Біологічні причини шкільної дезадаптації: -соматична ослабленність дитини; -нейродинамічні розлади, пов'язані з психомоторною загальмованістю, з емоційною нестійкістю (гіпердинамічний синдром, рухова розгальмованість); -функціональні дефекти периферійних органів мовлення; -легкі когнітивні розлади (мінімальні мозкові дисфункції, астенічний синдром та ін.).
Таким чином, для оцінки рівня адаптації першокласників необхідно: - зібрати та проаналізувати дані про захворюваність першокласників;- провести анкетування батьків з питань адаптації першокласників;- здійснити спостереження разом з вчителем за допомогою “Опитувальника для визначення рівня адаптації дитини до школи” (Л. М. Ковальова, Н. Н. Тарасенко);- продіагностувати першокласників за допомогою методики особистісних відносин, соціальних емоцій і ціннісних орієнтацій “Будиночки” (О. А. Орєхова);- провести проективну методику “Школа звірів” (автори Вьюнова Н.І., Гайдар К. М.), яка дає можливість вивчити мотиваційну сферу, відношення дитини до вчителя, до однокласників, до навчання в школі, а також шкільну тривожність.
З метою виявлення наявності психосоматичних симптомів дезадаптації та збору інформації про першокласників проведено анкетування батьків. -54 % батьків зазначають у дітей наявність підвищеної втомлюваності, відсутності апетиту та хворобливість- 100% батьків відмічають позитивне ставлення дітей до школи та відсутність негативних емоцій, пов’язаних з навчанням.
З метою визначення рівня дезадаптації та виявлення факторів, які їй сприяють проведено опитування вчителів за допомогою опитувальника Л. М. Ковальової, Н. Н. Тарасенко.- 77 % учнів мають високий ступінь адаптації. Ці діти адаптувалися до школи протягом перших двох місяців навчання, швидко влилися в колектив, освоїлися в школі, набули друзів в класі, у них майже завжди гарний настрій, вони доброзичливі, сумлінно і без напруги виконують всі вимоги вчителя; - 23 % учнів мають середній рівень адаптації. Цим дітям важче прийняти ситуацію навчання, спілкування з вчителем, дітьми. Вони розуміють навчальний матеріал, коли вчитель пояснює його детально й наочно, зосереджені бувають тільки тоді, коли роблять щось цікаве для себе, зазнають деяких труднощів в засвоєнні навчальної програми та потребують контролю з боку дорослих;- високого рівня дезадаптації серед учнів 1-х класів не виявлено.
З метою дослідження емоційного сприйняття нової соціальної ситуації, зокрема процесу навчання, вчителя, однокласників, визначення здатності організму до енерговитрат, а також шкільної тривожності проведено обстеження першокласників за допомогою проективних методик “Будиночки” та “Школа звірів”3 % учнів мають низький ВК (вегетативний коефіцієнт), відповідно їхній стан характеризується хронічною перевтомою, виснаженням, низькою працездатністю; 37 % дітей мають ВК від 0,51 – 0,91, що свідчить про стан втоми, яка компенсується за рахунок періодичного зниження активності. Учням необхідна оптимізація режиму праці і відпочинку;43% дітей мають ВК 0,92 – 1.9: оптимальна працездатність. Відрізняються бадьорістю, здоровою активністю, готовністю до енерговитрат. Навантаження цих учнів відповідають можливостям. -17 % мають занадто високий ВК(понад 2.0), що свідчить про те, що дитина часто працює на межі своїх можливостей і це призводить до швидкого виснаження. Учням потрібна нормалізація темпу діяльності, режиму праці і відпочинку, а інколи і зниження навантаження.
Висновок: адаптація учнів до школи проходить успішно. Високого рівня дезадаптації не виявлено. Учні з середнім рівнем адаптації потребують подальшого спостереження та моніторингу процесу адаптації. Проте слід зауважити, що 20 % учнів перших класів потребують нормалізації темпу діяльності, режиму праці і відпочинку, а інколи і зниження навантаження