Урок№ 58 У.м 9 кл Донець О.Б.
Тема: Морфологія. Самостійні частини мови (узагальнення вивченого в 5-9 кл.)
Мета
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Учні повинні
знати: сфери використання і призначення самостійних частин мови, їхні лексичні, морфологічні, синтаксичні особливості;
вміти: виявляти типові помилки використання самостійних частин мови в лексиці; підбирати матеріал відповідно до теми, користуватися різними джерелами інформації.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, морфологія, синтаксис, мова і мовлення.
Міжпредметні зв'язки: художня література, усна народна творчість, культура.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вмінь і навичок
Обладнання: дидактичний матеріал, картки до теми «Частини мови», предметні малюнки, словники
ХІД УРОКУ
Любіть нашу рідну мову,
Беріть, вивчайте кожне слово.
Це пісня мами колискова
Й Тараса невмируще слово.
І. Організаційний момент
Здавалося, 9 кл, вже дорослі, але ще свіжі в пам᾿яті моменти вашого дитинства. Сьогодні в нас урок-повторення. Тому я пропоную здійснити вам уявну подорож країною Мовознавства. Сподіваюсь, що така форма уроку буде цікавою й пізнавальною для вас. Адже, навіть граючись ми вчимося.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Ми з вами зробимо ще один крок
У країну нову, чи трохи відому,
Де всіх нас чекають частини мови.
Та шлях у цю країну
Закрито поки що для нас —
Каліграфічне завдання виконує клас.
Гра «Четверте зайве»
- Закресліть «четверте зайве».
- Визначте, до якої частини мови належать інші слова рядка.
-Пригадайте особливості вживання апострофу
Школа, вересень, друзі, п’ять.
Зустрітися, зрадіти, весело, веселитися.
Привітний, зелень, урочистий, світлий.
Він, шість, десять, вісімнадцять.
II. Актуалізація опорних знань. Оголошення теми та завдань уроку
— Завдання виконано.
Отже, замок відчинено.
Перед нами велика країна —
Частини мови.
І тепер ми дізнаємось, які частини мови проживають тут, навчимося їх розрізняти та правильно використовувати їх у мовленні. А мандрувати шляхами філології ми будемо під таким девізом: (епіграф)
Любіть нашу рідну мову,
Беріть, вивчайте кожне слово.
Це пісня мами колискова
Й Тараса невмируще слово.
III. Повторення й закріплення вивченого матеріалу
3.1 Виконання вправ
«Мозковий штурм» у вигляді міні-проекта
Але перш ніж вирушити в дорогу ми повинні пригадати основні поняття. Отже, Морфологія — розділ науки про мову, що вивчає слово як частину мови (морфе — форма, логос — слово, наука, вчення).
Частини мови — це особливі групи слів, кожна з яких характеризується лексичним значенням, морфологічними ознаками, синтаксичною роллю у реченні.
Тепер ми можемо розпочати свою подорож. Нашою відправною точкою є школа,а перше королівство до якого ми завітаємо це слова, що є назвами предметів і це - .. (хором Іменники). Так, Оля, нагадай нам,що це за частина мови. Дякую, ми продовжуємо свою подорож і наступне королівство це - королівство самостійної частини мови під назвою - ... Прикметник .
Частина мови,що мешкає у наступному замку може визначить вам число речей, порядок при лічбі – Числівник.
Далі йдемо й вирішуємо спитати звичайного займенника, за кого він у мові?- За іменника! (хором) .А перед нами ворота дієслова воно само підказує, що діє слово!(хором)
І ось наша фінішна пряма. Він звик, що незмінюваний в мові, ознаки різні виражать при слові це – прислівник
Отже, все повторивши ми повертаємося із багажом знань до рідної школи( я дорис дорогу), щоб закріпити свої лінгвістичні скарби практично. Але ми з вами щойно з дороги, нам необхідно відпочити і трохи розім᾿ятися.
Фізкультхвилинка (... тобі слово)
Раз — підняти руки вгору,
Два — нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири — прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз — піднялись, два — присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Тепер ми сідаємо з вами по групах і працюємо практично.
IV. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Вправа 1. Лінгвістичне дослідження Прочитати висловлювання, визначити його стиль. Якими частинами мови є виділені слова? На які питання відповідають? Що означають? Яка їх синтаксична роль?
Мова є засобом спілкування між людьми у різних сферах діяльності. Її призначення як реальної знакової системи, що використовується у певному соціумі (суспільному об’єднанні людей), полягає не тільки у пізнанні навколишньої дійсності, вираженні та повідомленні думок, а й у збереженні та передачі від покоління до покоління національної самосвідомості, традицій культури та історичного досвіду суспільства. З довідника.
Вправа 2 Ми виконуємо пояснювальний диктант. У кожному з речень назвати всі частини мови.
Я чужі переступав пороги, але наше пам’ятав усе. (М.Каменюк.) Рідну землю люблю, бо не можу її розлюбити, тож ніколи й мене хай не зможе земля розлюбить. (Є.Гуцало.) Натрудилась душа натщесерце до сьомого поту. (І.Мироненко.)
Вправа 3 Дослідження-розпізнавання Вказати самостійні та службові частини мови. Пояснити, у чому полягає різниця між ними. Особливими формами якої частини мови є виділені слова?
Ладен я вмерти сто разів за правду. (Цюй Юань.) Є сотні мов, а правда лиш одна. (М.Рильський.) Оживає місто стозвуко і відлунює у мені. (П.Федотюк.) О, як заважали крила йому плазувати! (Г.Онкович.) Гасне сонце на горбі. Чаша дня допита. (П.Перебийніс.) Лугова стежина вся оживлена. (А.Малишко.) І по-дитячому земля небесним баранцям радіє, але зростає знов рілля, про весняну згадавши дію. (М.Доленго.) Немає нічого такого, що б не забрав із собою час. Що б то за швець, щоб усім на один копил чоботи шив? (Нар.творч.)
V. Підсумок уроку. Домашнє завдання. Виставлення оцінок
5.1 Домашнє завдання ( з поясненням) § Впр.
Прочитати текст. Визначити його стиль і тип мовлення. Яку роль виконують у тексті....
5.2 Слово вчителя Сьогодні ми практично повторили основні відомості про самостійні частини мови, закріпили наші знання. Але в країні Мовознавстві є ще й інші частини мови.Давайте пригадаємо їх назви. В цьому нам допоможе творчість Д. Білоуса , вірш «Золоті злитки» ( )
Чи задумувавсь, звідкіль оті
У нашій мові злитки золоті?
Як намистини, диво калинове —
Частини мови.
Який співець, поет, який письменник
Уперше слово вигадав — Іменник?
Іменник! Він узяв собі на плечі
Велике діло — визначати речі, —
Ім'я, найменування і наймення:
Робота. Біль. І радість. І натхнення.
Ну, а візьмемо назву — Дієслово,
Само підказує, що діє слово!
Ще й прикладу на нього не навів,
А вже до пів десятка дієслів!
Прикметник Дасть іменнику-предмету
Якусь його ознаку чи прикмету.
Числівник Може визначить тобі
Число речей, порядок при лічбі.
А поспитай в звичайного Займенника,
За кого він у мові? За іменника!
(Хоч може цей наш скромний посередник
Замінювать числівник і прикметник.)
Прислівник Звик, незмінюваний в мові,
Ознаки різні виражать при слові.
Сполучник Каже: «Скромну роль я маю,
Але слова я в мові сполучаю».
І Частка Мовить: «Слово я службове,
Але людині чесно я служу.
І, будьте певні, в інтересах мови
І так, і ні де треба я скажу».
А Вигук Може пролунать, як дзвін, —
У мові, мабуть, найщиріший він!
«Ура!» — гукнеш ти друзям неодмінно,—
Сьогодні з мови я дістав «відмінно!»
Частини мови! Назви наче й звичні,
Полюбиш їх — красиві, поетичні, —
«Відмінно» заслужив ти. Знав чудово.
Це за любов найвища з нагород.
Хто ж так назвав оці частини мови?
Назвали вчені й підхопив народ!
5.3 Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Підводячи підсумок нашого уроку ми з вами виконаємо інтерактивну вправу «Мікрофон» у вигляді «смс повідомлення на голосову пошту». Листи вже вийшли з моди, та й ми живемо у столітті глобальної модернізації. Завжди кудись поспішаємо. Але ми з вами побували в гостях у різних частин мови і обіцяли їм повідомити, чи сподобалось нам у них. Тому зараз кожен з вас залишає уявне голосове повідомлення тій частині мови, яка вам найбільше допомогла у повторенні теми.