Заняття 1: Давайте познайомимось!
Мета: створити атмосферу довіри та комфорту, налаштувати дітей на спільну діяльність; формувати емоційну сприйнятливість, бажання встановлювати контакти, розвивати сенсорне сприяння, увагу, дрібну моторику руки, активний словник; виховати доброзичливі стосунки між дітьми в процесі спільної діяльності.
Матеріали: дидактична лялька Маринка (лялька достатньо великого розміру, зовнішність якої нагадує дитину дошкільного віку), дерев’яні або пластмасові намистини двох кольорів, тоненькі шнурки.
Вправа «Знайомство» (3 хвилини)
Мета: сприяти знайомству учасників з лялькою Маринкою, зняття емоційної напруги, активізація мовлення.
Матеріал: лялька Маринка.
Перебіг вправи:
Психолог демонструє дітям ляльку Маринку, повідомляє, що вона буде частою гостею в нашій групі, бо Маринка вже доросла і має відвідувати садочок.
Психолог: Маринка хоче привітатись з вами носиком, чи є він у вас? (Психолог по черзі підносить ляльку до кожної дитини зі словами «Як тебе звуть? Привіт!».
Пальчикова вправа «Задрімав мізинчик трішки» (3хвилини)
Мета: розвивати дрібну моторику, увагу, активне мовлення; зняття емоційної напруги.
Задрімав мізинчик трішки, (по черзі загинаємо пальчики до долоні)
Безіменний — стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці вci вони схопились враз — (розкриваємо всі пальці) У дитсадочок бігти час. (показуємо долоньки).
Вправа «Намисто для Маринки» (5хвилин)
Мета: закріпити вміння дітей чергувати предмети за розміром, звертаючи увагу на їхню різницю розмірах; формувати вміння розрізняти слова «великий», «маленький»; розвивати увагу, мислення, зорове сприймання, дрібну моторику.
Матеріал: для кожної дитини по 8 дерев’яних або пластмасових намистинок двох розмірів, двох кольорів та однакової форми, тоненькі шнурки, лялька Маринка.
Перебіг вправи:
Психолог: Діти, сьогодні наша Маринка вперше прийшла до садочка, але у неї прикрість – розсипалося намистечко. Давайте їй допоможемо – зберемо його. Розглянемо намистинки. (Діти розглядають намистинки, звертаємо увагу на розмір, колір та послідовність нанизування.)
Діти по черзі називають розмір намистинок та нанизують їх разом з дорослим.
Психолог: Намистечко готове, давайте прикрасимо намистом Маринку. Вона дуже вдячна вам, діти.
Рухлива гра: «До ляльок у гості» (3 хвилини)
Мета: розвивати вміння діяти відповідно до правил гри, дотримуватись вказаного напрямку, рухатися групою, організовано; створити позитивний настрій, зняття емоційної напруги.
Матеріали: 5-7 ляльок середнього розміру.
Перебіг гри:
Діти сидять на килимку. Психолог повідомляє дітям, що вони зараз підуть у гості до ляльок.
− Де живуть наші ляльки? (Діти вказують на ігровий куточок)
−Ходімо, діти, пограємось, тільки нікуди не будемо заходити по дорозі, підемо прямо до ляльок.
Діти разом з психологом ідуть провідати ляльок. Вони вітаються з ними, розмовляють. Психолог каже:
− Уже пізно, час додому.
Діти повертаються, ідуть і сідають на килимок.
Вказівки до проведення: кілька ляльок перед початком гри потрібно розмістити й іншому місці кімнати. При повторенні гри діти їх проведуть.
Прощання: «Тихо−голосно» (1 хвилина)
Мета: сприяти зняттю психологічної напруги, покращенню настрою; розвивати увагу, слухове сприймання.
Перебіг вправи:
Дітям пропонують поплескати в доньки якомога сильніше, а потім якомога тихіше, і знову − сильно, і знову − тихо.
Рефлексфя:
−Сподобалось вам гратись з Маринкою? Покличемо її ще раз до нашої групи?
Використані джерела
1. Гапонюк О. Мамо, хочу в дитсадок // Психолог дошкілля. – 2013.− №5 – вкладка.
2. Гурковська Т.Л. Супровід розвитку дітей раннього віку. К.: Вид. дім «Шкіл. Світ», 2011. −128с.
3. І. Волкова пальчикові вправи. Для всіх вікових груп. –Х.: «Ранок», 2017. − 64с.
4. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості. –К.: Рад. Шк.., 1989,− 260с.
5. Кочерга О. Психофізіологія дітей 1-3 років.−К.: Вид. дім «Шкіл. Світ», 2006.−120с.
6. Кочерга О. Психофізіологія раннього дитинства.−К.: Вид. дім «Шкіл. Світ», 2006.−120с.
7. Крамченкова В.О. Психодіагностика розвитку дошкільників: ранній та молодший вік. –Х.: Вид-во «Ранок», 2013−160с.
8. Лукша Т., Немержицька С., Соколова Н.Крокуємо з малечею дорогою адаптації// Психолог дошкілля. − 2012.− №8−вкладка.
9. Манова-Томова В. Психологічна діагностика раннього віку.−К.: Вища школа, 1978.−168с.
10.Науменко Т.І. У дитсадок прийшли новенькі (Соціальна адаптація дітей молодшого дошкільного віку).− Запоріжжя: «ЛІПС. Лтд», 2002.−72с. 11.Савіна Л.П. Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення дошкільнят. – К.: «Школа», 2001. – 53 с.
12.Савіна Л.П. Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення дошкільнят. – К.: «Школа», 2001. – 53 с.
13.Соціалізація дошкільників в умовах ДНЗ/ уклад. Т.І. Прищепа. −Х.: Вид. група «Основа», 2009.− 169с.