Дидактична робоча картка до уроку за оповіданням Чехова "Хамелеон" 6 клас

Про матеріал

Робота представляє собою методичну розробку - дидактичне наповнення уроку, містить різні форми роботи (індивідуальна, групова тощо), різні види завдань, для вчителів зарубіжної літератури

Перегляд файлу

РОБОЧА КАРТКА ДО УРОКУ

 

Тема уроку : А.П.Чехов “Хамелеон”. Висміювання підлабузництва, чиношанування, запопадливості та малодушності у творі

 

 

 

 

01012

Це цікаво! Завдання 1.Прочитайте інформацію та сформуйте думку (думку запишіть), де навчався А.П.Чехов, яку  роль відіграв навчальний заклад у його житті.  1б.                                                                                                                                                                                                                                                              

Дитинство і юність

       Спочатку Чехов навчався в грецькій школі в Таганрозі. Грек, що утримував школу, змушував зазубрювати уроки, бив учнів лінійкою, ставив у куток на коліна на крупну  сіль.

       В сім'ї Чехових було семеро дітей. Серед них Антон був третім. У 8 років, після двох років навчання у грецьківй школі, Чехов вступає в Таганрозьку гімназію (нині Гімназія № 2 ім. А. П. Чехова). Чоловіча класична гімназія була найстарішим навчальним закладом на півдні Росії (заснована в 1806 р.) і давала солідні на ті часи освіту і виховання. Закінчивши вісім класів гімназії, молоді люди могли без іспитів вступати до будь-якого російського  університету  або поїхати навчатися за кордон. Гімназія сформувала у Чехова відразу до лицемірства і фальші. Тут формувався його характер,  бачення світу, любов до книг, знань і театру. Тут він отримав свій перший літературний псевдонім «Чехонте», яким його нагородив вчитель Закону Божого Федір Покровський. Тут починалися його перші літературні та сценічні досліди.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 2. Літературний диктант.  1б.                                                                                                 1.    А. П. Чехов народився у 1860 році у невеличкому містечку____________

2.     Змалечку хлопчик працював у ____________________________________

  1.    Коли батько збанкрутував, родина змушена була переїхати до _________
  2.    Після закінчення _____________Чехов працював ____________________
  3. Через деякий час письменник поїхав на _____________ з метою _______
    ______________________________________________________________
  4.         Після опублікування книги «____________________» цар змушений був звернути увагу на ________________________________________________
  5.         Чехов брав активну участь у боротьбі ______________________________, хоча сам уже був хворим.
  6.         Письменник вірив у людину і вважав, «______________________________________________________________

__________________________________________________________________»

Вивчаємо теорію літератури!

17.jpgОповідання — невеликий прозовий твір, у якому йдеться про один чи декілька епізодів з життя одного (рідше кількох) персонажа.             

 

Завдання 3.  Доведіть, що твір А. Чехова «Хамелеон» - оповідання.                  1б.                                  

1.____________________________________________________________________2._________________________________________________________________________________________________________________________________________

3._________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання 4 . Робота в парах!            1б.

Визначте композицію оповідання:

Елементи композиції

                                     Події

Експозиція

 

Зав’язка

 

Розвиток дії

 

Кульмінація

 

Розв'язка

 

 

Завдання 5. Упізнай героя й підпиши його ім’я.                     1б.                        

  1. 23-08 хамелеон 2. 23-06хамелеон 3. 23-05хамелеон   4. 23-03 хамелеон   

_____________________________________________________________________
 

Заувага вчителя !

А. П. Чехов по праву вважається майстром малого жанру — короткого оповідання, новели, мініатюри. Як ніхто інший, він уміє вкласти в мінімум тексту максимум інформації і моральний урок для своїх читачів. Так як у невеликому за обсягом оповіданні неможливі розлогі описи, портретні характеристики і внутрішні монологи, то на перший план у його творах виступає  художня деталь. Саме деталі несуть у Чехова величезне смислове навантаження: буквально одна риса в зовнішності або поведінці героя може сказати нам все про людину. За окремої деталі письменник відтворює ціле.             

Завдання 6. Художня деталь у тексті твору. Опрацюйте поданий матеріал і дайте відповідь на запитання : Чим схожі Очумєлов і Хрюкін? Які значення мають прізвища героїв для розкриття їхніх характерів?                                                                                                                       2.б.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Хрюкин23-01 очумелов      1. Поліцейський наглядач Очумєлов. Рішення поліцейського наглядача протягом короткого оповідання змінюється шість разів залежно від того, чий це собака: чи то він бродячий, чи генеральський, чи генеральського брата. Рішення Очумєлова мінливі, мов забарвлення хамелеона. Він, як очманілий, кидається від одного рішення до іншого.
     

2. Золотих справ майстер Хрюкін. Прізвище цього героя асоціюється зі свинею. Та й поведінка Хрюкіна не гідна людини: він ткнув собаці "цигаркою в морду для сміху". Поєднання слів "золотих справ майстер" із прізвищем "Хрюкін" викликає комічний ефект.
      3. Генерал Жигалов. На сторінках оповідання ми не зустрічаємося із самим генералом, його лише згадують у зв'язку з пошуками хазяїна собаки. Але немає сумніву, що генерал із таким прізвищем "жигане" болючіше від оси чи ґедзя, якщо бодай хтось зачепить його інтереси.
      4. Сміх крізь сльози. Автор, розповідаючи смішну історію, примушує читачів не тільки сміятися, але й замислитися над причиною такої поведінки героїв.

01012

 Це цікаво!

 

 

 

 

 

 

 

   

  

Завдання 7. Висунь свою гіпотезу  щодо зміни  назви твору.

 

Поясніть зміст назви оповідання, для цього відновіть поданий нижче текст і подумайте (думку запишіть), у чому  алегоричний зміст слова «хамелеон».                                                                                                                                                                                                  1б.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________  

 Вже з назви оповідання стає зрозуміло, що йтиметься про людей, які, немов плазуни, пристосовуються до обставин. Різдво – свято щодо миру, душевного спокою, відпочинку.  В оповіданні описано випадок, що трапився на базарній площі. Не випадково поети, письменники, художники звертаються знову до теми Різдва. Собака вкусив за палець золотих справ майстра Хрюкіна. Не залишився байдужим і видатний російський письменник, що народився в Україні, М.Гоголь. Поліцейський наглядач Очумєлов намагається навести порядок та розібратися у цій справі. Одна з повістей, що входить до збірки «Вчори на хуторі біля Диканьки», так і називається : «Ніч перед Різдвом». Під час цього розбирання з людьми, які присутні тут, відбуваються дивні метаморфози: вони проявили здатність пристосовуватися до обставин.

Завдання 8. Спостереження «Шлях до істини». Робота в парах.     2б. За вказаними фрагментами знайдіть матеріал для спостереження за темою «Як поводиться Очумєлов. Від чого залежить зміна його поведінки?»

                                                

 

                                         ?                             ?    ?               ?  ?

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки запишіть.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Або :

Дослідіть риси характеру Очумєлова?

 

Риса характеру

Епізод з тексту

Здатність швидко

змінювати судження

 

 

 

 

Грубість

 

 

 

Відсутність

культури мовлення

 

 

 

Негідне ставлення

до людей

 

 

 

Віднайдіть деталі, що характеризують Очумєлова  _____________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Що можна сказати про нього?____________________________________________________________________________________________________________________________________

34.jpg

Підіб'ємо підсумки!Оберіть одне завдання і виконайте його.  2 б.  Бажаємо успіхів !

1. "Перевір товариша"

2. Творче завдання : "Моя думка: чи існують "хамелеони" поряд мене"

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Перечитайте епіграф до уроку. Продовжте речення:                                                                                                

Порядна людина, на мою думку, __________________________________________________________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

А.П.Чехов закликає _____ бути порядним , тому що ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Скориставшись тлумачним словничком, визначте, це сатиричний чи гумористичний твір?

 

Сатира - різновид комічного, гнівний осуд і різке висміювання людських вад і суспільства.

Комічне – це те , що викликає сміх. Існують такі різновиди комічного: гумор, сатира, іронія, сарказм.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

5. Над чим змушує замислитись А.П.Чехов?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картка складена членами Авторської творчої майстерні (керівники Царлова І.В., Лобзіна С.В) Поповою Л.І., Крученовою В.М., (м.Миколаїв, МОІППО) була представлена на регіональному семінарі як тренажер  для проведення майстер – класу. У підсумку роботи над моделюванням картки у розділ «Підіб’ємо підсумки » було внесено доповнення №№ 1,2. Модератори вважають доповнення важливими, але не змінили свої завдання, даючи учителям змогу вибору підсумкових завдань.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Анадруцька Світлана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Maievska Liliya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Руденя Ганна Володимирівна
    Використала на уроках літератури побідні завдання.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Ярошевська Ольга Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
Додано
30 січня 2018
Переглядів
5902
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку