Дерева , кущі, трав'янисті рослини. Однорічні та багаторічні рослини.

Про матеріал
продовжувати формувати уявлення про класифікацію рослин за формою стебла, ознайо¬мити з особливостями однорічних, дворічних та багаторічних рослин; навчати розрізняти їх; розвивати мислення, спостережливість, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки у природі; виховувати бережливе ставлення до природи, уміння уважно слухати.
Перегляд файлу

Тема уроку:   Дерева , кущі, трав'янисті рослини. Однорічні та багаторічні рослини.

Мета уроку: продовжувати формувати уявлення про класифікацію рослин за формою стебла, ознайо­мити з особливостями однорічних, дворічних та багаторічних рослин; навчати розрізняти їх; розвивати мислення, спостережливість, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки у природі; виховувати бережливе ставлення до природи, уміння уважно слухати.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 Слово вчителя

Сьогодні в нас у гостях дівчинка Марійка. Вона приготувала вам веселі завдання.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Марійка: Давайте веселитися й відгадувати!

  1.  Гра «Відгадай :„Так чи не так?"»

(Учитель зачитує Твердження про осінь. Учні плескають у долоні, якщо, на їхню думку, твердження правильне.)

  •  Осінь дарує нам проліски.
  • Восени ведмідь прокидається від зимової сплячки.
  • Осінь фарбує листя в зелені кольори.
  • Осінь дарує нам яблука та груші.
  • Восени ніч стає коротшою, а день — довшим.
  • Росу можна спостерігати опівдні.
  • Восени дощів дуже мало.
  • Осінь приходить після весни.
  • Листя дуба не опадає повністю на зиму.
  •     Восени вода з калюж випаровується швидко.
  •     Восени бувають приморозки та сніг.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Марійка: Ось як я попереплутувала вам слова!

  1.  Завдання «Знайди рослину»

На дошці три таблички: «ДЕРЕВА», «КУЩІ», «ТРАВ’ЯНИСТІ РОС­ЛИНИ». Учитель пропонує дітям розмістити картки з назвами рослин у потрібну групу. Учні об’єднуються у три групи та змагаються між собою.

Слова на картках: береза, ліщина, калина, ромашка, конвалія, дуб, клен, ялина, шипшина, чорнобривці, кульбаба, конюшина, малина, вільха, тополя, бузок, латаття, вовчі ягоди.

  1.  Бесіда
  • Які ознаки дерев? Кущів? Трав?
  • Як довго живуть ці рослини?
  1.  Слово вчителя
  • Сьогодні ми навчимося визначати, скільки триває життя рослин.

ІУ. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Марійка: Давайте у школу пограємось! Хочу про щось цікаве ді­знатися!

  1.  Розповідь учителя з використанням мультимедійної презентації

Окраса нашої планети — рослини. Вони неповторні, не схожі між со­бою... Рослини відрізняються одна від одної забарвленням і формою стебел, листків, квіток і плодів, тривалістю життя та іншими особливостями.

Незважаючи на такі розбіжності, кожну з них можна віднести до однієї  з трьох груп: дерева, кущі чи трави.

Дерева — це великі рослини з багаторічними дерев’янистими стеблами. Кожне дерево має стовбур, численні гілки дерев утворюють крону.

Усі ви знаєте, як виглядають тополя, берізка, каштан, клен... Се­ред дерев є справжні велетні, наприклад евкаліпти, які ростуть у висоту  до 100 м.

А баобаби до того ж - довгожителі. Живуть вони 1000 і більше років! Баобаб може виростати до 30 м. Це найтовстіше дерево. Стовбур може сягати 11 —14 м. В Африці у стовбурах цього дерева роблять жит­ло, комори, навіть є ресторан.

Кущі відрізняються від дерев тим, що мають не один стовбур, - кілька. Найпоширеніші кущі: ліщина, бузок, жимолость, бузина, ка­лина та ін.

У трав’янистих рослин, як правило, зелені соковиті стебла, вони майже завжди нижчі від дерев і кущів. Але є винятки! Чи знаєте ви, що банан і ананас — це також трав’янисті рослини. Банан досягає у висоту 7 м. Ананас — це трава з коротким стеблом. Його батьківщи­на — Бразилія, де й зараз він зустрічається в дикій природі. Люди на­вчилися вирощувати ананас у теплицях або у відкритому ґрунті в те­плих країнах. Плід ананаса зовні нагадує шишку з чубчиком. Коли ви з’їсте ананас, то чубчик можна посадити в горщик із землею. Він пустить корінчики.

Найменша із трав’янистих рослин — річкова ряска: лише 0,5 см.

Трав’янисті культурні рослини — овес, пшениця, жито, соняш­ник, морква, квасоля та інші культури.

Із дикорослих трав’янистих рослин усім відомі кульбаба, полин, дзвоники, ромашки, волошки, кропива тощо.

Дерева і кущі — багаторічні рослини, тобто живуть багато років. Інколи трави також бувають багаторічними (кульбаба, пирій, кропива), їхні корені з бруньками добре переносять морози в ґрунті.

Більшість трав’янистих рослин — однорічні. Надземна їх частина в’яне восени й відмирає. Однорічні рослини щовесни проростають із на­сіння (редиска, чорнобривці, гречка, овес), але до осені встигають зацвіс­ти її принести плоди з насінням.

Дворічні трав’янисті рослини живуть майже два роки. У буря­ка, редьки, капусти, моркви в перший рік розвиваються тільки ко­рені, стебла й листки. Наступного року розвиваються нові пагони; рослини зацвітають і дають плоди з насінням. Восени ці рослини від­мирають.

  1.  Робота в групах

Самостійно опрацюйте текст підручника і дайте характеристику рослин: І група — багаторічних; II група — дворічних; III група — од­норічних.

  1.  Фізкультхвилинка
  2.  Виступ «Довідкового бюро»

Кілька учнів (за бажанням) виступають з інформацією про моркву:

Морква — усім відомий овоч. Її плоди містять крохмаль, цукор, багато вітамінів, залізо. Тому корисно їсти моркву!

Цікаво, що морква вживається в їжу вже 4 тис. років. Раніше во­на була дикою і... однорічною! Дика морква має сухий несмачний корінь. За багато років вчені вивели сорти культурної моркви для того, щоб у перший рік життя рослина утворювала великий, соковитий корінь, придатний для їжі. А насіння давала вже на другий рік.

Є сорти з морквинами білого, жовтого, червоного кольорів. Най­менша морква зветься каротель. А є морква завдовжки до 1 м і завширш­ки з великий буряк! Таку моркву вирощують у Японії та Китаї. Для неї обробляють ґрунт у глибину на 1,5 м.

  1.  Загадки

Відгадайте загадки:

Мов зелений їжачок, Дерево росте крислате,

має безліч голочок. листям різьбленим багате.

Поспішає до оселі Примостились під листочки

в новорічні дні веселі. в тюбетеєчках синочки.

(Ялинка) (Дуб)

Зубів не має, а кусає.

(Кропива)

Довгий зелений, добрий солоний, добрий і сирий, хто він такий?

(Огірок)

Сидить баба на грядках, вся закутана в хустках.

(Капуста)

Дівка в коморі, а коса надворі.

(Морква)

Повна діжка жита, п’ятачком накрита.

(Мак)

Якою є тривалість життя згаданих рослин?

У. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

  1. Інтерактивна вправа «Гронування»

Учитель пише на дошці слово «РОСЛИНИ». Учні по черзі вихо­дять і продовжують схему.

  1.  Робота в зошиті

Учні виконують завдання робочого зошита за відповідною темою.

  1.  Самостійна робота

Марійка: Ось вам і перевірялочка!

Учні отримують картки із завданнями та виконують їх.

І. варіант

  1. Закресли зайве в кожному рядку:

1)Клен, дуб, калина, горобина, евкаліпт.

2)Аґрус, волошка, шипшина, малина, ліщина.

3)Кульбаба, ромашка, кропива, буряк, бузок.

  1. Багаторічною рослиною є:

         А мак    Б калина     В кропива

  1. Дворічною рослиною є:

    А буряк      Б пшениця     В яблуня

ІІ варіант

  1. Закресли зайве в кожному рядку:

1)Баобаб, шипшина, ясен, береза, каштан.

2)Малина,бузок, вовчі ягоди, банан, калина.

3)Конюшина, латаття, фіалка, тополя, дзвоники.

2.Однорічною рослиною є:

А жито        Б береза           В кульбаба

  1. Багаторічною рослиною є:

А капуста      Б слива             В гречка

УІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Марійка: Я не зрозуміла, які рослини на городі є дворічними?

-Суниці — це кущ чи трав’яниста рослина?

-Як же мені зробити клумбу з чорнобривцями? (Насіяти насіння.)

-А де взяти насіння моркви?

УІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Марійка: Ось вам задавалочка!

-Дайте відповіді на запитання в підручнику (с. 40).

 

docx
Додано
5 січня 2021
Переглядів
4021
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку