Музика і театр. Опера. Балет. 7 кл.

Про матеріал

Урок на тему "Музика і театр: опера і балет". Розвивати естетичне ставлення , інтерес, любов до музики. як мистецтво, оволодівати досягненнями світової культури. розвивати вокально-хорові навички учнів.,

Перегляд файлу

Урок  з музичного мистецтва , 7клас,

за підручником  «Мистецтво, інтегрований курс»,

автори: Л.М.Масол, О.В.Гайдамака,Г.В. Кузьменко,Н.А. Лємешева.

Урок № 10

 

Тема уроку: Музика і театр: опера, балет.

 

Мета уроку:

 

вчити  учнів оволодівати  досягненнями світової культури; організовувати своє робоче місце, планувати свої дії , знайомити учнів з кращими зразками класичної музики (І.С. Баха, Н. Паганіні) та їх сучасними обробками, транскрипціями;

виховувати  естетичне ставлення, інтерес та любов до музики  як виду мистецтва;

розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики,  творчі здібності учнів, естетичний смак.

Обладнання: підручник, DVD, телевізор, компютер, мультимидійна презентація.

 

Тип уроку: комбінований урок.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційна частина.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

      Гра «Так  чи  ні.».

Клас розділений на дві  команди. Учитель кожній команді дае по два конверти, в яких містяться  запитання та відповіді.

В першому конверті містяться  запитання  до гри, в другому - відповіді на запитання. По команді, учні повинні знайти вірні відповіді та висловити думку учителеві.

 

     ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Створення проблемної ситуації.

Учитель. Театр це давнє і водночас сучасне мистецтво. І саме воно є чи не найяскравішим виявом художнього синтезу, в якому драматична гра акторів нероздільно поєдналася з живописом і декоративним мистецтвом (декорації,


костюми), музикою, хореографією.

Які види мистецтв «взаємодіють» між собою в театрі? Саме сьогодні ми пригадаємо,  що таке опера.

 

 

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Тема нашого уроку: « Музика і театр : опера, балет».

 

  V. Вивчення нового навчального матеріалу.

 

1.Розповідь вчителя з елементами бесіди:

Синтез мистецтв набув оригінального вирішення у традиційних музично-сценічних жанрах — опері, балеті. Вони стали популяризуватися завдяки розвитку наймолодшої музи — кінематографу. Нині за допомогою Інтернету кожна пересічна людина може відвідати будь-який театр і послухати музичну виставу, записану в знаменитих Ла Скала чи Ковент-Гардені.

 

  •    музичних театрах розвивається мистецтво сценографії, де художники можуть утілювати свої творчі ідеї так, щоб візуальні образи відповідали інтонаціям і ритмам музики.

 

 

На початку ХХ ст. в Україні започатковано традицію залучати провідних художників до створення театральних костюмів і декорацій. Сміливо експериментували в царині оперної та балетної сценографії Анатолій Петрицький, Вадим Меллер, Олександра Екстер, Олександр Хвостенко-Хвостов та ін.

Опера «Кармен» французького композитора Жоржа Бізе — один із найвидатніших творів світової оперної класики. Цей твір — про трагічну долю циганки Кармен і солдата Хозе, який покохав її, і якого вона залишила заради молодого Тореро. Взаємовідносини героїв призводять до трагічної розв’язки — загибелі Кармен від руки Хозе.

Музика, сповнена життя і світла, яскраво стверджує свободу людської


особистості. У ній простежується глибоко правдивий драматизм зіткнень і конфліктів. Герої опери змальовані соковито й темпераментно, у всій психологічній складності характерів. З великою майстерністю відтворено національний іспанський колорит.

 

Петро Чайковський, почувши цю оперу вперше, писав: «Опера Бізе — шедевр, один із тих небагатьох творів, яким судилося відобразити в собі найсильнішою мірою музичні прагнення цілої епохи. Років через десять ― Кармен буде найпопулярнішою оперою у світі». Ці слова виявилися пророчими.

   2. Перегляд фрагментів  опери  Жорж Бізе. «Кармен»

 

Жорж Бізе. Опера «Кармен»:

увертюра, хабанера, арія Хозе, куплети Тореодора.

 

     Обговорення після перегляду муз. твору:

- Чи знайома вам ця музика? Охарактеризуйте кожний із прослуханих номерів опери.

 

   3. В ипереджальне завдання : «Мистецтвознавці»

 

Опера «Кармен» набула величезної популярності й ось уже понад 100 років   тріумфально крокує сценами театрів світу. Вона входить до репертуару всіх відомих оперних труп і виконується багатьма мовами, у тому числі і японською. Її популярність не обмежується лише оперною сценою.

Запальні мелодії опери є такими ж улюбленими, як найпопулярніші народні й естрадні пісні.

Двічі було здійснено екранізації твору — (фільми-опери «Кармен»,1967, 1983). Найуспішнішою виявилася «Кармен Джонс», створена за опереточною версією, яка була хітом на Бродвеї.

Музика опери існує у фортепіанних транскрипціях. Але найпопулярнішим аранжуванням музики Жоржа Бізе є балет «Кармен-сюїта» Родіона Щедріна — хореографічна версія знаменитої опери. Зміст новели Проспера Меріме,


що розкривається в опері в чотирьох актах, у балеті скорочено в один. Біля витоків задуму балету за оперою «Кармен» стояла видатна балерина Майя Плисецька. Своєю мрією про Кармен вона зуміла захопити композитора Родіона Щедріна, який створив блискучу транскрипцію музики Жоржа Бізе. А кубинський балетмейстер Альберто Алонсо склав лібрето і хореографію «Кармен-сюїти».

 

 

  4. Перегляд фрагментів    Жорж Бізе — Родіон Щедрін. «Кармен-сюїта»

Жорж Бізе — Родіон Щедрін. «Кармен-сюїта» (фрагменти).

 

     Обговорення після перегляду муз. твору:

- Опишіть свої враження від твору. Охарактеризуйте тембровий склад виконання.

 

-  Як змінився образ Кармен в інтерпретації Р. Щедріна?

 

 

5.  Вокально-хорова робота.

 

Розспівування. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу. Розучування пісні «Кольорова планета»

(Музика і слова Анжели Побужанської)

Робота над змістом пісні.

    а)  Ознайомлення з піснею.

    б ) Бесіда за її змістом.

    в)  Розучування мелодії пісні.

      г) Зверніть увагу на інтонаційно складні фрагменти в мелодії (рух півтонами)

            та ритмічні зміни у приспіві.

 

VI. Узагальнення вивченого матеріалу. Підсумок уроку.

 

  1. Що нового ви дізналися про види аранжування в музиці?

 

  1.            Які зміни (позитивні чи негати вні) відбулися в музиці опери Ж. Бізе

«Кармен» завдяки численним і різноманітним аранжуванням? Яке з них зацікавило вас найбільше та викликало бажання самостійно прослухати твір?

 

 

VI   Домашнє завдання.

 

Дізнайтеся більше про взаємодію різних видів мистецтва.

  Ознайомтеся з  екранізацією опери «Кармен»

 

X. Вихід з класу під звучання музики  Родіона  Щедріна.

 

docx
Додано
17 листопада 2018
Переглядів
2440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку