Урок на тему "Музика і театр: опера і балет". Розвивати естетичне ставлення , інтерес, любов до музики. як мистецтво, оволодівати досягненнями світової культури. розвивати вокально-хорові навички учнів.,
Урок з музичного мистецтва , 7клас,
за підручником «Мистецтво, інтегрований курс»,
автори: Л.М.Масол, О.В.Гайдамака,Г.В. Кузьменко,Н.А. Лємешева.
Урок № 10
Тема уроку: Музика і театр: опера, балет.
Мета уроку:
вчити учнів оволодівати досягненнями світової культури; організовувати своє робоче місце, планувати свої дії , знайомити учнів з кращими зразками класичної музики (І.С. Баха, Н. Паганіні) та їх сучасними обробками, транскрипціями;
виховувати естетичне ставлення, інтерес та любов до музики як виду мистецтва;
розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики, творчі здібності учнів, естетичний смак.
Обладнання: підручник, DVD, телевізор, комп’ютер, мультимидійна презентація.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Так чи ні.».
Клас розділений на дві команди. Учитель кожній команді дае по два конверти, в яких містяться запитання та відповіді.
В першому конверті містяться запитання до гри, в другому - відповіді на запитання. По команді, учні повинні знайти вірні відповіді та висловити думку учителеві.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Створення проблемної ситуації.
Учитель. Театр — це давнє і водночас сучасне мистецтво. І саме воно є чи не найяскравішим виявом художнього синтезу, в якому драматична гра акторів нероздільно поєдналася з живописом і декоративним мистецтвом (декорації,
костюми), музикою, хореографією.
Які види мистецтв «взаємодіють» між собою в театрі? Саме сьогодні ми пригадаємо, що таке опера.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку: « Музика і театр : опера, балет».
V. Вивчення нового навчального матеріалу.
1.Розповідь вчителя з елементами бесіди:
Синтез мистецтв набув оригінального вирішення у традиційних музично-сценічних жанрах — опері, балеті. Вони стали популяризуватися завдяки розвитку наймолодшої музи — кінематографу. Нині за допомогою Інтернету кожна пересічна людина може відвідати будь-який театр і послухати музичну виставу, записану в знаменитих Ла Скала чи Ковент-Гардені.
На початку ХХ ст. в Україні започатковано традицію залучати провідних художників до створення театральних костюмів і декорацій. Сміливо експериментували в царині оперної та балетної сценографії Анатолій Петрицький, Вадим Меллер, Олександра Екстер, Олександр Хвостенко-Хвостов та ін.
Опера «Кармен» французького композитора Жоржа Бізе — один із найвидатніших творів світової оперної класики. Цей твір — про трагічну долю циганки Кармен і солдата Хозе, який покохав її, і якого вона залишила заради молодого Тореро. Взаємовідносини героїв призводять до трагічної розв’язки — загибелі Кармен від руки Хозе.
Музика, сповнена життя і світла, яскраво стверджує свободу людської
особистості. У ній простежується глибоко правдивий драматизм зіткнень і конфліктів. Герої опери змальовані соковито й темпераментно, у всій психологічній складності характерів. З великою майстерністю відтворено національний іспанський колорит.
Петро Чайковський, почувши цю оперу вперше, писав: «Опера Бізе — шедевр, один із тих небагатьох творів, яким судилося відобразити в собі найсильнішою мірою музичні прагнення цілої епохи. Років через десять ― Кармен буде найпопулярнішою оперою у світі». Ці слова виявилися пророчими.
2. Перегляд фрагментів опери Жорж Бізе. «Кармен»
Жорж Бізе. Опера «Кармен»:
увертюра, хабанера, арія Хозе, куплети Тореодора.
Обговорення після перегляду муз. твору:
- Чи знайома вам ця музика? Охарактеризуйте кожний із прослуханих номерів опери.
3. В ипереджальне завдання : «Мистецтвознавці»
Опера «Кармен» набула величезної популярності й ось уже понад 100 років тріумфально крокує сценами театрів світу. Вона входить до репертуару всіх відомих оперних труп і виконується багатьма мовами, у тому числі і японською. Її популярність не обмежується лише оперною сценою.
Запальні мелодії опери є такими ж улюбленими, як найпопулярніші народні й естрадні пісні.
Двічі було здійснено екранізації твору — (фільми-опери «Кармен»,1967, 1983). Найуспішнішою виявилася «Кармен Джонс», створена за опереточною версією, яка була хітом на Бродвеї.
Музика опери існує у фортепіанних транскрипціях. Але найпопулярнішим аранжуванням музики Жоржа Бізе є балет «Кармен-сюїта» Родіона Щедріна — хореографічна версія знаменитої опери. Зміст новели Проспера Меріме,
що розкривається в опері в чотирьох актах, у балеті скорочено в один. Біля витоків задуму балету за оперою «Кармен» стояла видатна балерина Майя Плисецька. Своєю мрією про Кармен вона зуміла захопити композитора Родіона Щедріна, який створив блискучу транскрипцію музики Жоржа Бізе. А кубинський балетмейстер Альберто Алонсо склав лібрето і хореографію «Кармен-сюїти».
4. Перегляд фрагментів Жорж Бізе — Родіон Щедрін. «Кармен-сюїта»
Жорж Бізе — Родіон Щедрін. «Кармен-сюїта» (фрагменти).
Обговорення після перегляду муз. твору:
- Опишіть свої враження від твору. Охарактеризуйте тембровий склад виконання.
- Як змінився образ Кармен в інтерпретації Р. Щедріна?
5. Вокально-хорова робота.
Розспівування. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу. Розучування пісні «Кольорова планета»
(Музика і слова Анжели Побужанської)
Робота над змістом пісні.
а) Ознайомлення з піснею.
б ) Бесіда за її змістом.
в) Розучування мелодії пісні.
г) Зверніть увагу на інтонаційно складні фрагменти в мелодії (рух півтонами)
та ритмічні зміни у приспіві.
VI. Узагальнення вивченого матеріалу. Підсумок уроку.
«Кармен» завдяки численним і різноманітним аранжуванням? Яке з них зацікавило вас найбільше та викликало бажання самостійно прослухати твір?
VI Домашнє завдання.
Дізнайтеся більше про взаємодію різних видів мистецтва.
Ознайомтеся з екранізацією опери «Кармен»
X. Вихід з класу під звучання музики Родіона Щедріна.