Уорк на тему "Аранжування музики", урок комбінований, розвивати естетичне ставлення, інтерес. любов до музики як мистецтва, оволодівати досягненнями світової культури, розвивати вокально-хорові навички учнів.
Урок з музичного мистецтва , 7клас,
за підручником «Мистецтво, інтегрований курс»,
автори: Л.М.Масол, О.В.Гайдамака,Г.В. Кузьменко,Н.А. Лємешева.
Урок № 9
Тема уроку: Діалог мистецтв минулого і сучасного.
Аранжування музики.
Мета уроку:
вчити учнів оволодівати досягненнями світової культури; організовувати своє робоче місце, планувати свої дії , знайомити учнів з кращими зразками класичної музики (І.С. Баха, Н. Паганіні) та їх сучасними обробками, транскрипціями;
виховувати естетичне ставлення, інтерес та любов до музики як виду мистецтва;
розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики, творчі здібності учнів, естетичний смак.
Обладнання: підручник, DVD, телевізор, комп’ютер, мультимидійна презентація.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
«Мозковий штурм». Дайте вірну відповідь.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Створення проблемної ситуації.
Існують музичні твори, які й через століття не втрачають популярності, їх залюбки слухають і впізнають не лише музиканти-професіонали, а й звичайні аматори. Такі твори ми відносимо до музичної класики, від латинського classicus — «зразковий». Ця музика витримала випробування часом, можливо, саме тому, що вона є зразком, еталоном для наслідування.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку: Діалог мистецтв: минулого і сучасного, ми знайомимось з кращими зразками класичної музики І.С. Баха, Н. Паганіні та їх сучасними обробками, транскрипціями, з аранжуванням музики.
V. Вивчення нового навчального матеріалу.
1. Розповідь вчителя з елементами бесіди:
З появою нових напрямів у музичному мистецтві, надзвичайним поширенням популярної естрадної музики, здавалось би, усе менше і менше залишається місця музичній класиці в сучасній культурі. Проте твори класичної музики в поєднанні з новітніми технологіями часто отримують «нове звучання».
Поміркуйте, яка музика може звучати в композиціях художника і скульптора: класична чи сучасна популярна?
В музиці це здійснюється завдяки різноманітним аранжуванням. Видозміни в композиторському тексті мають різну мету й називаються кількома термінами, а саме: обробка, аранжування, оркестровка, інструментовка, транскрипція, парафраз, фантазія, попурі. Ці слова важко розмежувати, адже на практиці вони нерідко використовуються як синоніми
Аранжування — це перекладення музичного твору для іншого (порівняно з оригіналом) складу виконавців, пристосування фактури твору-першоджерела до технічних можливостей іншого інструмента або виконавського складу.
Іноді такі перекладення робить сам композитор, але нерідко цим займаються інші музиканти, яких називають аранжувальниками. Аранжування — процес творчий, він передбачає розкриття ідеї автора оригінального твору з внесенням певних змін (гармонія, тембри тощо). Пісню, написану автором для голосу та фортепіано, перекладають для хорового співу, а скрипкову п’єсу — для інструментального ансамблю. При аранжуванні можна змінити жанр і форму музичного твору, наприклад, створити сюїту з провідних тем опери або з основних танців балету.
Інструментування також передбачає перекладення музики з урахуванням діапазону та особливостей тембру того чи іншого інструмента.
Легкі й ніжні пасажі аранжувальник правомірно доручає виконувати флейтам чи арфам, а гучні урочисті акорди — тромбонам. Мелодію в низькому регістрі краще перекласти для віолончелі, а у високому регістрі ніхто не виконає її краще, ніж скрипка.
2. Робота з підручником: стор. 92 - 93
3. Слухання музичних фрагментів.
Нікколо Паганіні — Мирослав Скорик. 24 Каприси (за вибором).
4. Перегляд фрагментів балету «Каприси долі».
Обговорення після перегляду муз. твору:
- Опишіть свої враження від оркестрової транскрипції Каприсів.
- Як відбувається осучаснення музики?
Вчитель: У наш час по радіо і телебаченню або з Інтернету ми часто чуємо мелодії, які насправді народилися десятки, а то й сотні років тому. Але завдяки модерній обробці ми сприймаємо їх як сучасну музику. Такою є музика німецького композитора Йоганна Себастьяна Баха, яка крізь століття залишається популярною для різних категорій слухачів.
5. Випереджальне завдання : «Мистецтвознавці»
Йоганн Себастьян Бах (1685–1750) — видатна постать світової музичної культури. Його творчість отримала чи не найбільшу кількість інтерпретацій упродовж свого майже 300-річного існування. У ХІХ ст., коли було відроджено музичну спадщину Баха, його твори виконували найчастіше у вигляді фортепіанних транскрипцій і на концертній естраді, і в домашньому музикуванні.
У ХХ ст. музика Й.-С.Баха зазвучала у джазових та естрадних барвах, у рок-та поп-обробках.
6. Слухання музичних фрагментів
Йоганн Себастьян Бах. Токата і фуга ре мінор (орган); Інвенція ре-мінор, скерцо із сюїти № 2 сі мінор («жарт») в оригіналі й у різних аранжуваннях.
Обговорення після прослуховування муз твору.
Технологія «Асоціативний кущ» (відповіді на запитання)
- Порівняйте твори Й.-С. Баха в різних інтерпретаціях. Чи легко упізнати їх у новому звучанні?
- Звернули увагу на засоби музичної виразності кожної з інструментальних версій твору?
7. Мистецька скарбничка.
Аранжування (від французького arranger — «приводити до ладу, упорядковувати») — творчий процес підготовки музичного твору до виконання, відмінного від оригінальної композиції, але із втіленням його головної художньої ідеї.
Оркестровка — обробка твору для виконання оркестром — симфонічним, духовим, естрадним тощо.
Транскрипція — вільне перекладення музичного твору переважно для іншого виконавського складу у віртуозному дусі, що має самостійне художнє значення.
8. Вокально-хорова робота.
Розспівування. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу.
Розучування фрагменту мелодії І. С. Баха «Канон».
VІ. Узагальнення вивченого матеріалу. Підсумок уроку.
1. Назвіть види аранжування музики, з якими ви ознайомились.
VІІ. Домашнє завдання
Дослідіть, які музичні заставки звучать на мобільних телефонах ваших рідних і знайомих. Запропонуйте їм аранжування класичних творів, що найбільше відповідали б їхнім уподобанням.
XI. Вихід з класу під звучання музики І. С. Баха