Тема: Дії з раціональними числами. Розв’язування лінійних рівнянь, що містять модулі.
Мета:
- систематизувати знання учнів з теми «Дії з раціональними числами»; перевірити вміння учнів виконувати різні дії з раціональними числами та розв’язувати задачі, що мають практичний зміст;
- розвивати логічне мислення ;
- прищеплювати інтерес до математики;
- виховувати впевненість у своїх силах, колективізм та самостійність;
- познайомити учнів з деякими аспектами анатомії людини, надати учням цікавої інформації.
Тип заняття : формування навичок та вмінь.
Обладнання: план подорожі, картки з завданням, кругова діаграма про фактори здоров’я, цікава інформація.
Хід заняття:
І. Вступ. Організація класу, заповнення листків настрою.
Оцініть свій настрій, користуючись раціональними числами.
Учитель. В одній казковій країні Математичних Знань мешкають раціональні числа. Але нам до цієї країни неможливо потрапити, якщо не відгадаємо 2 загадки:
а як його не стало – віддали б усе, щоб повернути назад ”. (здоров’я)
На дорозі не знайдеш,
Їх не зважиш на терезах,
І ціни не підбереш.(Знання)
Тепер ми зможемо відправитись у подорож, щоб не заблукати будемо рухатись за картою.
IІ. Перша зупинка „Спортивно-теоретична”.
Для зміцнення здоров’я кожній людині необхідно кожного дня робити зарядку, тому ми з вами зараз зробимо невеличку зарядку, але не просту, а казкову: якщо твердження, сказане мною правильне – підніміть руки догори, якщо хибне – перед собою.
а)Зарядка:
1. Числа 0; -2; 1; -3,5 – не є раціональні. (ні).
2. Модулем числа називається відстань від початку відліку до точки, яка зображає дане число. (так).
3. Модуль завжди додатне число. (так).
4. Щоб додати два від’ємних числа, треба від більшого модуля відняти менший модуль і поставити знак більшого модуля. (ні).
5. Щоб додати два від’ємних числа, треба додати їх модулі і поставити знак мінус. (так).
6. Число 0 не додатне і не від’ємне. (так)
7. З двох раціональних чисел більше те, що знаходиться лівіше на координатній прямій. (ні)
8. Щоб знайти дріб від числа, треба число помножити на дріб. (так).
Молодці. Тепер ми можемо продовжувати нашу подорож.
б) Гра «Вірю – не вірю» (методичний прийом) Якщо вірите, підійміть зелену картку, якщо не вірити, то красну. Хто помилятиметься, пояснюватиме.
1. Чи вірите ви, що число -9 натуральне число?
2. Чи вірите ви, що число - 9 менш нуля?
3. Чи вірите ви, що сума протилежних чисел дорівнює нулю?
4. Чи вірите ви, що число π - раціональне?
5. Чи вірите ви, що модуль числа 5 дорівнює -5?
6. Чи вірите ви, що сума від’ємних чисел завжди від’ємна?
в) Працюємо самостійно оберіть завдання по силі та відповідь напишіть на стікерах
А В
-2+16=14 -2+1\2=-11/2
-222+(-6) =-228 -1\5-(-1\5)=0
-38-79=-117 -9+(-2\7)=-92/7
II. Наступна зупинка „Біологічна”.
Клас поділяється на три групи (за партами). Кожна група отримує свою задачу біологічного змісту, розв’язує її, а потім представник групи знайомить з задачею клас. (біля дошки можуть готуватись зразу три представника).
Задача № 1. Кров становить 1/13 маси тіла людини. 54% всієї крові знаходиться в кровоносних судинах. Скільки крові знаходиться в кровоносних судинах у людини масою 65 кг?
Розв’язання(1):
1. 65∙1/13=5 (кг) – уся кров,
2. 5:100∙54=2,7 (кг) – у кровоносних судинах.
Відповідь: 2,7 кг у кровоносних судинах.
МЕД. СЕСТРА Ще в стародавні часи люди вважали, що кров є „носієм життя”. Вона не тільки доставляє до клітин та тканин поживні речовини й кисень, але й виводять з них вуглекислий гас та інші продукти розпаду. Якщо рух крові припинити, настає смерть.
Задача № 2. Учені дослідили, що організм людини має в собі 46% кисню від загальної ваги. Скільки кисню є в організмі людини, вага якої 63кг.
Розв’язання:
1. 63 ∙0,46=28,98 (кг) – кисень.
Відповідь: 28,98 кг кисень.
МЕД. СЕСТРА Основою життя є обмін речовин. Але його обов’язковим учасником є кисень. Коли кисню недостатньо, пульс та дихання становляться частішими, з’являється втома й слабкість м’язів, втрачається гострота слуху та зору.
Наступна задача покаже нам , як змінюється дихання людини в залежності від виду ходи.
МЕД. СЕСТРА Задача № 3. У стані спокою людина вдихає за один раз 0,5 л повітря; під час повільної ходьби – у 2,4 рази більше; під час швидкої ходьби – в 1,5 рази більше, ніж під час повільної. Скільки повітря вдихає людина в кожному з названих випадків?
Розв’язання:
1. 0,5∙2,4=1,2 (л) – повільна ходьба,
2. 1,2∙1,5=1,8 (л) – швидка ходьба.
Відповідь: 1,2 л повільна ходьба, 1,8 л швидка ходьба.
III. Практична.
І сувора, й солов’їна
Математики країна
Праця тут іде завзята
Вмій лиш спритно рахувати.
Розв’язати задачі практичного змісту.(усно).
1. У 6-му класі на протязі трьох місяців змінилась кількість учнів таким чином:
· січень – на +4;
· лютий – на – 5;
· березень на +6.
Поясніть ці зміни. Як змінилась кількість учнів за весь період?
2. Зміна температури хворого за 5 днів подана на такій таблиці:
Лютий |
|||||
Дата вимірювання температури |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Зміни температури у 0, С |
+1 |
+1,1 |
-1,5 |
-0,8 |
-0,6 |
Температура хворого |
|
|
|
|
|
Заповніть таблицю температур, якщо на початку хвороби температура була 37,40 С.
IV. Оздоровча.
Людина – це найдосконаліший витвір природи, її найбільш повний самовираз.
Але ще Гіппократ (лікар та філософ Давнього світу III-IV ст.) говорив: ”Коли людина живе і розвивається у гармонії з природою, вона буде здоровою, а порушення законів природи призводить до хвороб”.
Що впливає на наше здоров’я? (виступ учнів «Комп техн.- майб проф»)
Пропоную вам розв’язати задачу, яка дуже актуальна під час грипу.
Задача № 4. Людині, щоб не захворіти, треба вживати до харчу 20% голівки часнику. Скільки штук цілого часнику необхідно людині на місяць, якщо у місяці 31 день?
Розв’язання:
1. 31∙0,2=6,2 (гол)
Відповідь: на місяць людині необхідно 6 голівок часнику.
МЕД. СЕСТРА У зубках часнику знайдено велику кількість білкових речовин й вуглеводів, багато вітаміну С, В6, В2, В1 та різних мінеральних речовин. За вмістом заліза, марганцю і цинку переважає всі інші овочі.
За допомогою часнику лікують гнійні рани, виразки, опіки, гострі респіраторні захворювання. Він діє як антимікробний засіб, водночас зміцнює ясна, знижує захворюваність карієсом, підсилює апетит, поліпшує травлення.
Головним чином здоров’я залежить від способу життя людини, її духовності, світогляду, ставлення до власного здоров’я та до інших людей і природи.
V. Пізнавальна.
Ось ми дістались до останньої зупинки. На ній вас чекає маса цікавої інформації.
v Робота в зошиті (завдання на партах у учнів)
Виконати додавання, обираючи зручний порядок обчислень:
а) 7,29 + (- 5,126) + (- 6,29) + 5,126; 1
б) - 3 + 9,84 + 1 + (-20,84); - 13
Самостійна робота (тести з відкритою формою відповідей на 3 варіанти, які містять тільки одну правильну відповідь з чотирьох) – робота в парах
- Картки з завданням підписати. Робота виконується не більше 4 хв.
В1.
1. Модуль числа (– 1,3) дорівнює:
А) 1,3; Б) – 1,3; В) 0,13; Г) не існує.
2. Число 1 протилежне для:
А) 1,7; Б) – 1; В) 0,3; Г) 7,1.
3. Сума чисел 3,5 + (- 23, 5) є число:
А) додатне; Б) 0; В) невід’ємне; Г) від’ємне.
4. Значення виразу - 7,5 – Х + 6, 5 + Х дорівнює:
А) 1; Б) – 14; В) 2Х; Г) - 1.
5. Обчислити: -3 + 2 + (- 2)
А) 2; Б) –3; В)7; Г) -5.
6. Який знак ви поставити замість зірочки, щоб утворилась правильна нерівність: - 32 + (- 19) * -63?
А) > ; Б) <; В) =; Г) > або =.
В2.
1. Модуль числа (+ 75) дорівнює:
А) 7,5; Б) - 75; В)75; Г) не існує.
2. Число - 0,1 протилежне для:
А) -1; Б) – 1; В) 0,1; Г) 10.
3 Сума чисел 13,5 + (- 3, 5) є число:
А) від’ємне; Б) 0; В) невід’ємне; Г) додатне.
4. Значення виразу - 17,5 + р + 6, 5 - р дорівнює:
А) 1; Б) – 11; В) р; Г) - 1.
5. Обчислити: - 6,25 + 8 + 0,25 -1
А) 1 ; Б) - 6; В) 0,25 ; Г) - 1.
6. Який знак ви поставитее замість зірочки, щоб утворилась правильна нерівність: 32 - (- 19) * 63?
А) > ; Б) <; В) =; Г) > або =.
В3.
1. Модуль числа (- 5,6 ) дорівнює:
А) – 5,6; Б) 0 В) не існує; Г)5,6.
2. Число 1 протилежне для:
А) 1; Б) – 1; В) 0; Г) 0,1.
3. Сума чисел -13,5 + (- 3, 5) є число:
А) додатне; Б) 0; В) невід’ємне; Г) від’ємне.
4. Значення виразу 17,5 – с + (- 7, 5) + с дорівнює:
А) 1; Б) – 10; В) 10; Г) с.
5. Обчислити: -0,5 +2 – 2,5 + 2
А) 2; Б) –1; В)1; Г) -3.
6. Який знак ви поставите замість зірочки, щоб утворилась правильна нерівність: - 32 - (- 19) * -63?
А) > ; Б) <; В) =; Г) > або =.
Для допитливих:
1. Найдовше життя на Землі прожив Сігечійо Ідзумі з селища Асан, що на острові Токукосіма (Японія). Він прожив 120 років і 237 днів.
2. Найвищим чоловіком в історії людства був Роберт Першинг Уодлоу (1918-1940), який у Віці 22 роки (за 18 днів до смерті) мав зріст 2 м 72 см. Найбільша його вага була зафіксована у 21-річному віці (222,7 кг). Розмір взуття становив 47 см, довжина долоні складала 32,4 см, розмах рук становив 2 м 88 см.
3. Найнижчою людиною вважається Полін Мастерс із Голландії.(нар. 1876р). У віці 19 років її зріст становив 59 см, а вага складала близько 4 кг.
4. У відомого кіноактора Арнольда Шварценеггера, який народився 1948 року в Австрії, об’єм біцепса становить 55,8 см, а об’єм грудної клітки при вдиху складає 145 см (поміряйте в себе). Уявляєте, чого можна досягти наполегливими тренуваннями.
5. Чи знаєте ви, що за 70 років життя людина в середньому з’їдає і випиває:
- картоплі – 9000 кг,
- хліба – 5000 кг,
- м’яса – 5000 кг,
- овочів – 3500 кг
- фруктів – 6000 кг,
- масла і жирів – 1500 кг,
- яєць – 20000 штук,
- молока – 10000 л,
- води та напоїв – 50000л.
На цьому ми закінчуємо нашу подорож.
Поділіться своїм враженням від уроку.
Що нового ви почерпнули на уроці?
Які висновки ви зробили після уроку, що стосовно до вашого здоров’я?
- На уроці ми досягли успіху завдяки
У- увазі
Р – роботі
О – організованій
К – кмітливості.
VI. Заповнити листки настрою.
VII. Домашнє завдання – творче.
Скласти валеологічну задачу, де б використовувались раціональні числа.
VIII. Підсумок уроку.
Додаткова інформація.
МЕД. СЕСТРА Проаналізуй своє здоров’я.
Навіть у вашому віці людина в змозі помітити навколо себе, наскільки поведінка людей залежить від стану здоров’я.
Короткозорий, як правило, сором’язливий, замкнений, обережний;
той, у кого болить шлунок або печінка, часто дратівливий, гарячкуватий, злий на язик;
хронічні захворювання носа й горла спонукають до мовчазності, нудної вимови, дратівливих, неспокійних жестів, різких рухів;
серцево-судинні захворювання спричиняють сумний, насторожений вигляд, повільні рухи, малорухливість і обережність;
діабет викликає дратівливість, поспішність у прийомах їжі, пристрасть до ліків, неохайність.