Тема. Діалог. Тире при діалозі.
Мета. Поглибити знання учнів про діалог. Розглянути правила постановки розділових знаків при діалогах. Формувати вміння правильно конструювати і грамотно записувати діалог. Розвивати навички складання діалогів, вміння школярів працювати колективно та самостійно. Збагачувати словниковий запас учнів. Сприяти розвитку мовотворчості учнів, логічного мислення, зв’язного мовлення. Підвищувати культуру усної і писемної мови.Виховувати взаємну повагу, толерантне ставлення до думки співрозмовника; працелюбність.
Обладнання: словнички – довідники, підручники, тексти, роздатковий матеріал.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Нехай щасливих стає багато,
Хай праця буде одвічним святом.
В. Гринько
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми поговоримо про те, як бути приємним співрозмовником. Адже протягом дня ви спілкуєтеся з багатьма людьми. З ким?
Це велике щастя – вслухатися у звучання чудових слів людської мови, спілкуватися, ділитися з людьми своїми враженнями, радістю. Хіба це не радість – ходити щедрою землею, вслухатися у поскрипування снігу, шелест листя, шепіт трав! Хіба це не щастя – любити маму, разом з друзями усміхатися сонечку і людям? І вміти про все це розказати? Але як?
Послухайте підслухану розмову вранці.
Діти ставлять перед собою завдання:
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми будемо складати діалоги, розглянемо правила розстановки розділових знаків при діалогах, а також закріпимо правила мовленнєвого етикету.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Прочитайте виразно вірш. Поясніть, чому виникають труднощі під час читання.
ВІТРИСЬКО
І за мить впродовж дороги покурівся за село.
Тамара Коломієць
V. Засвоєння нових знань, умінь та навичок учнів
1. Робота з термінами
Давайте разом сформулюємо значення понять «діалог», «полілог», «монолог», «репліка».
2.Спостереження над мовним матеріалом
Проаналізуйте розділові знаки при діалозі.
Приходить батько, а дочка й питає його:
-Чого ви, тату, плачете?
-Ось пан дав тобі десяток варених яєць та казав, щоб ти посадила на них квочку, та щоб вона за одну ніч вилупила й вигодувала курчата, а ти щоб спекла їх йому на снідання,— відповідає батько.
Дочка взяла горщечок каші та й каже:
- Понесіть, тату, оце панові та скажіть йому,— нехай він виоре, посіє цю кашу, і щоб вона виросла просом, поспіла на ниві, і щоб він просо скосив, змолотив і натовк пшона годувати ті курчата, що їм треба вилупитись з цих яєць.
Запишіть, розставте розділові знаки:
Іде знов батько плачучи додому. Прийшов та й каже дочці
-Ну що, дочко, будемо робити?
-Не журіться, тату,— каже Маруся,— все буде гаразд. Підіть купіть мені живого зайця.
4. Робота з підручником
1) Рубрика «Запам’ятаймо», с.90
2) Виконання вправ 203, 204, 206.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Прочитати текст в особах. Визначити основну думку, пояснити розділові знаки.
Дати відповіді на питання:
Були собі два Івани. Два мрійники. Хотіли для людей добро зробити, щоб їх героями назвали.
Ось перший Іван каже:
Вийду на високу гору, сяду на камінь.
Для чого? – питає другий Іван.
Щоб було видно, коли люди покличуть мене на подвиг, - відповідає перший Іван.
А я піду до людей, - сказав другий, - посаджу сад, викопаю криницю, допоможу будинки будувати.
Так він і зробив. А перший Іван все чекав, коли його на подвиг покличуть.
Увечері батько питає хлопчиків: «Як ви сьогодні провели день?» Юрко відповів: «Я сьогодні посадив дерево». «Ти сьогодні добре прожив день», - сказав батько. «А я зайчика намалював», - відповів Миколка. «Ти теж добре прожив день», - сказав тато. Петрик каже: «Я сьогодні … в м’яча грав … і морозиво з’їв …» «У тебе сьогодні втрачений день», - сказав батько.
Скласти усний діалог на тему: «Зранку вдома» відповідно до етикетних норм, на відміну від того, що почули на початку уроку
- Між мамою і вами.
- Між татом і вами.
- Між вами і сестричкою чи братом.
Прочитати усмішки в особах.
Батько запитав у сина:
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Назвіть слова ввічливості, які потрібно використовувати у діалозі.
(Вибачте, що турбую; даруйте мені; перепрошую; щиро вам дякую; велике спасибі...)
Складіть діалог «У бібліотеці», використовуючи слова ввічливості.
(Перевірка діалогів)
Прочитайте текст. Уявіть, що ви - учасники театрального гуртка. Розподіліть між собою ролі. Поставте сценку, дотримуючись інтонації, що відповідає кожній ролі.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
- Що таке діалог?
- Які розділові знаки ставимо при діалозі?
- Що таке репліка?
2. Вправа «Незакінчене речення»
Продовжити речення:
3.Оцінювання індивідуальне і колективне, аргументація оцінок.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання