Перед вчителем стоїть завдання навчити раціональних методів запам'ятовування (не механічного запам'ятовування — зазубрювання), а щоб інформація була у повному об'ємі і певній послідовності відтворена, коли буде потрібно.
Матеріал допомагає дитині краще запам'ятовувати потрібний матеріал.
Як краще навчати дитину
за допомогою методів ейдетики
За вимогами програми початкової освіти дитина повинна вивчити напам'ять певну кількість різножанрових творів, запам'ятати правопис певної кількості словникових слів.
Майже всім відоме прислів'я англійських студентів: «Чим більше ми вчимо — тим більше знаємо, чим більше знаємо — тим більше забуваємо, чим більше забуваємо — тим менше знаємо». Зробимо висновок, що потрібно приділяти увагу не кількості повторень, а якості і швидкості запам'ятовування.
Перед вчителем стоїть завдання навчити раціональних методів запам'ятовування (не механічного запам'ятовування — зазубрювання), а щоб інформація була у повному об'ємі і певній послідовності відтворена, коли буде потрібна.
Помічено, що пам'ять дитини легко фіксує намальовані самою дитиною для себе малюнки, образні картинки, які створюються за її участю на її очах, тобто образи, зорові образи.
Я спробувала під час уроків застосовувати декілька методів ейдетики, основаних на цій властивості дитячої психіки:
• метод піктограм — метод тайнопису, інша людина не може прочитати, записану інформацію, на кожне слово тексту швидко малюється картинка — маленький суттєвий малюнок, або якщо є намальована кимось «заготовка», то на неї домальовуються якісь деталі, щоб малюнки стали «близькі, зрозумілі» дитині, вона теж брала участь у їхньому створенні;
• метод буквених піктограм — з початкової літери утворюємо образ та малюємо слово;
• метод гачків — потрібну інформацію «навісили» на картинку, а коли вона буде потрібна — «зняли»;
• метод буквообразів — кожна літера «оживає», тобто має свій образ, але цей метод вдосконалений — перша літера слова у «образі» слова, яке вона починає;
• метод словообразів — слово має свій образ, дитина його замальовує так, щоб літера, яку потрібно у написанні цього слова запам'ятати, була чітко помітна;
• метод послідовних асоціацій «складання мультфільму» — дитина в уяві малює образи необхідних слів, пов'язуючи між собою перше та наступне за ним слово якоюсь дією, друге з третім і так далі, образи повинні бути кумедні, яскраві і незвичні, а дії позитивні.
Коли діти спробували різні методи, під час запам'ятовування вони самостійно обирають зручний для себе метод, але як виявилося, вони комбінують відомі їм методи, створюючи новий — комбінований метод.
Починати роботу з дітьми треба у декількох напрямках.
1. Розвивати уяву, образне мислення. Для цього можна застосувати метод графічних імпровізацій.
Починати треба зі «сліду чарівного олівчика». (Беремо якусь хвилясту лінію і намагаємося розглянути, уявити, щоб це могло бути. Чим більше кожен побачить можливих образів, тим краще. Намагайтеся за певними ознаками поєднати образи у групи).
Далі надавати більшу кількість варіантів завдань.
Завдання для дітей. З'єднайте лінією крапки на запропонованому аркуші; на аркуші розташуйте цифри у будь-якому порядку, у різних місцях, а потім з'єднайте їх; заплющить очі, водіть олівцем по аркуші паперу доки лунає музичний уривок (1 хвилина на уроці малювання), запишіть відповіді таблиці множення одного із чисел, розташовуючи їх у будь-якому порядку у різних місцях аркуша і з'єднайте їх лінією між собою, промовляйте при цьому весь приклад (2-3 хвилини на уроці математики, повторення таблиці).
Домашнє завдання. Вдивіться у лінії і спробуйте побачити у лініях щось знайоме, цікаве, потім наведіть лінії, які допоможуть іншим побачити те, що ви бачите, і розфарбуйте свій малюнок.
Продемонструю приклад з виконаних дітьми графічних імпровізацій, («натуральні числа», «вільна хвилина»).
2. Виконувати вправи розвивальної кінезіологічної програми рекомендується виконувати щодня (5-10 хвилин до уроків) за певним графіком.
На уроці української мови під час хвилинки каліграфії письмо лівою (правою) руками.
3. На фвкультхвилинках виконувати вправи зі словами, оживляючи діями образ.
Горобець —молодець, а ластівка — краще.
Учні повинні самостійно показати горобця, який він впевнений (присісти, руки-«крила» — вниз, трохи в сторони, пальці до тулуба), але ж він — молодець фуки долоньками до обличчя), а ластівка (повернулися боком, підтягнулися, руки по швах, злегка відвели назад) — краще (повернутися у вихідне положення і руки розвели у сторони).
4. Надання «інструменту» дитині, як запам'ятати вірш майже з першого читання.
Підготовчі вправи.
— Кожну літеру можна побачити. Покажіть, якою ви її бачите. Наведемо приклади деяких буквообразів.
Можна побачити, що різні діти по своєму бачать букви. Це живі істоти, явища природи, люди, тварини, чудернацькі витвори. Всі вони мають право на існування, всі діти виконали завдання правильно.
— Намалюйте слово.
― Малюємо словникове слово, але так, щоб всі побачили у ньому ту літеру, яку треба запам'ятати.
Наведемо приклади, як діти намалювали словникові слова.
2 клас: ведмідь, дитина, дятел:
3 клас:депутат,директор,театр;
4 клас: взимку,восени,комп’ютер,щогодини.
— Закодовувати слова за допомогою початкової літери (буквообрази), букви живі. Букві холодно, букві смішно.
Урок читання З клас
Тема. Вірші українських поетів.
Мета. Вивчити вірш. Розвивати словниковий запас. Розвивати уяву, образне мислення, пам'ять.
(Малюємо вірш разом «живими, в образі буквами». Учитель — на дошці всі діти — у себе в зошиті. Учитель супроводжує малювання словниковою роботою).
Грізно і довго шуміла діброва.
Клени тремтіли, ждучи завірюхи.
А серед ночі зима сивоборода їх
одягнула у теплі кожухи.
— З якої букви починається слово «грізно»?
—Як можна з букви «г» зробити слово «грізно»?
—Як ми це намалюємо?
Як людина.
Намалюємо, що вона довга.
Намалюємо шум.
Що це таке «діброва»? Намалюємо дерева.
Дерево з кленовим листям.
Все тремтить.
Коли ми чогось чекаємо, виникає багато питань, тому так і намалюємо літеру «ж».
Так виглядає завірюха.
С всередині.
Вночі на небі зірки і місяць.
Взимку йде сніг, тому буква снігова.
У букви сива борода.
Одягнули букву «у».
Сонечко тепле і буква теж.
У кожуха є теплий комірець, буває товста.
— Малюємо пору року (уроки навколишнього світу, розвитку мовлення, читання).
— А ще є у осені братик, як він називається, чому? (Листя опадає, вже опало — листопад. Намалюємо, що листок вже відпав)
Дітей треба наводити на потрібну відповідь запитаннями, допомогти їм знайти її, але так, щоб вони відчували себе винахідниками, що це вони самі придумали.
Все це доречно проводити з учнями першого класу поступово протягом всієї осені, під кінець занять вийде така схема, де кожне слово, ознака місяця намальовані піктограмами:
ОСІНЬ
— Малюємо прислів'я за допомогою малюнків-образів (опорно-буквенш піктограм), у яких легко побачити літеру, з якої ці слова починаються.
Літо дає коріння, а осінь — насіння.
Літо — дівчинка у сукні, у якій бачимо літеру «л». Воно дає, тому долонька має літеру «д».
Коріння —малюємо частину рослинки з корінням, впізнаючи літеру «к». Осінь —знайомий нам образ дівчинки, яка плаче, у якій бачимо літеру «о». Насіння — дві насінини, бо «насіння» — не одне, але вони поєднані, щоб легко було впізнати літеру «н».
Працює цей метод і при вивченні віршів.
4 клас
Урок читання
Тема. Вихопивсь дощик поміж заграв.
Мета. Розвивати образне сприймання навколишнього. Збагачувати активний словник учнів. Виховувати любов до природи.
Акровірш.
Двох ворон і галок трьох
Охопив переполох —
Щось сипнуло, мов горох.
М. Довжик
Починаємо роботу з віршами з маленьких віршиків. Звичайно, спочатку вчитель залучає до цього процесу учнів, малює разом з дітьми піктограми.