Діагностика містить 9 серій завдань. Форма проведення діагностики - індивідуальна, педагог пропонує кожній дитині відповісти на поставлене запитання або виконати завдання
Діагностика економічних знань дітей дошкільного віку є однією із важливих складових процесу формування економічної освіти.
На основі аналізу психолого-педагогічної літератури з досліджуваної проблеми, виходячи з розуміння формування первинних економічних знань дошкільників, виділено критерії та показники, що характеризують рівень економічних знань вихованців. До них належать обізнаність (точність, повнота, обсяг), усвідомленість (переконаність, логічність), дієвість (активність), вмілість (застосування отриманих знань в ігровій діяльності).
Відповідно до класифікації К.Ісаєвої, В.Логінової, нами було виділено такі рівні сформованості економічних знань у дітей старшого дошкільного віку:
Високий рівень: дитина має уявлення про гроші, товар і товарно-грошові відносини (товар – товар, товар – гроші; обізнана з вимогами використання грошей ( не рвати, не м’яти, не кидати, зберігати їх у гаманці); має уявлення про те, що люди зберігають гроші не лише вдома, а й в банку; знає про сімейний бюджет, його розподіл на різні витрати; вміє розрізняти поняття «потреби» і «прибутки» сім’ї; знає та називає першочергові потреби людини та свої особисті потреби; знає про основні ресурси, їх обмеженість та про працю дорослих; має інтерес до економічної сфери життя; уміє орієнтуватися в світі товарів за допомогою реклами; уміє визначати першочергові потреби своєї сім’ї; порівнювати і оцінювати товари за якістю та ціною, може пояснити результати праці людей різних професій; використовує набуті економічні знання в ігровій, трудовій, продуктивній діяльності.
Середній рівень: у дитини сформовані уявленням про першочергові потреби людини, проте за допомою дорослого називає власні потреби, має фрагментарне уявлення про основні ресурси; не виявляє інтерес до економічної сфери життя; здатна орієнтуватися в світі товарів за допомогою реклами; виявляє ощадливість, відповідальність; лише при нагадуванні бережливо ставиться до природних ресурсів, речей, побуту, продуктів праці людей; частково називає першочергові потреби своєї сім’ї; вміє порівнювати і оцінювати товари, пояснити результати праці людей різних професій; під керівництвом дорослого мож організовувати свою діяльність, своєчасно виконує доручення; сумлінно ставиться до матеріальних цінностей, більшу турботу проявляє лише до речей особистого користування; використовує набуті економічні знання при нагадуванні та намагаються використати їх в ігровій, трудовій, продуктивній діяльності; бере участь у грі, проте не прагне до лідерства; втрачає інтерес до будь-якої діяльності, якщо не отримує від цього задоволення або не бачить у кінцевому результаті власної вигоди; власні бажання й інтереси ставить вище за досягнення спільної мети.
Низький рівень: дитина не володіє економічними поняттями («сімейний бюджет» (дохід і витрати), «гроші», «ціна», «валюта різних країн», «реклама» та інші); має несформовані уявленнями про першочергові потреби людини та про особисті потреби самої дитини; уявлення про основні ресурси, їх обмеженість та про працю дорослих; не виявляє інтерес до економічної сфери життя; не здатна орієнтуватися у світі товарів; не виявляє ощадливості, відповідальності, діловитості і підприємливості; не береже природні ресурси, речі, продукти праці людей; не вміє визначати першочергові потреби своєї сім’ї; відсутня здатність адекватно порівнювати й оцінювати товари (якість, ціна), не може пояснити результати праці людей різних професій; не користоється набутими економічнми знаннями в ігровій, трудовій, продуктивній діяльності.
Діагностика містить 9 серій завдань.
Форма проведення діагностики індивідуальна, педагог пропонує кожній дитині відповісти на поставлене запитання або виконати завдання.
Запитання до дітей:
Примітка: Кожна позитивна відповідь оцінюється двома балами.
Процедура проведення. Опитування проводиться індивідуально. Якщо дитина з першого разу не зрозуміє запитання, його слід прочитати ще раз.
Методичний коментар. За кожну відповідь дитина отримує певний бал залежно від точності: 2 – повна, конкретна відповідь; 1 – правильна відповідь; 0 – нелогічна відповідь або відповідь відсутня. (Максимальна кількість отриманих балів – 20).
Високий рівень: 15 – 20 балів; середній рівень:10 – 15 балів; низький рівень – 10 балів і менше.
Мета: виявити наявність у дітей уявлень про професії та працю людей.
Матеріал: 10 картки з малюнками.
Завдання для дітей:
Загальна кількість – 20 балів.
Високий рівень: 15 – 20 балів; середній рівень:10 – 15 балів; низький рівень – 10 балів і менше.
Запитання до дітей:
Загальна кількість – 32 бали.
Високий рівень: 15 – 20 балів; середній рівень:10 – 15 балів; низький рівень – 10 балів і менше.
Мета: Виявити розуміння дітей про потреби людини, вміння виділяти першочергові потреби (їжа, вода, повітря, житло, одяг, взуття, безпека тощо).
Запитання до дітей:
Загальна кількість – 20 балів.
Високий рівень: 15 – 20 балів; середній рівень:10 – 15 балів; низький рівень – 10 балів і менше.
Мета: виявити уявлення дітей про ресурси та дарові блага, про їх раціональне використання, вміння екологічно грамотно вирішувати проблемні ситуації.
Завдання для дітей:
Загальна кількість – 20 балів.
Високий рівень: 15 – 20 балів; середній рівень:10 – 15 балів; низький рівень – 10 балів і менше.
Мета: виявити рівень теоретичної готовності дитини до варіативних дій у життєвих ситуаціях вибору.
Загальна кількість – 20 балів.
Високий рівень: 15 – 20 балів; середній рівень:10 – 15 балів; низький рівень – 10 балів і менше.
Мета – виявити рівень знань дітей про ведення домашнього господарства, розуміння важливості таких якостей, як економність та бережливість.
Запитання до дітей:
Загальна кількість – 20 балів.
Високий рівень: 15 – 20 балів; середній рівень:10 – 15 балів; низький рівень – 10 балів і менше.
Завдання дітей — пригадати все, що вони знають про рідне місто.
Запитання до дітей:
Загальна кількість – 20 балів.
Високий рівень: 15 – 20 балів; середній рівень:10 – 15 балів; низький рівень – 10 балів і менше.
діагностика дітей
Потреби |
Володіє поняттям «потреба» |
Вміє виділяти види потреби (матеріальні, духовні, соціальні) |
|
Називає першочергові потреби людини (їжа, вода, житло, безпека тощо) |
|
Праця |
Має уявлення про працю, її види |
Уміє виділяти послідовність трудової діяльності |
|
Має уявлення про значення праці дорослих в житті людей |
|
Має уявлення про знаряддя праці, визначає предмети та засоби праці; знає про роль машин та механізмів в праці людини. |
|
Товар |
Має уявлення про виробничий цикл виготовлення товарів |
Вміє порівнювати й оцінювати товари (якість, ціна) |
|
Має уявлення про форму збуту товару |
|
Гроші |
Знає для чого людям потрібні гроші; |
Розрізняє та називає купюри, монети, хто зображений на них; Назвиває валюту України; вміє їх порахувати до 20 |
|
Знає, що гроші - універсальний засіб обміну |
|
Може пояснити поняття слова «бюджет» та його складові (зарплата, пенсія, стипендія); |
|
Має уявлення про доходи та витрати |
Потреби
1) Мета: виявити знання дітей про потреби рослин, тварин, людини у світлі, воді, їжі.
Матеріал: Д/ігри «Що потрібно для життя», «Бажання та необхідність», «Виробничі ланцюжки», «Природні ресурси»; таблиці, ілюстрації із зображенням рослин, тварин, людини, потреби у світлі, воді, їжі.
2) Мета: виявити знання дітей першочергові та другорядні потреби.
Матеріал: Д/ ігри «Що потрібно для життя», «Бажаю та треба», «Природні ресурси – 2», «Потреби моєї родини», «Економним я росту»; картки із зображенням матеріальних потреб (іграшки), духовних (книги, музичні інструменти тощо), соціальних.
Праця
1) Мета: виявити знання дітей про працю і її види.
Матеріал: Д/ ігри «Ланцюжок виробників», «Хто де працює», Дидактична гра «Допоможи казковому герою обрати ПРОФЕСІЮ», «Професії та їх речі», «Кому що треба для роботи», «Хто краще знає інструменти», «У мене з’явилася скринька», «Ферма», «У бабусі на подвір’ї», презентації, набір сюжетних картинок із зображенням знарядь праці і різних професій, знаряддя для сільськогосподарської, домашньої праці тощо.
2) Мета: виявити знання дітей про послідовність трудових дій.
Матеріал: Д/ ігри «Як зробити краще і швидше», «Маршрут праці», алгоритми, схеми із зображенням трудових дій.
3) Завдання. Мета: виявити знання дітей про роль праці в житті людей
Матеріал: бесіда «Праця в житті людей», ілюстрації із зображенням трудових дій, знаряддя праці, виробу, товари, речі.
Товар
1) Мета: виявити знання дітей про виробничий цикл товарів
Матеріал: Д/ігри «Експорт і імпорт», «Ланцюжок виробників», «Ланцюжок виробників» «Товарний склад», Подорож в країну товарів», «Відгадай».
Матеріал: народні іграшки, підставки з металу, вази, коробочки, фарфорові іграшки.
2) Мета: виявити знання дітей про залежність ціни товару від його якості і кількості
Матеріал: Д/ ігри «Опт і роздріб», бесіда «Як зробити краще та швидше», матеріал для виготовлення книжок - маляток різними способами.
Запитання до дітей: Який спосіб кращий, чому? Оцініть свій товар залежно від його якості.
3) Мета: виявити знання дітей про збут товару.
Матеріал: «Пропозиція і попит», «Знайди вивіску до магазину», «Сировина і товар. Що куди везуть вантажівки?», «Де продають і купують?»; картки - картинки із зображенням різних речей, продуктів харчування і схеми його доставки до покупців, план району, де продають і купують (ринок, супермаркет, магазин)
Гроші
1) Мета: виявити знання дітей про гідність купюр, уміння рахувати, порівнювати.
Матеріал: Д/ігри «Магазин», «Банк», «Грошові місця», «Потяг банкнот і копійок», гроші.
2) Мета: виявити знання дітей про сімейний бюджет і його складові (зарплата, пенсія, стипендія)
Матеріал: Модель «Сімейний бюджет», «Копійка гривню береже», «Бажаю та треба», картки із зображенням членів сім'ї і результатів їх праці, гроші.
3) Мета: виявити знання дітей про дохід та його динаміку, про витрати та їх різноманіття
Матеріал: Дидактичні ігри, казка – презентації «Економне лисеня», «Доходи сім'ї Афлатуна», «Витрати моєї родини» (модель сімейного бюджету), картинки із зображенням казкових героїв і їх діяльності, картки-схеми із зображенням доходів та витрат.
Протокол діагностики рівня компетентності дошкільників з економіки:
Високий рівень - 3 бали
Достатній рівень – 2 бали
Середній рівень - 2 бали
Низький рівень - 0
№ з/п |
ПІ дитини |
Потреби |
Праця |
Товар |
Гроші |
Рівень компетентності |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Також було проведене спостереження за дітьми під час сюжетно-рольових ігор. Спостерження показало, що дошкільникам подобається економічна сфера життєдіяльності, вони охоче грають в ігри економічної спрямованості, самостійно їх організовують, проте в більшості випадків тематика цих ігор дуже одноманітна: «Магазин», «Транспорт», «Базар», «Лікарня».
Мета: виявити вміння дитини поводитися в різних життєвих ситуаціях, пов’язаних з економічними стосунками.
Педагог упродовж тижня спостерігає за дітьми у процесі гри, фіксуючи в бланку результати спостереження. Кожного дня дітям пропонуються різні економічні ігри.
Матеріал: бланк спостереження.
Бланк спостереження |
|||
Заклад дошкільної освіти |
|||
Група |
|||
Прізвище, ім’я дитини |
|||
Повний вік |
|||
Дата спостереження |
|||
Спостереження за діяльністю дітей у процесі ігор |
Ярмарок |
Уміння проводити бартер (оцінка попиту й виконання пропозиції) |
|
Адекватна оцінка обсягу праці та якості продукту |
|
||
Уміння вести переговори (ввічливе спілкування) |
|
||
Уміння виконувати економічну дію (купувати – продавати) |
|
||
Виконання соціально-економічної ролі (водій, продавець тощо) |
|
||
Овочевий ринок |
Уміння проводити бартер (оцінка попиту й виконання пропозиції) |
|
|
Адекватна оцінка обсягу праці та якості продукту |
|
||
Уміння вести переговори (ввічливе спілкування) |
|
||
Уміння виконувати економічну дію (купувати – продавати) |
|
||
Виконання соціально-економічної ролі (водій, продавець тощо) |
|
||
Транспорт |
Уміння проводити бартер (оцінка попиту й виконання пропозиції) |
|
|
Адекватна оцінка обсягу праці та якості продукту |
|
||
Уміння вести переговори (ввічливе спілкування) |
|
||
Уміння виконувати економічну дію (купувати – продавати) |
|
||
Виконання соціально-економічної ролі (водій, продавець тощо) |
|
||
Магазин |
Уміння проводити бартер (оцінка попиту й виконання пропозиції) |
|
|
Адекватна оцінка обсягу праці та якості продукту |
|
||
Уміння вести переговори (ввічливе спілкування) |
|
||
Уміння виконувати економічну дію (купувати – продавати) |
|
||
Виконання соціально-економічної ролі (водій, продавець тощо) |
|
Аналіз проведення діагностики, інтерв’ювання, бесіди та спостереження за дітьми дозволив виявити проблеми, визначити основні напрямки роботи та організаційно-методичні заходи для реалізації завдань формування соціальної та фінансової освіти малюків. Результати були враховані нами при розробленні програми економічного виховання дітей старшого дошкільного віку «Абетка Афлатунчика для малюків». Дана програма допоможе дошкільнятам усвідомити, хто вони є і як слід взаємодіяти з іншими людьми, надихає дітей вивчати свої права і обов’язки, вчить планувати бюджет, раціонально використовувати ресурси, оцінювати наявні можливості, формує підприємницькі здібності, а також акцентує увагу на ролі сім’ї та сімейних цінностей у вихованні.
Пропонуємо ознайомитися із програмою «Абетка Афлатунчика для малюків»
1