Завдання: - формувати навички впевненої поведінки дітей; - формувати довірливі стосунки у дитячому колективі; - поглибити процеси саморозкриття дитини, отримання позитивного зворотнього зразку для укріплення самооцінки й актуалізації особистісних ресурсів; - формувати вміння знаходити способи поліпшення настрою.
Тренінгове заняття:
«Формування позитивних емоцій у дітей молодшого шкільного віку».
Мета заняття: формування емоційної сфери дітей молодшого шкільного віку через спільну діяльність педагога та учнів.
Завдання:
- формувати навички впевненої поведінки дітей;
- формувати довірливі стосунки у дитячому колективі;
- поглибити процеси саморозкриття дитини, отримання позитивного зворотнього зразку для укріплення самооцінки й актуалізації особистісних ресурсів;
- формувати вміння знаходити способи поліпшення настрою.
Очікувані результати
- творчий продукт: спільне з дітьми визначення правил життя;
- вміння дитини адекватно реагувати на різні життєві ситуації.
- створення позитивного психологічного клімату у колективі;
- збагачення внутрішнього світу дитини позитивними емоціями;
- уміння розпізнавати почуття інших людей та здатність до емоційної регуляції власної поведінки.
Правила роботи
1. Бути активним.
2. Говорити від себе.
3. Бути відвертим і відкритим.
4. Бути толерантним.
5. Дотримуватися відведеного часу.
Вправа 1. «Всі ми різні».
Учитель (педагог-інструктор). Діти! Сьогодні ми зібралися з вами щоб краще пізнати себе та вміти керувати своїми емоціями. Спочатку давайте познайомимося і представимося. Зробимо ми це у вигляді гри «Всі ми різні».
Мета: встановлення контактів, знайомство, зняття емоційної напруги, активізація роботи учнів у колективі, малих групах.
Учитель (педагог-інструктор) затискає в долоньках камінчик або намистинку і говорить: «Мене звуть... Я не люблю хвалитися, але я люблю...» і передає камінчик (намистинку) наступному учасникові. Той представляє себе і передає предмет по колу.
Учитель (педагог-інструктор). Ось ми й познайомились. Продовжуємо працювати далі.
Вправа 2. «Мій портрет у променях сонця».
Мета. Формувати самоповагу, вчитися відчувати власну цінність, підвищувати самооцінку.
Обладнання. Папір, кольорові олівці.
Хід вправи. Учасникам пропонується зобразити сонце і написати в центрі своє ім’я або намалювати власний портрет.
Намалюйте промені й напишіть вздовж них свої найкращі якості, все хороше, що ви про себе знаєте. Намагайтеся, щоб променів у сонця було якомога більше.
Вправа 3. «Почуваюся добре».
Мета. Навчатися визначати свій емоційний стан, актуальний настрій та підтримувати власний позитивний емоційний стан.
Обладнання. Папір, олівці.
Хід вправи. Вчитель/вчителька пропонує назвати 5 ситуацій, які викликають відчуття того, що все йде добре. Уявіть їх, сконцентруйтеся на відчуттях, які при цьому виникають. Уявіть, що ви ховаєте ці відчуття в надійне місце, звідки можете їх діставати за потреби.
Намалюйте це місце і назвіть відчуття.
Вправа 4. «Радісний подарунок».
Мета. Вчити дітей виражати позитивні емоції.
Хід вправи. Вчитель/вчителька просить уявити, що у кожної дитини з’явилась маленька, тепла і лагідна іскорка радості. Вона зростає і стає більшою, і більшою, і все навколо стає радісним.
Дітям пропонується намалювати свою радість і прикріпити в класі малюнки, зробивши галерею радості.
Вправа 5. «Зобрази на обличчі»
Мета. Формувати довірливі стосунки в групі, сприяти усвідомленню зв’язку між емоцією і тілесним самовираженням.
Хід вправи. Проводиться в парах. Учням/ученицям по черзі пропонується відобразити на обличчі зміст речень: «холодний вітер», «похмурі хмари», «сонячний день», «чудова веселка», «блиснула блискавка», «спілий кавун», «зелене яблуко», «гіркий перець».
Обговорення.
- Чи змінювався емоційний стан, коли знаходилися в різних ролях?
- Як пов’язані вираз обличчя і емоції?
Вправа 6. «Скульптура людини»
Мета. Поглибити процеси саморозкриття, отримання позитивного зворотного зразку для укріплення самооцінки й актуалізації особистісних ресурсів.
Хід вправи. Проводиться в двох групах. Одна група «ліпить» людину з почуттям власної гідності, інша – людини без власної гідності.
Фігура «ліпиться» з одного учня/учениці, всі інші – придають йому необхідну позу, міміку. Кожна група обирає екскурсовода, яка презентуватиме скульптуру.
Вправа 7. «Корисні чи шкідливі» «»
Мета. Актуалізувати досвід і знання про почуття і емоційні стани; тренувати в умінні аналізувати і оцінювати почуття.
Хід вправи. Проводиться в малих групах (3-5 осіб). Перед початком роботи варто провести невелику бесіду:
Учням/ученицям пропонується заповнити таблицю, визначивши не менше 5 позицій користі й шкідливості почуття:
Почуття |
Його користь |
Шкода від нього |
|
|
|
|
|
|
Можна запропонувати два-три почуття (наприклад, кохання й лінощі чи образа), а можна запропонувати учням/ученицям визначити самостійно, які почуття вони будуть досліджувати.
Вправа 7. «Коло компліментів».
«Коло компліментів» — ритуал прощання. Учасники стають у коло й кладуть руки на плечі свого сусіда праворуч або ліворуч, потім по черзі говорять іншому протягом 1 хвилини компліменти.