1
Рекомендації «Особливості роботи з девіантними дітьми»
Для педагогів
Рекомендації підготувала Константинова Л.М., практичний психолог НВК 56
У педагогічній літературі під девіантним поводженням розуміють відхилення від прийнятих у певному суспільстві, соціальному середовищі, найближчому оточенні, колективі соціально-моральних норм і цінностей, порушення процесу засвоєння і відтворення соціальних норм і культурних цінностей, а також саморозвитку й самореалізації в тому суспільстві, до якого людина належить.
У психології девіантним називається поводження, що відхиляється від соціально-психологічних і моральних норм або є помилковим антигромадським зразком розв'язання конфлікту, який проявляється в порушенні суспільно прийнятих норм або збитку, який завдається суспільному благополуччю, оточуючим і собі.
Незважаючи на певні відмінності і психологи, і педагоги головним критерієм девіації вважають порушення норм, прийнятих у певному суспільстві.
Практична потреба у вивченні причин девіантного поводження школярів і особливостей їх виховання й коригування поводження є значною. Проаналізуємо деякі з них.
Психологічні й соціальні причини девіантності:
• дефекти правової та моральної свідомості;
• зміст потреб особистості;
• особливості акцентуації характеру (у додатку наведено типи акцентуації, їх особливості, рекомендації щодо роботи);
• особливості емоційно-вольової сфери;
• вплив сучасних молодіжних субкультур (у таблиці 1 проаналізовано основні молодіжні субкультури).
Молодіжні субкультури
та їх вплив на формування особистості в підлітковому та юнацькому віці
Таблиця 1
Назва субкультури |
Характеристика |
Особливості поглядів |
ЕМО |
Члени групи носять рожевий і чорний одяг, значки улюблених груп, скаржаться на весь світ і ніколи не посміхаються. Підлітки та юнаки, що відносять себе до цієї субкультури, жадають бути в центрі інтересів інших, тому роблять усе, щоб на них звернули увагу |
їх вирізняють: жага самовираження, протистояння несправедливості, особливе, чутливе світовідчуття |
Готи |
Характеризуються похмурістю. Носять різноманітний одяг: від розкішних суконь до іміджу панків 80-х років. Характерною зачіскою для представників обох статей уважається довге волосся, пофарбоване в чорний колір. За допомогою гриму обличчю надають блідості, а очі підводять темною тушшю |
Мають своєрідну «життєву філософію»: завжди прагнути більшого, шукати красу, навіть у тому світі, у якому її немає, завжди дивитися на позитивні й негативні сторони життя, не закриваючи на них очі |
Панки |
Головна особливість — любов до панк-року. Одяг — підгорнуті джинси, важкі черевики, а також кеди. Наносять зображення черепів і символічних знаків на одяг і аксесуари. Носять браслети зі шкіри, рідше — з голками. Багато хто робить татуювання. Також носять рвані потерті джинси, на які чіпляють ланцюги від собачих повідків |
Критичне ставлення до суспільства й політики |
Скінхеди |
Бритоголові хлопці у високих черевиках із загорнутими або заправленими джинсами, в куртках-бомберах |
Підтримують нацистські й расистські ідеї. Одна з найагресивніших субкультур |
Епси |
Носять одяг райдужних кольорів і радіють життю. Вільні в усьому—в одязі, музиці й поводженні |
Об'єднує оптимістів. Одна з останніх субкультур |
Металісти |
Субкультура, позбавлена яскраво вираженої ідеології й зосереджена в основному навколо музики |
Тексти метал-груп пропагують незалежність і впевненість у собі, культ «сильної особистості» |
Моди |
Захоплюються керуванням скутерів та їх прикрашанням різними деталями. Найбільш поширеною формою є вибілені джинси із червоними підтяжками, важкі червоні черевики зі сталевими носками. Обов'язково коротко обстрижене волосся. Це дає уявлення про їх власника як про «інтелектуала» |
Бажання виділитися з натовпу, прагнення подати себе Світу, як особистість з широким світоглядом, підкреслити свою унікальність |
Репери |
Цей стиль має наслідувальний характер і останнім часом усе більше є складовою субкультурної освіти, що отримала назву хіп-хоп. Репери носять широкий, на кілька розмірів більший, одяг. Спортивні. Улюблений вид спорту — баскетбол. Із прикрас носять значки й сережки. Репери — не лише ті, хто слухає музику в стилі «реп», але й люди, які пишуть реп, перейняті його ідеологією |
В основній масі репери не агресивні, крім тих, хто зараховує себе до течії «Гангста»
|
Хіпі |
Усі хіпі носять довге волосся, зазвичай розчісуючи його на проділ. Чоло й потилицю охоплює тонка поворозка. Зазвичай присутні джинси або джинсова куртка, іноді балахон невизначеного кольору, на шиї — невелика шкіряна сумочка, прикрашена бісером або вишивкою. На руках — саморобні браслети або намисто, найчастіше з бісеру, дерева або шкіри |
Ідеологія: людина повинна бути вільною, насамперед внутрішньо. Вільна людина й у любові, що сприяє єднанню людей |
Проблеми у виховній групі як причини відхилень у поводженні дитини:
Проблеми дитини як передумова відхилень у її поводженні:
Аддиктивне поводження (від англ. аddіtіоn — «згубна звичка», «схильність») — термін, що означає поводження людини, яка зловживає алкоголем або іншими наркотичними речовинами.
Девіантне поводження має велику кількість форм проявів, і однією з таких форм є аддиктивне поводження підлітків.
Загальні риси, властиві підліткам, що зловживають наркотиками або алкоголем:
Причини, з яких підлітки вдаються до наркотиків:
і дітей, нерозуміння людей різного покоління, неблагополучні родини (коли батьки зловживають спиртними напоями або наркотиками);
Ознаки, за якими можна визначити, чи вживає підліток наркотики:
Прийоми роботи з девіантними дітьми
У роботі з девіантними дітьми можна використати нижченаведені прийоми виховання.
Перша група прийомів — індивідуального педагогічного впливу:
8. Мій ідеал. У процесі бесіди з'ясовуються ідеали школяра і робиться спроба оцінити ідеал, виявивши позитивні моральні якості дитини.
9. Казка для підлітка. Цей прийом певною мірою використовує ідею казкотерапії. Вихователь складає казку, в якій герої дуже схожі на дитину й осіб з її оточення.
Закінчення казки складають педагог і учень разом.
10. Рольова маска. Учням пропонується звикнути до певної ролі й виступити вже не від свого імені, а від імені відповідного персонажа.
Друга група прийомів пов'язана з організацією групової діяльності:
позиційні виступи й атаки одних гасять ініціативу й бажання спілкуватися в інших.
9. Обмін ролями. Учні обмінюються ролями (або функціями), які отримали під час виконання завдань. Інший варіант цього прийому передбачає повну або часткову
передачу вчителем своїх функцій групі учнів або окремому учневі.
10. Мізансцена. Суть прийому полягає в активізації спілкування і зміні його характеру за допомогою розташування учнів у класі в певному об'єднанні один з од
ним у ті чи інші моменти виконання творчої роботи.
Рекомендовані психологічні вправи:
Вправа «Тахістоскоп». Група сідає колом. Один або двоє учасників стають у центрі кола. Вимикається світло, і учасники, які знаходяться в центрі кола, прибирають будь-яких поз, нерухомо застигаючи в них. За сигналом готовності на короткий час вмикається світло й відразу ж вимикається. У момент спалаху світла ті, хто сидить у колі, намагаються якомога точніше запам'ятати положення тих, хто позує. Після спалаху в темряві учасники, які позували в центрі, вертаються на свої місця. Потім світло вмикається і члени групи, за винятком тих, хто позував, спільними зусиллями намагаються відновити те, що вони бачили. Натурщиків повертають у коло й «ліплять» з них ті самі пози, у яких, на думку групи, вони перебували під час спалаху світла. Після того як суперечки вщухнуть і група дійде загального або кількох альтернативних рішень, учасники в центрі кола демонструють свої справжні пози.
Вправа «Вибір». Учасники сідають колом. За командою вчителя кожен з них повинен показати пальцем на одного зі своїх товаришів по групі, припустімо, на того, з ким він хотів би скласти пару в якій-небудь іншій грі. Мета гравців — досягти в кожній зі спроб такого вибору, за якого група розпалася б на пари учасників, які взаємно вибрали один одного.
Ця рефлексивна гра незважаючи на свою простоту вимагає від учасників урахування дуже багатьох моментів і зазвичай завершується лише після тривалих і безуспішних спроб. У кожному такті постійно виникають «фатальні» багатокутники, і лише деякі гравці поступово «намацують» один одного й виокремлюються в пари. Члени таких пар, як правило, усуваються з подальшого загального пошуку рішення тим, що в кожній наступній спробі продовжують вибирати один одного. Це значно полегшує роботу іншим учасникам.
Педагогові слід звернути особливу увагу на ситуації, коли одна зі сформованих пар «розвалюється» на черговому такті гри.
Вправа «Я — хороший, я — поганий». Педагог радить школяру скласти перелік рис свого характеру. Взявши аркуш паперу, потрібно розділити його вздовж і навпіл: у лівій частині перелічити свої хороші якості, а в правій — погані.
У ході бесіди вчитель прагне, щоб якості, виділені школярем в обох стовпцях, були або однаковими за кількістю, або щоб хороші переважали над поганими.
Не рекомендується зупиняти вправу в той момент, коли школяр виділив у собі велику кількість негативних якостей і не зміг визначитися, що ж у ньому є позитивного.
Вправа «Лист самому собі». Педагог радить учневі щодня писати листа самому собі. Писати довгі листи рекомендується, коли з'являється необхідність вилити сильні почуття й переживання на папері.
У цих листах необхідно описувати свої стани, важливі події, враження від прожитого й відчутого.
Крім психотерапевтичного ефекту ця вправа може дати й інший ефект. Порівнюючи свої записи, зроблені в різні дні, учень зможе побачити, наскільки по-різному він ставився до тих самих людини, події, факту.
Корисно обговорити, від яких причин залежать суперечливі оцінки того, що відбувається.
Прийоми виховання девіантних підлітків — це педагогічно оформлені дії, за допомогою яких на поводження і позиції учня здійснюються зовнішні впливи, що змінюють його погляди, мотиви й поводження, у результаті чого включаються механізми самовиховання й коригування взаємин і вчинків.