Демонстраційні досліди з теми «Загальні поняття про біологічно активні речовини (вітаміни, ферменти)»
І) Дослідження вмісту ферментів у різних частинах рослин
Досліди проводять паралельно: наприклад, бульба картоплі та її паросток, зелені пір’я цибулі та денця цибулини. Результати дослідів можна записати вигляді таблиці і зробити висновок, у яких частинах рослин обмін речовин йде інтенсивніше, тобто де міститься більше ферментів. Такі серії дослідів можна продовжити для визначення оптимальних температур, за яких діють ферменти: з використанням льоду або охолоджувальної суміші, водяної бані з різною температурою тощо.
Для визначення оптимальної кислотності середовища: з використанням розчинів кислот, лугів та індикаторного паперу. Можна також змінити досліджувані тканини і використати молоко, дріжджі або м’язову тканину тварин, що викличе інтерес дослідників. Втрата активності ферментів може відбуватися також за присутності деяких хімічних речовин-інгібіторів. Дуже часто інгібіторами є токсини, які пригнічують дію певних ферментів.
ІІ) Гальмуюча дія іонів хлору на окислювальні ферменти яблука
Для проведення дослідів необхідні:
– два яблука;
– хлорид натрію NaCl;
– хлорид калію KCl;
– йодид натрію;
– хлороформ CHCl3.
Добре відомо, що зрізи яблука під дією окислювальних ферментів дуже швидко темніють на повітрі. Дія цих ферментів може бути загальмована деякими речовинами, зокрема іонами хлору. У досліді доцільно застосувати не тільки хлорид натрію NaCl (або калію KCl), але і йодид натрію NaI, і хлороформ CHCl3. NaI застосовується для доведення того, що діючим елементом у хлориді натрію є йон хлору, а не йон натрію. Застосування хлороформу засвідчує, що хлор виявляє гальмуючу дію тільки у вигляді іону.
На занятті два яблука розрізаються навпіл. Першу половинку залишають для контролю, другу посипають NaCl, третю – NaI, четверту злегка змочують хлороформом. Усі чотири половинки залишають на повітрі протягом 15-20 хвилин. За цей час зрізи трьох половинок – 1-ї, 2-ї і 3-ї – темніють, а зріз 4-ї половинки залишається без змін.Таким чином, дослід показує, що іон хлору є інгібітором деяких окислювальних ферментів яблука.
При виконанні лабораторної роботи №5 учні вчаться виявляти ферменти за допомогою якісних реакцій. Як контрольне завдання вивчають екстракт природного об’єкту, властивості ферментів якого вони досліджують при виконанні експериментальної частини своєї роботи.