Природознавство
2 клас
ТЕМА Які осінні явища відбуваються в житті рослин?
МЕТА Поглибити знання школярів про явища природи; використовуючи засоби мультимедіа (відео, анімація, комікс) формувати в учнів уявлення про осінні явища в житті рослин, уміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причино-наслідкові зв’язки між явищами природи, робити висновки; формувати потребу в пізнанні природи, проведенні спостережень за рослинами восени: розвивати кмітливість, спостережливість, мислення.
І Організація класу до роботи.
ІІ Хвилинка спостережень.
Відео «ДОРОГА В ОСІНЬ»
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів, повідомлення теми уроку.
-
Які зміни відбуваються у неживій природі восени? (Сонце над горизонтом стоїть нижче, ніж влітку. З кожним днем стає все холодніше, ранком бувають приморозки. Дні стають коротшими, а ночі довшими. Небо часто вкривається сірими хмарами, часто ідуть дощі. Дмуть холодні вітри.)
-
Чи відбуваються зміни у живій природі восени? (Так) Пригадайте, що таке жива природа. (Рослини, тварини, гриби, людина)
-
А щоб здогадатися, про зміни у яких живих організмах ми говоритимемо на уроці, відгадайте загадку.
Тільки вийдеш із хати,
То зустрінеш нас.
Ми – це сад зелений,
Ми - гаї й діброви,
Ми – це трави й квіти.
Хто такі ми, діти?
-
Як ви здогадалися?
-
Отже, сьогодні на уроці дізнаєтесь, які осінні явища відбуваються в житті рослин.
-
Пригадайте, на які три групи поділяються рослини (Дерева, кущі, трав’янисті рослини)
-
Назвіть, які ви знаєте дерева. Порівняйте клен восени і влітку.
СЛАЙД
Які зміни відбулися із деревом восени? (Змінилося забарвлення листків). У які кольори забарвлені листки клена? (У жовтий, оранжевий, червоний)
-
У різні кольори забарвлює осінь листя дерев і кущів. Восени листки рослин змінюють своє забарвлення з зеленого на жовте, багряне. У берези листя стає жовтим, а у горобини і вишні, дуба – червонястим. Початок жовтіння листя на березі вважають початком осені.
-
А чому листки змінюють своє забарвлення? У листку є речовини зеленого і жовтого, оранжевого кольорів. Речовина зеленого кольору постійно руйнується і знову утворюється в живому листку. Але відбувається це лише на світлі.
Який день влітку - довгий чи короткий? (Довгий). Влітку сонце світить довго і листок залишається зеленим. Тому що зеленої речовини багато і вона маскує інші кольори. Якими стають дні восени ? (Короткими) З настанням осені дні стають коротшими. Рослини отримують все менше світла. Зелена речовина руйнується і протягом короткого дня не встигає утворюватися. Зелений колір зникає і помітним стає жовтий : листок жовтіє.
-
Отже, пожовтіння листків є осіннім явищем в житті рослин.
Анімація ОСІННІЙ ЛИСТОЧОК
Осінь, осінь … Лист жовтіє.
З неба часом дощик сіє.
Червонясте, золотисте
Опадає з кленів листя.
-
Про які явища в житті рослин говорить автор вірша? (Про пожовтіння листків і їх опадання)
-
Чому ж листя опадає? Листки рослини випаровують воду. А де ж рослина бере воду? (З ґрунту вбирає коренями). Взимку коли земля замерзне, чи зможе коріння вбирати воду з ґрунту? (Ні) Якби у рослин не опадали листки, то вони загинули б від нестачі вологи. Окрім того, під осінь у листках нагромаджуються непотрібні, а іноді й шкідливі для них речовини. Щоб не випаровувати взимку води і позбавитися від шкідливих речовин, у рослин опадає листя. Так рослини готуються до зими.
-
Раніше за інші дерева скидає листя липа, потім клен і горобина. До пізньої осені не опадає листя у берези, хоч і починає жовтіти раніше за інші дерева.
-
Отже, листопад є осіннім явищем в житті рослин.
Фізкультхвилинка для очей
СЛАЙД
-
Розгляньте ілюстрацію. Порівняйте калину восени і влітку. Які зміни відбулися з кущем восени? (Змінилося забарвлення листя, дозріли плоди)
На галявині широкій
Спіє терен чорноокий,
Пломеніє глід.
Жаром жевріє шипшина,
Червоніє горобина
І пишається калина,
Наче маків цвіт.
-
Про що розповідає автор у вірші? Назви рослини у яких дозріли плоди.
ПОЖОВТІННЯ ЛИСТКІВ, ЛИСТОПАД, ДОЗРІВАННЯ ПЛОДІВ – ОСІННІ ЯВИЩА В ЖИТТІ РОСЛИН.
-
А чи в усіх дерев жовтіє і опадає листя восени? У яких дерев восени листки зелені? (У сосни, ялини) До якої групи належать ці дерева – листяних чи хвойних?
-
Що відбувається з трав’янистими рослинами? (Жовтіють і в’януть)
Більшість трав’янистих рослин жовтіють, в’януть, засихають. Зеленіють тільки ті які не бояться морозів (Суниця, копитняк)
-
Які осінні квіти цвітуть восени? (Айстри, чорнобривці, хризантеми, жоржини)
Фізкультхвилинка
(Під музику танок з листочками)
Уявіть, що ви осінні листочки (візьміть листочки)
Висіли на дереві тихенько тихенько
Вітерець гойдав вліво вправо
То підіймав їх високо вгору
То стихав і листочки злітали майже до землі
Але пустун їх підхоплював
і знову вліво, вправо.
Одного разу налетів сильний вітрище
І розлетілися листочки зелені до зелених
Червоні до своїх, жовті і помаранчеві теж зібралися
Біля своїх дерев.
(Діти збираються біля відповідних столів)
IV Закріплення вивченого матеріалу.
-
Розгляньте листочки, які лежать у вас на партах. Визначте, яким рослинам вони належать. (Клен, дуб, горобина, каштан, калина, береза, липа.)
-
Створення комікса «Пригоди Березового Листочка»
-
Жив – був Березовий Листочок. Радів він літечку теплому, ясному сонечку, погожій днині. Гордився своїм зеленим забарвленням. Радів, коли його колисав легенький вітерець. Слухав спів пташок, які сідали біля нього на гілки. Прийшла осінь…
-
Презентація коміксів.
V Релаксація
-
Сьогодні ми перегорнули сторіночку книги під назвою ОСІНЬ. Знайомились ми з осінніми явищами, які відбуваються в житті рослин. Хто був уважним і назве ці явища?
-
Перед вами два осінні листочки. На обох ви намалювали настрій який у вас. Наклейте один з листочків у зошит з друкованою основою, на тій сторіночці на якій ви будите виконувати домашнє завдання. З таким настроєм ви виконаєте домашнє завдання.
-
Але ж у вас залишився ще один листочок. Пам’ятаєте в одному з відео всі листочки облетіли з дерева. І дерево стало сумним. Я не хочу щоб на такій сумній ноті ми закінчували урок. У кого листочки з гарним настроєм давайте прикріпимо до дерева.
-
Ну ось з таким гарним настроєм ми закінчуємо наш урок.
-
А на вас чекає осінній сюрприз.