Детектив як жанр літератури, його характерні ознаки

Про матеріал
Даний урок є вступним у розділі "Літературний детектив". Конспект містить елементи проєктної роботи та інтерактивні вправи : асоціативне гроно, інформаційний "ланцюжок", мікрофон, кроссенс.
Перегляд файлу

                                              

     Тема: Детектив як жанр літератури, його характерні ознаки.

Мета:

  • Формувати знання про детектив як літературний жанр та його особливості;
  • Розвивати логічне та образне  мислення , навички самостійної роботи, уваги;
  • Виховувати загальну культуру, повагу до національних і світових традицій;розширювати ерудицію учнів.

Компетентності , що формуються: предметні – уміння давати визначення жанру «детектив»,виявляти його характерні ознаки,знати про історію виникнення і формування жанру у світовій літературі, розповідати про ключові віхи життя і творчості Е.По, А.Конан -Дойла , А.Крісті;

ключові – спілкування державною мовою (уміння сприймати, розуміти інформацію державною мовою; уміння висловлювати думки);математична (перетворення інформації з однієї форми в іншу – складання кроссенса); соціальна та громадянська (невідворотність покарання злочину).

Очікувані результати:

  • Давати визначення жанру детектива;
  • Називати основні ознаки жанру;

-     Коротко розповідати про історію створення детектива та її найкращих авторів.

Обладнання: портрети  письменників детективного жанру, найпопулярніших героїв-детективів; аудіозапис музики, роздатковий матеріал, підручник.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

                                               Хід уроку

І. Організаційний момент

Прослуховування аудіозапису музики  із фільму «Шерлок Холмс»(1-2 хв.).

Учитель: Які думки , відчуття, емоції виникли у вас під час прослуховування аудіозапису?

(Таємничість,неспокій,інтрига, хвилювання,страх…)

-Де і коли ви чули схожу музику?

(у пригодницьких і детективних фільмах)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. У наші дні детективу належать провідні позиції як в літературі , так і в кіно, на телебаченні та на радіо. Ви теж, мабуть, бачили і читали детективи. Про це й поговоримо на уроці.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Хто з вас любить дивитись детективи?
  • А хто любить читати?
  • Чим вони вас приваблюють?
  • Які детективи зараз популярні?
  • А в яких ,раніше вивчених , творах присутні елементи детектива?

ІV. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку

V . Опрацювання навчального матеріалу

  1. Історія та розвиток жанру

Індивідуальні повідомлення групи «Слідопитів» (випереджувальне завдання).

Самостійна робота:  скласти інформативний «ланцюжок» після повідомлень кожного «слідопита».

      1 учень. Детектив як жанр виник не так і давно , в першій половині дев’ятнадцятого століття, а саме в 1841 році з виходом в світ першої детективної розповіді “Вбивство на вулиці Морг” . Автором  її є Едгар По - родоначальник цього жанру.

     Чудовий письменник, талановитий теоретик Едгар Алан По був блудним сином Америки. При житті його називали невдахою, гостро засуджували. Він поєднував у собі дар художника, математика, дослідника природи.

      Найкращими з його творів є: “Вбивство на вулиці Морг”,  “Таємниця Марі Роже”,  “Вкрадений лист” , на особливу увагу заслуговує детектив “Золотий жук” .

       Автор високо ставив мистецтво психологічного розслідування. Цією якістю був наділений один з його найвідоміших персонажів, детектив-любитель, - Огюст Дюпен. За допомогою своїх блискучих здібностей Дюпен розгадує таємниці та розкриває злочини.   

      Творчість Едгара По мала великий вплив на його послідовників Артура Конана- Дойла, Агату Крісті та на українських письменників Миколу Хвильового,Григорія Косинку та інших.

      Проте,Едгар По є відомим в Америці поетом:видав кілька збірок, найвідоміші з них «Дзвони» та «Ворон».

 

  2 учень.  Артур Конан-Дойл - англійський письменник ,автор відомих розповідей та повістей.

     Сім’я хлопця не була багатою, тому Артуру прийшлось поїхати в Німеччину, щоб вчитися там на свій заробіток, який був дуже мізерним. І тільки могутнє здоров’я Конан Дойля дало йому змогу закінчити у 1885 році медичний факультет.

      Ще з раннього дитинства він мріяв про морські подорожі, як тільки йому дали диплом, він поступив корабельним лікарем на китобойне судно і поплив у Льодовитий океан, а на наступний рік – також корабельним медиком здійснив подорож у Африку.

       Потім він осів у Лондоні. Але медична практика не давала йому бажаного прибутку і він почав писати невеличкі розповіді для журналів. Однак славу йому принесли детективи.

      Всесвітньо відомі герої-детективи Шерлок Холмс та доктор Ватсон зробили ім’я Конана Дойля знаним кожному читачеві. Саме цьому дуету автор присвятив 120  творів. Герої стали популярними у кіно,музиці та живописі.

     В Англії відкритий музей на вулиці Бейкер Стріт, саме за цією адресою вони проживали у творах.

   3 учень. Агата Крісті – всесвітньо відома англійська письменниця, перша авторка детективів.

        В підлітковому віці вона намагалась стати класичним музикантом, але занадто нервувала під час виступів на публіці.

     Згодом стала фармацевтом, так вона отримала знання про різні отрути, які знадобились їй при створенні сюжетів детективів.

        Впродовж усього життя Крісті цікавилась археологією та плідно працювала.

       Її книги видані тиражем понад 2 мільярди примірників і перекладені на 103 мови світу. Агата Крісті стала одним із символів Великобританії (за англійською традицією іменем  відомих земляків називають нові види троянд , свою троянду має і Агата Крісті) .

        Після Біблії та творів Шекспіра  її шедеври є найбільш публікованими (якщо тільки американські видання скласти один на одного ,то вони сягнуть до Місяця).

 Агата Крісті - творець класичних персонажів детективної літератури  Еркюля Пуаро та міс Марпл.

Образ Міс Марпл запозичений з її бабусі і є першою жінкою-детективом у світовій літературі.

2.Повідомлення вчителя про Міжнародну премію Агати Крісті та американську премію Едгара По.

Премія Агати (англ. Agatha Award) — міжнародна літературна премія імені Агати Крісті, яку присуджують щорічно в області детективної і містичної літератури за твори, написані в класичному стилі .Премія Агати вручається щорічно в Вашингтоні, округ Колумбія.

Премія Едгара Алана По (часто, премія «Едгар», англ. Edgar), названа на честь американського письменника Едгара По, вручається щорічно асоціацією «Детективних письменників Америки».

3. Фізхвилинка для ерудита  «Впізнай автора та його героя».

(На дошці представлені портрети письменників (Е. По, Ф.Конан-Дойл, Агата Крісті) та їх найвідоміших героїв. Учні повинні проявити свою інтуїцію та отримані знання ,щоб зробити правильний вибір)

4.Складання асоціативного грона до слова «детектив» ( Робота у групах)

( розумний ,непідкупний, інтелектуал, сміливий, добрий, спостережливий, справедливий…)

5.Ознайомлення з детективом як літературним жанром та його ознаками

Учитель. Чим , на вашу думку, детектив відрізняється від звичайних творів?

 Головні ознаки літературного детективу (запис у зошит)

  • В основі детективного жанру лежить захоплива інтрига, навколо якої розгортається дія.
  • У центрі – опис певної загадкової події.
  • Герої – детектив, злочинець, жертва.
  • Мотив злочину – гроші, влада, страх.
  • Сюжет – розслідування злочину.
  • Фінал – зло карається.
  1. Словникова робота

Дати визначення слова детектив і порівняти їх з визначенням у підручнику.

(1 – особа, 2 – твір)

1. Детектив (англ. detective, від латів.(латинський) detego — розкриваю, викриваю), сищик, слідчий.

2.Детекти́в (англ. detective — «агент розшуку», з лат. detectio — «розкриття») — різновид творів масової культури (прозаїчні твори, кінофільми, комікси), в яких розкривається певна таємниця, пов'язана зі злочином.

VІ. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу

Інтелектуальна вправа «Кроссенс» (робота у групах).

(Кроссенс  – асоціативна головоломка нового покоління. Слово «кроссенс» означає  «перетин значень».

Цей вид головоломки винайшли зарубіжні педагоги в 2002 році. Ідея  належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору педагогічних наук, філософу і художнику Володимиру Бусленко.  Ідея кроссенса проста, як і все геніальне. Це  асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти    картинок.

1    2    3

4    5    6

7    8    9

Зображення розташовують так, що кожна  картинка має зв'язок із попередньою і наступною,  а центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Завдання того, хто розгадує кроссенс - знайти асоціативний  зв'язок  між сусідніми (тобто тими, що мають спільний бік) картинками. Зв’язки в головоломці можуть бути і поверхневими, і глибокими.

Починати розгадувати кроссенс можна з будь-якої картинки, що розпізнається, але центральним є квадрат під номером 5.  Центральна картинка, за бажанням автора, може бути пов’язана за змістом зі всіма зображеннями в  кроссенсі.  Але зазвичай потрібно встановити зв’язки по периметру між квадратами 1-2, 2-3, 3-6, 6-9, 9-8 8-7, 7-4, 4-1 («основа»), а також по центральному хресту між квадратами 2-5, 6-5, 8-5 и 4-5 («хрест»).

Таким чином, кроссенс є сукупністю дванадцяти (за числом сусідніх пар) асоціативних головоломок.  Відповідь не завжди є однозначною, але в більшості випадків ті, хто відгадують, знаходять однаковий ланцюжок асоціацій.)

(Учні працюють у групах по 6-7 чоловік. Кожна група має відповідний матеріал, схему складання кроссенса).

Після виконання завдання кожна група презентує класу свою роботу та наводить аргументи щодо свого вибору.

 

Результат пошуку зображень за запитом "статуя свободи"Результат пошуку зображень за запитом "золотий жук" Результат пошуку зображень за запитом "детективне розслідування"Результат пошуку зображень за запитом "міжнародні премії у галузі літератури"Результат пошуку зображень за запитом "детективне розслідування" Результат пошуку зображень за запитом "бейкер стріт 221"

Результат пошуку зображень за запитом "троянди" Результат пошуку зображень за запитом "стилажі книг"Пов’язане зображення

VІІ. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення

Сьогодні на уроці я :

дізнався…

найбільше запам’ятав…

був вражений…

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Прочитати детектив Е.По «Золотий жук»;
  2. Повторити про композицію художнього твору.

ІХ. Оцінювання роботи учнів на уроці.

 

 

Список використаних джерел:

1.Підручник «Зарубіжна література» 7 клас;

2.Аудіозапис музики з фільму «Шерлок Холмс»;

3.Навчальна програма «Зарубіжна література» 5-11 класи;

4. Інтернет-ресурси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                           Заявка

 

 

                    учителя зарубіжної літератури

 

                    Дацьківської ЗОШ І-ІІ ступенів

 

                    Кріль Оксани Степанівни

 

                    на участь в огляд-конкурсі

 

                    «Мій компетентнісно орієнтований урок»

 

                   (додається конспект уроку

«Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру» ( 7 клас))

 

 

1

 

docx
Додано
28 березня 2022
Переглядів
3292
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку