок№ 58                                                      У.м 9 кл                                            Донець О.Б.

Тема: Морфологія. Самостійні частини мови (узагальнення вивченого в 5-9 кл.)

Мета

Навчальна:

  • систематизувати та узагальнити знання учнів про самостійні частини  мови,  повторити  основні поняття  з морфології; 
  • повторити вивчені орфограми, застосовуючи набуті знання на практиці;

Розвивальна:

  • розвивати вміння формувати культуру власного виступу: способи привернення уваги, принципи побудови, засоби структурування тексту;
  • розвивати в учнів національну свідо­мість, самосвідомість та ментальність, провідні риси справжнього грома­дянина свого селища; активну життєву позицію, самореалізацію у на­вчальному процесі та майбутній професійній діяльності ;
  • розвивати мовне чуття, пам'ять, мовленнєві вміння, навички зіставлення, порівняння.

Виховна:

  • виховувати  інтерес до рідного краю, його минулого і сучасного;
  • виховувати повагу до однокласників, здатність працювати в команді, виховувати повагу до предметів української культури.

Учні повинні

знати: сфери використання і призначення самостійних частин мови, їхні лексичні, морфологічні, синтаксичні особливості;

вміти: виявляти типові помилки використання самостійних частин мови в лексиці; підбирати матеріал відповідно до теми, користуватися різними джерелами інформації.

Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, морфологія, синтаксис, мова і мовлення.

Міжпредметні зв'язки: художня література, усна народна творчість, культура.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вмінь і навичок

Обладнання: дидактичний матеріал, картки до теми «Частини мови», предметні малюнки, словники

ХІД УРОКУ

Любіть нашу рідну мову,

Беріть, вивчайте кожне слово.

Це пісня мами колискова

Й Тараса невмируще слово.

  І. Організаційний момент

Здавалося, 9 кл, вже дорослі, але ще свіжі в пам᾿яті моменти вашого дитинства. Сьогодні в нас урок-повторення. Тому я пропоную здійснити вам уявну подорож країною Мовознавства. Сподіваюсь, що така форма уроку буде цікавою й пізнавальною для вас. Адже, навіть граючись ми вчимося.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Ми з вами зробимо ще один крок

У країну нову, чи трохи відому,

Де всіх нас чекають частини мови.

Та шлях у цю країну

Закрито поки що для нас —

Каліграфічне завдання виконує клас.

Гра «Четверте зайве»
- Закресліть «четверте зайве».
- Визначте, до якої частини мови належать інші слова рядка.

-Пригадайте особливості вживання апострофу
Школа, вересень, друзі, п’ять.
Зустрітися, зрадіти, весело, веселитися.
Привітний, зелень, урочистий, світлий.
Він, шість, десять, вісімнадцять.

II. Актуалізація опорних знань. Оголошення теми та завдань уроку

— Завдання виконано.

Отже, замок відчинено.

Перед нами велика країна —

Частини мови.

І тепер ми дізнаємось, які частини мови проживають тут, навчимося їх розрізняти та правильно використовувати їх у мовленні. А мандрувати шляхами філології ми будемо під таким девізом: (епіграф)

Любіть нашу рідну мову,

Беріть, вивчайте кожне слово.

Це пісня мами колискова

Й Тараса невмируще слово.

 III. Повторення й закріплення вивченого матеріалу

3.1 Виконання вправ

«Мозковий штурм» у вигляді міні-проекта

   Але перш ніж вирушити в дорогу ми повинні пригадати основні поняття. Отже, Морфологія — розділ науки про мову, що вивчає слово як частину мови (морфе — форма, логос — слово, наука, вчення).

Частини мови — це особливі групи слів, кожна з яких характеризується  лексичним  значенням,  морфологічними  ознаками, синтаксичною роллю у реченні.

Тепер ми можемо розпочати  свою подорож. Нашою відправною точкою є школа,а перше королівство до якого ми завітаємо це слова, що є назвами предметів і це - .. (хором Іменники). Так, Оля, нагадай нам,що це за частина мови. Дякую, ми продовжуємо свою подорож і наступне королівство це -  королівство самостійної частини мови під назвою - ... Прикметник .

Частина мови,що мешкає у наступному замку може визначить вам число речей, порядок при лічбі – Числівник.

Далі йдемо й вирішуємо спитати  звичайного займенника, за кого він у мові?- За іменника! (хором) .А перед нами ворота дієслова воно само підказує, що діє слово!(хором)

І ось наша фінішна пряма. Він звик, що незмінюваний в мові, ознаки різні виражать при слові це – прислівник

   Отже, все повторивши ми повертаємося із багажом знань до рідної школи( я дорис дорогу), щоб закріпити  свої лінгвістичні скарби практично. Але ми з вами щойно з дороги, нам необхідно відпочити і трохи розім᾿ятися.

Фізкультхвилинка (...                   тобі слово)


Раз — підняти руки вгору,

Два — нагнутися додолу,       

Не згинайте, діти, ноги,         

Як торкаєтесь підлоги,           

Три, чотири — прямо стати,   

Будем знову починати.          

Хто зуміє присідати               

І ногам роботу дати?

Раз — піднялись, два — присіли,

Хай мужніє наше тіло.

Хто втомився присідати,

Може вже відпочивати.

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.


Тепер ми сідаємо з вами по групах і працюємо практично.

 IV.  Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Вправа 1. Лінгвістичне дослідження Прочитати висловлювання, визначити його стиль. Якими частинами мови є виділені слова? На які питання відповідають? Що означають? Яка їх синтаксична роль?

Мова є засобом спілкування між людьми у різних сферах діяльності. Її призначення як реальної знакової системи, що використовується у певному соціумі (суспільному об’єднанні людей), полягає не тільки у пізнанні навколишньої дійсності, вираженні та повідомленні думок, а й у збереженні та передачі від покоління до покоління національної самосвідомості, традицій культури та історичного досвіду суспільства. З довідника.

Вправа 2  Ми виконуємо пояснювальний диктант. У кожному з речень назвати всі частини мови.

Я чужі переступав пороги, але наше пам’ятав усе. (М.Каменюк.) Рідну землю люблю, бо не можу її розлюбити, тож ніколи й мене хай не зможе земля розлюбить. (Є.Гуцало.) Натрудилась душа натщесерце до сьомого поту. (І.Мироненко.)

Вправа 3 Дослідження-розпізнавання Вказати самостійні та службові частини мови. Пояснити, у чому полягає різниця між ними. Особливими формами якої частини мови є виділені слова?

Ладен я вмерти сто разів за правду. (Цюй Юань.) Є сотні мов, а правда лиш одна. (М.Рильський.) Оживає місто стозвуко і відлунює у мені. (П.Федотюк.) О, як заважали крила йому плазувати! (Г.Онкович.) Гасне сонце на горбі. Чаша дня допита. (П.Перебийніс.) Лугова стежина вся оживлена. (А.Малишко.) І по-дитячому земля небесним баранцям радіє, але зростає знов рілля, про весняну згадавши дію. (М.Доленго.) Немає нічого такого, що б не забрав із собою час. Що б то за швець, щоб усім на один копил чоботи шив? (Нар.творч.)

V. Підсумок уроку. Домашнє завдання. Виставлення оцінок

5.1 Домашнє завдання ( з поясненням) §                 Впр.

Прочитати текст. Визначити його стиль і тип мовлення. Яку роль виконують у тексті....

5.2 Слово вчителя Сьогодні ми практично повторили основні відомості про самостійні частини мови, закріпили наші знання. Але в країні Мовознавстві є ще й інші частини мови.Давайте пригадаємо їх назви. В цьому нам допоможе творчість  Д. Білоуса , вірш «Золоті злитки» (        )


Чи задумувавсь, звідкіль оті

У нашій мові злитки золоті?

Як намистини, диво калинове —

Частини мови.

Який співець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав — Іменник?

Іменник! Він узяв собі на плечі

Велике діло — визначати речі, —

Ім'я, найменування і наймення:

Робота. Біль. І радість. І натхнення.

Ну, а візьмемо назву — Дієслово,

Само підказує, що діє слово!

Ще й прикладу на нього не навів,

А вже до пів десятка дієслів!

Прикметник Дасть іменнику-предмету

Якусь його ознаку чи прикмету.

Числівник Може визначить тобі

Число речей, порядок при лічбі.

А поспитай в звичайного Займенника,

За кого він у мові? За іменника!

(Хоч може цей наш скромний посередник

Замінювать числівник і прикметник.)

Прислівник Звик, незмінюваний в мові,

Ознаки різні виражать при слові.

Сполучник Каже: «Скромну роль я маю,

Але слова я в мові сполучаю».

І Частка Мовить: «Слово я службове,

Але людині чесно я служу.

І, будьте певні, в інтересах мови

І так, і ні де треба я скажу».

А Вигук Може пролунать, як дзвін, —

У мові, мабуть, найщиріший він!

«Ура!» — гукнеш ти друзям неодмінно,—

Сьогодні з мови я дістав «відмінно!»

Частини мови! Назви наче й звичні,

Полюбиш їх — красиві, поетичні, —

«Відмінно» заслужив ти. Знав чудово.

Це за любов найвища з нагород.

Хто ж так назвав оці частини мови?

Назвали вчені й підхопив народ!


5.3 Інтерактивна вправа «Мікрофон»

   Підводячи підсумок нашого уроку ми з вами виконаємо інтерактивну вправу «Мікрофон» у вигляді «смс повідомлення на голосову пошту». Листи вже вийшли з моди, та й ми живемо у столітті глобальної модернізації. Завжди кудись поспішаємо. Але ми з вами побували в гостях у різних частин мови і обіцяли їм повідомити, чи сподобалось нам у них. Тому зараз кожен з вас залишає уявне голосове повідомлення тій частині мови, яка вам найбільше допомогла у повторенні теми.

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
2965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку