Діалог мистецтв минулого і сучасного. Аранжування. 7 кл.

Про матеріал

Уорк на тему "Аранжування музики", урок комбінований, розвивати естетичне ставлення, інтерес. любов до музики як мистецтва, оволодівати досягненнями світової культури, розвивати вокально-хорові навички учнів.

Перегляд файлу

 

Урок  з музичного мистецтва , 7клас,

за підручником  «Мистецтво, інтегрований курс»,

автори: Л.М.Масол, О.В.Гайдамака,Г.В. Кузьменко,Н.А. Лємешева.

Урок № 9

 

Тема уроку: Діалог мистецтв минулого і сучасного.

Аранжування музики.

 

Мета уроку:

 

вчити  учнів оволодівати  досягненнями світової культури; організовувати своє робоче місце, планувати свої дії , знайомити учнів з кращими зразками класичної музики (І.С. Баха, Н. Паганіні) та їх сучасними обробками, транскрипціями;

виховувати  естетичне ставлення, інтерес та любов до музики  як виду мистецтва;

розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики,  творчі здібності учнів, естетичний смак.

Обладнання: підручник, DVD, телевізор, компютер, мультимидійна презентація.

 

Тип уроку: комбінований урок.

 

ХІД УРОКУ

 

 

 

 

І. Організаційна частина.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

«Мозковий штурм». Дайте вірну відповідь.

 

  1. Скорик, Паганіні, Бізе, Щедрін -  композитори
  2. Хор, ансамбль, оркестр – музичні колективи
  3. Увертюра, арія, каприс  - музичний твір.  

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Створення проблемної ситуації.

 

Існують музичні твори, які й через століття не втрачають популярності, їх залюбки слухають і впізнають не лише музиканти-професіонали, а й звичайні аматори. Такі твори ми відносимо до музичної класики, від латинського classicus — «зразковий». Ця музика витримала випробування часом, можливо, саме тому, що вона є зразком, еталоном для наслідування.

 

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

 

Тема нашого уроку: Діалог мистецтв: минулого і сучасного, ми знайомимось з кращими зразками класичної музики І.С. Баха, Н. Паганіні  та їх сучасними обробками, транскрипціями,  з аранжуванням музики.

 

 

V. Вивчення нового навчального матеріалу.

 

1.  Розповідь вчителя з елементами бесіди:

З появою нових напрямів у музичному мистецтві, надзвичайним поширенням популярної естрадної музики, здавалось би, усе менше і менше залишається місця музичній класиці в сучасній культурі. Проте твори класичної музики в поєднанні з новітніми технологіями часто отримують «нове звучання».

Поміркуйте, яка музика може звучати в композиціях художника і скульптора: класична чи сучасна популярна?

В музиці це здійснюється завдяки різноманітним аранжуванням. Видозміни в композиторському тексті мають різну мету й називаються кількома термінами, а саме: обробка, аранжування, оркестровка, інструментовка, транскрипція, парафраз, фантазія, попурі. Ці слова важко розмежувати, адже на практиці вони нерідко використовуються як синоніми


  Аранжування — це перекладення музичного твору для іншого (порівняно з         оригіналом) складу виконавців, пристосування фактури твору-першоджерела            до  технічних можливостей іншого інструмента або виконавського складу.

 

Іноді такі перекладення робить сам композитор, але нерідко цим займаються інші музиканти, яких називають аранжувальниками. Аранжування — процес творчий, він передбачає розкриття ідеї автора оригінального твору з внесенням певних змін (гармонія, тембри тощо). Пісню, написану автором для голосу та фортепіано, перекладають для хорового співу, а скрипкову п’єсу — для інструментального ансамблю. При аранжуванні можна змінити жанр і форму музичного твору, наприклад, створити сюїту з провідних тем опери або з основних танців балету.

 

Інструментування також передбачає перекладення музики з урахуванням діапазону та особливостей тембру того чи іншого інструмента.

 

Легкі й ніжні пасажі аранжувальник правомірно доручає виконувати флейтам чи арфам, а гучні урочисті акорди — тромбонам. Мелодію в низькому регістрі краще перекласти для віолончелі, а у високому регістрі ніхто не виконає її краще, ніж скрипка.

2. Робота з підручником: стор. 92 - 93

 3. Слухання музичних фрагментів.

 

 

Нікколо Паганіні — Мирослав Скорик. 24 Каприси (за вибором).

 

 

 4. Перегляд фрагментів балету «Каприси долі».

 

     Обговорення після перегляду муз. твору:

-  Опишіть свої враження від оркестрової транскрипції Каприсів.

 

-  Як відбувається осучаснення музики?

 

Вчитель: У наш час по радіо і телебаченню або з Інтернету ми часто чуємо мелодії, які насправді народилися десятки, а то й сотні років тому. Але завдяки модерній обробці ми сприймаємо їх як сучасну музику. Такою є музика німецького композитора Йоганна Себастьяна Баха, яка крізь століття залишається популярною для різних категорій слухачів.

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Випереджальне завдання : «Мистецтвознавці»

 

Йоганн Себастьян Бах (1685–1750) — видатна постать світової музичної культури. Його творчість отримала чи не найбільшу кількість інтерпретацій упродовж свого майже 300-річного існування. У ХІХ ст., коли було відроджено музичну спадщину Баха, його твори виконували найчастіше у вигляді фортепіанних транскрипцій і на концертній естраді, і в домашньому музикуванні.

 

У ХХ ст. музика Й.-С.Баха зазвучала у джазових та естрадних барвах, у рок-та поп-обробках.

 

6.  Слухання музичних фрагментів

 

 

Йоганн Себастьян Бах. Токата і фуга ре мінор (орган); Інвенція ре-мінор, скерцо із сюїти № 2 сі мінор («жарт») в оригіналі й у різних аранжуваннях.

 

Обговорення після прослуховування муз твору.

Технологія «Асоціативний кущ» (відповіді на запитання)

- Порівняйте твори Й.-С. Баха в різних інтерпретаціях. Чи легко упізнати їх у новому звучанні?

- Звернули увагу на засоби музичної виразності кожної з інструментальних версій твору?

 

7. Мистецька скарбничка.

 

Аранжування (від французького arranger — «приводити до ладу, упорядковувати») — творчий процес підготовки музичного твору до виконання, відмінного від оригінальної композиції, але із втіленням його головної художньої ідеї.

 

Оркестровка — обробка твору для виконання оркестром — симфонічним, духовим, естрадним тощо.

 

Транскрипція вільне перекладення музичного твору переважно для іншого виконавського складу у віртуозному дусі, що має самостійне художнє значення.

8. Вокально-хорова робота.

Розспівування. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу.

 

Розучування фрагменту мелодії  І. С. Баха «Канон».

 

 

 

 

 . Узагальнення вивченого матеріалу. Підсумок уроку.

   1.  Назвіть види аранжування музики, з якими ви ознайомились.

 

  1. Яке значення мають музичні аранжування класичних творів?

 

  1. Чому, на вашу думку, існує потреба в аранжуванні музичної класики?

 

 

 

  VІІ. Домашнє завдання

 

Дослідіть, які музичні заставки звучать на мобільних телефонах ваших рідних і знайомих. Запропонуйте їм аранжування класичних творів, що найбільше відповідали б їхнім уподобанням.

 

XI. Вихід з класу під звучання музики  І. С. Баха 

 

 

docx
Додано
17 листопада 2018
Переглядів
1653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку