НВК «ЗНЗ-ДНЗ» м. Дубна
Колеснікова О.М.
Урок позакласного читання в 2 класі.
Тема. Дбай про одяг знову, а про честь і гідність – змолоду.
Матеріал до уроку. В. Сухомлинський « Чи вигідно бути чесним?»
Мета. Розширювати знання учнів про історію України, державні свята,
удосконалити навички читання. Забезпечити в ході уроку засвоєння
поняття «гідність», «честь», формувати почуття власної гідності, розви-
вати пізнавальний інтерес, емоційні, вольові якості учнів, виховувати
бажання стати гідним громадянином України.
Обладнання. Книжкова виставка, презентації, клей, коробка з піском.
Методи, прийоми, форми проведення. Бесіда, розповідь, пояснення, читання,
обґрунтування, ігрові вправи.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань з елементами тренінгу.
Форма проведення. Урок гідності.
1. Організаційна частина.
Кажуть, найкоротша відстань між людьми – посмішка. Погляньте на наших гостей і щиро їм посміхніться. Поділіться гарним настроєм зі мною. Погляньте один на одного. Посміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрились на ваших обличчях – ми розпочнемо урок.
2. Мотивація навчальної діяльності. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Сьогодні у нас урок незвичайний - сьогоднішній урок ми присвячуємо Справжнім Людям країни.
- А якої, скажіть,послухавши вірш Наталії Козленко.
Що то, діти за країна –
Неба синього блакить,
На ланах у серпні жито
Стиглим золотом блищить?
У якій, скажіть, країні
Клімат лагідний, м’який?
Бог відводить буревії,
Негаразди всіх стихій?
Люди мудрі, працьовиті
У країні тій живуть.
На чуже не зазіхають
І свого не віддадуть.
У якій іще країні
Так земля плодить охоча?
Наче пісня солов’їна –
Мова ніжна і співоча?
Гори є і полонини,
Є моря, річки, ліси…
Загалом, то є країна
Невимовної краси!
Гордо, голосно, дитино,
Ти назви ім’я країни,
У якій, хвалити Бога,
Народився і живеш.
Їй дочкою є чи сином
І, коли ти підростеш,
Будеш їй творити славу,
Розбудовувать державу.
Отже, зветься ця країна,
Незалежна і єдина –
Наша ненька – Україна!
На виставці «Вільні творять майбутнє» розгляньте обкладинки книг і скажіть про що говоритиметься на уроці? (Про Україну, про козаків, про дітей).
3.Повідолмлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці позакласного читання «Дбай про одяг знову, а про честь і гідність – змолоду» (презент.1, слайд 1) ви відгадаєте загадку і дізнаєтесь що це? «Найголовніше в людині, до чого не можна доторкнутися рукою, чого не можна побачити очима, не можна зважити й виміряти», а також розширите знання про історію України, свята українців, удосконалите свої навички читання.
4. Робота над темою уроку.
Як тільки народжується людина, в нашій країні і в усіх країнах світу, її відразу повинні цінувати і поважати інші люди і все суспільство, хоча вона ще нічого доброго та корисного не зробила. Цей «подарунок» називається гідністю.
Протягом життя ми всі робимо вчинки та приймаємо рішення. Деякі з них є правильними, деякі призводять до помилок. На жаль і деякі дорослі порушують закони, обманюють, ображають інших, тобто принижують гідність людини. Гідна людина ніколи не дасть себе образити і не дозволить принижувати, а буде відстоювати свою гідність.
І тому, за кілька років до вашого народження у 2004 році в листопаді місяці відбулась Помаранчева Революція – Свято свободи.(слайд 2) Мільйони людей зібралися на Майдані в Києві, оскільки ми, українці, більше не могли миритися з тим, що порушують наші права, нашу гідність. Здавалось би, доля нарешті подарувала нам можливість жити гідно. Та, коли в 2010 році українці обирали нового Президента, то він пообіцяв нам, що докладе усіх зусиль, аби наша країна об’єдналася з європейськими державами. Коли ця людина стала Президентом і в той день, коли потрібно було підписувати документ, який називався Угода про Євроінтеграцію, президент, всупереч бажанню і мрії усіх українців, не підписав цієї угоди. Він обманув свій народ, який йому довіряв, він знехтував думкою мільйонів людей. Тому 21 листопада 2013 року українці вдруге, серед нас було багато молоді, студентів, вийшли на Майдан, виборюючи свою гідність (слайд 3 ). Ви, можливо, чули, що відбулась в нашій країні Революція Гідності ( слайд 4 ). Спочатку це були мирні протести та мітинги. А потім Президент наказав загонам поліції, які мали назву «Беркут» розігнати людей. Беркутівці з величезною жорстокістю били людей, розганяючи протестантів, навіть молодь і студентів. Якщо спочатку вони застосовували гумові кийки, то потім в хід пішла зброя. Проте на Майдан виходило все більше і більше людей. Відважні, самовіддані, сильні духом українці твердо стояли на своєму. І як результат – уряд подав у відставку, а сам Президент утік.
З того часу минуло 6 років але щоразу зі сльозами на очах, з болем та жахом у серці, згадуємо ці події. Скільки побитих, скалічених, безвісти пропавши… Більше 100 людей загинуло. Небесна Сотня – герої України (слайд5). Їх подвиг, національна гідність залишаться в нашій пам’яті, а прізвища та імена, їх патріотизм кожного дня нагадують про себе.
Проходячи по коридору, зазирніть їм у вічі. Мужні, сміливі, гідні. Сьогодні у різних населених пунктах України вулиці і площі названі на честь Героїв Небесної Сотні. Вони змінили історію нашої держави ціною власного життя за кращу долю України. Вшануємо їх пам’ять хвилиною мовчання.
Сьогодні ми з гордістю кажемо, що Україна – це територія гідності і свободи. Такими нас зробила не одна а дві революції. Тому кожного року 21 листопада українці відзначають День гідності та свободи.
Гідність завжди викликає повагу з боку інших, бажання наслідувати та йти за тим, хто сповнений цього почуття. В історії нашого народу є багато таких прикладів. Про честь і гідність українців, про їх хоробрі серця ви зможете більше дізнатись із рекомендованих книг. Вони зберігаються у нашій шкільній бібліотеці.
У повсякденному житті зі словом гідність тісно пов’язане слово честь. Її мають не тільки живі істоти, але й країна, місто, школа, сім’я, клас. За честь нашої школи – садочка нещодавно у місті змагалися два ваших однокласники ( Влад і Максим). Вони наймолодші гравці шкільної футбольної команди. Ця команда посіла 2 місце.
Людська гідність будується не лише на виграних битвах чи змаганнях. А як? Дізнаєтесь на нашому уроці гідності, бо недаремно кожен з батьків намагається зробити усе можливе, щоб їхня дитина виросла гідною людиною. Тож, як це – бути гідним? Вдома ви познайомились зі змістом оповідання « Чому вигідно бути чесним?»
ЧИ ВИГІДНО БУТИ ЧЕСНИМ?
Максимко прийшов до школи стурбованим. Удома він довго сидів над задачею і не міг розв’язати її. Тепер він шукав, у кого б задачу списати.
— Привіт, Оленко! — гукнув Максимко, побачивши дівчинку. — Слухай, на скільки дій задача?
— На три, — відповіла Оленка. — А хіба ти не розв’язав?
— Не вийшло... Дай, Оленко, списати...
— Ой, Максимку, чому ж ти сам не хочеш працювати? — незадоволено запитала Оленка, але зошит усе-таки дала.
Максимко почав списувати. Списавши дві дії, у третій дії помітив у Оленки помилку. Там, де треба було написати 23, Оленка написала 32. Максимко написав у своєму зошиті правильно, а Оленці нічого не сказав. Ірина Степанівна зібрала зошити для перевірки і принесла наступного дня.
— У Максимка — 11, — сказала вчителька. — Молодець, добре попрацював над задачею. А в тебе, Оленко, — вісім. Помилки припустилася...
Оленка зблідла. Вона глянула на Максимка.
Максимко почервонів і схилив голову над партою. А потім напружився і рішуче встав:
— Ірино Степанівно, моя оцінка неправильна. Це я списав у Оленки. А тобі, Оленко, про помилку не сказав. Пробач мені.
Почервонілий Максимко сів за парту. Ірина Степанівна тихо підійшла до нього.
— Максимку, завдання доведеться переробити. Але ти здобув сьогодні велику перемогу над собою. У тобі заговорила совість, і ти її послухав.
Василь Сухомлинський
Спочатку здається, що обманювати легко і вигідніше, але неправда рано чи пізно відкриється і ця людина втратить довіру на все життя, а ще його мучитиме сумління, бо виправити те, що сталося, уже пізно.
А риса характеру чесних людей – чесність.
а) Йшов дідусь з важкою сумкою. Ви підійшли, взяли сумку – хотіли йому допомогти. Дідусь сумку не віддає, злякався. Що робити? Оберіть правильний варіант відповіді ( Вибачитися і піти; пояснити дідусеві, що ви сусіди по під’їзду; перш за все спитати, чи потрібна йому допомога).
- Яка це риса характеру? ( Доброта).
б) Яким чином ви могли б виявити співчуття зі зламаною рукою? ( Не хвилюйтесь, ви обов’язково одужаєте, давайте я понесу вам сумку, я вам допоможу роздягнутися).
- А риса характеру? ( Співчуття).
в) Зараз наш клас бере участь у шкільній акції «Святий Миколай іде до дітей». Ви ділитесь і допомагаєте дітям, які ростуть без тата і мами.
- Які ви? ( Милосердні).
- А риса характеру? ( Милосердя).
Якщо людина виховує в собі такі риси характеру як: чесність, доброта, співчуття, милосердя і багато інших позитивних, то її будуть поважати інші люди, вона – гідна людина. Тому в народі кажуть « Дбай про одяг знову ( тобто відразу, коли він новий ), а про честь і гідність – змолоду ( не чекати, що в дорослому віці вона з’явиться)»
5. Закріплення вивченого матеріалу.
Гра « Виховуйте свій характер».
Мета. Виховувати бажання стати гідною людиною.
Хід проведення: уявіть, що ви на «Майстер Шеф Діти». Приготуйте мікс «Гідність». Оберіть інгредієнти до своєї страви та обґрунтуйте свій вибір.
6. Фізкультхвилинка.
Звучить мелодія « Танець ангелів». Покладіть голівки на парту, закрийте оченята, уявіть… (слайд 1).
Коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитинки ангела – охоронця (презентація2, слайд 2). Уві сні ангел цілує дитя тричі: в чоло, аби воно зростало розумним, в личко, щоб було красивим, та у груди – аби здоров’я та доброта вселилися в його серце. Відчуйте поцілунок ангела.
Це тому, що людина робить негідні вчинки і втрачає гідність. Це - великий гріх перед Богом, принижувати людей. У Біблії сказано: «Стався до людей так, як ти хочеш, щоб вони ставились до тебе».
Такі прикрі, неприємні ситуації трапляються і в нашому класі. Давайте зараз будемо чесними .
Вправа «Причини конфліктів».
Мета. Вчити дітей розуміти, що може призвести до конфлікту.
Хід проведення:
Конфлікт боляче ранить серце людини. Діти повинні намалювати серце і записати на ньому різні причини конфліктів. Тоді розірвати або розрізати серце так, щоб на кожній частині була одна причина, а потім спробувати з'єднати і склеїти своє сердечко.
Аналіз вправи:
Серце можна в будь-якому випадку склеїти і з'єднати, але образи, рубці на серці залишаються в ньому назавжди, тому воно вже не буде таким гладеньким і рівним як раніше.
Я гадаю, що можна уникнути конфліктів. І замість того , щоб хтось когось скривдив можна разом весело посміятись, погратись.
Гра «Замість сварки помирись».
Мета. Вчити як уникати конфлікту, запам’ятати нове правило, зняти напругу.
Хід проведення:
Станьте парами і поверніться спиною один до одного. Уявіть, що ви посварились. Стуліть кулачки, глибоко вдихніть, надуйте щоки. Сильніше! А тепер швидко поверніться обличчям і пальчиками «здуйте» щічки свого товариша. Правда, смішно, весело, сваритися вже не хочеться? Можете обійняти один одного. Це ще одне правило, як уникнути конфлікту і не втратити почуття гідності.
Гра « Закопай образливі слова».
Мета. Позбутися образливих слів.
Хід проведення:
У коробці з піском вирити ямку, прошепотіти туди образливі слова, засипати ямку.
7. Підсумок уроку.
- Отож, відгадайте загадку, що це? «Найголовніше в людині – те, до чого не можна доторкнутися рукою, чого не можна побачити очима, не можна зважити й виміряти».
Продовжіть речення:
Я знаю…
Я вмію…
Я ціную і поважаю…
Любі діти! У вас попереду все життя. Дуже хочеться, щоб ніхто і ніколи не принижував вашу гідність і не завдавав вам болю, а ще більше мрію, щоб кожен з вас намагався не принижувати честь і гідність іншої людини. І тоді такий народ буде знаний і шанований у світі.