ДІЄСЛОВО, ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Про матеріал
Мета уроку: навчальна: поглибити знання про дієслово, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивальна: розвивати вміння системно розширювати свої знання; виховна: виховувати любов до рідної природи, до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

ДІЄСЛОВО, ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Мета:

  навчальна: поглибити знання про дієслово, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль;

   розвивальна: розвивати вміння системно розширювати свої знання;

   виховна: виховувати любов до рідної природи, до навколишнього середовища.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

 Доброго дня!

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Будемо старанно працювати,

Щоб мову рідну добре знати

ІІ. Мотивація навчання школярів  

Складання девізу уроку з «розсипаних» слів.

       Навчати, добре, знати, хто, хоче, все, того.  

(Добре того навчати, хто хоче все знати).

– Хто з вас хоче багато знати?

Я рада, що у мене є багато однодумців

ІІІ. Актуалізація опорних знань

- Діти, ми з вами давно вже мандруємо по країні Морфології, тому побували в різних її областях. Давайте згадаємо, де ж ми побували, які краї відвідали.

(Учні називають: іменник, прикметник, числівник, займенник)

- Ці частини мови ми називаємо самостійними, чому?

(Відповіді учнів)

- Які частини мови вам відомі іще?

- Чому прийменник, сполучник  частку ми називаємо службовими?

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності . Оголошення теми та завдань уроку.

  • Діти, а без якої частини мови  не можна виконати жодної дії?
  • Правильно, без дієслова.

     Дієслово – незвичайна частина мови. Хоча б у тому, що вона означає дію. Адже споконвіку український народ не мислив свого життя без дії: працювати, робити добро, співчувати, мріяти, вірити, навчатись. І сьогодні ми повинні не тільки вживати ці дієслова у власному мовленні, а й втілювати їх у життя. Дієслово на другому місці по вживанню у мові після іменника, тому треба знати цю частину мови й вміти користуватися нею в усному та писемному мовленні. Тому запишіть тему сьогоднішнього уроку. ДІЄСЛОВО, ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

ІV.  Вивчення нового матеріалу

  1. Робота з підручником

Вправа 65. Прочитайте вірш, поставте запитання до виділених слів. Що вони називають?

  1. Опрацювання визначення дієслова с.42.
  2. Закріплення знань.
  3. Розподільний диктант.

(Записати подані дієслова у дві колонки)

Означають дію                                           Означають стан

Стріляти, писати, умитись, лякатись, мріяти, любити, читати, знати, ущипнути, думати, ходити, спати,

  1. Робота в парах:
  1. ряд– підібрати дієслова, якими можна описати дії, які виконували вранці;
  2. ряд – підібрати дієслова, якими можна описати дії, які виконуватимете увечері.

- Що ми можемо визначити у цих дієсловах?

 (Діти називають: час, число, особу, рід, дієвідміна)

- Отже, дієслова мають свої морфологічні ознаки. Давайте їх узагальнимо.

5. Робота з таблицею

 Прочитайте таблицю. Які морфологічні ознаки притаманні дієслову? З якими ви вже знайомі?

Морфологічні ознаки дієслова

Морфологічна ознака

Приклади

Вид (доконаний і недоконаний)

Написати (що зробити?) Писати (що робити?)

Часи дієслова (теперішній, минулий, майбутній)

Вчиться, вчився, буде вчитися (вчитиметься)

Способи (дійсний, умовний, наказовий)

Слухає, слухав би, слухай

Особа (перша, друга, третя, безособові)

Читаю, читаєш, читає; думається

Число (однина, множина)

Говорить, говорять

Дієвідміни (І, ІІ)

Йдуть, стоять

  1. Фізкультхвилинка

ЗАКРИТИ ДОШКУ

  1. Робота біля дошки                                                   

30

  1. Робота з підручником с.43. Пояснення вчителя.
  2. Усно вправа 68.
  3.        Самостійно вправа 70.
  4.        Гра «Найкмітливіший»

( Фразеологізм замінити дієсловом)

Задирати носа  -  (зазнаватися);

Сушити зуби – (сміятися);

Пускати сльози – (плакати);

Не взятися ні за холодну воду – (ледарювати);

Ані телень – (змовчати).

Скласти речення і записати.

  1.        Робота  в парах      

- Давайте згадаємо, що таке антоніми?

Працювати - лінуватися

Творити - руйнувати

Любити - ненавидіти

Світити – гасити

Віддавати – забирати

Родатися – цуратися

Пам’ятати – забувати

Зявлятися – щезати

Дружити – ворогувати

Радіти – сумувати

Підніматися – спускатися

Говорити - мовчати

VI.  Закріплення вивченого

Що називається дієсловом?

Що означає ця частина мови?

Користуючись таблицею, перерахуйте морфологічні ознаки дієслова.

Яким членом речення найчастіше буває дієслово?

VIІ.  Підсумок уроку

VIІI.  Домашнє завдання

-

docx
Додав(-ла)
Сачук Світлана
Додано
2 грудня 2019
Переглядів
1111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку