ДІАГНОСТИКА ТА КОРЕКЦІЯ ТРУДНОЩІВ У НАВЧАННІ УЧНІВ СЕРЕДНЬОЇ ЛАНКИ
Однією з найактуальніших проблем, що постають перед психологічною службою останні роки, є зниження навчальної успішності учнів середньої ланки. З одного боку, це можна пояснити віковими особливостями (зокрема, гормональною перебудовою, зміну провідного виду діяльності). З другого боку, на успішність учнів впливають соціальні причини (негативний вплив інформаційного простору, знецінення ролі шкільної освіти та ін.).
Окремо можна виділити групу індивідуально-психологічних причин, які впливають на успішність навчання:
Аналіз звернень вчителів та батьків за попередні роки дозволив зробити висновок, що найпоширенішою проблемою серед підлітків є зниження навчальної мотивації та втрата інтересу до навчання. Опитування учнів (анкетування, бесіди) дозволило висунути певні гіпотези:
Для перевірки даної гіпотези були поставлені вирішити наступні завдання:
Дослідження проводилось серед учнів паралелі 6 класів та паралелі 7 класів (в тих класних колективах, які показали негативну динаміку навчальної успішності у порівнянні з минулим навчальним роком). Всього у дослідженні взяли участь 48 учнів.(віком 11-14 років, серед них 23 хлопців, та 25 дівчат) .
Як показало дослідження за допомогою методики Карпової, у структурі навчальної мотивації учнів домінують мотиви «позиція учня» (вчусь, тому що треба), зовнішні мотиви (заохочення –покарання) та комунікативні мотиви. Пізнавальні мотиви, мотиви досягнення та мотиви саморозвитку, за результатами даного дослідження посідають у структурі навчальної мотивації останнє місце. (див.мал.1)
Мал.1 Ієрархія навчальних мотивів учнів
За допомогою кореляційного аналізу, був визначений взаємозв’язок між типом навчальної мотивації та рівнем навчальних досягнень учнів. Найбільший коефіцієнт кореляції було визначено між рівнем навчальних результатів та мотивацію досягнення. Відповідно, рівень мотивації досягнення далі буде розглядатися нами, як фактор, який істотно впливає на рівень навчальної успішності учнів (див. таб.1)
Таб.1 Кореляція мотивів з рівнем навчальних досягнень
Домінуючи мотиви |
Коефіцієнт кореляції з рівнем навчальних досягнень учнів |
Мотив досягнення |
r=0,68 |
Пізнавальний мотив |
r=0, 6 |
Мотив саморозвитку |
r=0,56 |
Мотив «позиція учня» |
r=0, 52 |
Зовнішній мотив |
r=0,45 |
Емоційний мотив |
r=0,4 |
Комуникативний мотив |
r=0,4 |
Далі, аналіз взаємозв’язку рівню мотивації досягнення та самооцінки учнів показав найвищі показники коефіцієнту кореляції з такими показниками самооцінки, як:
Таб.2 кореляція мотивації досягнення з показниками самооцінки
успішність |
r=0, 78 |
Розум |
r=0,68 |
працьовитість |
r=0,66 |
характер |
r=0,6 |
авторитет серед одноліток |
r=0,34 |
Дослідження тривожності за методикою Філіпса показало, що найвагомішим фактором, який викликає тривожність є страх ситуації перевірки знань, наступне місце посягають фрустрація потреби у досягненні успіху та страх самовираження .Аналіз взаємозв’язку мотивації досягнення з факторами тривожності показав наступну кореляцію (див. таб.3)
Таб.3 Кореляція мотиву досягнення з факторами шкільної тривожності
Страх ситуації перевірки знань |
r= - 0, 56 |
Фрустрація потреби у досягненні успіху |
r=- 0, 24 |
Cтрах самовираження |
r=-0,2 |
За даними дослідження можна зробити наступні висновки:
1.За результатами дослідження, у структурі навчальної мотивації учнів переважають зовнішні мотиви (бажання заохочення та страх покарання) та мотив «позиція школяра» (вчусь, тому що треба), але такі мотиви мають невисокі показники кореляції з результативністю навчання. В силу вікових особливостей підлітків, такі стимули, як заохочення, покарання або переконання «вчитися треба» вже не є ефективними
2..Найвагомішим фактором у структурі навчальної мотивації учнів підліткового віку є мотив досягнення. У свою чергу мотив досягнення тісно пов’язаний з такими факторами, як тривожність і самооцінка.
3. У структурі шкільної тривожності учнів основне місце посідають такі фактори, як «страх ситуації перевірки знань», « фрустрація потреби у досягненні успіху» та «страх самовираження». Всі ці фактори негативно корелюють з мотивацією досягнення учнів. Зокрема, страх ситуації перевірки знань, страх зробити помилку, страх відчути себе неуспішним призводять до того, що діти намагаються уникати складних ситуацій у навчанні («навіщо мені намагатися вчитися краще, все одно не вийде», «краще сказати, що воно мені не потрібно, ніж зазнатися, що мені складно»), що, в свою чергу, призводить до зниження навчальної успішності.
4. Рівень мотивації досягнення має пряму залежність від самооцінки учнів. Найвищі показники мотивації досягнення мають ті учні, які сприймають себе як успішних, розумних та працьовитих. У свою чергу, низька самооцінка своїх властивостей за даними показниками призводить до фрустрації потреби у досягненні успіху, страху робити помилки, і, відповідно, до зниження навчальної успішності.
Таким чином, гіпотезу про те, що основною причиною зниження навчальної мотивації підлітків є мотивація уникнення невдачі, яка тісно пов’язана з низькою самооцінкою та високим рівнем тривожності учнів, було підтверджено.
Виходячи з цього, першочерговими завданнями при побудуванні корекційної роботи з підлітками, які знизили рівень навчальної успішності, є
1)розвиток мотивації досягнення,
2)зниження рівню тривожності
3) формування позитивної самооцінки
Очікувані результати програми:
У результаті корекційно-розвивальної роботи учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
-здійснювати рефлексію власних можливостей
- володіти прийомами емоційної саморегуляції
-створювати ситуацію успіху у власній діяльності
Цільова аудиторія –учні 5 -8 класів
Корекційно –розвивальні заняття з формування мотивації навчальної діяльності можна проводити як індивідуально, так і в групах до 5 учнів.
Необхідна кількість занять визначається індивідуально. Орієнтовна кількість занять – 8.
ДІАГНОСТИЧНИЙ БЛОК
Досліджувальна функція |
Назва методики |
Джерело |
Рівень мотивації,домінуючий мотив |
Опитувальник «Структура навчальної мотивації школяра» |
Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. – М., 2002. – 490 с. |
Рівень шкільної тривожності |
Тест шкільної тривожності Філіпса |
Адаптація дитини до школи / Упоряд.: С.Максименко, К.Максименко, О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 111 с. – (Психологічний інструментарій) |
Рівень самооцінки, рівень домагань |
Методика Дембо –Рубішнтейн |
Самооцінка учня / Упоряд.: С. Максименко, Н. Шевченко, О. Главник. – К.: Главник, 2004. – С. 30-32 |
КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНИЙ БЛОК
Заняття 1 |
Мета: використання позитивних емоцій, які пов’язані з минулими успіхами, для формування нових мотиваційних відносин. |
30-40 хв |
Заняття 2 |
Мета : виявлення позитивних рис, які здатні забезпечити успіх у житті. |
30-40 хв |
Заняття 3 |
Мета: актуалізація позитивних емоцій, пов’язаних із власною діяльністю |
30-40 хв |
Заняття 4 |
Мета:актуалізація позитивних емоцій, пов’язаних з успіхами в минулому. |
30-40 хв |
Заняття 5 |
Мета: надання можливості перенести енергію, мотиваційний заряд і позитивні емоції з приємного для учнів об’єкту на предмет діяльності. |
30-40 хв |
Заняття 6 |
Мета: формування вміння створити собі ситуацію успіху в діяльності. |
30-40 хв |
Заняття 7 |
Мета: профілактика тривожних станів |
30-40 хв |
Заняття 8 |
Мета: формування позитивної Я-концепції |
30-40 хв |
Заняття 1
Мета : використання позитивних емоцій, які пов’язані з минулими успіхами, для формування нових мотиваційних відносин.
1. Привітання. Обговорення очікувань від занять
2. «Мета та мрія» І мета, і мрія визначаються нашими бажаннями. Мета – це досить сильне бажання, до реалізації якого людина прагне, докладаючи певні зусилля. А мрія – це уявне бажання, яке може так і залишитися уявним. Мрії можуть здійснюватися або ні, і відбувається це, як правило, випадково, а тому від самої людини тут мало що залежить. Мету ми встановлюємо на певний проміжок часу
3. Вправа «Успіх в минулому»».
Завдання
4. . Вправа « Журнал Успіху»
Ваша впевненість досить тісно пов’язана з вашим успіхом. Якщо ви не вірите в себе, то так ніколи нічого й не розпочнете, а якщо не розпочнете, то нічого й не відбудеться, і абсолютно точно нічого не вийде; ти так і не зрозумієш і не перевіриш, наскільки ти здібний і наполегливий.
Для того, щоб розвивати в собі впевненість є один простий і надійний спосіб. Візьміть чистий зошит або щоденник і назвіть його ЖУРНАЛОМ УСПІХУ. Записуйте у цей зошит все, що вам добре вдалося зробити протягом дня. Краще за все, якщо ви будете кожного дня робити у вашому журналі не менше п’яти записів. Це можуть бути, як дуже значні досягнення, так і зовсім маленькі справи. Спочатку вести такий журнал вам буде нелегко. Ви нерідко будете запитувати себе, чи можна якусь певну справу дійсно вважати успіхом. У такому випадку завжди слід приймати рішення «за». Краще, щоб у вас був надлишок впевненості, ніж страждати від того, що її не вистачає. І краще за все розпочати заповнення журналу прямо сьогодні.
Рефлексія стану. Прощання.
Заняття 2.
Мета: виявлення позитивних рис, які здатні забезпечити успіх у житті.
1. Привітання. Обговорення записів у «Журналі успіхів»
2. Вправа . « Складати повчання»
Відомо: навчаючи інших – ми навчаємось також і самі, переконуючи інших – спонукаємо також і себе, спонукаючи або вмотивовуючи інших – спонукаємо, вмотивовуємо також себе.
Виходячи з цієї закономірності, пропоную наступне.
Завдання.
3 . Вправа «Схвалення».
Завдання
Рефлексія стану. Прощання.
Заняття 3
Мета: Актуалізація позитивних емоцій, пов’язаних із власною діяльністю.
1 Привітання Обговорення записів у «Журналі успіху»
2 Вправа « Уникнення невдачі»
Завдання.
3. Вправа «Сформуй позитивний Я-образ»
Часто почуття власної безпорадності, низька самооцінка є наслідком негативного самосприйняття: людина бачить у собі багато небажаних рис характеру, недоліків, слабостей. Такий образ «Я» справляє негативний вплив на мотивацію і діяльність особистості.
Наступні завдання допоможуть вам підвищити самооцінку і сформувати позитивний Я-образ.
Завдання.
Випишіть усе хороше, що ви могли б сказати про себе. Поміркуйте і складіть текст, який допомагав би вам підтримувати позитивний Я-образ і спонукав би на досягнення майбутніх успіхів.
Рефлексія стану. Прощання.
ЗАНЯТТЯ 5
Мета: Актуалізація позитивних емоцій, пов’язаних з успіхами в минулому.
1. Привітання. Обговорення записів у «Журналі успіху»
2 Вправа «Хвалько»
Завдання.
Помилуйтеся його красою і досконалістю.
Чи помітили ви в ньому щось нове і незвичайне для вас?
Що хочете йому сказати приємного?
Вправа 3. « Оживлення приємних спогадів»
Завдання.
Аналіз. Запишіть свої враження, почуття, міркування. Оцініть ефективність вправи в балах. Якщо не дуже вдало виконали, не зуміли актуалізувати приємні почуття з минулого і перенести їх на теперішню діяльність, поміркуйте: що заважає вам відчути схожі почуття тепер? Як можна було б удосконалити цю вправу і пристосувати її до своїх психологічних особливостей
ЗАНЯТТЯ 5
Мета: надання можливості перенести енергію, мотиваційний заряд і позитивні емоції з приємного для учнів об’єкту на предмет діяльності.
1. Привітання. Обговорення записів у «Журналі успіху»
2. Вправа « Похвала»
Ми навчимось схвалювати, підбадьорювати і надихати самого себе, оскільки це дуже допомагає в роботі. Згадуючи й емоційно підкріплюючи дії, які в минулому приводили до успіху, ви надихаєте себе на дальші досягнення.
Завдання.
3.Вправа «Попроси самого себе»
Ця вправа виконується тоді, коли ви маєте зробити щось важливе, але вам не вистачає спонукання.
Завдання.
Попросіть себе обов’язково виконати щось важливе для вас. Можете використовувати аналогічні прийоми, які застосовуєте, коли просите інших виконати щось.
Використовуйте: переконання в необхідності діяльності, прохання і ласкаві слова.
Рефлексія стану. Прощання.
ЗАНЯТТЯ 6
Мета: формування вміння створити собі ситуацію успіху в діяльності.
Вправа 2 « Створи собі ситуацію успіху»
Навіть невеликий успіх має значний спонукальний вплив, надихає на діяльність. Отже, дуже важливо вміти створити собі ситуацію успіху.
Завдання.
Права 3 «Естетичні асоціації»
Виконання цієї вправи дасть можливість перенести енергію, мотиваційний заряд і позитивні емоції з приємного для вас об’єкту на предмет вашої діяльності.
Завдання.
Рефлексія стану. Прощання.
Заняття 7
Мета: профілактика тривожних станів
Привітання. Обговорення (за бажанням) записів у «Журналі успіху»
2.Вправа «Чого я боюся»
Психолог: «Пропоную підняти руки, якщо це твердження стосується вас.
Обговорення:
-Чи схожі ваші проблеми?
Чи багато з вас відповідали однаково?
Психолог: людині властиво тривожитись у ситуаціях невизначеності (невиконанне домашнє завдання, неочікувана самостійна робота). Ви можете почати переживати невдачу заздалегідь, навіть не усвідомлюючи, що конкретно вас бентежить.
Чи трапляються у вас такі ситуації? (відповіді дітей)
3.Вправа «На помилках вчаться»
Психолог: кожен з нас припускається помилок. Тільки таким чином ми можемо чогось навчатися. Я пропоную пригадати свою буть-яку велику помилку, можливо, навіть пов’язану зі школою. Деякі люди, помилившись, влаштовують над собою жорстокий суд. Інші ж просто ще раз намагаються зробити те, що в них не вийшло, враховуючи при цьому попередній досвід. Щоразу вони вчаться і не роблять проблем зі своїх невдач
А як ви реагуєте на власні помилки?
А тепер на чистих аркушах великими літерами напишіть: «Робити помилки –це нормально! На своїх ошибках вчимося». Прикрасте аркуш так, щоб вам приємно було на них дивитися.
4. Повідомлення про методи саморегуляції в умовах стресу. Релаксаційні вправи
-Уважно стежте зза диханням, дихайте носом. Зосередьтеся на своєму спокійному диханні упродовж 1-2 хвилини. Спробуйте не думати ні про що інше.
-Зробіть глибокий вдих і затримайте дихання –грудні м’язи напружені. Відчуйте це напруження, а потім зробіть різкий вдих, розслабте грудну клітку. Повторіть тричи
Рефлексія стану. Прощання.
Заняття 8
Мета: формування позитивної Я-концепції Теоретична частина
Самооцінка-це представлення людини про важливість своєї особистої діяльності в суспільстві й оцінювання себе і власних якостей і почуттів, достоїнств і недоліків, вираження їх відкрите або закрито.
Як основний критерій оцінювання виступає система особистісних
змістів індивіда.
Функції самооцінки:
4. Вправа«Шкала самооцінки».
Інструкція.Давайте визначимо свою самооцінку. У зошиті накреслить 7 однакових горизонтальних відрізків довжиною 12-15 див, один під іншим на відстані 2 див. Відзначте у відрізків початок, кінець і середину. Підпишіть назву кожного відрізка: "здоров'я", "щастя", "привабливість", "удача", "можливості", "розум", "повага людей". Уявіть, що на першому відрізку - "здоров'я" - вишикувалися всі живучі на Землі люди: починаючи від самих нездорових (початок відрізка ліворуч) і до самих здорових (кінець відрізка праворуч). Відзнач рискою, де знаходишся ти. Потім відзнач своє місце розташування на інших відрізках:
-від самих нещасливих до самих щасливих,
- від непривабливих до самих привабливих,
- від невдах до самих щасливих,
- від тих, хто мало що може зробити в силу недоліку сил і можливостей до тих, хто може домогтися своєї мети,
- від дурних до самих розумних,
- від тих, хто нічого не значить в очах оточуючих людей до шановних усіма особистостей.
Потім іншим кольором на кожній шкалі відзнач, де б ти хотів бути. Таким чином, ми одержали свою реальну й ідеальну (бажану) самооцінку.
Відомо, що самооцінка може бути:
- заниженої (через удавану недооцінку себе і своїх можливостей);
- завищеної (через надуману переоцінку себе);
- адекватної (нормальної), що відповідає реальному представленню про себе.
Більшість людей з адекватною самооцінкою розташовують себе в другій половині відрізка. Люди з заниженою самооцінкою "не дотягають" до половини. Завищена самооцінка виявляється в розташуванні себе близько до кінця або на кінці відрізка. Якщо риски різних квітів знаходяться далеко друг від друга - значить різниця між реальним і бажаним представленням про себе велика. Очевидно, ти недостатньо знаєш себе і свої можливості, пред'являєш до себе завищені вимоги або не подобаєшся сам собі. Варто постаратися краще довідатися, який ти насправді і прийняти себе з усіма своїми достоїнствами і недоліками, можливостями й обмеженнями, бажаннями і прагненнями. Іншого, такого як ти - не було і не буде. Тому люби і цінуй себе. Як і кожна людина, ти можеш помилятися - це властиво людській природі. Але засуджувати можна тільки вчинки людини, особистість же його завжди і безумовно коштовна і гарна (хоча б для нього самого).
У кожної людини повинне бути своя стійка думка про себе - базова самооцінка. Це відношення до себе, джерелом якого є сама людина. Воно не міняється щохвилини під впливом оцінок оточуючих людей. Бажано, щоб базова самооцінка була позитивною: "Я - гарний". Тоді і на інших людей у людини буде установка: "Ви - гарні". Бувають випадки перекрученої самооцінки, що впливає на оцінку навколишніх:
- "Я - гарний, Ти - поганий";
- "Я - поганий, Ти - гарний";
- "Я - поганий, Ти - поганий (усі навколо - погані)".
Обговорення.Представте, як буде спілкуватися людина в кожнім з варіантів перекрученої самооцінки. З якими труднощами в спілкуванні він зштовхнеться? Розіграйте приклади таких ситуацій перед класом.
Найчастіше самооцінка людини виявляється заниженої або завищеною (неадекватної). Наступна вправа допоможе нам зробити свою самооцінку більш адекватної: занижену - підвищити, а завищену - "підправити" відповідно до реальних досягнень.
5.Вправа«Мої сильні сторони».
У кожного з нас є переваги., те що ви цінуєте, приймаєте і любите в собі, що дає вам почуття внутрішньої волі і впевненості у своїх силах. Інша назва цієї вправи - "Точка опори": у важкій життєвій ситуації нам допомагає вистояти наша внутрішня опора: наші сильні сторони, звички, цікаві справи. Така опора є в кожного з нас! Протягом 5 хвилин складіть такий список. Не применшуйте своїх гарних якостей.
Інструкція.Об'єднайтеся в групи по 2-3 особи і обговоріть свої записи. Кожний прочитає свій список і прокоментує його. Слухачі можуть задавати питання або просити роз'яснення, а також доповнювати ваш список іншими заміченими ними достоїнствами. Забороняється критикувати! Ви не зобов'язані пояснювати, чому вважаєте що-небудь своїм достоїнством, точкою опори - досить того, що ви самі в цьому упевнені.
Обговорення. Як уплинула дана вправа на вашу самооцінку? Які почуття ви випробували, коли розповідали і вислухували зворотний зв'язок?
Рефлексія стану. Прощання.
МОНІТОРИНГ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОГРАМИ
Досліджувальна функція |
Назва методики |
Джерело |
Рівень мотивації,домінуючий мотив |
Опитувальник «Структура навчальної мотивації школяра» |
Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. – М., 2002. – 490 с. |
Рівень шкільної тривожності |
Тест шкільної тривожності Філіпса |
Адаптація дитини до школи / Упоряд.: С.Максименко, К.Максименко, О.Главник – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 111 с. – (Психологічний інструментарій) |
Рівень самооцінки, рівень домагань |
Методика Дембо –Рубішнтейн |
Самооцінка учня / Упоряд.: С. Максименко, Н. Шевченко, О. Главник. – К.: Главник, 2004. – С. 30-32 |
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ