ДІАГНОСТИЧНІ МАТЕРІАЛИ " Адаптація п’ятикласників"

Про матеріал
Діагностичні матеріали для роботи психолога призначені для учнів , батьків і педагогів для успішної адаптації п’ятикласників .
Перегляд файлу

ДІАГНОСТИЧНІ МАТЕРІАЛИ

 

Вивчення мотивації молодшого школяра до навчання в школі

(за методикою О.Ануфрієва та С.Костроміної)

Матеріали: текст анкети О. Ануфрієва та С. Костроміної. Дітям пропонується відповісти на запитання анкети, використовуючи відповіді «так», «ні», «не знаю».

Обробка та інтерпретація результатів. За кожну відповідь, що стоїть в анкеті на першому місці, дається 3 бали, на другому місці — 1 бал, на останньому місці — 0 балів. Максимальна оцінка — ЗО балів. Зі зростанням кількості балів підвищується рівень мотивації.

25З0 балів — сформоване ставлення до себе як до школяра, висока навчальна активність;

2024 бали — ставлення до себе як до школяра практично сформовано;

1519 балів — позитивне ставлення до школи, але школа більше приваблює позашкільними справами;

1014 балів— ставлення до себе як до школяра не сформовано;

менше 10 балів — ставлення до школи негативне.
                                                                 Анкета

  1. Тобі подобається в школі?
  2. Уранці ти завжди охоче йдеш до школи? Чи все ж часто волієш залишитися вдома?
  3. Якби вчитель сказав , що завтра йти до школи не обов’язково, ти б пішов чи залишився вдома?
  4. Тобі подобається, коли скасовують якісь уроки?
  5. Ти б хотів, щоб не задавали ніяких домашніх завдань?
  6. Ти хотів би, щоб у школі залишилися одні перерви?
  7. Ти часто розповідаєш про школу своїм родичам і друзям?
  8. Бажав би ти мати іншого, не такого суворого вчителя?
  9. У тебе в класі багато друзів?
  10. Тобі подобаються твої однокласники?

 

Методика визначення особистісної адаптованості школяра до зовнішнього та внутрішнього світу

(ФУРМАНА)

Дорогий друже! Прочитай уважно питання і постав навпроти „+” у відповідній колонці в залежності від того, яке місце займають у твоєму житті згадані люди, події, заняття.

Спробуй реально подивитись на свої взаємовідносини з оточуючим світом і оціни своє ставлення до:

 

№ п/п

Блоки

Моє ставлення до:

дуже позити-вне

пози-

тивне

нейт-

ральне

негати-вне

дуже нега-

тивне

5

4

0

- 4

- 5

І.

Школа

 

 

 

 

 

1

- товаришів по класу

 

 

 

 

 

2

- вчителів

 

 

 

 

 

3

- класного керівника

 

 

 

 

 

4

- навчальних предметів

 

 

 

 

 

5

- школи та її вимог

 

 

 

 

 

ІІ.

Сім’я

 

 

 

 

 

1

- матері

 

 

 

 

 

2

- батька

 

 

 

 

 

3

- брата, сестри

 

 

 

 

 

4

- бабусі, дідуся, ін. родичів

 

 

 

 

 

ІІІ

Вулиця

 

 

 

 

 

1

- близьких друзів

 

 

 

 

 

2

- знайомих товаришів

 

 

 

 

 

3

- батьківських друзів

 

 

 

 

 

4

- сусідів

 

 

 

 

 

ІУ

Власне „Я”

 

 

 

 

 

1

- своєї поведінки, вчинків

 

 

 

 

 

2

- внутрішнього „Я”

 

 

 

 

 

 

КЛАСИФІКАЦІЯ ПОКАЗНИКІВ ОСОБИСТІСНОЇ

АДАПТОВАНОСТІ ШКОЛЯРІВ

 

 

п/п

Вид соціально – психологічної адаптації

Рівні функціону­вання особистісної адаптації

Показник адаптованості

І.

Адаптованість

1. а) Максимальний

 

    б)Дуже високий

 

2. Високий

 

3. Середній

 

4. Низький

75

 

 73-74

 

69-72

 

64-68

 

57-63

II.

 

Неадаптованість

5. Неочевидний

 

 6. Очевидний

50-56

 

40-49

ІІІ.

Дезадаптованість

7. Ситуативний

 

8. Очевидний

 

9. а)Критичний

 

    б)Суперкритичний

30-39

 

21 -29

 

0-20

 

-75-1

 

 

«Відкритий лист батькам»

Дорогі______________________________________________________Ось я і навчаюсь в 5 класі.  Перш за все хочу повідомити, що я ____________________________________________.     Якщо порівнювати з навчанням в 4 класі, то зараз________________________________________.

Інколи __________________________________________________________.

Найцікавіший для мене предмет ____________________________________.

А ще я __________________________________________________________.

Але крім цього хочу розповісти про_________________________________

________________________________________________________________.

Найважчим для мене в 5 класі______________________________________

________________________________________________________________.

Більш за все я хочу _______________________________________________

________________________________________________________________.

А в більшості випадків настрій у мене_______________________________.

Ще хочу сказати, що вчителі, які ведуть уроки в 5 класі ________________

________________________________________________________________.      А наш класний керівник ___________________________________________

________________________________________________________________.

Хочу зізнатися, що у мене зовсім немає часу на _______________________

________________________________________________________________.

Але ось те, що зацікавило мене, так це _______________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________.

У 5 класі мене здивувало __________________________________________

________________________________________________________________.

Але я з гордістю можу сказати, що тепер вмію ________________________

________________________________________________________________

________________________________________________________________.

Шкода, але мене кваплять _________________________________________.

Міцно __________________________________________________________.

Дата _________________  Ім’я __________________

 

АНКЕТА  ДЛЯ  БАТЬКІВ  П'ЯТИКЛАСНИКІВ

 

1. Чи охоче йде дитина в гімназію?  

      а) неохоче           б) без особливого полювання         в) охоче, з радістю

2. Чи цілком пристосувався до гімназійного режиму? Чи приймає як належне новий розпорядок?

      а) поки немає            б) не зовсім                      в) в основному так

3. Чи переживає свої навчальні  успіхи і не успіхи?

      а) швидше немає, чим та         б) не цілком         в) в основному так

4. Чи часто дитина ділиться з Вами своїми гімназійними  враженнями?

      а) ніколи                    б) іноді               в) досить часто

5. Який переважаючий емоційний характер цих вражень?

а) в основному негативні враження

б) позитивних і негативних приблизно порівну

в) в основному позитивні враження

6. Скільки часу в середньому витрачає дитина щодня на виконання домашніх завдань?   

___________________________________(вкажіть конкретну цифру)

7. Чи має потребу дитина у Вашій допомозі при виконанні домашніх завдань?

        а) досить часто           б) іноді               в) не потребує допомоги

8. Як дитина долає труднощі в роботі?

        а) перед труднощами відразу пасує

        б) звертається за допомогою

        в) наполегливий в подоланні труднощів

9. Чи здатна дитина сама перевірити свою роботу, знайти і виправити помилки?

        а) сам цього зробити не може

        б) іноді може

        в) як правило, може

 

10. Чи часто дитина скаржиться на товаришів по класу, ображається на них?

         а) досить часто      б) буває, але рідко     в) такого практично не буває

11. Чи справляється дитина з навчальними навантаженням без перенапруження?

         а) немає      б) швидше немає, чим та      в) швидше так, чим немає

Обробка результатів

При обробці батьківських відповідей безпосередньо на бланку наголошуються відповіді  а), дезадаптації, що свідчать про прояви (ТАК).

Відповіді  б) свідчать про можливу дезадаптацію (ВДА).

Відповіді  в) говорять об адаптированности дитину (А)

 

Методика „Незакінчені  речення”

(Варіант для п’ятикласників)

(модифікація методики, поданої в брошурі Л.Солнцевой, Т. Галкіної. Метод дослідження особистості учня. – М.:РАН, 1993.)

 

  1.  Я радію, коли …
  2. Якби я міг (могла)…
  3. У школі я завжди…
  4.  Мені цікаво…
  5.  Я б хотів(ла) …
  6. Мені приємно, коли…
  7. Якби у школі…
  8. Я вважаю, що мені заважає…
  9. Майбутнє здається мені…
  10.    Я відчуваю, що…
  11.    Я засмучуюсь, якщо…
  12.    Коли мене не розуміють, …
  13.    Я хотів(ла) би позбутися…
  14.    Мої успіхи у школі …
  15.    Дорослі завжди…
  16.    Найбільше я боюся…
  17.    Коли я стану дорослим(лою) …
  18.    Моя мета…
  19.    Моя мама вважає, що я…
  20.    Краще було б…

 

 

АНКЕТА

(для класного керівника)

Шановний колего! З метою вивчення процесу адаптації молодших школярів до навчання у середній школі проводиться анкетування класоводів випускних класів молодшої школи.

Просимо вас визначити ступінь вираженості зазначених нижче рис, притаманних усьому вашому класу за 6-бальною системою (0 балів — відсутність, 5 балів — максимально виражена у класу риса).

 Клас_______

 

Навчання

 

1

Позитивна мотивація, зацікавленість процесом навчання

0

1

2

3

4

5

2

Сформованість навичок самостійної роботи

0

1

2

3

4

5

3

Готовність виконувати вимоги вчителя

0

1

2

3

4

5

4

Зібраність, організованість (сформованість самоконтролю, концентрація уваги)

0

1

2

3

4

5

5

Розвиток логічного мислення (здатність до узагальнень, визначення суттєвих ознак, аналізу)

0

1

2

3

4

5

6

Здатність до творчості, бажання знаходити нестандартні, оригінальні рішення

0

1

2

3

4

5

7

Загальна обізнаність, розвиток соціального інтелекту

0

1

2

3

4

5

 

Психологічний клімат у класі

 

1

Оптимізм, переважають позитивні емоції

0

1

2

3

4

5

2

Ініціативність, активність

0

1

2

3

4

5

3

Загальна культура поведінки

0

1

2

3

4

5

4

Згуртованість

0

1

2

3

4

5

5

Доброзичливість, готовність допомогти тим, хто цього потребує

0

1

2

3

4

5

6

Здатність розуміти інших людей, співчувати їм (уміння відгукнутись)

0

1

2

3

4

5

7

Відчуття відповідальності за свої вчинки

0

1

2

3

4

5

8

Відкритість, відсутність намагань схитрувати

0

1

2

3

4

5

 

Аналіз відповідей вчителя дає змогу оцінити рівень адаптації всього класного колективу та визначити відповідні проблеми адаптації.

 

 

Тест шкільної тривожності Філіпса

 

Мета. Вивчити рівень і характер тривожності, пов'язаної зі школою, у дітей молодшого шкільного віку.

 

Обладнання. Аркуші паперу й ручки.

 

Інструкція. Тест складається з 58 запитань, які можуть зачитуватися або пропонуватися письмово. На кожне запитання слід дати однозначну відповідь «Так» або «Ні».

«Діти, зараз вам будуть запропоновані запитання про те, як ви себе почуваєте у школі. Старайтеся відповісти щиро і правдиво, тут немає правильних або неправильних, хороших або поганих відповідей. Над запитаннями довго не замислюйтесь.

На аркуші для відповідей угорі напишіть своє ім'я, прізвище й клас. Відповідаючи на запитання, записуйте його номер і відповідь "+", якщо погоджуєтеся, й "-", якщо ні».

 

Текст опитувальника

1. Чи важко тобі встигати разом із класом?

2. Чи хвилюєшся ти, коли вчитель каже, що збирається перевірити, наскільки ти знаєш матеріал?

3. Чи важко тобі працювати в класі так, як цього хоче вчитель?

4. Чи сниться тобі інколи, що вчитель розлютився від того, що ти не знаєш уроку?

5. Чи траплялося, що хтось із твого класу бив або вдарив тебе?

6. Чи часто ти хочеш, щоб учитель не поспішав, пояснюючи новий матеріал, щоб ти зрозумів, про що він каже?

7. Чи сильно ти хвилюєшся при відповіді або виконанні завдання?

8. Чи буває так, що ти боїшся відповідати, оскільки остерігаєшся зробити помилку?

9. Чи тремтять у тебе коліна, коли тебе викликають відповідати?

10. Чи часто твої однокласники сміються з тебе, коли ви граєте у різні ігри?

11. Чи трапляється, що тобі ставлять нижчу оцінку, ніж ти очікував?

12. Чи хвилює тебе питання про те, чи не залишать тебе на другий рік?

13. Чи намагаєшся ти уникнути ігор, у яких робиться вибір, тому що тебе зазвичай не обирають?

14. Чи буває часом, що ти весь тремтиш, коли тебе викликають відповідати?

15. Чи часто у тебе виникає відчуття, що ніхто з твоїх однокласників не хоче робити того, що хочеш ти?

16. Чи сильно ти хвилюєшся перед тим, як почати виконувати завдання?

17. Чи важко тобі отримувати такі оцінки, яких очікують батьки?

18. Чи боїшся часом, що тобі стане зле у класі?

19. Чи будуть твої однокласники сміятися з тебе в разі, якщо ти зробиш помилку під час відповіді?

20. Чи схожий ти на однокласників?

21. Чи тривожишся ти після виконання завдання про те, наскільки добре ти з ним упорався?

22. Коли ти працюєш у класі, чи впевнений у тому, що все добре запам'ятаєш?

23. Чи сниться тобі іноді, що ти у школі й не можеш відповісти на запитання учителя?

24. Чи правда, що більшість дітей ставляться до тебе доброзичливо?

25. Чи працюєш ти старанніше, якщо знаєш, що результати твоєї роботи будуть порівнюватися у класі з результатами твоїх однокласників?

26. Чи часто ти мрієш про те, щоб менше хвилюватися, коли тебе викликають відповідати?

27. Чи боїшся ти іноді вступати у суперечку?

28. Чи не трапляється, що твоє серце починає сильно битися, коли учитель каже, що збирається перевірити твою готовність до уроку?

29. Коли ти отримуєш хороші оцінки, чи думає хтось із твоїх друзів, що ти хочеш вислужитися?

30. Чи добре ти себе почуваєш із тими однокласниками, до яких інші діти ставляться з особливою повагою?

31. Чи буває, що деякі діти в класі говорять те, що тебе заторкує?

32. Як ти гадаєш, чи втрачають прихильність класу ті учні, які не можуть упоратися з навчанням?

33. Чи схоже на те, що більшість твоїх однокласників не звертають на тебе уваги?

34. Чи часто ти боїшся виглядати безглуздо?

35. Чи задоволений ти тим, як до тебе ставляться вчителі?

36. Чи допомагає твоя мама в організації шкільних вечірок, як інші мами твоїх однокласників?

37. Чи хвилювало тебе колись те, що думають про тебе навколишні?

38. Чи сподіваєшся ти вчитися у майбутньому краще, ніж зараз?

39. Чи вважаєш ти, що одягаєшся до школи так само добре, як і твої однокласники?

40. Чи часто ти замислюєшся, відповідаючи на уроці, що про тебе в цей час думають інші?

41. Чи мають здібні учні якісь виняткові права, яких не мають інші учні в класі?

42. Чи дратує деяких твоїх однокласників, коли тобі вдається бути кращим за них?

43. Чи задоволений ти тим, як до тебе ставляться твої однокласники?

44. Чи добре ти почуваєшся, коли залишаєшся наодинці з учителем?

45. Чи висміюють однокласники часом твою зовнішність та поведінку?

46. Чи гадаєш ти, що переймаєшся своїми шкільними справами більше, ніж твої однокласники?

47. Якщо ти не можеш відповісти, коли тебе запитують, чи відчуваєш ти, що от-от розплачешся?

48. Коли ввечері ти лежиш у ліжку, чи думаєш ти часом із тривогою про те, що буде завтра в школі?

49. Працюючи над складним завданням, чи відчуваєш ти інколи, що абсолютно забув речі, які добре знав раніше?

50. Чи тремтить трохи твоя рука, коли ти працюєш над завданням?

51. Чи відчуваєш ти, що починаєш нервувати, коли учитель каже, що збирається дати класу завдання?

52. Чи лякає тебе перевірка твоїх завдань у класі?

53. Коли вчитель говорить, що збирається дати класу завдання, чи боїшся ти, що не впораєшся з ним?

54. Чи снилося тобі часом, що твої однокласники можуть зробити те, чого не можеш ти?

55. Коли учитель пояснює матеріал, чи здається тобі, що твої однокласники розуміють його краще за тебе?

56. Чи тривожишся ти по дорозі до школи, що вчитель може дати класу перевірочну роботу?

57. Виконуючи завдання, чи відчуваєш ти, що робиш це погано?

58. Чи тремтить злегка твоя рука, коли вчитель просить виконати завдання на дошці перед усім класом?

 

Ключ до запитань: «+» - Так, «-» - Ні

1-

11+

21-

31-

41 +

51-

2-

12-

22+

32-

42-

52-

3-

13-

23-

33-

43+

53-

4-

14-

24+

34-

44+

54-

5-

15-

25+

35+

45-

55-

6-

16-

26-

36+

46-

56-

7-

17-

27-

37-

47-

57-

8-

18-

28-

38+

48-

58-

9-

19-

29-

39+

49-

 

10-

20+

30+

40-

50-

 

 

Опрацювання та інтерпретування результатів

Виокремлюють запитання, відповіді на які не збігаються із ключем тесту. Наприклад, на 58-ме запитання дитина відповіла «Так», тоді як у ключі цьому запитанню відповідає «-», тобто відповідь «Ні». Відповіді, що не збігаються з ключем, - це прояви тривожності. Під час обробки підраховується:

• загальна кількість розбіжностей по всьому тесту: понад 50%- підвищена тривожність;

понад 75% — висока тривожність;

• кількість збігів за кожним із 8 чинників тривожності, що виділені у тесті. Рівень тривожності визначається так само, як і в першому випадку. Аналізується загальний внутрішній емоційний стан учня, який багато в чому визначається наявністю тих чи інших тривожних синдромів (факторів) та їх кількістю.

Чинник

Номер запитання

1.Загальна тривожність у школі.

2,4,7,12,16,21,23,28,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58

S=22

2.Переживання соціального стресу.

5,10,15,20,24,30,33,

36,39,42,44

S=11

3.Фрустрація потреби в досягненні успіху.

1,3,6,11,17,19,25,29, 32,35,38,41,43

S=13

4.Страх самовираження.

27,31,34,37,40,45

S=6

5.Страх ситуації перевірки знань.

2,7,12,16,21,26

S=6

6.Страх невідповідності очікуванням оточення.

3,8,13,17,22

S=5

7. Низька фізіологічна опірність стресові.

9,14,18,23,28

S=5

8. Проблеми і страхи у стосунках з учителями.

2,6,11,32,35,41,44,47

S=8

 

Опрацювання результатів

1 Число розбіжностей знаків («+» - Так,«-» - Ні) за кожним із чинників (абсолютна розбіжність у відсотках: < 50%;50%; 75%).

2. Подання цих даних у вигляді індивідуальних діаграм.

3. Кількість розбіжностей за кожним виміром для всього класу; абсолютне значення - < 50%; 50%; 75%.

4; Подання цих даних у вигляді діаграми.

5. Кількість учнів, які мають розбіжності за певним чинником 50% і 75% (для всіх чинників).

6. Подання порівняльних результатів при повторних замірах.

7. Повна інформація про кожного з учнів (за результатами тесту).

 

Змістова характеристика кожного синдрому (чинника)

 

1 Загальна тривожність у школі - загальний емоційний стан дитини, пов'язаний з різними формами її включення в життя школи.

2 Переживання соціального стресу - емоційний стан дитини, на тлі якого розвиваються її соціальні контакти (передусім з однолітками).

3 Фрустрація потреби в досягненні успіху - несприятливий психічний фон, такий, що не дає змоги дитині розвинути власну потребу в успіху, досягненні високого результату тощо.

4 Страх самовираження — негативні емоційні переживання ситуацій, пов'язаних із потребою саморозкриття, подання себе іншим, демонстрації своїх можливостей.

5 Страх ситуації перевірки знань — негативне ставлення й переживання тривоги у ситуаціях перевірки (особливо публічної) знань, досягнень та можливостей.

6 Страх невідповідності очікуванням, оточення — орієнтація на значущість інших в оцінюванні своїх результатів, учинків, думок, тривога з приводу оцінок, які дають навколишні, очікування негативного оцінювання.

7 Низька фізіологічна опірність стресові — особливості психофізіологічної організації, які знижують здатність дитини пристосовуватись до ситуацій стресового характеру, що підвищує ймовірність неадекватного, деструктивного реагування на тривожний чинник середовища.

8 Проблеми і страхи у стосунках з учителями - загальний негативний емоційний фон стосунків із дорослими у школі, що знижує успішність навчання дитини в школі.

 

doc
Додано
8 лютого
Переглядів
223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку