Урок з природознавства "Дерева, кущі, трав'янисті рослини взимку" розроблено для учнів 2-х класів. До уроку розроблена презентація, додатковий матеріал.
Природознавство 2 клас
Тема: Дерева, кущі, трав’янисті рослини взимку.
Мета: формувати ключові компетентності:
вміння вчитися: організовувати та контролювати свою навчальну діяльність; виконувати розумові операції й практичні дії; прагнення здобувати нові знання; самостійність у розв’язанні пізнавальних завдань; володіти вміннями й навичками самоконтролю та самооцінки;
громадянська: уміння керувати своєю поведінкою; прагнення охороняти природу рідного краю;
загальнокультурна: формувати культуру міжособистісних відносин, толерантну поведінку;
інформаційно-комунікативна: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією; вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел; уміння формувати власну точку зору й доводити власну позицію; уміння аргументувати й відстоювати свою думку; уміння здобувати нові знання на основі наявних; прагнення збагачувати словниковий запас; добре володіти усним та писемним мовленням;
соціальна: продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими; конструктивне розв’язання конфліктів, досягнення консенсусу, вміння брати на себе відповідальність;
здоров’язбережувальна: дотримання санітарно-гігієнічних норм під час уроку;
предметні компетентності: ознайомити учнів з особливостями життя рослин взимку; вчити учнів характеризувати стан дерев, кущів, трав’янистих рослин у зимовий період; формувати вміння розрізняти контури дерев, спостерігати за рослинами зимової пори; розвивати кмітливість, увагу, пам'ять; виховувати любов до рослин, бажання їх оберігати.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійна система; презентація; назви зимових місяців на окремих аркушах; роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Метод «Вітер дме».
«Вітер дме для того, хто…
має чудовий настрій…
хоче почути на уроці щось цікаве…
грав сьогодні у сніжки…
бачив іній на деревах…
комусь учора допоміг…
сьогодні посміхався…
(Ті учні, які згодні з даним твердженням, встають, а інші залишаються сидіти за партами).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
На столі розкладено народні назви зимових місяців на окремих аркушах. Завдання: знайти всі, якими колись називали певний місяць).
(Мостовик, стужайло, вітровик, зимник, хмурень, – грудень;
сніжень, сніговик, льодовик, шипун, тріскун – січень;
крутень, зимобор, бокогрій, криводоріг, громник – лютий).
Перевірка правильності виконання завдання. (Слайд 5)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку
Гра «Відгадай, хто я?» (Слайди 6, 7, 8)
- Діти, як назвати одним словом відгадки? (Рослини). А як же зимують рослини? Що з ними відбувається?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми дізнаємося, як зимують рослини, навчимося їх характеризувати та розрізняти силуети.
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
Під час відлиг скидають свої лусочки бруньки верби, але це відбувається останніми зимовими днями. Хизуються верби своїми видовженими сріблястими «котиками».
Ягоди журавлини, чорниці з блискучим листячком теж сховалися під снігом. Журавлина стає солодкою з настанням заморозків, отже під снігом вона буде найкраща.
У народі кажуть: «багато снігу – багато хліба». Так воно і є. Під м’якою пухкою ковдрою не страшний мороз озимині. Озимі культури, готуючись до зими, проходять загартування. Загартовані рослини добре переносять найлютіші морози. Коли сніг розтане, він наповнить вологою ґрунт, і рослини будуть гарно рости. Вродить багато хліба, і виросте висока соковита трава на луках.
Читання статті, стислий переказ у парі.
Учні танцюють під відеоролик «Зима на Україні».
V. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності
Учні по черзі виходять до дошки, беруть картку із зображенням рослини, називають, яка це рослина (на дошці дерева,кущі, трав'янисті рослина; листяне чи хвойне дерево) і що вони знають про цю рослину.
VІ. Дослідницький практикум «Як зберегти ялинку перед новорічними святами?»
Вчитель.
– Діти, яке зимове свято у вас найулюбленіше? (Новий рік). Як ви до нього готуєтеся? (Відповіді учнів). Давайте пригадаємо оповідання Сергія Носаня «Ялинка», яке ми читали на уроці літературного читання. (Слайди 17 – 19)
Ялинка
Ось уже кілька років ми не купуємо новорічних ялинок, а прикрашаємо ту, що росте на подвір’ї біля Оленчиного вікна. Сталося це після зустрічі з Карпом Івановичем. Несли ми того вечора з базару пишне деревце. Аж тут підходить лісник.
Погомоніли ми про се, про те, а на прощання дядько Карпо й питає:
Сергій Носань
- Чому герої оповідання перестали купувати зрубані ялинки?
- Чим можна замінити живу ялинку? Адже на Новорічному святі веселяться всі, крім неї.
– Скільки потрібно виростити дерев, щоб у новорічну ніч кожну квартиру прикрашала ялинка?
– А щоб ялинка виросла у зріст першокласника, потрібно 10 років! Тоді постоїть у будинку 10 днів, і її викидають на смітник.
Учні обговорюють і записують всі пропозиції щодо того, чим можна замінити живу ялинку. Зачитування і загальне обговорення пропозицій.
6. Перегляд фрагменту мультфільму «У лісі, лісі темному». (Слайд 21)
- Я хочу привітати вас з Новим роком цією чудовою пісенькою!
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання