Тема уроку: Дерева , кущі, трав'янисті рослини. Однорічні та багаторічні рослини.
Мета уроку: продовжувати формувати уявлення про класифікацію рослин за формою стебла, ознайомити з особливостями однорічних, дворічних та багаторічних рослин; навчати розрізняти їх; розвивати мислення, спостережливість, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки у природі; виховувати бережливе ставлення до природи, уміння уважно слухати.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Слово вчителя
Сьогодні в нас у гостях дівчинка Марійка. Вона приготувала вам веселі завдання.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Марійка: Давайте веселитися й відгадувати!
(Учитель зачитує Твердження про осінь. Учні плескають у долоні, якщо, на їхню думку, твердження правильне.)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Марійка: Ось як я попереплутувала вам слова!
На дошці три таблички: «ДЕРЕВА», «КУЩІ», «ТРАВ’ЯНИСТІ РОСЛИНИ». Учитель пропонує дітям розмістити картки з назвами рослин у потрібну групу. Учні об’єднуються у три групи та змагаються між собою.
Слова на картках: береза, ліщина, калина, ромашка, конвалія, дуб, клен, ялина, шипшина, чорнобривці, кульбаба, конюшина, малина, вільха, тополя, бузок, латаття, вовчі ягоди.
ІУ. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Марійка: Давайте у школу пограємось! Хочу про щось цікаве дізнатися!
Окраса нашої планети — рослини. Вони неповторні, не схожі між собою... Рослини відрізняються одна від одної забарвленням і формою стебел, листків, квіток і плодів, тривалістю життя та іншими особливостями.
Незважаючи на такі розбіжності, кожну з них можна віднести до однієї з трьох груп: дерева, кущі чи трави.
Дерева — це великі рослини з багаторічними дерев’янистими стеблами. Кожне дерево має стовбур, численні гілки дерев утворюють крону.
Усі ви знаєте, як виглядають тополя, берізка, каштан, клен... Серед дерев є справжні велетні, наприклад евкаліпти, які ростуть у висоту до 100 м.
А баобаби до того ж - довгожителі. Живуть вони 1000 і більше років! Баобаб може виростати до 30 м. Це найтовстіше дерево. Стовбур може сягати 11 —14 м. В Африці у стовбурах цього дерева роблять житло, комори, навіть є ресторан.
Кущі відрізняються від дерев тим, що мають не один стовбур, - кілька. Найпоширеніші кущі: ліщина, бузок, жимолость, бузина, калина та ін.
У трав’янистих рослин, як правило, зелені соковиті стебла, вони майже завжди нижчі від дерев і кущів. Але є винятки! Чи знаєте ви, що банан і ананас — це також трав’янисті рослини. Банан досягає у висоту 7 м. Ананас — це трава з коротким стеблом. Його батьківщина — Бразилія, де й зараз він зустрічається в дикій природі. Люди навчилися вирощувати ананас у теплицях або у відкритому ґрунті в теплих країнах. Плід ананаса зовні нагадує шишку з чубчиком. Коли ви з’їсте ананас, то чубчик можна посадити в горщик із землею. Він пустить корінчики.
Найменша із трав’янистих рослин — річкова ряска: лише 0,5 см.
Трав’янисті культурні рослини — овес, пшениця, жито, соняшник, морква, квасоля та інші культури.
Із дикорослих трав’янистих рослин усім відомі кульбаба, полин, дзвоники, ромашки, волошки, кропива тощо.
Дерева і кущі — багаторічні рослини, тобто живуть багато років. Інколи трави також бувають багаторічними (кульбаба, пирій, кропива), їхні корені з бруньками добре переносять морози в ґрунті.
Більшість трав’янистих рослин — однорічні. Надземна їх частина в’яне восени й відмирає. Однорічні рослини щовесни проростають із насіння (редиска, чорнобривці, гречка, овес), але до осені встигають зацвісти її принести плоди з насінням.
Дворічні трав’янисті рослини живуть майже два роки. У буряка, редьки, капусти, моркви в перший рік розвиваються тільки корені, стебла й листки. Наступного року розвиваються нові пагони; рослини зацвітають і дають плоди з насінням. Восени ці рослини відмирають.
Самостійно опрацюйте текст підручника і дайте характеристику рослин: І група — багаторічних; II група — дворічних; III група — однорічних.
Кілька учнів (за бажанням) виступають з інформацією про моркву:
Морква — усім відомий овоч. Її плоди містять крохмаль, цукор, багато вітамінів, залізо. Тому корисно їсти моркву!
Цікаво, що морква вживається в їжу вже 4 тис. років. Раніше вона була дикою і... однорічною! Дика морква має сухий несмачний корінь. За багато років вчені вивели сорти культурної моркви для того, щоб у перший рік життя рослина утворювала великий, соковитий корінь, придатний для їжі. А насіння давала вже на другий рік.
Є сорти з морквинами білого, жовтого, червоного кольорів. Найменша морква зветься каротель. А є морква завдовжки до 1 м і завширшки з великий буряк! Таку моркву вирощують у Японії та Китаї. Для неї обробляють ґрунт у глибину на 1,5 м.
Відгадайте загадки:
Мов зелений їжачок, Дерево росте крислате,
має безліч голочок. листям різьбленим багате.
Поспішає до оселі Примостились під листочки
в новорічні дні веселі. в тюбетеєчках синочки.
(Ялинка) (Дуб)
Зубів не має, а кусає.
(Кропива)
Довгий зелений, добрий солоний, добрий і сирий, хто він такий?
(Огірок)
Сидить баба на грядках, вся закутана в хустках.
(Капуста)
Дівка в коморі, а коса надворі.
(Морква)
Повна діжка жита, п’ятачком накрита.
(Мак)
Якою є тривалість життя згаданих рослин?
У. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Учитель пише на дошці слово «РОСЛИНИ». Учні по черзі виходять і продовжують схему.
Учні виконують завдання робочого зошита за відповідною темою.
Марійка: Ось вам і перевірялочка!
Учні отримують картки із завданнями та виконують їх.
І. варіант
1)Клен, дуб, калина, горобина, евкаліпт.
2)Аґрус, волошка, шипшина, малина, ліщина.
3)Кульбаба, ромашка, кропива, буряк, бузок.
А мак Б калина В кропива
А буряк Б пшениця В яблуня
ІІ варіант
1)Баобаб, шипшина, ясен, береза, каштан.
2)Малина,бузок, вовчі ягоди, банан, калина.
3)Конюшина, латаття, фіалка, тополя, дзвоники.
2.Однорічною рослиною є:
А жито Б береза В кульбаба
А капуста Б слива В гречка
УІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Марійка: Я не зрозуміла, які рослини на городі є дворічними?
-Суниці — це кущ чи трав’яниста рослина?
-Як же мені зробити клумбу з чорнобривцями? (Насіяти насіння.)
-А де взяти насіння моркви?
УІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Марійка: Ось вам задавалочка!
-Дайте відповіді на запитання в підручнику (с. 40).